Permalänk
Medlem

Gammal bild på sommarbilen, som bokstavligt talat -aldrig- varit vinterkörd sen ny:

2003 CLK 500 Elegance med strax över 11000 mil på mätaren.
Perfekta mercamotorn (M113) kombinerat med den perfekta växellådan (722.6) i den snyggaste karossen.
En riktig "pillarless" coupe.
Billig försäkring (4200:- helår helförsäkring), "billiga" delar då den delar nästan allt med massor av andra mercamodeller och billig service.
Drar mellan 0.8 och 1.2, beroende på högerfoten såklart.

I år bortskämd med nya bromsar och nya däck.

Fortfarande (efter 10+ år som ägare) missnöjd med fälgarna.
Den både ser bättre ut och går bättre på vägen med 17" originalfälgar.
Men den berömda tummen har gjort att jag ignorerat det =).

En riktig milslukare med en rejäl "oj, gick det så fort" faktor.

Permalänk

Senaste inköpet, en Volvo V90 1998.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Börjar med ett grattis till bilen, verkligen bra generation av golfarna samt rolig motor.
Tyvärr måste jag lyfta ett varningens finger då 1.4tsi motorerna är otroligt oplanerat byggda. Kamkedjorna går på dessa bilar vare sig man är duktig på att serva eller inte, och bidrar till stora kostnader dagen de behöver repareras.
I mitt fall hade jag en som gått 7000 mil när kamkedjan brast som slog sönder hela toppen. Kalaset gick på 70000kr

Jisses, fan vad surt 😕 Det skulle innebära skrotning för min del med tanke på att jag betalade en hel del mindre än så för bilen, så jag hoppas jag slipper det. Var medveten om det här med kamkedjorna men chansade ändå. Har inte hört en skräckhistoria i klass med din tidigare dock, bara att det är vanligt att dom pajar. Var lite halvbråttom med bilköp och och då den här fanns i närheten slog jag till. Har alltid gillat Golfarna, inte för att jag kan något om bilar men dom tilltalar mig av någon anledning. Den är skoj att köra också, betydligt mycket roligare än sambons Nissan Micra som är flera år nyare (säger ingenting egentligen, men det var den jag använde innan).

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Jisses, fan vad surt 😕 Det skulle innebära skrotning för min del med tanke på att jag betalade en hel del mindre än så för bilen, så jag hoppas jag slipper det. Var medveten om det här med kamkedjorna men chansade ändå. Har inte hört en skräckhistoria i klass med din tidigare dock, bara att det är vanligt att dom pajar. Var lite halvbråttom med bilköp och och då den här fanns i närheten slog jag till. Har alltid gillat Golfarna, inte för att jag kan något om bilar men dom tilltalar mig av någon anledning. Den är skoj att köra också, betydligt mycket roligare än sambons Nissan Micra som är flera år nyare (säger ingenting egentligen, men det var den jag använde innan).

Ville verkligen inte skriva detta för att skrämma upp, men vet folk som har kört dessa bilar en bra bit över 20000 mil och enbart behövt byta kedja vid något tillfälle, men i mitt fall (och som jag sett flera andra med den större 160hk men även 140hk) så har de blivit våldsamma kedjeras! Anledningen till att jag sålde min bil, trots att den hade ny kedja, var att jag var för orolig i mitt ägande 🙈

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Ville verkligen inte skriva detta för att skrämma upp, men vet folk som har kört dessa bilar en bra bit över 20000 mil och enbart behövt byta kedja vid något tillfälle, men i mitt fall (och som jag sett flera andra med den större 160hk men även 140hk) så har de blivit våldsamma kedjeras! Anledningen till att jag sålde min bil, trots att den hade ny kedja, var att jag var för orolig i mitt ägande 🙈

Det handlar väl också att vara uppmärksam på om man börjar få kedjerassel för att den har blivit slapp, vilket är ett inte ovanligt scenario. Får man det och struntar i det kan man vara rätt övertygad om att det i längden, förr eller senare, kommer att bli dyrare än att "bara" byta kedja (med tillbehör).

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det handlar väl också att vara uppmärksam på om man börjar få kedjerassel för att den har blivit slapp, vilket är ett inte ovanligt scenario. Får man det och struntar i det kan man vara rätt övertygad om att det i längden, förr eller senare, kommer att bli dyrare än att "bara" byta kedja (med tillbehör).

Oftast är det så, men vw motorerna har ett visst rassel rakt igenom sina äldre bilar hehe.. men precis, kedjespännare är bra att ha koll på :). Trist att behöva ha serviceintervall som en remdriven bil bara

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Senaste impulsköpet, nog ingen keeper men kul o pröva
~300 hk och permanent AWD (dock lik nya Yaris GR så kopplas den ur automatiskt om man drar i handbromsen vilket är najs vid lek)

Permalänk
Medlem

Genomförde en pilgrimsfärd till Tyskland!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Var och köpte den nyaste Cupra Formentor. All utrustning sitter i, dock inte någon panoramatak. Mycket nöjd med inköpet. Det medföljde även nya vinterdäck 19 tum på riktigt fina fälgar. Dessa står på däckhotell.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Sommarväder ☔

BSR 200-Cell Racekat

Ljudklipp efter montering + MHD steg 2, lämnar ca 470hk/630nm på 98 Oktan. B58 har mycket mer att hämta men tror jag nöjer mig så.. Har försökt stänga av all "pops and bangs" i mappen, det lilla som är kvar är från BMW original

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Här är min skithög, relativt ovanlig bil, Superb 1, delar endast chassi med nån kinesisk passat som är extra lång vad jag förstått. Riktigt trevlig bil att köra faktiskt men tyvärr har förångaren till AC:n nu gått sönder så lär bli ny bil snarast

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Rekordmedlem

Kan väl posta en bild i den här tråden också, jag blev hastigt och lustigt i behov av en pendlingsbil så jag letade runt efter vad som skulle kunna ge låga kostnader och uthärdlig komfort att pendla med och hittade denna Hyundai i30 cw, den hade klimatanläggning, farthållare och ska dra under 0,4 vid landsvägskörning så den uppfyllde grundkraven jag hade. dessutom har den drag, esp och var en kombi vilket inte direkt var nån nackdel heller.

1,6l diesel och 6 växlar innebär motor med kamkedja som sägs hålla länge och inte så stark att den ger onödigt slitage eller bränsleförbrukning och dessutom ger det åtminstone i nuläget låg skatt genom gynnsam miljöklass.

Allmänt bra skick för en 2009a och besiktigad för 2 veckor sedan, fick även med vinterdäck med "fula fälgar" inte kantstötta men färgsläpp på dem men vad gör det, jag ska använda bilen och inte titta på den, dessutom så är det en fördel att det var 15" för det innebär mycket billigare däck samtidigt som lite högre profil och inte allt för breda däck är en fördel på vinterväglag.

Jag hoppas den kommer att ge låga kostnader för den är i vart fall helt ok att åka i nu när jag lärt mig hur reglagen fungerar så jag kan ställa in klimatanläggningen och fasthållaren, stereon återstår att lära sig men jag gillar inte "dagbelysningen" på instrumenten, den är blå och gör dem ganska svårlästa när det är ljust, de är dock ok i mörker.

Jag har däremot en plan mot en otydlig hastighetsmätare (övriga instrument behöver jag egentligen inte se för varvar sällan över 2000 rpm) och det är en Bobrik vilket är en pryl som ger funktioner som borde vara lagstadgad standard i alla bilar, Bobrik är så otroligt bekväm att ha och värd varje krona, tänk om bilarnas fabikshastighetsmätare kunde ha samma funktion, den bara fungerar och är otroligt tydlig jämfört med andra hastighetsmätare och påminner tydligt men inte störande om man inte håller sig under tillåten fart eller närmar sig en kamera, dessutom är den utmärkt som en supertydlig hastighetsmätare i allmänhet, helt enkelt en jättebra pryl.
https://www.adteknik.se/produkt/fartvarnare/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

https://i.imgur.com/8ONOpld.jpg

Genomförde en pilgrimsfärd till Tyskland!

Dreifach rechts?

