AMD avtäcker uppföljaren till Radeon RX 6800 XT

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker uppföljaren till Radeon RX 6800 XT

Det röda laget fyller ut Radeon RX 7000-serien med RX 7900 GRE, som slår Nvidias Geforce RTX 4070 på fingrarna men till samma pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar förbli 7900 "GRE" , första förmonterade finns visst listad i D https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-7900-gre-is-now-ava... . (7900 GRE kommer inte som separat köpbar globalt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Prestandaklassen är helt OK, men priset är inte ens i närheten av var ett köp skulle vara intressant.
Dubbla prestandan och fyrdubbla priset.
Kanske begagnat om 3 år för halva priset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Namngivandet av modeller denna generationen är fruktansvärd, detta kort borde inte lanserats som ett kort i 7900-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det verkar förbli 7900 "GRE" , första förmonterade finns visst listad i D https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-7900-gre-is-now-ava... . (7900 GRE kommer inte som separat köpbar globalt)

Lite synd ändå. Utifrån dessa tester ser den ut att vara mer intressant än 4070. Återigen lägger ändå AMD sig lite för dyrt för att vara solklart bättre. Det känns ju högst troligt att kortet ändå kommer gå för 600$ inom 2-3 månader.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

För att vara tydlig så är det lite osannolikt att det här kortet lanseras globalt som separat kort. Den globala lanseringen är endast tillsammans med ”system integrators”.

Specen är lite udda. Om jag läser det rätt så har AMD stängt av en hel shader engine och lämnat de andra kompletta, för jag kan inte se att man kan kapa WGPer ur sex shader engines och få ett balanserat kort med 8 avstänga WGPer.

Namnet är väl…eh. Hade väl varit mest rimligt om det hette 7900 utan några tillägg, kanske.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ointressant för det priset.

Permalänk
Medlem

Så jag gissar att denna kör 4 minnes-chiplets?

Tror inte de har så många så trasiga chip att detta kommer tillverkas i någon större skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Namnet är väl…eh. Hade väl varit mest rimligt om det hette 7900 utan några tillägg, kanske.

Golden Rabbit Edition, presenterad i Kina så blir kanske utan tillägg i väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Lite synd ändå. Utifrån dessa tester ser den ut att vara mer intressant än 4070. Återigen lägger ändå AMD sig lite för dyrt för att vara solklart bättre. Det känns ju högst troligt att kortet ändå kommer gå för 600$ inom 2-3 månader.

Har ingen aning om hur priskurvor för elektronik/datordelar ser ut i Kina över tid. Vi får la se om fler produkter blir Kina-only som diskreta eller om det för tillfället / generationen stannar vid 7500F och RX 7900 GRE.

När det gäller priser tyckte jag en kommentar till HUBs senaste om AMDs marknadsföring/priser var intressant och träffsäker. Enl någon ekonomi-teori kan ett företag som tävlar med ett annat företag som närmast har monopol inte sänka priser på varor hursomhelst för monopol-företaget har mycket högre möjlighet att sänka lika mycket och lite till och gå lägre över längre tid än det första företaget. Därtill vill säkert hälften ungefär som önskar att AMD kunde sänka priserna det bara för att det i teorin skulle få Nvidia att sänka priser på sina gpuer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Troligen i globalt sent augusti/september för 600 (7800kr?) eller så lanserar de 7800xt istället

iaf ändå helt ointressant. För $500/6500kr skulle jag vara möjligen lite intresserad. Inte att köpa då, utan bara att det skulle pressa ner 2ndra hands priser

5500kr max för mig att köpa (jämför med rtx 3080 som jag kunde köpt för under 5k, eller 3080ti för 5.6k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Golden Rabbit Edition, presenterad i Kina så blir kanske utan tillägg i väst.

Det är en möjlighet. Tror ändå att det här kortet kommer att vara mycket sällsynt utanför Kina - att AMD gör något av ett lager av trasiga chip. Om jag har rätt och de har stängt av en hel shader engine så kan det ju vara chip där något i själva SEn är trasigt, och då kan de ju inte användas till 7900XT. Samtidigt kan inte sådana chip vara så vanliga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Om vi skulle fortsätta utbildningen av sweclockers skribenter med följande.

"Bandbredden landar därför på 576 GB/s, eller cirka 70 procent av RX 7900 XT."

Saxat från svenska wikipedia.

"Ordet "bandbredd" har även kommit att bli en felaktig synonym för överföringskapacitet, alltså den mängd data som kan överföras per tidsenhet, till exempel över modem eller bussar. Ur teknisk synvinkel är detta ett helt felaktigt språkbruk, eftersom bandbredd mäts i hertz och överföringskapacitet i bitar per sekund. Om det beror på sammanblandning av begreppen bandbredd och bredband eller det faktum att överföringskapaciteten är proportionell mot bandbredden är oklart."

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av BMac:

Om vi skulle fortsätta utbildningen av sweclockers skribenter med följande.

"Bandbredden landar därför på 576 GB/s, eller cirka 70 procent av RX 7900 XT."

Saxat från svenska wikipedia.

"Ordet "bandbredd" har även kommit att bli en felaktig synonym för överföringskapacitet, alltså den mängd data som kan överföras per tidsenhet, till exempel över modem eller bussar. Ur teknisk synvinkel är detta ett helt felaktigt språkbruk, eftersom bandbredd mäts i hertz och överföringskapacitet i bitar per sekund. Om det beror på sammanblandning av begreppen bandbredd och bredband eller det faktum att överföringskapaciteten är proportionell mot bandbredden är oklart."

Du är så duktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Du är så duktig

En sak att medlemmar håller på, men ska en skribent hålla på så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har ingen aning om hur priskurvor för elektronik/datordelar ser ut i Kina över tid. Vi får la se om fler produkter blir Kina-only som diskreta eller om det för tillfället / generationen stannar vid 7500F och RX 7900 GRE.

När det gäller priser tyckte jag en kommentar till HUBs senaste om AMDs marknadsföring/priser var intressant och träffsäker. Enl någon ekonomi-teori kan ett företag som tävlar med ett annat företag som närmast har monopol inte sänka priser på varor hursomhelst för monopol-företaget har mycket högre möjlighet att sänka lika mycket och lite till och gå lägre över längre tid än det första företaget. Därtill vill säkert hälften ungefär som önskar att AMD kunde sänka priserna det bara för att det i teorin skulle få Nvidia att sänka priser på sina gpuer.

Så kan det vara. Antar att det här hände när RDNA släpptes då Nvidia i praktiken gav 2080 prestanda till 2070 pris osv för att kunna matcha AMDs value någorlunda. Känns ändå som det måste finnas en bättre väg framåt än det som sker nu, AMDs market share minskar ju stadigt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

”Gigahertz Radeon Edition”

Permalänk
Skrivet av BMac:

Om vi skulle fortsätta utbildningen av sweclockers skribenter med följande.

"Bandbredden landar därför på 576 GB/s, eller cirka 70 procent av RX 7900 XT."

Saxat från svenska wikipedia.

"Ordet "bandbredd" har även kommit att bli en felaktig synonym för överföringskapacitet, alltså den mängd data som kan överföras per tidsenhet, till exempel över modem eller bussar. Ur teknisk synvinkel är detta ett helt felaktigt språkbruk, eftersom bandbredd mäts i hertz och överföringskapacitet i bitar per sekund. Om det beror på sammanblandning av begreppen bandbredd och bredband eller det faktum att överföringskapaciteten är proportionell mot bandbredden är oklart."

Vilket uttryck är det korrekta i sammanhanget då?
Throughput = genomströmning?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Troligen i globalt sent augusti/september för 600 (7800kr?) eller så lanserar de 7800xt istället

iaf ändå helt ointressant. För $500/6500kr skulle jag vara möjligen lite intresserad. Inte att köpa då, utan bara att det skulle pressa ner 2ndra hands priser

5500kr max för mig att köpa (jämför med rtx 3080 som jag kunde köpt för under 5k, eller 3080ti för 5.6k)

Navi 32 borde inte försvinna men vem vet. Angående just den här modellen skrev vcardz i sin första artikel om det:

"Official slides show US pricing of $649 and AMD China did confirm that RX 7900 GRE will launch globally through system integrators."

Vilket ekoar det som citerades i deras artikel om 7500F:
“This processor model will be available starting July 23, 2023 at 9PM ET. It will be available in greater china as a processor-in-box, and in the rest of world as an option for select system builders.”

— Markus Lindner, AMD Spokesman in Germany"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om vi skulle fortsätta utbildningen av sweclockers skribenter med följande.

"Bandbredden landar därför på 576 GB/s, eller cirka 70 procent av RX 7900 XT."

Saxat från svenska wikipedia.

"Ordet "bandbredd" har även kommit att bli en felaktig synonym för överföringskapacitet, alltså den mängd data som kan överföras per tidsenhet, till exempel över modem eller bussar. Ur teknisk synvinkel är detta ett helt felaktigt språkbruk, eftersom bandbredd mäts i hertz och överföringskapacitet i bitar per sekund. Om det beror på sammanblandning av begreppen bandbredd och bredband eller det faktum att överföringskapaciteten är proportionell mot bandbredden är oklart."

https://it-ord.idg.se/ord/bandbredd/

Språk utvecklas, och ord får ändrade och/eller nya betydelser hela tiden. Bandbredd är en vedertagen term för överföringshastighet inom datakommunikation sedan åtminstone 20 år tillbaka. Något som även wikipedia-artikeln nämner. Personen som forumlerat stycket du citerade borde dra pinnen ur röven och kliva in i samtiden.

Det faktum att termen bredband härstammar från begreppet bandbredd gör invändningen mot språkbruket ännu mer larvig.

Permalänk
Avstängd

till samma pris får du dubbla värmen, inget dlss, inget cuda, inget ai, inge bra raytracing.
objektivt är nvidia mer prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finkelzvin:

https://it-ord.idg.se/ord/bandbredd/

Språk utvecklas, och ord får ändrade och/eller nya betydelser ...

