Extern SSD för att lagra bilder och filmer

Permalänk
Medlem

Extern SSD för att lagra bilder och filmer

Tja,

Jag ska införskaffa två externa/portabla SSDer där jag kan förvara mina bilder och filmer. Jag har varit utanför datorvärlden i typ 5-6 år nu så har noll koll.

Jag har kollat på:

- Samsung T7 för 800kr
- Samsung T7 Shield för 800kr
- Sandisk Portable för 750kr

Det enda jag ska använda dom för är att lägga mina bilder på, inte röra på 6 månader och sen 6 månader senare uppdatera hårddisken med nya bilder. Köper två stycken för att ha på två olika platser.

Vad rekommenderas? Jag bor inte i Sverige så är det något specifikt som bara finns i svenska butiker eller baserat på reor i svenska butiker är de inget jag kan utnyttja.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ser inte varför du skulle köra på extern ssd i ditt fall, du kan få en dubbelt så stor hårddisk för billigare. Ex denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Permalänk
Medlem

Skaffa INTE SSD om du tänkt att lagra filer och då med syfta på långvarig lagring. En vanlig 2.5 mekanisk hårddisk är mycket bättre för att lagra. Du kan hitta information på nätet varför det inte är bra att lagra på SSD, SD-Kort, USB minnen osv.

Däremot kan du t.ex. köpa en ganska stor 2.5 mekanisk hårddisk och sedan en mindre 2.5 SSD. På de viset kan du lagra saker på SSDn med jämna mellanrum. Då blir det den mer aktiva disken för backup, lagring och eventuellt transportering. Och från den skyfflar du sedan över den mer permanenta data som ska lagras till den mekaniska 2.5 disken. Sedan är fråga hur mycket plats du behöver. Eventuellt kan du skaffa en 3.5 mekanisk disk om du vill det, du får mer utrymme för pengarna.

Sedan är det klart, mycket viktig data som foton osv bör man även ha flera backuper av samt kanske även bränna ut på skiva. Ju flera backuper man har desto säkrare är man att informationen inte försvinner.

Permalänk
Medlem

Köp någon av 4-5 TB 2.5" snurrdiskar för arkivering - som redan nämnt är inte SSD särskilt bra på att lagra data med bara halvårsvis inkoppling och ingen vet heller hur länge den måste vara inkopplad och/eller kräver genomläsning av alla filer för att trigga ev. omskrivning vid veka sektorer - det kan variera mellan de olika tillverkarna i om och när en 'garbage-collector' genomgång görs av flash-celler och det har historiskt också varit benägna att ha firmwarefel där inte jobbet görs fast alla tror det. Mest kända är Samsung 840 EVO men andra tillverkare av SSD-lagring har haft liknande problem eller buggar av annan karaktär.

Du skriver en Samsung T7 för 800:- - då gissar jag att det är en 500GB disk och i mina ögon är den inte riktigt prisvärd förrän vid 1TB storlek (och dubbla pengarna) och detta gäller även andra tillverkare. - dock är den rätt smutt i storlek och de har lagt ned mycket krut med värmespridning och med stora kondensatorbanker invändigt för att inte krascha med död SSD ifall man har glapp i USB-kabel, plötsliga utryck etc. - bygger man själv med en SATA-SSD inmonterat i en köpt kabinett så har man inte samma skydd och det kan sluta med en död SSD om man har otur.

Håller med som tidigare skribent en T7 som daglig och transport-disk medans arkivering med sällan inkoppling skall göras på snurrande rost (snurrdiskar) - och då helst 2 stycken parallellt ifall det blir krångel eller tappas hårt med den ena exemplaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Ser inte varför du skulle köra på extern ssd i ditt fall, du kan få en dubbelt så stor hårddisk för billigare. Ex denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Handlade inte om storleken för att jag har under ett år fått ihop 45gb. Så hårddisken hade varit död innan jag nått lagringskapaciteten.

Skrivet av DennisOlof:

Skaffa INTE SSD om du tänkt att lagra filer och då med syfta på långvarig lagring. En vanlig 2.5 mekanisk hårddisk är mycket bättre för att lagra. Du kan hitta information på nätet varför det inte är bra att lagra på SSD, SD-Kort, USB minnen osv.

Däremot kan du t.ex. köpa en ganska stor 2.5 mekanisk hårddisk och sedan en mindre 2.5 SSD. På de viset kan du lagra saker på SSDn med jämna mellanrum. Då blir det den mer aktiva disken för backup, lagring och eventuellt transportering. Och från den skyfflar du sedan över den mer permanenta data som ska lagras till den mekaniska 2.5 disken. Sedan är fråga hur mycket plats du behöver. Eventuellt kan du skaffa en 3.5 mekanisk disk om du vill det, du får mer utrymme för pengarna.

Sedan är det klart, mycket viktig data som foton osv bör man även ha flera backuper av samt kanske även bränna ut på skiva. Ju flera backuper man har desto säkrare är man att informationen inte försvinner.

Skrivet av xxargs:

Köp någon av 4-5 TB 2.5" snurrdiskar för arkivering - som redan nämnt är inte SSD särskilt bra på att lagra data med bara halvårsvis inkoppling och ingen vet heller hur länge den måste vara inkopplad och/eller kräver genomläsning av alla filer för att trigga ev. omskrivning vid veka sektorer - det kan variera mellan de olika tillverkarna i om och när en 'garbage-collector' genomgång görs av flash-celler och det har historiskt också varit benägna att ha firmwarefel där inte jobbet görs fast alla tror det. Mest kända är Samsung 840 EVO men andra tillverkare av SSD-lagring har haft liknande problem eller buggar av annan karaktär.

Du skriver en Samsung T7 för 800:- - då gissar jag att det är en 500GB disk och i mina ögon är den inte riktigt prisvärd förrän vid 1TB storlek (och dubbla pengarna) och detta gäller även andra tillverkare. - dock är den rätt smutt i storlek och de har lagt ned mycket krut med värmespridning och med stora kondensatorbanker invändigt för att inte krascha med död SSD ifall man har glapp i USB-kabel, plötsliga utryck etc. - bygger man själv med en SATA-SSD inmonterat i en köpt kabinett så har man inte samma skydd och det kan sluta med en död SSD om man har otur.

Håller med som tidigare skribent en T7 som daglig och transport-disk medans arkivering med sällan inkoppling skall göras på snurrande rost (snurrdiskar) - och då helst 2 stycken parallellt ifall det blir krångel eller tappas hårt med den ena exemplaret.

Köpte vanliga mekaniska diskar trots allt, men för att svara på T7 frågan. Amazon har deal på T7 just nu för typ 70-75€ för 1TB.

Min logik var helt enkelt för att SSD har inga delar som flyttar sig och om jag tappar en sån är det inte hela världen. Men tappar jag en mekanisk hårddisk är det god chans att den är förstörd.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Christley:

Handlade inte om storleken för att jag har under ett år fått ihop 45gb. Så hårddisken hade varit död innan jag nått lagringskapaciteten.

Köpte vanliga mekaniska diskar trots allt, men för att svara på T7 frågan. Amazon har deal på T7 just nu för typ 70-75€ för 1TB.

Min logik var helt enkelt för att SSD har inga delar som flyttar sig och om jag tappar en sån är det inte hela världen. Men tappar jag en mekanisk hårddisk är det god chans att den är förstörd.

SSD:er tappar laddning över tid om de inte kopplas in. En HDD gör det inte.
Köp tre eller fyra mekaniska diskar istället om du är orolig för att tappa en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Christley det stämmer, om du tappar en mekanisk disk så kan dom ta skada. Dock tål dom en del, om den däremot snurrar och är aktiv och åker i backen då är det nog ganska kört.

Å andra sidan är det en arkiverings disk, och om du bara använder den ibland så räcker det med att man är lite försiktig. Sannolikheten att du skulle tappa den etc är mycket liten om du använder den sällan. Vad gäller SSD kan man välja 2.5 disk eller M2 och använda den för transport, första lagringsarkiv och där man kanske redigerar bilder, ändrar och allt annat. Sista steget är att kopiera data till din mekaniska lagringsdisk för mer permanent lagring när du känner att du är färdig med informationen på din SSD. Blir lite som att jobba med olika steg i processen från första början till det slutgiltiga arkivet.

SSD och M2 kommer inte tappa informationen efter en kort tid, dom kan nog lagra data ganska länge men för mer permanent lagring och ÖKAD säkerhet bör man använda sig av flera olika media så att man minskar risken för att man tappar data. För det handlar mer OM olyckan är framme jämfört med att hårdvaran tappar informationen. Det är lite samma sak med smartphones, hur många har inte bilder på dessa enheter som dom inte har gjort någon backup av, inte sorterat bilderna etc. Det är säkert mycket vanligare än vad man tror.

@DavidtheDoom precis. Det är bara skaffa någon till eller så, det är inte dyrt i jämförelse med hur viktig informationen är för dig personligen. För min egen del jobbar jag med att förbereda fotoalbum som jag vill ta fram, en analog backup av bra bilder och händelser jag vill spara. Skannade nyss in som test ett par äldre skolkataloger, årsböcker etc. Lite kul att titta i dom ibland, man glömmer fort bort tiden som var.

Permalänk
Medlem

Tror folk överskattar hur snabbt en SSD bitflippar.
Se bara till att extern SSDn du köper är MLC eller TLC, inte QLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Handlade inte om storleken för att jag har under ett år fått ihop 45gb. Så hårddisken hade varit död innan jag nått lagringskapaciteten.

Köpte vanliga mekaniska diskar trots allt, men för att svara på T7 frågan. Amazon har deal på T7 just nu för typ 70-75€ för 1TB.

Min logik var helt enkelt för att SSD har inga delar som flyttar sig och om jag tappar en sån är det inte hela världen. Men tappar jag en mekanisk hårddisk är det god chans att den är förstörd.

Oavsett behöver du ha en vettig strategi för säkerhetskopior.
(Att ha filer man bryr sig om bara på en extern HDD eller SSD är inte en vettig strategi).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tror folk överskattar hur snabbt en SSD bitflippar.
Se bara till att extern SSDn du köper är MLC eller TLC, inte QLC.

Jag har fått bitrot redan efter 11 månader på en SSD som låg i skrivbordslådan (och USB-stickor skall vi inte tala om - men dessa är av lågkvalites-Flash oavsett) - problemet när det händer är beteende att hela SSD totalnyper och inte 'bara' ger en io-error för sektorgruppen som inte går att läsa. I det här fallet gick det att göra om läsningen igen och fastnade på samma dåliga sektorer och det totalnyper igen efter en power off/on - men det är inget man skall räkna med att det gäller alla SSD:er i alla lägen med svårläsbara sektorer utan kan bli permanent-död istället.

hur fort datat tappas är väldigt kopplad med förvaringstemperatur - hellre 18 grader C än en 28 grader C förvaring och det kan vara 10-poteser i längre hållbarhet vid 18 grader i jämförelse med 28 grader C.