AMD-kort till 3 år gammal dator

Permalänk
Medlem

AMD-kort till 3 år gammal dator

Under 2020 gjorde jag en satsning och med er hjälp köpte följande dator:

CPU: AMD Ryzen 5 5600X
CHASSI: Phanteks Eclipse P300a
MODERKORT: MSI MPG B550 GAMING PLUS
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO Svart AMD
SSD: Samsung 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU)
NÄTAGGREGAT: Corsair CV650
FLÄKT: Phanteks SK 140MM PWM (x2)

Tanken var att jag även skulle köpa
GRAFIKKORT: AMD Radeon RX 6800 XT

På grund av bristen på halvledare kom aldrig kortet jag beställt och efter ett år gav jag upp hoppet.

Nu gör jag ett nytt försök men marknaden har (givetvis) rört på sig under tiden.

Jag ber därför återigen om hjälp från er hur jag ska tänka.

1a) I och med AMD-processor har jag hört att AMDs grafikkort är att föredra. Stämmer det?

1b) Om det stämmer, vad jag förstått är Radeon i någon form AMD men det finns ändå AMD Radeon, PowerColor Radeon, Sapphire Radeon och en massa andra alternativ. Är det enbart AMD Radeon man ska gå på?

2. Nu när det skett saker på marknaden, är det fortsatt 6800 XT som är att föredra, kopplat till mina övriga komponenter och i synnerhet fungerande till mitt moderkort?

(Ser nämligen öven 6950-kort nu men också 7900-kort som verkar va billigare. Förstår inte logiken i serien.)

Tillägg: Kan nämna att jag primärt spelar COD MW2, men det kan ju vara en ögonblicksbild och jag tänker såklart mer än bara för ett specifikt spel.

Permalänk
Medlem

Hej Hej här har du lite svar.

1a) Att para amd cpu och gpu är la att föredra. Men det kvitar igentligen. Men sen så är amd den bästa just nu för gaming så spelar ingen roll.

1b) Du har fått lite tankevurpa på vad namnen betyder. "Radeon" bettyder att det är en amd gpu. Den delen av namnet bästemer var det kommer ifrån. På samma sätt geforce och Arc för nvidia och intel respekjtive. Det andra namnet är vem som har designat kylaren och den man får prata med om till exempel garanti. Det har inte direkt någon störe skillnad på prestanda. Alltså ett 6950xt är fortfarnade ett amd kort även om det är sapphire som gör kyllaren. Sen skillnaden mellan märkena på den nivån är ganska lite. Det är typ att vissa är lite mer högjluda och så klart hur dom ser utt. Men normalt tar man det som är billigast.

2) just nu är 6800xt itne ett toppvall. Utan det är mer 6950xt och 6700xt som är bäst rent pris mot prestanda. jag kommer länka några olika kort här under.

https://komponentkoll.se/produkt/1340416-xfx-rx-695xatbd9-rad...

detta är det jag mest rekomenderar. Riktigt bra kort för pengen.

https://komponentkoll.se/produkt/144596-xfx-radeon-rx-6700xt-...

detta kortet är också väldigt bra då om du inte vill lägga så supermycket på ett kort. Men den är såklart inte lika stark som 6950xt

https://komponentkoll.se/produkt/1364693-powercolor-radeon-rx...

Detta är om du vill värkligen skaffa det bästa. PResterar såklart en del över 6950xt men rent pris mot prestanda är sämre.

Om du har några fler undringar är det bara att skriva.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Under 2020 gjorde jag en satsning och med er hjälp köpte följande dator:

CPU: AMD Ryzen 5 5600X
CHASSI: Phanteks Eclipse P300a
MODERKORT: MSI MPG B550 GAMING PLUS
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO Svart AMD
SSD: Samsung 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU)
NÄTAGGREGAT: Corsair CV650
FLÄKT: Phanteks SK 140MM PWM (x2)

Tanken var att jag även skulle köpa
GRAFIKKORT: AMD Radeon RX 6800 XT

På grund av bristen på halvledare kom aldrig kortet jag beställt och efter ett år gav jag upp hoppet.

Nu gör jag ett nytt försök men marknaden har (givetvis) rört på sig under tiden.

Jag ber därför återigen om hjälp från er hur jag ska tänka.

1a) I och med AMD-processor har jag hört att AMDs grafikkort är att föredra. Stämmer det?

1b) Om det stämmer, vad jag förstått är Radeon i någon form AMD men det finns ändå AMD Radeon, PowerColor Radeon, Sapphire Radeon och en massa andra alternativ. Är det enbart AMD Radeon man ska gå på?

2. Nu när det skett saker på marknaden, är det fortsatt 6800 XT som är att föredra, kopplat till mina övriga komponenter och i synnerhet fungerande till mitt moderkort?

(Ser nämligen öven 6950-kort nu men också 7900-kort som verkar va billigare. Förstår inte logiken i serien.)

Tillägg: Kan nämna att jag primärt spelar COD MW2, men det kan ju vara en ögonblicksbild och jag tänker såklart mer än bara för ett specifikt spel.

1: det går lika bra med Nvidia. Det var mycket reklam om Smart Access Memory som krävde att båda var AMD men Nvidia lade strax efter det stöd för Resizable Bar vilket är exakt samma sak med annat namn.

1b. Sapphire, Powercolor mm är partners till AMD och tillverkar kort åt dem. Som andra personen nämnde är det mest kylaren som skiljer. Men även strömförsörjningen och annat men generellt spelar det ingen roll vem som gjort kortet om du inte ska överklocka.

2: allt beror på vilket pris du hittar. 7000 serien är nyare och tex 7900XTX är bättre än 6950XT men också dyrare. Lättast är att säga vad din budget är så kan man hitta vad som är bäst för det priset.

Tillägg: om du främst soelar Call of Duty så är AMD att föredra. Nvidia är bättre i många spel men just COD är bäst på AMD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Riktiga hjältar. Stort tack för svaren!

Låter onekligen som att 6950 XT passar mig och min prisklass bäst.

Skulle jag gå upp till 7000-serien blir priset på 12 000 i överkant.

Men, då ska det inte heller vara några problem med mitt moderkort som jag förstår det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Fantastiskt! Riktiga hjältar. Stort tack för svaren!

Låter onekligen som att 6950 XT passar mig och min prisklass bäst.

Skulle jag gå upp till 7000-serien blir priset på 12 000 i överkant.

Men, då ska det inte heller vara några problem med mitt moderkort som jag förstår det?

Det ska fungera utan problem. 6950XT blir nog ett väldigt bra val.

Vilka inställningar ska du spela med förresten? Spelar du med låg grafik och låg upplösning räcker det nog bra med billigare grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ditt nätaggregat (Corsair CV650) kan förhindra möjligheterna till ett 6950 XT. Ditt nätaggregat har två PCIe-kablar, med en (6+2)-kontakt vardera. En del versioner av grafikkortet kräver tre kontakter (8+8+6), vilket då inte skulle fungera med ditt nätaggregat.

Valet är då att även byta ut nätaggregatet, eller att satsa på ett grafikkort som inte kräver mer än två 8-pinskontakter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/produkt/1359159-xfx-merc-310-amd-rad...

detta kortet finns också i 7000 serien. Men den presterar bara lite över 6950xt och är inte lika prisvärd. Enda anledningen till det kortet är att den har lite nyare påläg. Men inget du kommer nog använda.

Sen som sagt så kanske ditt nättag blir ett litet problem. Jag brukar rekomendera 850w för 6950xt och som minst 750w. Men alldrig 650w. Kanske funkar. Men om du vill vara på den säkra siddan kanske det är bättre att skaffa ett nyt sånt också. Eller bara gå på 6700xt. Villket grafikort har du idag?

https://komponentkoll.se/produkt/137000-psu-msi-mpg-a850gf

detta nättaget rekomenderar jag.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ditt nätaggregat (Corsair CV650) kan förhindra möjligheterna till ett 6950 XT. Ditt nätaggregat har två PCIe-kablar, med en (6+2)-kontakt vardera. En del versioner av grafikkortet kräver tre kontakter (8+8+6), vilket då inte skulle fungera med ditt nätaggregat.

Valet är då att även byta ut nätaggregatet, eller att satsa på ett grafikkort som inte kräver mer än två 8-pinskontakter.

Glömde kolla upp nätaggregatet men bra du såg det. Ett mindre strömtörstigt kort är nog ett måste utan att behöva byta ut nätaggregatet.

Fanns RX 6800 för bra pris för några veckor sedan men ser inget bra pris längre.

Möjligen begagnat.

Annars är det RX 6700 XT för ca 4500kr.

Inte hört något om när 7800XT ska komma så kan dröja ett tag innan det händer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/produkt/1359159-xfx-merc-310-amd-rad...

detta kortet finns också i 7000 serien. Men den presterar bara lite över 6950xt och är inte lika prisvärd. Enda anledningen till det kortet är att den har lite nyare påläg. Men inget du kommer nog använda.

Sen som sagt så kanske ditt nättag blir ett litet problem. Jag brukar rekomendera 850w för 6950xt och som minst 750w. Men alldrig 650w. Kanske funkar. Men om du vill vara på den säkra siddan kanske det är bättre att skaffa ett nyt sånt också. Eller bara gå på 6700xt. Villket grafikort har du idag?

https://komponentkoll.se/produkt/137000-psu-msi-mpg-a850gf

detta nättaget rekomenderar jag.

Ja, jag kommer gå på 6950xt-kortet. Det känns rätt både kopplat till budget och prestanda.

Kan nog vara värt att byta upp sig till ett annat nätaggregat. Kan gå på det du föreslog!

twit kom med ett intressant inspel kopplat till kontakter. När jag kollar på grafikkortet står det på Komplett.se (billigare på NetOnNet men saknade information där):
"Extra krav 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt"

Då tolkar jag det som att jag endast behöver 2 PCI-kontakter för grafikkortet och därför har tillräckligt med plats för nätaggregatet. Men nu ska jag ju byta upp nätaggregatet för att det ska passa till nya grafikkortet och då blir det återigen en utmaning.

När jag tittar och jämför är det återigen en djungel för en amatör som mig. Det står helt olika kopplat till stiften och PCI-kablar. Får jag problem med moderkortet om jag uppgrarderar mig till 6950 XT och 850W-aggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Glömde kolla upp nätaggregatet men bra du såg det. Ett mindre strömtörstigt kort är nog ett måste utan att behöva byta ut nätaggregatet.

Fanns RX 6800 för bra pris för några veckor sedan men ser inget bra pris längre.

Möjligen begagnat.

Annars är det RX 6700 XT för ca 4500kr.

Inte hört något om när 7800XT ska komma så kan dröja ett tag innan det händer.

Tack! Jag byter nog nätaggregatet också i så fall. Kika gärna på mitt svar ovan. Har en del funderingar om jag byter nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Tack! Jag byter nog nätaggregatet också i så fall. Kika gärna på mitt svar ovan. Har en del funderingar om jag byter nätaggregat.

650w psu bör fungera? 6950 xt tdp på 335w och ryzen 5600x tdp på 65w, hela systemet kan inte dra mer än 500w? Sen att man vil vara på säkra sidan är förstås en annan sak

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Ja, jag kommer gå på 6950xt-kortet. Det känns rätt både kopplat till budget och prestanda.

Kan nog vara värt att byta upp sig till ett annat nätaggregat. Kan gå på det du föreslog!

twit kom med ett intressant inspel kopplat till kontakter. När jag kollar på grafikkortet står det på Komplett.se (billigare på NetOnNet men saknade information där):
"Extra krav 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt"

Då tolkar jag det som att jag endast behöver 2 PCI-kontakter för grafikkortet och därför har tillräckligt med plats för nätaggregatet. Men nu ska jag ju byta upp nätaggregatet för att det ska passa till nya grafikkortet och då blir det återigen en utmaning.
<Uppladdad bildlänk>

När jag tittar och jämför är det återigen en djungel för en amatör som mig. Det står helt olika kopplat till stiften och PCI-kablar. Får jag problem med moderkortet om jag uppgrarderar mig till 6950 XT och 850W-aggregatet?

Det nättaket jag rekommenderade kommer funka riktigt bra. Den ska ha vad jag ser 5 pcie kontakter en då till cpu. Vilket är mycket mer än vad du behöver. Sen så du bara vet ska det snart komma ut några nya grafikort från amd. Nämligen 7700xt och 7800xt. Det kommer nog inte bli någon stor pris mot prestanda vinst gämfört med 6950xt men kan dra mindre energi. Man trodde först att den skulle komma i början av denna månaden men ingen officiell launch finns än. Men som sagt så är ditt svar till psu frågan är att den kommer funka riktigt bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Det nättaket jag rekommenderade kommer funka riktigt bra. Den ska ha vad jag ser 5 pcie kontakter en då till cpu. Vilket är mycket mer än vad du behöver. Sen så du bara vet ska det snart komma ut några nya grafikort från amd. Nämligen 7700xt och 7800xt. Det kommer nog inte bli någon stor pris mot prestanda vinst gämfört med 6950xt men kan dra mindre energi. Man trodde först att den skulle komma i början av denna månaden men ingen officiell launch finns än. Men som sagt så är ditt svar till psu frågan är att den kommer funka riktigt bra.

Tack! Ja strömförbrukningen bryr jag mig inte så mycket om så det blir kanonbra som det är. Jag väntade på release på förra kortet och det gick som det gick så nu köper jag hellre något jag vet finns.

6950xt och MSI MPG A850GF blir det jag går på så hoppas jag att det blir susen.

Tack återigen för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

650w psu bör fungera? 6950 xt tdp på 335w och ryzen 5600x tdp på 65w, hela systemet kan inte dra mer än 500w? Sen att man vil vara på säkra sidan är förstås en annan sak

Glhf!

Ja, det där är utanför min kunskap och det stämmer onekligen men ett nytt nätaggregat för en tusenlapp gör varken till eller från i det stora hela. Då kanske det håller lite längre vid framtida uppgraderingar så jag gör så ändå.

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar och har liknande PC

Lånar tråden då jag går i samma tankar och har liknande system som ts, så frågan är hur snabb GPU jag kan skaffa innan nedan blir flaskhals...? Har idag ett Saphire pulse RX5700 XT

CPU: AMD Ryzen 7 3700X
MK: Asus strix b450-i gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18
PSU: Corsair SF750 750W

Edit: Upplösning är på 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Tack! Ja strömförbrukningen bryr jag mig inte så mycket om så det blir kanonbra som det är. Jag väntade på release på förra kortet och det gick som det gick så nu köper jag hellre något jag vet finns.

6950xt och MSI MPG A850GF blir det jag går på så hoppas jag att det blir susen.

Tack återigen för all hjälp!

Köp denna PSU istället. Den är jämnbra skulle jag säga men har ATX 3.0-stöd vilket är trevligt för framtida grafikkort.

https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w

Alternativt lägger du till 300 kr för ett kvalitetsagg på 1000 W och ATX 3.0-stöd. Passiv drift upp till hela 400 W.

https://www.inet.se/produkt/6905763/phanteks-amp-1000w-v2-sva...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Lånar tråden då jag går i samma tankar och har liknande system som ts, så frågan är hur snabb GPU jag kan skaffa innan nedan blir flaskhals...? Har idag ett Saphire pulse RX5700 XT

CPU: AMD Ryzen 7 3700X
MK: Asus strix b450-i gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18
PSU: Corsair SF750 750W

Det beror på upplösning också. I 4K lär CPU:n inte flaska särskilt mycket alls men i 1080p lär du inte få ut allt av t.ex. ett 6950 XT. Tror dock fortfarande 6950 XT är det smartaste köpet då det bara skiljer en tusenlapp mellan 6800 XT och 6950 XT.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det beror på upplösning också. I 4K lär CPU:n inte flaska särskilt mycket alls men i 1080p lär du inte få ut allt av t.ex. ett 6950 XT. Tror dock fortfarande 6950 XT är det smartaste köpet då det bara skiljer en tusenlapp mellan 6800 XT och 6950 XT.

Kör på 3440x1440, 34" LG34GN850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Kör på 3440x1440, 34" LG34GN850.

Köp definitivt 6950 XT då.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Fy vad trist. Det nya grafikkortet får inte ens fysiskt plats i chassit.

Försökte byta till ett gammalt chassi men då passade inte moderkortet.

Vilket nytt chassi ska jag köpa för att alla komponenter ska passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Fy vad trist. Det nya grafikkortet får inte ens fysiskt plats i chassit.

Försökte byta till ett gammalt chassi men då passade inte moderkortet.

Vilket nytt chassi ska jag köpa för att alla komponenter ska passa?

https://komponentkoll.se/bygg/WXZfR

Denna rekomenderar jag

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Köp definitivt 6950 XT då.

Ok tackar!