Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Permalänk
Inaktiv

Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Behöver hjälp

Har fiber 250/250
Köpte en asus router som de står gigabit network och x1000 baseT på. Men funkar ej bra

Kabel från fiberdosa till xbox ger 250mbit
Wifi 50cm ifrån router är 95mbit
Wifi 30 meter bort är 13mbit

Varför funkar de inte

Permalänk
Hedersmedlem

Att det står "gigabit network" på din router betyder inte nödvändigtvis att du kan köra gigabit över wifi, bara att det är gigabit på kabelsidan. Eftersom du bara skrivit "Asus router" så är det svårt att kommentera något mer, Asus gör många olika modeller i många olika pris- och prestandaklasser.

Vilken router är det du har mer specifikt?

Permalänk
Medlem

Långsamt wifi kan bero på jättemånga saker. Omöjligt att svara på. Radiovågor är oberäkneliga.

Permalänk
Medlem

"gigabit network och x1000 baseT" är specs för kabel anslutningar.. Du nämnde aldrig vad den hade för wifi specs (när det gäller wifi specs så når de aldrig teoretiska max dock) plus att vad du ansluter med också bestämmer hastigheten över wifi. Miljön runt om, hur mycket andra signaler som stör har väldigt stor effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Att det står "gigabit network" på din router betyder inte nödvändigtvis att du kan köra gigabit över wifi, bara att det är gigabit på kabelsidan. Eftersom du bara skrivit "Asus router" så är det svårt att kommentera något mer, Asus gör många olika modeller i många olika pris- och prestandaklasser.

Vilken router är det du har mer specifikt?

Asus rt-ac59u

Med kabel kommer den inte upp i 100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaidSoft:

"gigabit network och x1000 baseT" är specs för kabel anslutningar.. Du nämnde aldrig vad den hade för wifi specs (när det gäller wifi specs så når de aldrig teoretiska max dock) plus att vad du ansluter med också bestämmer hastigheten över wifi. Miljön runt om, hur mycket andra signaler som stör har väldigt stor effekt.

Kabel kommer inte upp i den hastigheten men ändå dka man betala för 250/250 borde man väl få lite mer än 12mbit på wifi när man är i samma rum

Permalänk
Skrivet av anon351286:

Kabel kommer inte upp i den hastigheten men ändå dka man betala för 250/250 borde man väl få lite mer än 12mbit på wifi när man är i samma rum

Eftersom du får 250 Mbit när du kopplar direkt med kabel till fiberuttaget så kommer du upp i 250Mbit och får den hastighet du betalar för.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Får du 250 Mbit kablat mot din xbox så har du vad du köper och din router som är problemet (eller kabel fiberbox -> router)

Jag skulle sätta pengar på kabeln är defekt eller stödjer ej 1 gigabit. 96 Mbit är teoretiskt max på 100 länk (gammal/defekt kabel)

30m bort som du skriver så finns knappt någon signal kvar ens på 2.4ghz.

Har du en Android-telefon så kan du trycka på ditt nätverksnamn så ser du länkhastighet i Mbit, du bör ligga på 60-80% av det på bbkollen tex.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon351286:

Asus rt-ac59u

Med kabel kommer den inte upp i 100

Det där verkar skumt. Jag trodde först att du råkat ut för en av Asus modeller som bara har 100 Mbit/s på WAN-sidan (några av Asus billigare modeller är sådana) men enligt specifikationer jag hittat verkar din router klara gigabit på WAN-sidan, så du bör ju itne få 95 Mbit/s på kabel. Kan du se om du kan se vilken hastighet du får på något sätt på WAN-sidan? Om du inte kan se det på själva routern så kan du kanske se det på fiberkonverteraren.

(Sedan då är detta inte en jätteny modell, du har inte ens stöd för Wifi 6.)

Skrivet av anon351286:

Kabel kommer inte upp i den hastigheten men ändå dka man betala för 250/250 borde man väl få lite mer än 12mbit på wifi när man är i samma rum

I ditt första inlägg skrev du att du får 13 Mbit/s 30 meter bort, och att du får 95 Mbit/s 50 centimeter bort. Är ditt rum 30 meter stort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av allban:

Får du 250 Mbit kablat mot din xbox så har du vad du köper och din router som är problemet (eller kabel fiberbox -> router)

Jag skulle sätta pengar på kabeln är defekt eller stödjer ej 1 gigabit. 96 Mbit är teoretiskt max på 100 länk (gammal/defekt kabel)

30m bort som du skriver så finns knappt någon signal kvar ens på 2.4ghz.

Har du en Android-telefon så kan du trycka på ditt nätverksnamn så ser du länkhastighet i Mbit, du bör ligga på 60-80% av det på bbkollen tex.

Om kabeln hade varit defekt hade jag inte fått ut 250 på den?

Så om man bor i ett normalstort hus på 100kvm bör jag alltså ha typ 20 routers för o kunna få vettigt wifi

Ne använder ej android

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det där verkar skumt. Jag trodde först att du råkat ut för en av Asus modeller som bara har 100 Mbit/s på WAN-sidan (några av Asus billigare modeller är sådana) men enligt specifikationer jag hittat verkar din router klara gigabit på WAN-sidan, så du bör ju itne få 95 Mbit/s på kabel. Kan du se om du kan se vilken hastighet du får på något sätt på WAN-sidan? Om du inte kan se det på själva routern så kan du kanske se det på fiberkonverteraren.

(Sedan då är detta inte en jätteny modell, du har inte ens stöd för Wifi 6.)

I ditt första inlägg skrev du att du får 13 Mbit/s 30 meter bort, och att du får 95 Mbit/s 50 centimeter bort. Är ditt rum 30 meter stort?

Antagligen ett annat rum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det där verkar skumt. Jag trodde först att du råkat ut för en av Asus modeller som bara har 100 Mbit/s på WAN-sidan (några av Asus billigare modeller är sådana) men enligt specifikationer jag hittat verkar din router klara gigabit på WAN-sidan, så du bör ju itne få 95 Mbit/s på kabel. Kan du se om du kan se vilken hastighet du får på något sätt på WAN-sidan? Om du inte kan se det på själva routern så kan du kanske se det på fiberkonverteraren.

(Sedan då är detta inte en jätteny modell, du har inte ens stöd för Wifi 6.)

I ditt första inlägg skrev du att du får 13 Mbit/s 30 meter bort, och att du får 95 Mbit/s 50 centimeter bort. Är ditt rum 30 meter stort?

Ingen aning om vad ”wan sidan” är eller hur man ska kolla något där

Permalänk
Medlem

RT-AC59U är en budgetrouter som knappast är anpassad för att kunna få god täckning i ett 100kvm hus.
Dessutom stödjer den inte Wifi 6 utan bara 5, dvs AC-standarden.

Du bör nog kliva upp i prisklass för att få bättre trådlös prestanda.

Till exempel är Asus RT-AX58U resor bättre utan att för den delen kosta speciellt mycket mer:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Eftersom du får 250 Mbit när du kopplar direkt med kabel till fiberuttaget så kommer du upp i 250Mbit och får den hastighet du betalar för.

Men eftersom routern ska klara av de men inte skickar ens 100 på kabel och medelvärde ligger runt 20 på wifi så får ja ju ibte de

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Så om man bor i ett normalstort hus på 100kvm bör jag alltså ha typ 20 routers för o kunna få vettigt wifi

Beror på vad huset är byggt av, öppna/stängda dörrar osv.

Men inte helt ovanligt att behöva några för en villa. Minst en per våning är standard.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon351286:

Men eftersom routern ska klara av de men inte skickar ens 100 på kabel och medelvärde ligger runt 20 på wifi så får ja ju ibte de

Fortfarande inte internetleverantörens fel eller problem. Om du använt samma kabel till routern som du använde till Xbox när du fick ut 250Mbit kan du ju rätt enkelt räkna ut att routern är problemet. Eventuellt kan du prova att ändra runt bland inställningarna i routern och se om det blir bättre. Stänga av trafikinspektionsfunktioner och liknande. Använder du 2,4Ghz eller 5Ghz wifi när du testar?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

RT-AC59U är en budgetrouter som knappast är anpassad för att kunna få god täckning i ett 100kvm hus.
Dessutom stödjer den inte Wifi 6 utan bara 5, dvs AC-standarden.

Du bör nog kliva upp i prisklass för att få bättre trådlös prestanda.

Till exempel är Asus RT-AX58U resor bättre utan att för den delen kosta speciellt mycket mer:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Men ändå 96mbit när man står 50cm ifrån den är väl inte ens bra..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Fortfarande inte internetleverantörens fel eller problem. Om du använt samma kabel till routern som du använde till Xbox när du fick ut 250Mbit kan du ju rätt enkelt räkna ut att routern är problemet. Eventuellt kan du prova att ändra runt bland inställningarna i routern och se om det blir bättre. Stänga av trafikinspektionsfunktioner och liknande. Använder du 2,4Ghz eller 5Ghz wifi när du testar?

Aldrig påstått att det är leverantörens problem heller.

Routern ska ändå klara av det.
Inte hittat några inställningar man kan ändra

Testat de som finns. Routern 2,4 och 5ghz, och har 2 extenders

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Antagligen ett annat rum

Skulle snarare tro överdrift. 30 meter inomhus är väldigt långt. Om det inte är världens mest avlånga hus borde det bli 300-450 kvm/per plan…

On topic: hur bor du TS? Lägenhet? Radhus? Villa? Antalet grannar och därmed routers (eller, ja, accesspunkter egentligen) inom räckhåll är bland det mest avgörande för vilken hastighet du får ut.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Vad får routern för hastighet?

Under General -> Adaptive QoS -> Internet Speed på routerns webgui kan du köra ett test.
Har för mig man måste aktivera något under Adaptive QoS, så går det inte att köra direkt, testa det först.
https://routerexperts.net/asus-router-speed-test/

Vad är det för xbox du kör med? Xbox One S verkar ju ha en bra NIC som klarar 23 dBm både på 2.4 och 5 ghz åtminstone. Ser även ut att vara 2x2 (antar att det är 2x2:2).
Max speed på 2.4 ska vara 144 mbps med 20 mhz kanaler, det är verkligen inte rekommenderat att köra 40 mhz kanaler på 2.4 bandet. Med kontrolldata, latenser osv, samt andra enheter som kan vara slöare så tycker jag 95 mbit verkar rimligt.
Har du kollat så du är ensam på kanalen du kör 2.4 på? Både vid router och och xbox.
Vad har du mellan routern och xboxet? Väggar, reglar, dörrar, fönster, mikrovågsugnar, kylskåp, badrum?
Har du mycket andra 2.4 ghz enheter såsom bluetooth, smart produkter som kör 2.4?

Edit: Såg ditt svar nu @anon351286
Kan vara så att jag har fel, men enligt detta testa, så verkar det som att den bara stödjer 20 mhz kanaler även på 5 ghz, vilket isf förklarar det låga resultatet skulle jag säga.

https://fccid.io/C3K1836/Test-Report/R-TR484-FCCISED-DFS-2-38...
Nu har jag inte läst hela testet, så kan ju vara så att detta testet bara varför 20 mhz kanalbredd.
Lär ju stå i första länken om kortet stödjer högre, men har tyvärr inte tid att leta igenom det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Så du kommer inte ens upp till eller över 100Mbit via kabel? Låter som du har kopplat en CAT4 eller CAT5-kabel mellan vägguttaget och routern. Kolla den noga, det står ofta skrivet på kabelns hölje. Oavsett, prova en annan kabel som är CAT6 eller högre.

Routern är också lite väl i underkant med 867Mbit på 5GHz och 2x2 MIMO. Men det ska gå så länge du har 80MHz kanalbredd. Kolla detta i routerns webbgränssnitt. Om 5GHz står på 40MHz just nu, öka till 80Mhz. Detta förutsätter dock att du först ser till att få ut mer än 100Mbit på kabel från routern Rätt lönlöst annars.

Överkurs, men 40MHz på 5GHz WiFi5 klarar bara 200Mbit per "spatial stream" och din router kan köra 2 spatial streams åt gången till en klient, så det blir 400Mbit vilket i praktiken inte brukar bli mer än runt 100-150Mbit. Den hastighet som du läser i beskrivningen är alltså definitivt inte den hastighet du får ut i verkliga livet. Räkna med ca 25%.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Beror på vad huset är byggt av, öppna/stängda dörrar osv.

Men inte helt ovanligt att behöva några för en villa. Minst en per våning är standard.

Routern står i ett rum, står jag bredvid får jag 95, kliver jag 5 meter bort genom dörren får jag 40, då kär jag behöva minst 10 på varje våning

Permalänk
Medlem

Extenders är väl nästan alltid strul...

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Vad får routern för hastighet?

Under General -> Adaptive QoS -> Internet Speed på routerns webgui kan du köra ett test.
Har för mig man måste aktivera något under Adaptive QoS, så går det inte att köra direkt, testa det först.
https://routerexperts.net/asus-router-speed-test/

Vad är det för xbox du kör med? Xbox One S verkar ju ha en bra NIC som klarar 23 dBm både på 2.4 och 5 ghz åtminstone. Ser även ut att vara 2x2 (antar att det är 2x2:2).
Max speed på 2.4 ska vara 144 mbps med 20 mhz kanaler, det är verkligen inte rekommenderat att köra 40 mhz kanaler på 2.4 bandet. Med kontrolldata, latenser osv, samt andra enheter som kan vara slöare så tycker jag 95 mbit verkar rimligt.
Har du kollat så du är ensam på kanalen du kör 2.4 på? Både vid router och och xbox.
Vad har du mellan routern och xboxet? Väggar, reglar, dörrar, fönster, mikrovågsugnar, kylskåp, badrum?
Har du mycket andra 2.4 ghz enheter såsom bluetooth, smart produkter som kör 2.4?

Skrivet av wwraver:

Så du kommer inte ens upp till eller över 100Mbit via kabel? Låter som du har kopplat en CAT4 eller CAT5-kabel mellan vägguttaget och routern. Kolla den noga, det står ofta skrivet på kabelns hölje. Oavsett, prova en annan kabel som är CAT6 eller högre.

Routern är också lite väl i underkant med 867Mbit på 5GHz och 2x2 MIMO. Men det ska gå så länge du har 80MHz kanalbredd. Kolla detta i routerns webbgränssnitt. Om 5GHz står på 40MHz just nu, öka till 80Mhz. Detta förutsätter dock att du först ser till att få ut mer än 100Mbit på kabel från routern Rätt lönlöst annars.

Överkurs, men 40MHz på 5GHz WiFi5 klarar bara 200Mbit per "spatial stream" och din router kan köra 2 spatial streams åt gången till en klient, så det blir 400Mbit vilket i praktiken inte brukar bli mer än runt 100-150Mbit. Den hastighet som du läser i beskrivningen är alltså definitivt inte den hastighet du får ut i verkliga livet. Räkna med ca 25%.

Ni missar båda att han använder samma kabel som han testat till ditt Xbox och där fått 250Mbit. Han testade alltså Xbox via kabel, inte wifi.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wwraver:

Så du kommer inte ens upp till eller över 100Mbit via kabel? Låter som du har kopplat en CAT4 eller CAT5-kabel mellan vägguttaget och routern. Kolla den noga, det står ofta skrivet på kabelns hölje. Oavsett, prova en annan kabel som är CAT6 eller högre.

Routern är också lite väl i underkant med 867Mbit på 5GHz och 2x2 MIMO. Men det ska gå så länge du har 80MHz kanalbredd. Kolla detta i routerns webbgränssnitt. Om 5GHz står på 40MHz just nu, öka till 80Mhz. Detta förutsätter dock att du först ser till att få ut mer än 100Mbit på kabel från routern Rätt lönlöst annars.

Överkurs, men 40MHz på 5GHz WiFi5 klarar bara 200Mbit per "spatial stream" och din router kan köra 2 spatial streams åt gången till en klient, så det blir 400Mbit vilket i praktiken inte brukar bli mer än runt 100-150Mbit. Den hastighet som du läser i beskrivningen är alltså definitivt inte den hastighet du får ut i verkliga livet. Räkna med ca 25%.

Sitter en cat5e mellan fiberdosan och routern, samma kabel som gav 250 mellan fiberdosa och xbox

Att byta kablar som är dragna i huset är inget jag kan göra själv då de är genom vägg och golv/tak

Ingen aning vad något av resterande betyder

Permalänk
Medlem

Vad testar du med för enhet? Kan du ju vara mottagarens nätverkskort som är kass också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Vad får routern för hastighet?

Under General -> Adaptive QoS -> Internet Speed på routerns webgui kan du köra ett test.
Har för mig man måste aktivera något under Adaptive QoS, så går det inte att köra direkt, testa det först.
https://routerexperts.net/asus-router-speed-test/

Vad är det för xbox du kör med? Xbox One S verkar ju ha en bra NIC som klarar 23 dBm både på 2.4 och 5 ghz åtminstone. Ser även ut att vara 2x2 (antar att det är 2x2:2).
Max speed på 2.4 ska vara 144 mbps med 20 mhz kanaler, det är verkligen inte rekommenderat att köra 40 mhz kanaler på 2.4 bandet. Med kontrolldata, latenser osv, samt andra enheter som kan vara slöare så tycker jag 95 mbit verkar rimligt.
Har du kollat så du är ensam på kanalen du kör 2.4 på? Både vid router och och xbox.
Vad har du mellan routern och xboxet? Väggar, reglar, dörrar, fönster, mikrovågsugnar, kylskåp, badrum?
Har du mycket andra 2.4 ghz enheter såsom bluetooth, smart produkter som kör 2.4?

Edit: Såg ditt svar nu @Kga93
Kan vara så att jag har fel, men enligt detta testa, så verkar det som att den bara stödjer 20 mhz kanaler även på 5 ghz, vilket isf förklarar det låga resultatet skulle jag säga.
https://i.imgur.com/K0fQD0m.png
https://fccid.io/C3K1836/Test-Report/R-TR484-FCCISED-DFS-2-38...
Nu har jag inte läst hela testet, så kan ju vara så att detta testet bara varför 20 mhz kanalbredd.
Lär ju stå i första länken om kortet stödjer högre, men har tyvärr inte tid att leta igenom det.

Handlar om ett xbox series s, med kabel, inte wifi

Permalänk
Medlem

Börja med att stänga av extenders helt och hållet. Kolla sen om det blir någon skillnad när du byter mellan 2.4 och 5Ghz.

Vad använder du för att mäta hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ni missar båda att han använder samma kabel som han testat till ditt Xbox och där fått 250Mbit. Han testade alltså Xbox via kabel, inte wifi.

Jag misstänkte att så var fallet, men jag vet inte var det andra testet är utfört, i routerns gui som jag länkade till?
Eller en dator som sitter med kabel i routern?
Han skrev att han testat i routern, så jag antar att det är via guit under adaptive qos, men med tanke på att mycket andra tester som verkar vara utförda som 5 ghz osv utelämnats, så kan man inte anta att så är fallet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Vad testar du med för enhet? Kan du ju vara mottagarens nätverkskort som är kass också.

Xbox, tv, telefoner m.m. De som finns att ansluta o testa