Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olga32:

Och hur testade du med kabel mellan router och xbox sen då, då du bara fick 100mbit? Rimligtvis måste då ytterligare en kabel vara inblandad.

Och dra ut alla extendrar innan du mäter WiFi-hastighet.

Orginalkabel som medföljde fiberdosan..

Redan gjort de..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Kutar du runt med en telefon i huset och testar hastighet på Wi-Fi men vet inte om du är ansluten till extenders eller router?
Jag hade en extender en gång med samma ssid som routern och så länge den var igång hade jag usla hastigheter på uppkopplingen men när den slogs av och telefonen kopplade upp mot routern istället så var farten som genom ren magi tillbaka igen.
Den extendern var en massa megabits men den var helt ruskigt usel.

Testat på båda sorter. Större delen av huset kan inte routern hittas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeqvist:

Betala någon som får komma och kika på problemet på plats. Det här ger ingenting, alla försöker ge tips och hjälpa dig men du orkar inte testa någons tips.

Eloge till alla som skriver, förstår inte hur ni orkar försöka ens.

Orkar inte testa? De va fanimej de dummaste någonsin… du läser ju tydligen ingen kommentar som skrivits iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av era909:

Förstår inte hur ni ens orkar försöka hjälpa när TS svarar som hen gör.

Svara som jag gör? Som jag är född och som man brukar när man inte förstår ett problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Senseye:

TS har alltså konstaterat att allt fungerar fram till och med kabel från fiberdosan (allt fungerar på WAN-sidan).
TS vägrar beakta möjligheten att nåt är felkopplat eller trasigt på LAN-sidan.
TS orkar inte felsöka något av förslagen som ges.
TS är dryg/spydig mot de som försöker hjälpa till.
Som bäddat för framgång.

De va en jävla massa antaganden de där du… aldrig påstått att ”lansidan” kan va problem, aldrig påstått att jag inte ”orkar” felsöka något, inte de minsta dryg men ursäkta att man är född som man är… sen är de inte lätt att göra något när man inte förstår ett ord eller massa olika frågor som kommer om saker som redan finns skrivet… inte mkt till hjälp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

TS vägrar göra det vi säger åt denne att göra och således vägrar denne hjälpa sig själv. Tycker vi släpper det här lol

Ajdö!

Du vägrar bara läsa vad man skriver.. sluta anta lögner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Svara som jag gör? Som jag är född och som man brukar när man inte förstår ett problem

Va?

Släpp WiFi helt tills du kommit underfund med varför du endast når 100 Mb/s med kabel från routern. Du springer på för många bollar samtidigt och då blir det bara pannkaka av allt.

Du har fortfarande inte svarat på någon av alla frågor om länkhastighet i routern eller vad du har för inställningar gällande QoS. Har du alls tagit dig in i routerns gränssnitt än?

Då ingen, inklusive jag själv, verkar förstå exakt vilket problem det är du upplever så råder jag dig att ta ett djupt andetag och försöka förklara hela problemet samt allt du har testat hittills.

Utan attityd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Kabel från fiberdosa till wan på routern(tror den är blå på asus) kabel från xbox till lan port 1 på router(tror den är gul), vad ger det för hastighet?
Har du testat att logga in på routern med appen jag länkade tidigare och kollat vilka länkhastigheter som visas?
Börja med det så kan vi fundera på wifi senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noMad17:

Va?

Släpp WiFi helt tills du kommit underfund med varför du endast når 100 Mb/s med kabel från routern. Du springer på för många bollar samtidigt och då blir det bara pannkaka av allt.

Du har fortfarande inte svarat på någon av alla frågor om länkhastighet i routern eller vad du har för inställningar gällande QoS. Har du alls tagit dig in i routerns gränssnitt än?

Då ingen, inklusive jag själv, verkar förstå exakt vilket problem det är du upplever så råder jag dig att ta ett djupt andetag och försöka förklara hela problemet samt allt du har testat hittills.