Avvecklas enligt mig.

Det fungerar inte att gömma sig bakom uttrycket utveckling bara för att man inte förstår språket i nutid.

Samma med Sweclockers förkärlek för "effektiva klockfrekvenser". De finns inte, kan aldrig finnas och är dessutom helt felaktiga på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Avvecklas enligt mig.

Det fungerar inte att gömma sig bakom uttrycket utveckling bara för att man inte förstår språket i nutid.

Samma med Sweclockers förkärlek för "effektiva klockfrekvenser". De finns inte, kan aldrig finnas och är dessutom helt felaktiga på alla sätt och vis.

Dold text
Permalänk
Testpilot
Skrivet av BMac:

Avvecklas enligt mig.

Det fungerar inte att gömma sig bakom uttrycket utveckling bara för att man inte förstår språket i nutid.

Samma med Sweclockers förkärlek för "effektiva klockfrekvenser". De finns inte, kan aldrig finnas och är dessutom helt felaktiga på alla sätt och vis.

Om ordbegrepp och språk inte får andrum att ändras eller utvecklas, då kan vi lika gärna sluta använda svenska och återgå till runskrift. Mycket enklare för alla, 24 tecken att hålla koll på – varken mer eller mindre

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Påminner om tiden då grafikkort släpptes med samma siffror men dussin olika bokstavskombinationer. GT, GTO, GS, LE, SE, GLT, XT, PRO och allt vad det var.

Detta låter betydligt mer intressant än de flesta korten som släppte. Borde varit 549 eller 599 men 649 är åtminstone inte helt absurt mycket för prestandan jämfört med Nvidia eller mot 7900XT.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

till samma pris får du dubbla värmen, inget dlss, inget cuda, inget ai, inge bra raytracing.
objektivt är nvidia mer prisvärt.

TBP är 30% högre än 4070, inte 100%. Raytracingen får vi väl se vad den blir, men eftersom det är 7900XTX med en sjättedel avstängt och klockfrekvensen ner med 10%, så kan vi ju uppskatta. Skalade om Swecs resultat från raytracing med de faktorerna, och fick 3D Mark Port Royal till 12567 (4070 har 11224), Raytracing feature test till 33,84 (4070 ligger på 51,5), Chernobylite till 69,6/52,8 (4070: 75/43), Cyberpunk 2077 till 44,8/40,8 (4070: 61/51) och sen orkade jag inte räkna. Det är lite spridda skurar, således - skall bli intressant att se riktiga tester.

Skrivet av BMac:

Avvecklas enligt mig.

Det fungerar inte att gömma sig bakom uttrycket utveckling bara för att man inte förstår språket i nutid.

Samma med Sweclockers förkärlek för "effektiva klockfrekvenser". De finns inte, kan aldrig finnas och är dessutom helt felaktiga på alla sätt och vis.

Effektiva klockfrekvensen är något man skriver när man vill vara tydlig och samtidigt undvika ordmärkare. Om jag skulle skriva att min dator har DDR4-minnen i 1800MHz, så hade jag varit tekniskt sett korrekt men väldigt förvillande. Hade jag skrivit att de går i 3600 MHz så hade alla förstått vad jag menade, men det hade varit tekniskt sett fel. Alla andra försök med ”megatransfers” osv är bara ännu mer förvillande. Att då skriva det som ”effektivt” på slutet skall tolkas som att man försöker vara tydlig och använda gängse benämningar, samtidigt som man påpekar att man inser att det egentligen är fel. Man kan naturligtvis skriva något längre i stil med ”datorn har minne med samma överföringskapacitet som om de hade gått i 3600MHz SDR” men det blir ganska omständligt att skriva det varje gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad tror AMD, att det blir snabbare för att man kallar alla sina grafikkort någon variant av 7900. Är det någon som går på det?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BMac:

Om vi skulle fortsätta utbildningen av sweclockers skribenter med följande.

"Bandbredden landar därför på 576 GB/s, eller cirka 70 procent av RX 7900 XT."

Saxat från svenska wikipedia.

"Ordet "bandbredd" har även kommit att bli en felaktig synonym för överföringskapacitet, alltså den mängd data som kan överföras per tidsenhet, till exempel över modem eller bussar. Ur teknisk synvinkel är detta ett helt felaktigt språkbruk, eftersom bandbredd mäts i hertz och överföringskapacitet i bitar per sekund. Om det beror på sammanblandning av begreppen bandbredd och bredband eller det faktum att överföringskapaciteten är proportionell mot bandbredden är oklart."

😍😍😍

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Gigahertz Radeon Edition”

Really Good Edition

Alt.

GREed edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Really Good Edition

Alt.

GREed edition

super GREg?

Skämt åsido så är det trevligt med lägre priser och mindre effekttörstiga kort.

Personligen hoppas jag på ett kort (7700?) under 200W eller att nVidia plöstligt får för sig att halvera sina priser på 4000 serien

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies