NES ger grå bild från spel

Permalänk

NES ger grå bild från spel

OK, hade två gamla NES stående som länge haft det klassiska problemet att spel inte startar utan lampan blinkar.

Hade tidigare skaffat en ny 72-pinnars kontakt och nu bytte jag ut den på den ena samt rengjorde kontakterna på ett par spel.

När jag får den att inte blinka längre så kommer det grå bild efter lite fördröjning. Tänkte då att kanske det är spelet, för jag har kollat runt en del och hittat video där någon fixar ett spel genom att laga kontakterna på själva spelet (någon var sprucken) så jag provade med andra utan bra resultat.

Till slut kom jag på jag hade ett nyproducerat spel, demaken av FF7 till NES, så jag pluggade i detta och fick först blinkande lampa men mindes då att det är satt till NTSC från start och att man skulle trycka på reset några gånger för att byta, sagt och gjort, då kom det fram ljud och bild, fast bilden var korrupt även om man någon gång kunde se att det var startmenyn för spelet, medans ljudet lät som det skulle. Helskumt.

Finns det någon som har någon aning om vad som kan vara fel?

Är inne på att helt enkelt leta reda på en maskin som fungerar och testa spelen på den men ja, det är ju en kostnad och jag har redan två maskiner som ingendera vill fungera korrekt ens med ny kontakt och rengjorda spel...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Rekordmedlem

Om man väljer fel mellan pal och ntsc kan bilden bli nästan svart/vit, den kan bli väldigt urblekt, helt färglös men ändå inte riktigt som svart vit och den kan ha problem att synka så att den rullar.

Det kan också bli svart vit bild om man kopplar s video fel så att man bara får luminans-signalen, nes har dock normalt inte s-video utgång

Vad försöker du ansluta den till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man väljer fel mellan pal och ntsc kan bilden bli nästan svart/vit, den kan bli väldigt urblekt, helt färglös men ändå inte riktigt som svart vit och den kan ha problem att synka så att den rullar.

Det kan också bli svart vit bild om man kopplar s video fel så att man bara får luminans-signalen, nes har dock normalt inte s-video utgång

Vad försöker du ansluta den till ?

Det är helt grå bild, alltså ingen bild egentligen, bara grå skärm. Kör den via Framemeister xRGB mini till min TV och det är en PAL-maskin (även demaken är numera det sedan jag bytte till PAL för den). Kör komposit ut till kompositkontakten på Franemeistern, och när jag fått bild, korrupt sådan, från demaken är det i färg men typ grötigt. Har en känsla av att något mer på själva maskinen är trasigt. Kanske får kolla på spåren vid kontakten och se om det är några dåliga lödningar eller trasiga spår där. Inte haj på att löda men att bara fylla i kontakten ska jag nog reda ut.

Har ett par NES-maskiner på gång om jag kan knipa dem till bra pris, annars kanske jag kan använda en Famicom med adapter haha, en sådan är på väg från Japan

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara kopplar in din kompositsignal rakt från NES in i TVn?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Vad händer om du bara kopplar in din kompositsignal rakt från NES in i TVn?

Inte provat det eftersom jag inte har någon sådan ingång på min TV

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

har för mig att grå skärm från nes betyder att den går igenom verifieringen av kasetten ok men att antingen för dålig kontakt med kasetten på en eller flera ben eller kass cpu / kopparbanor till den så datan blir korrupt.

vet att vissa nyproducerade 72 pin connectors kan behöva få benen lite tweakade så de trycker hårdare mot moderkortskontakten och kasettkontakten då de i många fall kommer ganska slappa från tillverkarna.

gå över kasetterna igen också kanske missat en dålig kopparbana dock mer troligt att det faktiskt är konsollen iom att du testat flera olika spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows