VW ID.3 - problem med onlinetjänster och bilposition

Permalänk
Relik 📜

VW ID.3 - problem med onlinetjänster och bilposition

Vet att flera här kör ID.3, så tar en chansning om någon annan haft liknande problem.

Jag har utmaningar med att få app och onlinetjänster att fungera till 100 %. Tre konkreta exempel är att Plug & Charge inte går att aktivera, jag kan inte se positionen för bilen i appen samt att när jag försöker synronisera min profil i bilen får jag error varje gång. Till det har jag varning om att inga mobiltjänster är aktiva i listan över apptjänster - men det har jag.

Jag har en känsla av att allt på något sätt hör ihop - att det är en inställning någonstans för rättigheter eller liknande som jag missar, trots att jag varit igenom både bil och webb typ 10 gånger vid det här laget. Har pratat med VW och på deras förslag fabriksåterställt infotainment för att därefter lägga till bilen mot mitt konto igen, men det löste inget.

Screenshots bifogade, dels från när jag försöker aktiver Plug & Charge (har aktivt WeCharge-avtal som fungerar), dels när jag försöker få fram bilens position i appen. Platsdelning etc är tillåtet både i profilen i bilen samt på webben. Kan använda andra appfunktioner för att till exempel se laddstatus, så själva uppkopplingen fungerar.

Är det någon som varit med om samma? För mig har det varit såhär hela tiden, så vet inte riktigt hur det "ska" fungera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Du har den röda triangeln på några saker i listan, gäller det även för plug & charge och parkeringsposition?

Min id 3 har också dessa röda trianglar men min id 4 har inte det. Har inte testat att aktivera plug & charge på någon dock. Får testa det

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

Du har den röda triangeln på några saker i listan, gäller det även för plug & charge och parkeringsposition?

Min id 3 har också dessa röda trianglar men min id 4 har inte det. Har inte testat att aktivera plug & charge på någon dock. Får testa det

Ja - båda de har den röda triangeln och varningen. Liksom Vehicle Status, Temperature notifications och en hel hög andra. Men som sagt, jag har avtal för "mobile online services". Både We Connect start och We Connect Plus, de ligger som aktiva på profilsidan på webben.

Fungerar position etc med din ID.3 trots trianglarna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja - båda de har den röda triangeln och varningen. Liksom Vehicle Status, Temperature notifications och en hel hög andra. Men som sagt, jag har avtal för "mobile online services". Både We Connect start och We Connect Plus, de ligger som aktiva på profilsidan på webben.

Fungerar position etc med din ID.3 trots trianglarna?

Har också aktiverat tjänsterna på samma sätt som på id 4an men nä, position fungerar inte.

Jag vet att det gjorde det innan uppdateringen till 3.2. Id 4an ficklocks 3.2 i förrgår men där fungerar position.

Jag kan gräva lite mer i detta och återkomma.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

Har också aktiverat tjänsterna på samma sätt som på id 4an men nä, position fungerar inte.

Jag vet att det gjorde det innan uppdateringen till 3.2. Id 4an ficklocks 3.2 i förrgår men där fungerar position.

Jag kan gräva lite mer i detta och återkomma.

Gör det! Superintressant att du har en "kontroll" med ID.4:an mot samma konto så att säga, då bör det ju inte vara någon inställning där.

Innan jag återställde såg jag senaste synkronisering på min profil. Den var daterad till 10 juni - dagen då jag hämtade bilen. Så uppenbart fick den till minst en eller ett par syncar då, innan den delen slutande fungera. Efter återställning nu står inget datum alls, den har aldrig lyckats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Gör det! Superintressant att du har en "kontroll" med ID.4:an mot samma konto så att säga, då bör det ju inte vara någon inställning där.

Innan jag återställde såg jag senaste synkronisering på min profil. Den var daterad till 10 juni - dagen då jag hämtade bilen. Så uppenbart fick den till minst en eller ett par syncar då, innan den delen slutande fungera. Efter återställning nu står inget datum alls, den har aldrig lyckats.

Jag jämförde tjänsterna som var aktiverade på id 3 och id 4 och såg att min id 3 hade we connect start och plus men inte we connect.

Jag ”köpte” den tjänsten och efter en stund försvann alla röda trianglar.

Kan fortfarande inte se bilens position men jag kanske behöver starta den en gång innan det börjar fungera.

Jag gick in i volkswagen connect e-shop. Det var där jag hittade we connect.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

Jag jämförde tjänsterna som var aktiverade på id 3 och id 4 och såg att min id 3 hade we connect start och plus men inte we connect.

Jag ”köpte” den tjänsten och efter en stund försvann alla röda trianglar.

Kan fortfarande inte se bilens position men jag kanske behöver starta den en gång innan det börjar fungera.

Jag gick in i volkswagen connect e-shop. Det var där jag hittade we connect.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hallelujah - tack! Det där hade jag aldrig listat ut på egen hand, när jag redan hade två aktiva We Connect.

Jag kan se position nu, och Plug & Charge kastar upp ett annat error - nu verkar det bero på att den försöker installera We Charge-appen i bilen och misslyckas, så det ska jag nog få ordning på.

Tack igen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hallelujah - tack! Det där hade jag aldrig listat ut på egen hand, när jag redan hade två aktiva We Connect.

Jag kan se position nu, och Plug & Charge kastar upp ett annat error - nu verkar det bero på att den försöker installera We Charge-appen i bilen och misslyckas, så det ska jag nog få ordning på.

Tack igen!

Ja inte logiskt att man behöver flera olika we connect. Hade inte heller testat det om jag inte jämfört med id 4an

Man behöver väl även ”köpa” we charge på samma ställe. Man kanske ska göra det först innan man försöker sig på plug & charge

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

Ja inte logiskt att man behöver flera olika we connect. Hade inte heller testat det om jag inte jämfört med id 4an

Man behöver väl även ”köpa” we charge på samma ställe. Man kanske ska göra det först innan man försöker sig på plug & charge

Japp, den har jag redan "köpt" sedan innan och har installerad i bilen! Jag tror det som ska ske nu är att min We Charge-plan ska "skjutas in" i Plug & Charge. Men, ger det lite tid - det var många saker som helt plötsligt ville uppdateras och synkroniseras.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Kan meddela att Plug & Charge hoppat igång nu också, som väntat! Nästa försök när bilen fått synca klart så fungerade det direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S