Thermalright släpper lättanvänt alternativ till kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Thermalright släpper lättanvänt alternativ till kylpasta

De tunna värmedynorna är tillgängliga för både Intel- och AMD-processorer och har en värmledningsförmåga i linje med traditionell kylpasta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Kommer helt klart köpa detta och testa när det når svensk marknad

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Produkten verkar heta Heilos och inte Helios.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon138754:

Produkten verkar heta Heilos och inte Helios.

Fixat!

Permalänk
Medlem

Smidigt, kommer jag definitivt använda!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Något sådant linus tech tips testade för ett tag sedan som fungerade bra, är detta samma måntro? Hittade inte hans video på detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt använda detta. Tycker alltid man får ångest över applikationen av kylpasta och undrar om man hade fått lägre temps om man använt mer, mindre, använt något annat mönster o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Något sådant linus tech tips testade för ett tag sedan som fungerade bra, är detta samma måntro? Hittade inte hans video på detta.

Mjo, vi får hoppas någon testar detta och ger lite resultat. Vore ju rätt smidigt även om det såklart inte är nödvändigt.
Men minimerar risken för spill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Skulle definitivt använda detta. Tycker alltid man får ångest över applikationen av kylpasta och undrar om man hade fått lägre temps om man använt mer, mindre, använt något annat mönster o.s.v.

Labbade endel med detta när jag höll på med custom vattenkylning med min 6700k samt 7700k och jag kan säga att det är marginell skillnad om du nu använder lite för mycket eller lite för lite, spacklar ut det eller låter kylaren pressa ut det.
Den större skillnaden handlar egentligen om hur jämnt tryck du får mot CPU och inte nödvändigtvis hur mycket pasta som utgör kontaktytan.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Lösning på ett problem som inte finns? Är ju bara spruta på nån mängd som känns lagom sen bara tuta å köra

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Men ska man sätta stor en bit i mitten, 5st lite mindre utspridda eller hur gör man?
Praktiskt, gillar idén.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Trevligt att lite fler aktörer kör på alternativ som dessa =p må inte vara riktigt samma som grafen skivorna som derbauer säljer men ändå samma grund idé =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Lösning på ett problem som inte finns? Är ju bara spruta på nån mängd som känns lagom sen bara tuta å köra

Finns flera som tar för mycket och förstör cpun genom att de glider av.
Annars skulle inte AM 5 ha separatskydd för det eller flertalet trådar om det här på swec.
Detta ger nybörjare en enklare väg att lyckas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Något sådant linus tech tips testade för ett tag sedan som fungerade bra, är detta samma måntro? Hittade inte hans video på detta.

Kan det vara denna video du tänker på?
https://www.youtube.com/watch?v=2BhKx0iQ4K8

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan det vara denna video du tänker på?
https://www.youtube.com/watch?v=2BhKx0iQ4K8

Ja där är den. trodde inte den smälte därför trodde jag inte att det var den. Hoppas denna är minst lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Lösning på ett problem som inte finns? Är ju bara spruta på nån mängd som känns lagom sen bara tuta å köra

Håller med. Folk krånglar till det så. Jag har provat alla möjliga varianter, x, ,h, i, smeta med smörkniv, m.m och den metod jag alltid kommer tillbaka till och som alltid funkar bäst är att helt sonika lägga en kikärtsstor klutt i mitten. Lite för mycket gör ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare att ta bort än om man smetat på för mycket, lite som portionssnus istället för lös.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eismannen:

Håller med. Folk krånglar till det så. Jag har provat alla möjliga varianter, x, ,h, i, smeta med smörkniv, m.m och den metod jag alltid kommer tillbaka till och som alltid funkar bäst är att helt sonika lägga en kikärtsstor klutt i mitten. Lite för mycket gör ingenting alls.

Funkar inte när CPU:er o gpuer blir större till storlek det som är problemet med nya dom är större än äldre och därav får du inte ut kylpasta i hörnen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Materialet tror jag?
Thermalright är ju en thermal pad medan thermal grizzly är en mjuk kolfiber platta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan nog bli poppis. Folk verkar ju inte bry sig om "fem grader hit eller dit" längre.

Själv kör jag Kryonaut Extreme. Med dagens dynamiska boost på både CPU och GPU så kan "fem grader hit eller dit" vara skillnaden mellan att throttla och att inte göra det. Särskilt om man envisas med luftkylare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så precis som om när man sätter cheddar fyrkanten på hamburgarköttet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Funkar inte när CPU:er o gpuer blir större till storlek det som är problemet med nya dom är större än äldre och därav får du inte ut kylpasta i hörnen

Jo då, funkar kalas. Om det inte funkar har man tagit för lite. Kikärta istället för klassikern ärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Så precis som om när man sätter cheddar fyrkanten på hamburgarköttet.

Precis, eller lägger utflyktsfilten på sandstranden.
Bägge mycket intressanta vinklingar.

Permalänk

Är inte ptm7950 typ redan det.. Den har samma värmeledningsförmåga och termiskt resistans som Thermalrights variant. Känns som att Thermalright har bara köpt upp en massa och gjort rebranding lol

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk

Smidigt.
Men man skulle vilja ha en slags mall i plexiglas tex som man lägger på cpu och sen fyller mallen med kylpasta som man sen tar bort och då är det perfekt tjocklek och mängd?

Jag får testa att skriva ut nått i 3d skrivaren.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra och smidigt. Kanske mindre nojja om man gjort rätt framöver då.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Klarar mig sannolikt utan en värmedyna. Köpte MX-4 8 gram på rea och fördelen och man kommer ganska långt på det ändå. Brukar applicera tunnt x, med 4 stycken duttar i varje triangel.

Om det råkar rinna över lite MX-4 så är det inte hela världen, då den inte heller strömledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Är inte ptm7950 typ redan det.. Den har samma värmeledningsförmåga och termiskt resistans som Thermalrights variant. Känns som att Thermalright har bara köpt upp en massa och gjort rebranding lol

Tänkte samma sak, jag har själv använd ptm7950 i ett par år nu i alla laptops jag fräschar up.

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Gjorde en del tester med olika mönster på att lägga på pasta på en 9900k. Testade också skillnaden genom att med flit slarva med ett ojämnt tryck när jag skruvade fast kylaren. Testade också helt utan pasta.

Som någon sade ovan: Den absolut största skillnaden är hur jämnt eller ojämnt trycket är ned mot mitten när man skruvar fast kylaren. Skillnaden mellan perfekt pasta och utan pasta var som mest 7 grader.

Kör alltid med en klick i mitten som jag smetar ut med fingret, sedan gnider jag in kylaren mot pastan samtidigt som jag trycker ned den ordentligt och till slut skruvar fast den med tryck nedåt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz