Permalänk
Medlem

4 bay NAS

Tjena!

Sitter här med 4st 8tb hdd's som skulle behöva bo i en NAS.
Tänkte att min begränsade kunskap om just NAS inte kommer tillåta mig att välja rätt produkt om man är ute för mest "bang for the buck" dock. Så postar här utifall att någon med mer kunskap kanske kan rekommendera en vettig lösning.

I skrivande stund sitter jag och funderar över denna https://fyndiq.se/produkt/qnap-storage-server-nas-tr-004-4-fa...

Tacksam för alla svar och rekommendationer och trevlig helg på er

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Tjena!

Sitter här med 4st 8tb hdd's som skulle behöva bo i en NAS.
Tänkte att min begränsade kunskap om just NAS inte kommer tillåta mig att välja rätt produkt om man är ute för mest "bang for the buck" dock. Så postar här utifall att någon med mer kunskap kanske kan rekommendera en vettig lösning.

I skrivande stund sitter jag och funderar över denna https://fyndiq.se/produkt/qnap-storage-server-nas-tr-004-4-fa...

Tacksam för alla svar och rekommendationer och trevlig helg på er

Detta är ingen Nas utan en expansionsenhet som rymmer 4st HDDs man kopplar till en NAS via USB-c.
Vet dock inte om man kan koppla den till en vanlig PC.

Ska du ha en Nas så kolla antingen på Synology, Qnap eller Asustore.
Sen är den stora frågan vad ska du använda din Nas till, om det bara är att lagra filer kan du ta vilken som.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Detta är ingen Nas utan en expansionsenhet som rymmer 4st HDDs man kopplar till en NAS via USB-c.
Vet dock inte om man kan koppla den till en vanlig PC.

Ska du ha en Nas så kolla antingen på Synology, Qnap eller Asustore.
Sen är den stora frågan vad ska du använda din Nas till, om det bara är att lagra filer kan du ta vilken som.

Aha haha ja jag sneglade lite på den texten "TR-004 kan också användas som en DAS-enhet (Direct-Attached Storage)" men antog att dom menade det som ett alternativ till att inte ha den via nätverket. Tack för att du stoppade mig från att begå ett misstag.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5307769
Hade nog köpt denna om jag var du, Qnap har också bra NAS men de har så många olika varianter att jag inte vet skillnaden mellan dem.

Har du några speciella krav på prestanda eller funktioner så behöver du kanske gå upp något i pris.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5307769
Hade nog köpt denna om jag var du, Qnap har också bra NAS men de har så många olika varianter att jag inte vet skillnaden mellan dem.

Har du några speciella krav på prestanda eller funktioner så behöver du kanske gå upp något i pris.

Mmm ja den där ser definitivt ut som ett bra alternativ. Hade även tänkt hålla mig under 5K i pris så det blir lite att googla på denna . Jag behöver nog inte och räknar nog inte med massa funktioner/lull lull eftersom man är ute efter en bang for the buck modell vilket ju oftast betyder något i budget klassen.

Tack för svaret och trevlig helg.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

jag kör med en QNAP ts431P3 den har 2.5gbit och är överlag riktigt snabb. Har gjort en idiot på den och kör 2 4tb i raid0 och får konstant 280MB/s vid stora filer

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

jag kör med en QNAP ts431P3 den har 2.5gbit och är överlag riktigt snabb. Har gjort en idiot på den och kör 2 4tb i raid0 och får konstant 280MB/s vid stora filer

Du har.. Har gjort en idiot på den?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Du har.. Har gjort en idiot på den?

Det är idiotiskt att köra raid0 sabbar en disk går alla 8TB åt h-e. Hade inte råd med 4 diskar när jag köpte men ville ha hastigheten man kan få. men med 4 diskar och raid 5, 6 eller 10 vilket som passar så är det en bra grej.
Köpte min på en amazon flash sale för ca 2600:-

edit: Programvara och säkerhet uppdateras regelbundet på en QNAP

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Snusfri

Annars kanske en beggad HP Microserver Gen8 skulle kunna vara ett alternativ.
Sen köra valfritt OS som TrueNAS (Core eller Scale), Unraid, OMV, Rockstor, Amahi eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har gjort en idiot på den och kör 2 4tb i raid0 och får konstant 280MB/s vid stora filer

Det är inget idiotiskt om prio är just snabbhet och du har i övrigt väl och ofta synkad backup och klarar ett haveri utan att det svider för mycket.

jag har diskset i RAID0/Jbod för backupper för att enkel disk inte räcker i storlek - och i två uppsättningar av dem av dom...

(i BTRFS är det väldigt enkelt att addera en disk till i setet när man ser att den/de existerande inte räcker i storlek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Aha haha ja jag sneglade lite på den texten "TR-004 kan också användas som en DAS-enhet (Direct-Attached Storage)" men antog att dom menade det som ett alternativ till att inte ha den via nätverket. Tack för att du stoppade mig från att begå ett misstag.

Håll utkik på marknaden här på swec så brukar både nasar och hp microservers dyka upp lite då och då.
Själv kör jag en hemma server med win server 2019 och en 5disk qnap för backup och säkerhets kopier på våra datorer och telefoner.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om du inte börjat läsa så mycket ännu kan det vara värt att fundera över ett par saker.
Behöver du egentligen en NAS? Har du flera användare eller enheter samtidigt som behöver smidig tillgång till central lagring? Eller vill du ha tjänster som alltid är på för t.ex. mediacenter till TV genom t.ex. Plex, eller någon smarthem-lösning, övervakningskameror eller liknande?
Vill du lägga ner tid på att sätta dig in i ett nytt system eller föredrar du att det är så enkelt som möjligt?

Mer specifikt när det gäller val av märke och OS:
-Synology och QNAP är enklast att konfigurera.
-QNAP ger betydligt mer hårdvara för pengarna. T.ex. är QNAP att föredra om man vill ha 2.5 Gbps ethernet, som ju börjar bli ganska billigt på switch-fronten.
-Vill du ha mest flexibilitet bygger du något eget, med t.ex. TrueNAS som operativsystem, men då blir det fort en hobby och livsstil istället. Kolla in forumen på TrueNAS eller Servethehome.
-HP Microserver kan vara trevligt, men de är överdrivet populära på begagnatmarknaden, vilket gör att priserna är höga sett till vad man får hårdvarumässigt. Gen7 och Gen10 (icke-plus) är klenast. Gen8 och Gen10plus är bra, men gen8 är Sandy Bridge så den är ganska gammal. Gen10 plus är kraftigare och dyrare.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ds920+ för 3.3k på tradera
Synology är väl den enda av nas tillverkarna som inte blivit hackade ännu iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Om du inte börjat läsa så mycket ännu kan det vara värt att fundera över ett par saker.
Behöver du egentligen en NAS? Har du flera användare eller enheter samtidigt som behöver smidig tillgång till central lagring? Eller vill du ha tjänster som alltid är på för t.ex. mediacenter till TV genom t.ex. Plex, eller någon smarthem-lösning, övervakningskameror eller liknande?
Vill du lägga ner tid på att sätta dig in i ett nytt system eller föredrar du att det är så enkelt som möjligt?

Mer specifikt när det gäller val av märke och OS:
-Synology och QNAP är enklast att konfigurera.
-QNAP ger betydligt mer hårdvara för pengarna. T.ex. är QNAP att föredra om man vill ha 2.5 Gbps ethernet, som ju börjar bli ganska billigt på switch-fronten.
-Vill du ha mest flexibilitet bygger du något eget, med t.ex. TrueNAS som operativsystem, men då blir det fort en hobby och livsstil istället. Kolla in forumen på TrueNAS eller Servethehome.
-HP Microserver kan vara trevligt, men de är överdrivet populära på begagnatmarknaden, vilket gör att priserna är höga sett till vad man får hårdvarumässigt. Gen7 och Gen10 (icke-plus) är klenast. Gen8 och Gen10plus är bra, men gen8 är Sandy Bridge så den är ganska gammal. Gen10 plus är kraftigare och dyrare.

Oj här kom det en hel del sanning ser man. Tack så mycket

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Oj här kom det en hel del sanning ser man. Tack så mycket

Det är givetvis mina personliga åsikter. Jag tar gärna emot kommentarer om någon inte håller med. Alltid lär man sig något.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

-Vill du ha mest flexibilitet bygger du något eget, med t.ex. TrueNAS som operativsystem, men då blir det fort en hobby och livsstil istället. Kolla in forumen på TrueNAS eller Servethehome.

Om du vill bygga en egen så kan jag även rekommendera openmediavault, det kör jag på min hembyggda och tycker det var lätt och smidigt att sätta upp med lite youtube tutorials.

Beror lite på hur mycket du vill pilla, leka och lära dig.