Kan man ha bank ID på en linux desktop?

Permalänk

Kan man ha bank ID på en linux desktop?

Pratade med banken och allt jag fick ut från dom var "Certifikat är liknande BankID på fil och är ett alternativ vi erbjuder våra kunder för inloggning. Ex. om man inte har möjlighet att ladda ner ett BankID kan man då ordna med ett Certifikat istället."

Går något av detta att installera på linux mint så att man slipper använda mobilen?

Permalänk
Medlem

Verkar kört enligt den här tråden. Rekommendationen där är att köra Windows virtuellt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592956-bankid-pa-linu...

Permalänk

fan då, ok tackar.

Permalänk
Medlem

Värsta är väl att BankID på fil bara har några månaders giltighetstid, medans det obila är giltigt i flera år. I alla fall för Swedbank. Så frågan om detär värt att behöva göra ett nytt flera gånger om året istället för att använda mobilen är en fråga man får fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Värsta är väl att BankID på fil bara har några månaders giltighetstid, medans det obila är giltigt i flera år. I alla fall för Swedbank. Så frågan om detär värt att behöva göra ett nytt flera gånger om året istället för att använda mobilen är en fråga man får fundera på.

Ja, om filen är på datorn så har jag hört att den har kort giltighet. Hos Handelsbanken kan man få bank-id på kort som man kopplar till en kortläsare och bank-id appen på datorn och den är giltig i många år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, om filen är på datorn så har jag hört att den har kort giltighet. Hos Handelsbanken kan man få bank-id på kort som man kopplar till en kortläsare och bank-id appen på datorn och den är giltig i många år

går den till linux då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av premier69:

går den till linux då?

Nej

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att försöka köra bankid i en andridemulator, t.ex. waydroud, i linux, men det sket sig då mobilt bankid kräver backendkamera för att fota qr-koder.
Vilken dator har backend-kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag var inne på att försöka köra bankid i en andridemulator, t.ex. waydroud, i linux, men det sket sig då mobilt bankid kräver backendkamera för att fota qr-koder.
Vilken dator har backend-kamera?

Webkamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Webkamera?

Kan ju prova om man köper en webkamera till den bärbara och få den invyggda att fungera som frontend och webkameran som backend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av premier69:

Pratade med banken och allt jag fick ut från dom var "Certifikat är liknande BankID på fil och är ett alternativ vi erbjuder våra kunder för inloggning. Ex. om man inte har möjlighet att ladda ner ett BankID kan man då ordna med ett Certifikat istället."

Går något av detta att installera på linux mint så att man slipper använda mobilen?

En nyfiken fråga. Hur kommer det sig att du vill slippa använda mobilen? BankID på fil eller kort är inte speciellt smidigt år 2023, speciellt när BankID endast stödjer Mac och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Värsta är väl att BankID på fil bara har några månaders giltighetstid, medans det obila är giltigt i flera år. I alla fall för Swedbank. Så frågan om detär värt att behöva göra ett nytt flera gånger om året istället för att använda mobilen är en fråga man får fundera på.

Som vanligt något Swedbank hittat på.

Minns jag rätt så är det två år hos Skandiabanken som jag har.

Permalänk
Skrivet av pege75:

En nyfiken fråga. Hur kommer det sig att du vill slippa använda mobilen? BankID på fil eller kort är inte speciellt smidigt år 2023, speciellt när BankID endast stödjer Mac och Windows.

ah nej det enda intressanta vore certifikat lr bank id på fil just så man slipper dona med externa enheter som mobil lr dosa.

Permalänk
Medlem

Enkelst är att skaffa en mobil med Android eller iOS och installera mobilt BankID det är ändå rätt smidigt och logga in på datorn med den appen.
I praktiken måste du ha ett Mobilt BankID om du vill leva ett vanligt fungerande liv i Sverige .

Permalänk
Skrivet av Meto:

Enkelst är att skaffa en mobil med Android eller iOS och installera mobilt BankID det är ändå rätt smidigt och logga in på datorn med den appen.
I praktiken måste du ha ett Mobilt BankID om du vill leva ett vanligt fungerande liv i Sverige .

haha ja, har hört barbarerna gnälla om det

Permalänk
Medlem

Bank-ID fanns på Linux upp till 2014. Sedan togs det bort. Jag ringde och frågade varför och fick svaret att det var för få användare.

Därefter har jag endast använt mobilen, vilket i praktiken har varit enklare trots mitt initiala missnöje.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det har funnits till ubuntu, men det lades ner för ett antal år sedan. Du skulle kunna lira en virtualbox eller vmware och installera windows med bankid på fil där - annars är mobilt bankid det absolut smidigaste

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det har funnits till ubuntu, men det lades ner för ett antal år sedan. Du skulle kunna lira en virtualbox eller vmware och installera windows med bankid på fil där - annars är mobilt bankid det absolut smidigaste

Samma svar jag fick när jag frågade varför inte insättnings automaterna stöds av skandia banken. "för få användare" way to go att få fler användare genom att lägga ner tjänsten.

men det med bankid och linux bör vara olagligt att de lägger ner. det diskriminerar, uppmuntrar monopol och begränsar faktiskt demokratin.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av premier69:

Samma svar jag fick när jag frågade varför inte insättnings automaterna stöds av skandia banken. "för få användare" way to go att få fler användare genom att lägga ner tjänsten.

men det med bankid och linux bör vara olagligt att de lägger ner. det diskriminerar, uppmuntrar monopol och begränsar faktiskt demokratin.

Jag insåg lite sent att jag var något otydlig; Det har funnits en back-engineered version av BankID till ubuntu. Det var inget officiellt släppt av någon bank eller vem som nu skapat bankid. Men visst är det träligt, men går man över till Linux desktop från Windows så får man faktiskt idag fråga sig om vissa saker är värda att offra eller om det är viktigt nog att stanna på windows för

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Kan ju prova om man köper en webkamera till den bärbara och få den invyggda att fungera som frontend och webkameran som backend.

Borde det inte gå att registrera samma kamera som både front och back? Möjligen att du behöver duplicera video feeden först.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Borde det inte gå att registrera samma kamera som både front och back? Möjligen att du behöver duplicera video feeden först.

testade precis win 11 i virtualbox och, va fan tänker M$ med!? det var en bedrövlig upplevelse, så jo det är värt att offra för att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av premier69:

testade precis win 11 i virtualbox och, va fan tänker M$ med!? det var en bedrövlig upplevelse, så jo det är värt att offra för att byta.

Skippa Virtualbox och testa qemu istället. Lite svårare att komma igång med, men det är värt det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Skippa Virtualbox och testa qemu istället. Lite svårare att komma igång med, men det är värt det.

Med vilken motivering då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Med vilken motivering då?

Det är kernelbaserat och bra mycket snabbare än Virtualbox.
Här är lite bra info:
https://www.youtube.com/watch?v=Kq849CpGd88&t=1s
https://christitus.com/vm-setup-in-linux/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Skippa Virtualbox och testa qemu istället. Lite svårare att komma igång med, men det är värt det.

Kör man redan ubuntu kan man installera gnome boxes, det körs ovanpå qemu och jag tycker det är lättare än virtualbox.

Det är mest att de som kommer från windows redan är vana vid virtualbox och därför inte har någon inlärningskurva alls.

Permalänk
Medlem

Känner inte till någon bank som idag tillåter inloggning med bankid på fil.

Om du nämner vilken bank det är så kan vi diskutera något som är relevant

I övrigt är det inget att svära om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känner inte till någon bank som idag tillåter inloggning med bankid på fil.

Om du nämner vilken bank det är så kan vi diskutera något som är relevant

I övrigt är det inget att svära om.

Vet inte om det räknas med hos Länsförsäkringar kan man välja "BankID på datorn"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vet inte om det räknas med hos Länsförsäkringar kan man välja "BankID på datorn"

Jodå det räknas, men man måste tänka på följande:

Skrivet av Länsförsäkringar:

Skaffa BankID till datorn (BankID på fil)

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Obs! Sen juni 2023 tillåts inte längre säkerhetsdosan användas som metod för att hämta ett BankID-på-datorn. Ändringen syftar till att stärka skyddet för dig som kund samt möta externa regelverkskrav. För att kunna skaffa ett BankID på datorn så måste du ha loggat in med ett befintligt BankID-på-datorn eller Mobilt BankID.

Mobilt BankID kommer fortsättningsvis kunna hämtas med säkerhetsdosan.

Fetade är relevant om du är ny kund specifikt som börjar på noll, eller inte har något bankid.

Hos SEB och Swedbank/Sparbankerna krävs bankid på kort eller mobilt, hos Nordea, ICA Banken och Ålandsbanken är det bara mobilt bankid, hos Handelsbanken har du korten som fungerar med kortläsare och bankid. Hos Marginalen Bank (utfärdar inte), Skandia, Länsförsäkringar och Danske Bank verkar det fortfarande vara möjligt med bankid på fil.

De enda som nämner certifikat är Skandiabanken, det är någon lösning som fungerar ihop med SMS-kod. Den lösningen bör fungera med Linux, men är säkert begränsad i vad du kan göra.

Rimliga är surfplatta eller telefon med iPadOS, iOS eller Android. Med mobilt bankid kan du fortfarande surfa in på sidorna som använder qr-kod och logga in med mobilt bankid. Vill du bara använda banken har många banker egna säkerhetsdosor, nu ofta med qr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av premier69:

men det med bankid och linux bör vara olagligt att de lägger ner. det diskriminerar, uppmuntrar monopol och begränsar faktiskt demokratin.

Håller med, hade tjafs med min teleleverantör igår som tagit bort möjligheten att logga in på mina sidor med hjälp av vanlig inloggning, skyller på säkerhet bla bla bla.. Så överdriven säkerhet s"ska vissa av oss få lida för och inte får vara med.. Strax efter så skulle jag beställa ett usbminne+ powerbank från teknikdelar, så kräver de i slutet av transaktionen det där jäkla bankid.. Börjar sakta men säkert hata bankid!

Kör Linux Mint sen flera år på själva surfdatorn.. Windows kommer INTE in i en dator igen, efter de fuckade upp gränssnittet i o med Vista fick jag nog.. Den där smörjan appel tillverkar ska vi inte ens prata om..

Så är det så att jag kan inte installera fler appar i min Galaxy J5, fast den har 8Gb internt och jag bara har 4 appar för geocaching installera så är det fullt..

Alla Linux användare borde höra av sig till bankid support o tjata på dom, om tillräckligt många behöver det på Linux-plattform så bör träskallarna väl ändra sig.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Håller med, hade tjafs med min teleleverantör igår som tagit bort möjligheten att logga in på mina sidor med hjälp av vanlig inloggning, skyller på säkerhet bla bla bla.. Så överdriven säkerhet s"ska vissa av oss få lida för och inte får vara med.. Strax efter så skulle jag beställa ett usbminne+ powerbank från teknikdelar, så kräver de i slutet av transaktionen det där jäkla bankid.. Börjar sakta men säkert hata bankid!

Kör Linux Mint sen flera år på själva surfdatorn.. Windows kommer INTE in i en dator igen, efter de fuckade upp gränssnittet i o med Vista fick jag nog.. Den där smörjan appel tillverkar ska vi inte ens prata om..

Så är det så att jag kan inte installera fler appar i min Galaxy J5, fast den har 8Gb internt och jag bara har 4 appar för geocaching installera så är det fullt..

Alla Linux användare borde höra av sig till bankid support o tjata på dom, om tillräckligt många behöver det på Linux-plattform så bör träskallarna väl ändra sig.

BankID på desktop kommer antagligen försvinna helt ändå. Så du får helt enkelt skaffa en mobil som inte är en potatis så att du går plats med mobilt bankid.