Robotdammsugare med moppning som respekterar integritet eller kan köras i VLAN eller offgrid?

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare med moppning som respekterar integritet eller kan köras i VLAN eller offgrid?

Hej!
Funderar på att köpa en robotdammsugare som rubriken antyder.
Har kollat på modeller som har moppning pga smidigheten och behovet.
Men integritet, och att det funkar med djurhår/päls är viktigt så skulle därför vilja få lite köpråd och tips:
- Någon modell som går att köra offgrid eller kanske konfigurera så den bara finns i det interna nätverket eller eget VLAN?
- Finns någon modell eller tillverkare som går att kontrollera vad den sänder data mm?
- Vilka rekommenderas om man vill ha rätt mycket automatik och funkar med djur (gärna om de inte låter för mycket)?

Gillar tanken på att kunna använda kameran för att kolla hur läget är hemma om man är borta länge, men det skulle kräva antagligen att appen i mobilen är sandboxad liksom att dammsugaren är isolerad i hemmanätverket på något sätt. Så det är inget måste. (Sen är det meckigt att hitta IP-kamera hem som är säker också antar jag.) Annars sett att Miele tex skriver att de har hög kryptering (plus tillverkat i EU) men det är bara dammsugare. Annars tittat mest på Roborock S7 och S8.

Mvh
//Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

De flesta dammsugare behöver kommunicera utåt för kartor etc, såvitt jag vet. Gäller åtminstone Roborock. Det går att flasha mjukvara på dem för att kunna köra lokalt, dock bryter man all form av garanti: https://valetudo.cloud/pages/installation/roborock.html

Gällande kameror är det inga problem att köra dem lokalt. Kolla på Frigate eller annan NVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Funderar på att köpa en robotdammsugare som rubriken antyder.
Har kollat på modeller som har moppning pga smidigheten och behovet.
Men integritet, och att det funkar med djurhår/päls är viktigt så skulle därför vilja få lite köpråd och tips:
- Någon modell som går att köra offgrid eller kanske konfigurera så den bara finns i det interna nätverket eller eget VLAN?
- Finns någon modell eller tillverkare som går att kontrollera vad den sänder data mm?
- Vilka rekommenderas om man vill ha rätt mycket automatik och funkar med djur (gärna om de inte låter för mycket)?

Gillar tanken på att kunna använda kameran för att kolla hur läget är hemma om man är borta länge, men det skulle kräva antagligen att appen i mobilen är sandboxad liksom att dammsugaren är isolerad i hemmanätverket på något sätt. Så det är inget måste. (Sen är det meckigt att hitta IP-kamera hem som är säker också antar jag.) Annars sett att Miele tex skriver att de har hög kryptering (plus tillverkat i EU) men det är bara dammsugare. Annars tittat mest på Roborock S7 och S8.

Mvh
//Regert

Kan bara meddela att iRobot Roomba j7 slutar fungera om man bryter dess Internet-åtkomst. Kör den i mitt IoT-VLAN just nu men när jag la den i mitt IoT-No-Internet-VLAN slutade basstationen kommunicera med applikationen (som används för all schemaläggning och för att starta/stoppa dammsugningar).

Jag var dock ganska beredd på detta och valde därför en dammsugare från ett icke-kinesiskt bolag. Oklart om det egentligen spelar någon större roll.

(Jag har dessutom låtit bli att opt-in i deras "Advanced Object Detection" som använder kameran på dammsugaren.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det inget som du lätt kan ordna med en roborock
Har en roomba 980 och den skulle funka ganska bra utan internet, har nästan alltid startat den manuellt, burit den till ett rum, startat och stängt dörren då funkar den utmärkt utan internet, men den kan ej moppa, men å andra sidan så tycker jag inte moppfunktionen på roborock 6 max är något att ha, inte värt besväret. Har både hund och katt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har själv sneglat på https://valetudo.cloud/ (som näms ovan.)
Det är en annan mjukvara som går att dra in på de damsugare som stöds.
Jag slutade titta på detta när jag råkade köpa en som inte fungerade med det.
Så var noga med att du rätt version av damsugaren! Min hade en nyare revision. Så då köde jag fast, och gav min planlösning i hemmet till någon okänd server hos leverantören

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

De flesta dammsugare behöver kommunicera utåt för kartor etc, såvitt jag vet. Gäller åtminstone Roborock. Det går att flasha mjukvara på dem för att kunna köra lokalt, dock bryter man all form av garanti: https://valetudo.cloud/pages/installation/roborock.html

Gällande kameror är det inga problem att köra dem lokalt. Kolla på Frigate eller annan NVR.

Det var en jäkla cirkus på EU-nivå kring huruvida telefoner med modifierad mjukvara täcktes av garanti eller ej för ett gäng år sen, och man konstaterade att säljaren var tvungen att bevisa att felet orsakats av mjukvarumodifikationen för att kunna vägra kunden reparation eller byte. Är det möjligen applicerbart på robotdammsugare också?

https://fsfe.org/activities/android/flashingdevices.en.html

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag älskar robotdammsugare och har en hemma, en i sommarstugan och en i min hobbylada, men de är ganska hopplösa produkter ur integritetssynpunkt om du vill ha ens fundamentala bekvämligheter som fungerande kartor, no-go zoner, schemalagd dammsugning och dito tömning. Om en tillverkare släppte en variant som kommunicerar mot en lokal server du sätter upp själv skulle jag köpa den bums.

Det bästa du kan göra under tiden är att köra den på ett separat wifi-nät och för guds skull se till att det inte är en modell med kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det var en jäkla cirkus på EU-nivå kring huruvida telefoner med modifierad mjukvara täcktes av garanti eller ej för ett gäng år sen, och man konstaterade att säljaren var tvungen att bevisa att felet orsakats av mjukvarumodifikationen för att kunna vägra kunden reparation eller byte. Är det möjligen applicerbart på robotdammsugare också?

https://fsfe.org/activities/android/flashingdevices.en.html

Ja det är det. Tillverkarna kan låtsas hur mycket som helst att allt bryter garantin, men de har inget stöd i svensk lag för det.

Skrivet av izzie:

De flesta dammsugare behöver kommunicera utåt för kartor etc, såvitt jag vet. Gäller åtminstone Roborock. Det går att flasha mjukvara på dem för att kunna köra lokalt, dock bryter man all form av garanti: https://valetudo.cloud/pages/installation/roborock.html

Gällande kameror är det inga problem att köra dem lokalt. Kolla på Frigate eller annan NVR.

Tillverkare kan inte bestämma vad som bryter garantier, det är lagstiftningen som gör. De hävdar att allt bryter garantin för att få så få garantiärenden som möjligt, eftersom det finns folk som tror att det är så det funkar.

Permalänk
Medlem

Det var många svar här. Tack!
Det låter bra men lite krångligt. Men kanske är en väg att gå. Dock ser det ut som alternativt firmware kräver nästan en modell som är lite äldre, även om det är egentligen inget problem.

Vad tror ni om Kärchers dataskydds statement, se via länken, scrolla ner lite på sidan. https://www.kaercher.com/se/home-garden/robotdammsugare.html Detaljerna https://www.kaercher.com/int/privacy-statement-home-robots-ap...

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Ja det är det. Tillverkarna kan låtsas hur mycket som helst att allt bryter garantin, men de har inget stöd i svensk lag för det.

Tillverkare kan inte bestämma vad som bryter garantier, det är lagstiftningen som gör. De hävdar att allt bryter garantin för att få så få garantiärenden som möjligt, eftersom det finns folk som tror att det är så det funkar.

Nja. Garantier är i grunden frivilligt att erbjuda. Garantier får också utformas på det sätt tillverkaren tycket att det är lämpligt.
Så garantiers omfattning och avgränsning avgörs inte riktigt av svensk lag.
Garantier är frivilliga erbjudanden om support från tillverkaren.

Däremot har vi konsumentlagar som skyddar konsumenters rättigheter. Dessa lagarna gäller oavsett såklart. Exempelvis reklamationsrätten som gäller i 3 år där återförsäljaren har ett ansvar mot kund.
Och ja - den gäller ju även om produkten kom helt utan garantier från tillverkaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det var många svar här. Tack!
Det låter bra men lite krångligt. Men kanske är en väg att gå. Dock ser det ut som alternativt firmware kräver nästan en modell som är lite äldre, även om det är egentligen inget problem.

Vad tror ni om Kärchers dataskydds statement, se via länken, scrolla ner lite på sidan. https://www.kaercher.com/se/home-garden/robotdammsugare.html Detaljerna https://www.kaercher.com/int/privacy-statement-home-robots-ap...

Då det aldrig resulterar i några faktiska konsekvenser för företagen när data läcker ut (läs: de drabbade får igenom skadeståndskrav värda namnet etc), utan man kommer undan med gratisåtgärden att be om ursäkt, så ska man nog se den där sortens statements som någonting mellan säljbullshit och ambitioner snarare än faktum. Det finns inga större incitament att lägga mer än marginella resurser på systemets säkerhet, det är bara en onödig extrakostnad för företagen.

Notera också att det nästan utan undantag finns med människor i datahanteringskedjan. Ett exempel är debaclet kring iRobot och bilder på någon tjej som satt på muggen. Om jag minns det rätt var det inhyrd tredjepartspersonal som satt och tränade AI som läckte dem. Hur säker kedjan än är mot angrepp utifrån, så finns det alltid folk med legitim tillgång till materialet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kör min roborock genom mitt isolerade IoT VLAN som alla andra enheter som inte innefattar mina privata telefoner, datorer och surfplattor. Tycker det räcker.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl säga att den största dataläckan borde kunna vara enhetens telefonapp. Det är väl vanligen de som står för mycket av datarapporteringen i nuläget. Plus då att den kommer åt en del annat i mobilen - både från appbutiken och direktåtkomst i direkt telefonerna.

Dessutom håller man väl inte mobilerna utanför det där inre wifinätverket heller - så mobilens app ser ju in innanför den där vlan-uppdelnigen.

Lurigt värre!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det var många svar här. Tack!
Det låter bra men lite krångligt. Men kanske är en väg att gå. Dock ser det ut som alternativt firmware kräver nästan en modell som är lite äldre, även om det är egentligen inget problem.

Vad tror ni om Kärchers dataskydds statement, se via länken, scrolla ner lite på sidan. https://www.kaercher.com/se/home-garden/robotdammsugare.html Detaljerna https://www.kaercher.com/int/privacy-statement-home-robots-ap...

Kul att Kaercher har lanserat robotdammsugare! Jag skulle köpt Kaercher idag då de överlag gör bra produkter.

Tidningen M3 har testat https://www.m3.se/article/1941164/karcher-rcv-5-suger-bra-men.... Att den är något dyrare ser jag som en bonus i det här fallet. Det tyder på att det är en produkt utvecklad i EU med det extra kostnader det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga att den största dataläckan borde kunna vara enhetens telefonapp. Det är väl vanligen de som står för mycket av datarapporteringen i nuläget. Plus då att den kommer åt en del annat i mobilen - både från appbutiken och direktåtkomst i direkt telefonerna.

Dessutom håller man väl inte mobilerna utanför det där inre wifinätverket heller - så mobilens app ser ju in innanför den där vlan-uppdelnigen.

Lurigt värre!

Håller med om att det främst är via mobilappen dataläckor skulle kunna ske. Dammsugaren i sig har väl en väldigt begränsad mängd servrar den kommunicerar med och förhoppningsvis använder den kryptering då. Den initierar väl även själv kommunikationen, man brukar inte behöva öppna portar i brandväggen eller liknande för en dammsugare. Så visst finns det en risk, men jag tycker inte risken är större än med någon annan mobilapp. Folk brukar inte börja sätta upp VLANs och VPN bara för de installerat typ TikTok eller Tinder på sin mobil...

Jag litar inte på någon enhet tillräckligt mycket för att köra okrypterat ens på mitt eget hemmanätverk längre. Så det finns rimligen inte så mycket trafik att sniffa upp ens om en enhet får obegränsad tillgång till hemnätverket. Bara en massa krypterade paket som inte säger någonting. Dock brukar även de enklaste hemmaroutrarna ha stöd för gästnät vilket man kan använda för att separera IoT och andra enheter om man vill. Tar 5 minuter att konfigurera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD