Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har aldrig råkat ut för driftproblem, och då har jag ändå ägt varje Xbox-generation som släppts. Är det ett vanligt förekommande problem? Vet att det är det på Switch, men inte hört något om Xbox eller PS?

Ja. Har haft driftproblem på alla mina xbox one/series kontroller. 360-kontrollerna hade jag inte lika mycket problem, tog betydligt längre tid innan man fick de problemen.

Tror det handlar om vad för typer av spel man spelar också. Spel där man trycker ner spaken mycket när den inte är i neutralt läge tror jag ökar risken för drifting.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag blev chockad av hur dyr 1TB intern disk var, nu när sonen tycker det börjar bli fullt på vår Series S (borde köpt X).

Jag läste att extern hårddisk endast var för lagring. Men kan man inte ens ha den att spela äldre spel från? Inte jättegamla då, men alla som det inte står ”series x|s” när man laddar ner?

Om man faktiskt kan spela de äldre spelen från en extern disk, kommer det det bli lika långsamt som på Xbox one eller kan man fortfarande få rätt snabba tider att starta upp spelen på?

Permalänk
Medlem

Alla spel som är märkta X/S när de är installerade kan bara spelas från interna eller seagate expansion.
Alla andra (också äldre) spel kan du spela från en vanlig extern hårddisk.
Du kan också lagra X/S-spelen på den hårddisken och föra över dem när du vill spela.
Laddtiderna kommer bli längre ja om det är en mekanisk hårddisk istället för ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Om man faktiskt kan spela de äldre spelen från en extern disk, kommer det det bli lika långsamt som på Xbox one eller kan man fortfarande få rätt snabba tider att starta upp spelen på?

Alla spel som inte uppdaterats för series S|X funkar utmärkt direkt från en vanlig USB-hårddisk.

Man lär även kunna flytta installerade series spel till hårddisken tillfälligt för att senare lägga tillbaka dom utan att behöva installera allt från nätet igen, det har jag dock inte testat, men på series s kan det vara en bra funktion.

xbox one hade inte någon vidare hårddiskprestanda så en vanlig usb-3 hårddisk är oftast snabbare,

Permalänk

Ja alltså jag tänkte ju sådana fall en extern ssd-disk. Men det är alltså inte självklart den är snabbare än spelen på xbox one som är plågsamt sega att starta?

Har nog inte ork hålla på flytta spelen fram och tillbaka då barnen hoppar mellan olika spel utan planen var att ha de äldre spelen på externa disken OM det ger hyfsad hastighet och sen de nyaste spelen på interna (som ju kräver det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Ja alltså jag tänkte ju sådana fall en extern ssd-disk. Men det är alltså inte självklart den är snabbare än spelen på xbox one som är plågsamt sega att starta?

Har nog inte ork hålla på flytta spelen fram och tillbaka då barnen hoppar mellan olika spel utan planen var att ha de äldre spelen på externa disken OM det ger hyfsad hastighet och sen de nyaste spelen på interna (som ju kräver det).

Jo en SSD-kommer vara snabbare än xbox-one hårddisken.
De äldre spelen behöver inte flyttas till interna för att spelas. Det går att välja i inställningarna att X/S-spel installeras på kompatibel lagring och resten på usb-enheter.
Men en beg series X kan vara en bättre idé +ssd.

Permalänk
Medlem

När jag går in på lagringsmedia på min Series X så står det att det minst behöver vara USB 3.0 för att man ska kunna spela spel. Så utöver det borde det gå med vilken SSD som helst.

Permalänk
Medlem

För många Xbox One spel gör det ingen stor skillnad om man spelar dem från den interna eller en extern usb ssd på en Xbox Series S|X. Jämfört med den interna på Xbox One är det dock stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Har priset på Series X gått upp igen? Ligger på hela 7195:- hos Microsoft. Hos svenska återförsäljare är priset runt 6500:-. Inet ligger kvar på priset efter den förra höjningen (6190:-).
Kan vara bra att veta om någon tänkt köpa en konsol snart.

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2023/08/01/game-pass-august-2023-...

Leaving August 15
Death Stranding (PC)
Edge of Eternity (Cloud, Console, and PC)
Midnight Fight Express (Cloud, Console, and PC)
Total War: Warhammer III (PC)

Permalänk
Medlem

Fick notis på telefonen om att Baldur's gate 1 och 2 var frisläppta på game pass idag. Har spelat dessa i drygt 20 år och älskar dem på PC, så najs tänkte jag och klickade på länken till appen.
Men nej, inte heller denna gång kommer jag till det de gör reklam för. Kan inte ens hitta det i appen.
Har ni andra lika dålig erfarenhet av detta som jag?
"Skynda att claima ditten och datten" eller "spana in nyheterna på denna månads Ultimate". Klickar på länken och kommer till vanliga startsidan....
Skitapp med skitnotiser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Fick notis på telefonen om att Baldur's gate 1 och 2 var frisläppta på game pass idag. Har spelat dessa i drygt 20 år och älskar dem på PC, så najs tänkte jag och klickade på länken till appen.
Men nej, inte heller denna gång kommer jag till det de gör reklam för. Kan inte ens hitta det i appen.
Har ni andra lika dålig erfarenhet av detta som jag?
"Skynda att claima ditten och datten" eller "spana in nyheterna på denna månads Ultimate". Klickar på länken och kommer till vanliga startsidan....
Skitapp med skitnotiser.

https://www.gamesradar.com/looks-like-baldurs-gate-1-and-2-ar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Har priset på Series X gått upp igen? Ligger på hela 7195:- hos Microsoft. Hos svenska återförsäljare är priset runt 6500:-. Inet ligger kvar på priset efter den förra höjningen (6190:-).
Kan vara bra att veta om någon tänkt köpa en konsol snart.

Smyghöjning inför Starfield kanske...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Har priset på Series X gått upp igen? Ligger på hela 7195:- hos Microsoft. Hos svenska återförsäljare är priset runt 6500:-. Inet ligger kvar på priset efter den förra höjningen (6190:-).
Kan vara bra att veta om någon tänkt köpa en konsol snart.

Skrivet av Bunk:

Smyghöjning inför Starfield kanske...

Nej, priset är oförändrat i USA (499$), det är pga dålig kronkurs. Kronan har tappat ca 25% sedan lanseringen av Series X.

Permalänk
Medlem

Sen hjälper kemikalieskatten och copyswede avgiften nog inte heller även om den inte ändrats det senaste.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fan vilken fin nyhet... Quake 2 Remaster har släppts och finns i Game Pass.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fan vad bra Q2 är alltså. 😎

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag fick leverans av min abxylute nu i veckan. Den är typ som en Logitech g cloud fast mycket billigare. Jag pledgeade på Kickstarter i typ maj, så väldigt snabb och lyckad kampanj imho. Hittills väldigt nöjd, mha 3e parts app kan man få upp in-house streaming till 1080p, och latensen är imho helt OK. Nu kan sambon äntligen få titta på alla superusla tvprogram utan att hon behöver höra mitt gnäll

Edit: sorry för skev orientering på bilden, mobilpostad :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick leverans av min abxylute nu i veckan. Den är typ som en Logitech g cloud fast mycket billigare. Jag pledgeade på Kickstarter i typ maj, så väldigt snabb och lyckad kampanj imho. Hittills väldigt nöjd, mha 3e parts app kan man få upp in-house streaming till 1080p, och latensen är imho helt OK. Nu kan sambon äntligen få titta på alla superusla tvprogram utan att hon behöver höra mitt gnäll

Edit: sorry för skev orientering på bilden, mobilpostad :S

Kan man streama Xbox-spel till den?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan man streama Xbox-spel till den?

Yep, du kan streama allt från din series/one till den. Funkar även med ps4/5, xcloud och pc-spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ni som har eller har haft både Series X och ps5, vilken föredrar ni och varför?
Har själv alltid haft ps + PC men har ingen lust att ständigt dumpa pengar på datorer som man brukade göra.

Har dock börjat överväga att lämna ps och gå över till Xbox, största anledningen är väl p.g.a hur MS köper upp spelstudios och jag vill verkligen prova Starfield och känner inte alls för att missa Outer Worlds 2.
Om man får spekulera fritt så känns det ju som det kommer hända en del från MS sida nu.

Permalänk
Medlem

Alla spel kontrollerade av microsoft lär komma till PC också,
men Series X har varit en stabil och väldigt tyst konsoll för mig, men jag gissar att man kan ha tur med PS5 också - knappast en dealbreaker.
Mycket har ju lutat åt gamepass och där verkar ju möjligheterna att komma billigare undan minska och
betalar man månad per månad så kan ju även ens nöjdhet variera månad per månad och
det handlar inte längre om hur glad man var för att hoppa på rätt lag vid release utan du kan ge upp och byta om ett spel lanseras med tonvis med buggar i höst.

Permalänk

Jag verkar ha förstört hdmi-utgången vid flytt av mitt Xbox. Någon i Stockholmsområdet som varit med om samma och kan rekommendera var man kan åtgärda detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpalarsson:

Jag verkar ha förstört hdmi-utgången vid flytt av mitt Xbox. Någon i Stockholmsområdet som varit med om samma och kan rekommendera var man kan åtgärda detta?

kanske här om du inte hittar någon som kan löda åt dig.
https://www.psxcare.com/byte-hdmi-kontakt-xbox-series-x-s

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ni som har eller har haft både Series X och ps5, vilken föredrar ni och varför?
Har själv alltid haft ps + PC men har ingen lust att ständigt dumpa pengar på datorer som man brukade göra.

Har dock börjat överväga att lämna ps och gå över till Xbox, största anledningen är väl p.g.a hur MS köper upp spelstudios och jag vill verkligen prova Starfield och känner inte alls för att missa Outer Worlds 2.
Om man får spekulera fritt så känns det ju som det kommer hända en del från MS sida nu.

Det är ingen idé att fatta beslut över spel som kanske inte ens kommer inom produktlivscykeln.
Ska du spela Starfield är det PC eller Xbox som gäller. Du kan ju köpa en begagnad annars.