Utan attityd.

Gör en sak i taget.
Kan inte svara på något jag inte vet vad det är eller kan komma åt

Problem jag upplever? Låg hastighet som de alltid skrivits och skrivit alla moment som testats och med vilken slags kabel.

Aldrig haft en attityd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Kabel från fiberdosa till wan på routern(tror den är blå på asus) kabel från xbox till lan port 1 på router(tror den är gul), vad ger det för hastighet?
Har du testat att logga in på routern med appen jag länkade tidigare och kollat vilka länkhastigheter som visas?
Börja med det så kan vi fundera på wifi senare.

Kan inte koppla xboxet i routern för tillfället då de står på olika våningar och kan intr bara dra ut allt då jag inte är den enda som använder nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Xbox, tv, telefoner m.m. De som finns att ansluta o testa

Skrivet av anon351286:

Eftersom jag gör det mesta med telefon så har jag gjort hundratals sökningar med just den

Skrivet av anon351286:

Ingen aning vrf omnämda xbox skulle vara handikappad med wifi då det aldrig någonsin nämnts om de två tillsammans…

Alla mätningar är gjorda på samma ställe med respektive kabel o wifi

Och vad jag vet har jag aldrig påstått någonstans stt jag inte äger en pc. Vad jag vet så har jag flera stycken så ingen aning varför du ens kommer och antar saker

Fram till ovanstående inlägg så har du inte nämnt PC överhuvudtaget, ett tips i all välmening när du skall svara på flera inlägg, tryck på "citera flera" så att alla frågor som du svarar på hamnar i en och samma post istället för att sim nu skapa ett inlägg för varje svar. Det blir mycket enklare att se vad du har svarat på och inte...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Fram till ovanstående inlägg så har du inte nämnt PC överhuvudtaget, ett tips i all välmening när du skall svara på flera inlägg, tryck på "citera flera" så att alla frågor som du svarar på hamnar i en och samma post istället för att sim nu skapa ett inlägg för varje svar. Det blir mycket enklare att se vad du har svarat på och inte...

Ingen aning hur sidan fungerar.

Men nej jag hade inte nämnt att jag ägde en innan för jag inte använder den men de är ju ingen anledning att anta att man inte äger någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Som många redan påpekat är just 100 Mbit väldigt vanligt om något är felkopplat eller något fel på kabeln.

Eller att det avsiktligt är så att inte hela kabeln (alla trådar) används till ett och samma uttag eftersom alla inte behövs för att köra 100 Mbit/s. Det är ju därför man får "fallback" till 100 vid skadad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Gör en sak i taget.
Kan inte svara på något jag inte vet vad det är eller kan komma åt

Problem jag upplever? Låg hastighet som de alltid skrivits och skrivit alla moment som testats och med vilken slags kabel.

Aldrig haft en attityd

Problemet är att allt du har testat ligger utspritt över en massa kommentarer istället för att vara samlade i ett enda inlägg för det blir tydligt för de som ska hjälpa dig vad som upplevs vara fel och vad som har testats.

Du skriver bara att du inte vet vad "det" är. Vad är "det" då? Jag vet fortfarande inte om du har lyckats logga in i routern än eller om du ens har testat enligt alla instruktioner du har fått?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Hade de vart felkopplat hade de väl intr gett internet överhuvudtaget…

Orkar inte dra fram den gamla stationära från garderoben och koppla ihop för o få i kabel där.

Ena extenders sitter med kabel

Skrivet av anon351286:

Orkar inte testa? De va fanimej de dummaste någonsin… du läser ju tydligen ingen kommentar som skrivits iaf

Skrivet av anon351286:

Svara som jag gör? Som jag är född och som man brukar när man inte förstår ett problem

Skrivet av anon351286:

De va en jävla massa antaganden de där du… aldrig påstått att ”lansidan” kan va problem, aldrig påstått att jag inte ”orkar” felsöka något, inte de minsta dryg men ursäkta att man är född som man är… sen är de inte lätt att göra något när man inte förstår ett ord eller massa olika frågor som kommer om saker som redan finns skrivet… inte mkt till hjälp

Skrivet av anon351286:

Du vägrar bara läsa vad man skriver.. sluta anta lögner

Skrivet av anon351286:

Gör en sak i taget.
Kan inte svara på något jag inte vet vad det är eller kan komma åt

Problem jag upplever? Låg hastighet som de alltid skrivits och skrivit alla moment som testats och med vilken slags kabel.

Aldrig haft en attityd

I alla ovanstånde inlägg har du en jävligt tråkig attityd till dom som har försökt få dig att vara tydligare med vad du gjort eller inte gjort.

Permalänk
Medlem

Steg 1: Mät hastighet i fiberdosan med kabel. Uppnås 250 - Ja eller Nej
Steg 2: Dra kabel från fiberdosan till kopplingspunkten för ethernetuttag och sen en till kabel från ett vägguttag till xbox/PC. Uppnås 250 - Ja eller Nej

Får du Nej på steg 2 är den rimliga slutsatsen att det är fel på dragningen i huset.

Får du Ja på båda dessa och sedan kopplar in routern men får ”Nej” på steg 2 är routern kass/felinställd. Återställ den eller ändra inställningar från tips i tråden.

Svarar du ”andra använder internet så jag kan inte felsöka något” är det bara att stänga ner tråden och säga tack o hej till alla som försökt hjälpa dig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta tjaffsa och svara bara på de konkreta tekniska frågorna.
Om du verkligen inte har nån dator inkopplad i routern så logga in i den
från en mobil och läs av länkhastigheterna på alla portar.

Om din app inte funkar så använd en vanlig webbläsare och som adress anger du routerns ip nummer, det är det samma som din standardgateway/router i nätverksinställningarna och om du inte kan det utantill kan du kolla i telefonen (eller datorn) du ansluter med, kan se ut så här i Android>

Oftast är det dock 1 av 2 adresser som brukar vara förvalda, 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 Då borde du komma till routerinterfacets inloggningssida och kommer du inte ihåg uppgifterna så kolla manualen eller på nån dekal på routern men har du angett egna uppgifter så är det upp till dig att minnas dem och annars behöver du återställa routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

I alla ovanstånde inlägg har du en jävligt tråkig attityd till dom som har försökt få dig att vara tydligare med vad du gjort eller inte gjort.

Vrf skulle jag vara glad över att få falska antaganden tänker du?

Kan inte va ner tydlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Vrf skulle jag vara glad över att få falska antaganden tänker du?

Kan inte va ner tydlig

Du verkar ha missförstått konceptet; forumet är inte en kundtjänst du kan spy galla över...

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="20133383" userid="254721" name="Clasito"]
Steg 1: Mät hastighet i fiberdosan med kabel. Uppnås 250 - Ja eller Nej
Steg 2: Dra kabel från fiberdosan till kopplingspunkten för ethernetuttag och sen en till kabel från ett vägguttag till xbox/PC. Uppnås 250 - Ja eller Nej

Får du Nej på steg 2 är den rimliga slutsatsen att det är fel på dragningen i huset.

Får du Ja på båda dessa och sedan kopplar in routern men får ”Nej” på steg 2 är routern kass/felinställd. Återställ den eller ändra inställningar från tips i tråden.

Svarar du ”andra använder internet så jag kan inte felsöka något” är det bara att stänga ner tråden och säga tack o hej till alla som försökt hjälpa dig.
[/quote

Fiberdosa till kopplingspunkt? Vägguttag?

Ne för man kan såklart inte vänta någon timme tills tillfälle ges att stänga ner..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Du verkar ha missförstått konceptet; forumet är inte en kundtjänst du kan spy galla över...

Men det är till för alla andra att inte läsa vad som faktiskt skrivs, anta totalt felaktiga saker och gnälla på ts saker som inte finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

[quote postid="20133383" userid="254721" name="Clasito"]
Steg 1: Mät hastighet i fiberdosan med kabel. Uppnås 250 - Ja eller Nej
Steg 2: Dra kabel från fiberdosan till kopplingspunkten för ethernetuttag och sen en till kabel från ett vägguttag till xbox/PC. Uppnås 250 - Ja eller Nej

Får du Nej på steg 2 är den rimliga slutsatsen att det är fel på dragningen i huset.

Får du Ja på båda dessa och sedan kopplar in routern men får ”Nej” på steg 2 är routern kass/felinställd. Återställ den eller ändra inställningar från tips i tråden.

Svarar du ”andra använder internet så jag kan inte felsöka något” är det bara att stänga ner tråden och säga tack o hej till alla som försökt hjälpa dig.
[/quote

Fiberdosa till kopplingspunkt? Vägguttag?

Ne för man kan såklart inte vänta någon timme tills tillfälle ges att stänga ner..

Har du ethernetuttag i huset eller inte? Om du har det måste de vara dragna till en och samma punkt i huset.

Om du inte har ethernetuttag i huset, återställ routern och/eller ändra inställningar på det som kan påverka hastigheten. Fokusera endast på hastigheten med kabel tills det är löst.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Har du ethernetuttag i huset eller inte? Om du har det måste de vara dragna till en och samma punkt i huset.

Sitter en dosa i väggen på övervåningen man kan stoppa i en nätverkskabel som de är det du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Sitter en dosa i väggen på övervåningen man kan stoppa i en nätverkskabel som de är det du menar

En dosa som i ett simpelt vägguttag med ethernet kontakt? Vart leder den dosan till, är det till en annat likadant uttag också?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

En dosa som i ett simpelt vägguttag med ethernet kontakt? Vart leder den dosan till?

Ja de kan man nog kalla de. Andra änden är en kontakt man stoppat i routern. Någon kille som var här och koppla in de när de skulle dras genom väggar, golv och tak

Permalänk
Medlem

Där har du förmodligen felet också, som många sagt flera gånger är fel på kablar jättevanligt och <100mbps är liksom signum för sådana fel.

Stäng av alla extenders, låt internet från operatören enbart va inkopplad i asus-routern, inget annat.
Testa sen Wifi på mobilen så du är säker att det är den du kör via.

Får du bra speed då, så är kablarna efter routern orsaken, eller extendrarna i sig.
Får du inte bra speed är de nå knas med din router, endera settings eller måndagsex så länge du är säker på att kabeln in på anslutningen till wan-porten är 100% fungerande.

Så enkelt är det tyvärr.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Ja de kan man nog kalla de. Andra änden är en kontakt man stoppat i routern. Någon kille som var här och koppla in de när de skulle dras genom väggar, golv och tak

Ok, den andra änden är alltså en lös kabel som inte är utformad som ett fast uttag?

Om det är korrekt gjort ska båda ändarna se ut så här.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Ok, den andra änden är alltså en lös kabel som inte är utformad som ett fast uttag?

Ja precis, en vanlig kontakt. Var väl någon tanke med de hela när det kopplades. ”Familjens” datorkille gjorde det så han borde vetat vad han gjorde hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Ja precis, en vanlig kontakt. Var väl någon tanke med de hela när det kopplades. ”Familjens” datorkille gjorde det så han borde vetat vad han gjorde hehe

Når den kabeln ända fram till fiberdosan? Om den gör det koppla in den direkt i fiberdosan och mät vad hastigheten blir i andra änden av kabeln som löper i vägg och golv.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Når den kabeln ända fram till fiberdosan? Om den gör det koppla in den direkt i fiberdosan och mät vad hastigheten blir i andra änden av kabeln som löper i vägg och golv.

Den kabeln sitter nu i fiberdosan, sen en kanel från vägguttaget uppe till routern där.