Permalänk
Medlem

Nu är min gamla saab rullande, finns såklart mycket att göra kvar men det hindrar mig inte från att komma in på lite bilträffar. De jag varit på hittills brukar min bil vara den enda saaben. Ibland har man sett en "ny" saab men annars är det rätt glest med saabar överlag har jag märkt. Speciellt turbovarianten. Finns 515 kvar i sverige i okänt skick.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu är min gamla saab rullande, finns såklart mycket att göra kvar men det hindrar mig inte från att komma in på lite bilträffar. De jag varit på hittills brukar min bil vara den enda saaben. Ibland har man sett en "ny" saab men annars är det rätt glest med saabar överlag har jag märkt. Speciellt turbovarianten. Finns 515 kvar i sverige i okänt skick.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Oh, minnen 🙃
Hade en 900S -91 som jag monterade ett progressivt metanol-sprut på (sprutade in metanol som en dimma strax före spjällhuset) och kunde skruva upp laddtrycket till strax över 1Bar utan att den spikade. Blev ruskigt roligt 😁
Men rosten tog den bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Oh, minnen 🙃
Hade en 900S -91 som jag monterade ett progressivt metanol-sprut på (sprutade in metanol som en dimma strax före spjällhuset) och kunde skruva upp laddtrycket till strax över 1Bar utan att den spikade. Blev ruskigt roligt 😁
Men rosten tog den bilen.
<Uppladdad bildlänk>

Ja det är trevliga bilar helt klart. Jag svetsade om hela framvagnen, var inte mycket kvar av länkarms infästningarna. Lärde mig svetsa och har nu en mycket ovanlig bil som rullar. Jag har APC systemet så jag har vridit upp den till ca 1.1 bar men wastegaten är sliten och orkar inte hålla trycket hela vägen upp i höga varv(lödde om boxen för att den ska hålla laddet).
Nu går den hyfsat med lite små lambda fel och annat skoj. Minst roligt är det när tomgången störtdyker vid ett rödlyse.
Det är ett rullande projekt, i vinter åker den in igen och då blir det lite större renoveringar igen, i pricip hela framvagnen är ny. Lika bra att byta allt. bak är original och den svajar lite när man kör lite "inspererat" :). Ger mig nog på den i vinter.

kanske swec ska göra en bil del då detta lätt leder till offtopic.

Vill du se vad jag gjort så finns hela projektet här: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/165838-Ett-f%C3...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dreifach rechts?

Kurvan heter Bergwerk. Har kört i barriären mängder av gånger i bilspel, så i verkligheten tog jag det i lugnt just där.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/XPbvpKN.jpg
Kan väl posta en bild i den här tråden också, jag blev hastigt och lustigt i behov av en pendlingsbil så jag letade runt efter vad som skulle kunna ge låga kostnader och uthärdlig komfort att pendla med och hittade denna Hyundai i30 cw, den hade klimatanläggning, farthållare och ska dra under 0,4 vid landsvägskörning så den uppfyllde grundkraven jag hade. dessutom har den drag, esp och var en kombi vilket inte direkt var nån nackdel heller.

1,6l diesel och 6 växlar innebär motor med kamkedja som sägs hålla länge och inte så stark att den ger onödigt slitage eller bränsleförbrukning och dessutom ger det åtminstone i nuläget låg skatt genom gynnsam miljöklass.

Allmänt bra skick för en 2009a och besiktigad för 2 veckor sedan, fick även med vinterdäck med "fula fälgar" inte kantstötta men färgsläpp på dem men vad gör det, jag ska använda bilen och inte titta på den, dessutom så är det en fördel att det var 15" för det innebär mycket billigare däck samtidigt som lite högre profil och inte allt för breda däck är en fördel på vinterväglag.

Jag hoppas den kommer att ge låga kostnader för den är i vart fall helt ok att åka i nu när jag lärt mig hur reglagen fungerar så jag kan ställa in klimatanläggningen och fasthållaren, stereon återstår att lära sig men jag gillar inte "dagbelysningen" på instrumenten, den är blå och gör dem ganska svårlästa när det är ljust, de är dock ok i mörker.

Jag har däremot en plan mot en otydlig hastighetsmätare (övriga instrument behöver jag egentligen inte se för varvar sällan över 2000 rpm) och det är en Bobrik vilket är en pryl som ger funktioner som borde vara lagstadgad standard i alla bilar, Bobrik är så otroligt bekväm att ha och värd varje krona, tänk om bilarnas fabikshastighetsmätare kunde ha samma funktion, den bara fungerar och är otroligt tydlig jämfört med andra hastighetsmätare och påminner tydligt men inte störande om man inte håller sig under tillåten fart eller närmar sig en kamera, dessutom är den utmärkt som en supertydlig hastighetsmätare i allmänhet, helt enkelt en jättebra pryl.
https://www.adteknik.se/produkt/fartvarnare/

Vi köpte en lika för en månad sedan som andra bil. 2009 som gått 12000 mil. Dock bensin och inte diesel. Men fortfarande kamkedja. Två tidigare ägare. Gått igenom alla besiktningar. Felfritt skicka. Såg ut som ny.
Rullat på perfekt än så länge

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Kurvan heter Bergwerk. Har kört i barriären mängder av gånger i bilspel, så i verkligheten tog jag det i lugnt just där.

Ah, jag velade mellan just Dreifach Rechts och Bergwerk.

Permalänk
Medlem

Det blev en ny kärra, en phev, det bästa av två världar, eller det sämsta, beror på hu man ser på saken.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Ett par bilder på min gamla sommarbil.
Denna såldes vidare till Bulgarien
https://i.imgur.com/bnPqLgNr.jpg
https://i.imgur.com/MaYVRIEr.jpg

Sen en bild på min nuvarande sommarbil också!
Har inte fixat så mycket på karossen men jag har byggt en otroligt trevlig motor till den istället!
https://i.imgur.com/xntk3Af.jpg

Någon gång ska jag ha en Amazon med, tanken är att göra den som farsans gamla som han hade när jag var liten.
B20 borrad till b22, dubbla 45or, o massa annat gött. Vill minnas han hade comfort racing fjädrar med så den var stenhård, och sist men inte minst cragar keystone fälgar🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

<Uppladdad bildlänk>
Någon gång ska jag ha en Amazon med, tanken är att göra den som farsans gamla som han hade när jag var liten.
B20 borrad till b22, dubbla 45or, o massa annat gött. Vill minnas han hade comfort racing fjädrar med så den var stenhård, och sist men inte minst cragar keystone fälgar🤤

Amazoner är trevliga bilar!

Recept på motorn jag byggde till denna
Portad topp
Planad topp
Bearbetade förbränningsrum
Större ventiler, 46-37
Dubbla ventilfjädrar
NH1249 kamaxel
Lättade ventillyftare
Lättat svänghjul
Dubbla Weber 45
Elektronisk tändning
Sen är motorn genomgången men nya lager, kolvringar och packningar såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

<Uppladdad bildlänk>
Någon gång ska jag ha en Amazon med, tanken är att göra den som farsans gamla som han hade när jag var liten.
B20 borrad till b22, dubbla 45or, o massa annat gött. Vill minnas han hade comfort racing fjädrar med så den var stenhård, och sist men inte minst cragar keystone fälgar🤤

Skrivet av SLARVA:

Amazoner är trevliga bilar!

Recept på motorn jag byggde till denna
Portad topp
Planad topp
Bearbetade förbränningsrum
Större ventiler, 46-37
Dubbla ventilfjädrar
NH1249 kamaxel
Lättade ventillyftare
Lättat svänghjul
Dubbla Weber 45
Elektronisk tändning
Sen är motorn genomgången men nya lager, kolvringar och packningar såklart!

Obligatorisk blå flake och krossad plysch inredning!
Och glöm inte doftgranarna (vanilj såklart) i innerspegeln och den där lilla hyllan man satt på instrumentbrädan för att få nånstans att lägga snusdosan

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Oftast är det så, men vw motorerna har ett visst rassel rakt igenom sina äldre bilar hehe.. men precis, kedjespännare är bra att ha koll på :). Trist att behöva ha serviceintervall som en remdriven bil bara

På dessa motorer kan det hända på vägen hem från handlaren. Det räcker att parkera i en uppförsbacke och sedan vara oförsiktig med handbromsen. Rullar bilen lite bakåt och motorn dras med så kan det vara kört efter nästa start.

Helt vansinnig felkonstruktion.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Vad fick dig att gå från fyrkrafs till 2wd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad fick dig att gå från fyrkrafs till 2wd?

Den där RS är väl fyrhjulsdriven?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den där RS är väl fyrhjulsdriven?

My bad, tänkte på dom första RS modellerna som enbart var framhjulsdrivna.

Permalänk
Medlem

Min dieseldoris, inget speciellt så men F31 är en underbar bruksbil tycker jag iaf.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt