Permalänk
Medlem

Frågor om gamingdator

Tjena!
Jag vill köpa en gamingdator men jag har ingen koll på datorer. Jag har en budget på 14-16k och jag vet inte om jag ska köpa en färdigbyggd eller bygga själv (låta någon bygga den åt mig). En i min klass som är väldigt bra på datorer slängde ihop denna till mig:Bygga
Jag hittade också denna färdigbyggda på Elgiganten men jag blir lite skeptisk för priset: Färdigbyggd
Jag har som sagt ingen koll på datorer så det skulle vara bra om någon kan förklara skillnader och om den ena är mycket bättre än den andra.
Jag antar att den färdigbyggda inte går att uppgradera så lätt då den bara har 400w nätaggregat. Sen så har den ju 512gb ist för 1tb. Den sista nackdelen jag kan komma på är att jag inte litar på moderkortet. Jag tror inte det är jättebra. Fördelen med den färdigbyggda är ju såklart priset.
Det skulle vara jättesnällt om någon skulle kunna skriva fördelar med den ena respektive den andra. Tycker ni det ser ut som ett bra bygge som min kompis slängde ihop?
Tack på förhand!
Hälsningar Elias

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen ett sånt enormt chassi? Den där är gjort för E-ATX så det blir en extremt stor låda.

Jag tycker att du kan få ett mycket bättre grafikkort om du går åt något i den här stilen istället:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ru4YAdtN52vszhlKvXb4qkUfMkI/exempelplock

Då får du bättre grafikkort, snäppet bättre nätagg, en extra hårddisk och bättre kylare.
Notera att Windows inte är medlagt i priset så det får du lösa själv.

EDIT: Här kan du också se prestandaskillnad mellan grafikkorten:
https://www.youtube.com/watch?v=fyuX4uOP--c

Och köp för guds skull ingen HP-gamingdator. De är mer eller mindre omöjliga att uppgradera till något vettigt.

Lagt till videolänk.
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

4070 presterar betydligt bättre än 4060TI.
Har även valt en NVME som har dram/cache riktigt bra värde för pengarna. Samt bättre prestanda än NV2, bättre garanti samt bättre förväntad livslängd.
4000D Airflow hitta jag för bättre peng än 3000d som din vän valde.

Valde ett moderkort som du kan även uppgradera till en intel "k" i 13th-14th gen när det kommer med överklocknings möjligheter
Wifi och flera m.2 disk slots

Kylaren är overkill, den tillhör toppskiktet av luft CPU kylare den är tyst och öppnar upp möjligheten för att uppgradera senare till en 13th-14th gen cpu utan att behöva byta kylare.

32GB ram istället för 16GB svårt att hitta bättre värde för pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag satsar på att bygga själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Behöver du verkligen ett sånt enormt chassi? Den där är gjort för E-ATX så det blir en extremt stor låda.

Jag tycker att du kan få ett mycket bättre grafikkort om du går åt något i den här stilen istället:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ru4YAdtN52vszhlKvXb4qkUfMkI/exempelplockhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/ru4YAdtN52vszhlKvXb4qkUfMkI/exempelplock

Då får du bättre grafikkort, snäppet bättre nätagg, en extra hårddisk och bättre kylare.
Notera att Windows inte är medlagt i priset så det får du lösa själv.

EDIT: Här kan du också se prestandaskillnad mellan grafikkorten:
https://www.youtube.com/watch?v=fyuX4uOP--c

Och köp för guds skull ingen HP-gamingdator. De är mer eller mindre omöjliga att uppgradera till något vettigt.

Altså din låda är ju nästan lika stor som den du klaga på är gjord för e-atx förstår inte din logik

Permalänk
Medlem

Något över budgeten men riktigt bra prestanda och möjlighet att använda en nyare CPU på samma moderkort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Altså din låda är ju nästan lika stor som den du klaga på är gjord för e-atx förstår inte din logik

Den är inte lika hög.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Den är inte lika hög.

Du kanske bara skämtar med oss tycker 1.1 cm skillnad på höjd inte är så mycke men alla resonera vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Du kanske bara skämtar med oss tycker 1.1 cm skillnad på höjd inte är så mycke men alla resonera vi olika.

Du har rätt. Jag tog för givet att den var mycket större då det var E-ATX-chassi. Ber om ursäkt för misstaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Något över budgeten men riktigt bra prestanda och möjlighet att använda en nyare CPU på samma moderkort.

https://komponentkoll.se/bild/yWkJb.png

Tack! Jag vet inte riktigt om jag har råd med det dock:/
Är det riktigt stor skillnad jämfört med denna:
Dator
Sorry jag vet inte hur man lägger till bilder. Hoppas det gick ändå:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Tack! Jag vet inte riktigt om jag har råd med det dock:/
Är det riktigt stor skillnad jämfört med denna:
Dator
Sorry jag vet inte hur man lägger till bilder. Hoppas det gick ändå:)

I så fall tycker jag detta är ett ruskigt prisvärt bygge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Tack! Jag vet inte riktigt om jag har råd med det dock:/
Är det riktigt stor skillnad jämfört med denna:
Dator
Sorry jag vet inte hur man lägger till bilder. Hoppas det gick ändå:)

Ska försöka förklara,
Amd grafikortet har mer "vanlig" prestanda. Ca 20% beronde på vilket spel
Medans Nvidia 4070 har betydliht bättre prestanda i raytracing.
Samt de nya DLSS tekniken som boostar din fps.

4070 drar mindre ström än 6950.

När det kommer till uppgraderings möjlighet så har amd två generationer som säljs nu am4 och am5.

Am4 kommer det inga nya generationer till medans am5 kommer fram till 2025 nya generationer.

Am4 5600 är likvärdig med 12400 intel.

Intel 12thgen-14thgen kan köras på samma moderkort så den nya generationen (14th gen)som kommer ut senare i år om intel håller schemat.

Det enda som i stortsett inte lämnar något utrymme till uppgradering är om du väljer 5600.

Så du får avväga att köpa enbart för nuet eller öppna för framtida uppgradeingar.

Föresten vilken upplösning och vilken hz har du på din gaming skärm när du spelar. Samt vilka spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Ska försöka förklara,
Amd grafikortet har mer "vanlig" prestanda. Ca 20% beronde på vilket spel
Medans Nvidia 4070 har betydliht bättre prestanda i raytracing.
Samt de nya DLSS tekniken som boostar din fps.

4070 drar mindre ström än 6950.

När det kommer till uppgraderings möjlighet så har amd två generationer som säljs nu am4 och am5.

Am4 kommer det inga nya generationer till medans am5 kommer fram till 2025 nya generationer.

Am4 5600 är likvärdig med 12400 intel.

Intel 12thgen-14thgen kan köras på samma moderkort så den nya generationen (14th gen)som kommer ut senare i år om intel håller schemat.

Det enda som i stortsett inte lämnar något utrymme till uppgradering är om du väljer 5600.

Så du får avväga att köpa enbart för nuet eller öppna för framtida uppgradeingar.

Föresten vilken upplösning och vilken hz har du på din gaming skärm när du spelar. Samt vilka spel?

Tack! Jag tror jag fattar allt! Jätteschysst att du skriver allt detta! Jag har en 165hz skärm och ska först och främst köra RBR och assetto corsa. Sen så skulle det kanske vara kul att lira lite forre och fräscha upp gamla minnen från när jag var mindre. Kan också bli lite warzone:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

I så fall tycker jag detta är ett ruskigt prisvärt bygge.

https://komponentkoll.se/bild/kWpoR.png

Jag ska kolla in allt sen. Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Tack! Jag tror jag fattar allt! Jätteschysst att du skriver allt detta! Jag har en 165hz skärm och ska först och främst köra RBR och assetto corsa. Sen så skulle det kanske vara kul att lira lite forre och fräscha upp gamla minnen från när jag var mindre. Kan också bli lite warzone:)

Vilken upplösning? 1080p, 1440p, 1440pultrawide 4k, 4k ultrawide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Vilken upplösning? 1080p, 1440p, 1440pultrawide 4k, 4k ultrawide?

Full HD (1080p) 1920 x 1080 är jag nästan helt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Full HD (1080p) 1920 x 1080 är jag nästan helt säker på.

Då kommer du nog långt med 6700 XT som GPU om du vill spara lite pengar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Då kommer du nog långt med 6700 XT som GPU om du vill spara lite pengar.

Aaa vad bra! Gött! Den är la inte med i någon av byggena på denna tråden eller? Sorry det blir mycket jobb för dig nu men skulle du kunna plocka ihop komponenter för den gpu:n? Vill verkligen inte att något ska bli fel och det känns väldigt tryggt med er. Känns som ni vet precis vad ni snackar om:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Tack! Jag tror jag fattar allt! Jätteschysst att du skriver allt detta! Jag har en 165hz skärm och ska först och främst köra RBR och assetto corsa. Sen så skulle det kanske vara kul att lira lite forre och fräscha upp gamla minnen från när jag var mindre. Kan också bli lite warzone:)

Känns det okej att köra på HIGH eller vill du köra ultra allt 165 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Känns det okej att köra på HIGH eller vill du köra ultra allt 165 fps?

Sorry men vad betyder det hahahaha. Asså jag bryr mig mer om fps än grafik om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Aaa vad bra! Gött! Den är la inte med i någon av byggena på denna tråden eller? Sorry det blir mycket jobb för dig nu men skulle du kunna plocka ihop komponenter för den gpu:n? Vill verkligen inte att något ska bli fel och det känns väldigt tryggt med er. Känns som ni vet precis vad ni snackar om:)

Bara att byta ut 6950 XT mot 6700 XT i mitt bygge. Här kan du se jämförelsen från TechPowerUp. 6950 XT verkar vara drygt 40 % snabbare i 1080p men 6700 XT gav ändå en väldigt bra snitt-FPS på strax under 130 i deras speltester. Detta är med alla grafikinställningar maxade.

https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-refe...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Bara att byta ut 6950 XT mot 6700 XT i mitt bygge. Här kan du se jämförelsen från TechPowerUp. 6950 XT verkar vara drygt 40 % snabbare i 1080p men 6700 XT gav ändå en väldigt bra snitt-FPS på strax under 130 i deras speltester. Detta är med alla grafikinställningar maxade.

https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-refe...

Perfekt! Det låter ju mycket med 40% snabbare för mig som inte har en aning vad jag snackar om. Jag har ju pengar till 6950 men du kanske tycker att det räcker med 6700. Jag kanske är mer inne på 6950 för att det stod 180 något fps men det kanske inte är värt. Jag tar den gpu:n ni tror blir bäst för mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Perfekt! Det låter ju mycket med 40% snabbare för mig som inte har en aning vad jag snackar om. Jag har ju pengar till 6950 men du kanske tycker att det räcker med 6700. Jag kanske är mer inne på 6950 för att det stod 180 något fps men det kanske inte är värt. Jag tar den gpu:n ni tror blir bäst för mig:)

Om man räknar på den totala kostnadsökningen för hela bygget ger 6950 XT lite mer prestanda per krona. Jag räknade lite snabbt och mitt bygge med 6950 XT blir ca 30 % dyrare än samma bygge med 6700 XT. Dessutom kommer ju spel kräva mer och mer i framtiden så vill du kunna behålla kortet en längre tid utan att byta det är ju 6950 XT ett klokare val.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Om man räknar på den totala kostnadsökningen för hela bygget ger 6950 XT lite mer prestanda per krona. Jag räknade lite snabbt och mitt bygge med 6950 XT blir ca 30 % dyrare än samma bygge med 6700 XT. Dessutom kommer ju spel kräva mer och mer i framtiden så vill du kunna behålla kortet en längre tid utan att byta det är ju 6950 XT ett klokare val.

Då kanske jag slår till på dessa komponenter då:
Dator
(Dem som du plockade ihop till mig förut alltså)
Låter det som en bra plan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Då kanske jag slår till på dessa komponenter då:
Dator
(Dem som du plockade ihop till mig förut alltså)
Låter det som en bra plan?

Det är så jag hade byggt med den budgeten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ursäkta att det dröjde kollade upp spelen inviduellt samt att att hitta ram minnen som var på QVL listan till moderkortet som hade AMD expo.

Samt kolla upp ett PSU som har buffert och tier C.

Anledningen till att jag valde det här mot tidigare är p.g.a de spel du spelar samt din HZ på skärmen 12400/5600 är lite för svagt när jag kollar. Det är inom budget kommer ha grym prestanda hög fps i det du spelar.

Med denna så kommer du kunna köra 165+fps även i warzone

Samt har du en platform som inte är end of life som AM4.

Det enda som skulle kunna behöva uppgraderas senare är Nätagget om din framtida cpu är ström törstig.

Annars så ska detta system dra 505W om du maxar allt samtidigt.

extra kommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det är så jag hade byggt med den budgeten.

Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Ursäkta att det dröjde kollade upp spelen inviduellt samt att att hitta ram minnen som var på QVL listan till moderkortet som hade AMD expo.

Samt kolla upp ett PSU som har buffert och tier C.

https://komponentkoll.se/bild/FhLPz.png

Anledningen till att jag valde det här mot tidigare är p.g.a de spel du spelar samt din HZ på skärmen 12400/5600 är lite för svagt när jag kollar. Det är inom budget kommer ha grym prestanda hög fps i det du spelar.

Med denna så kommer du kunna köra 165+fps även i warzone

Samt har du en platform som inte är end of life som AM4.

Det enda som skulle kunna behöva uppgraderas senare är Nätagget om din framtida cpu är ström törstig.

Annars så ska detta system dra 505W om du maxar allt samtidigt.

Shit vad schysst av dig! Jag ska tänka på allt ni har sagt ett tag. Får se vad det blir:)

Permalänk
Medlem

Shit vilket dilemma hahahaha
Det är ju två riktigt bra datorer ni har plockat ihop. Jag får beslutsångest.
Jag har verkligen ingen aning🙃