Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Microsoft har jobbat med Windows sedan 1985 och sedan dess har det släppts massvis med olika versioner. Men vilken har varit bäst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tian är den bästa. XP saknar så många funktioner som jag numera anser vara viktiga att ha i Windows.
Sjuan var najs men hade småbuggar som gjorde flertalet gånger att den inte kunde söka efter uppdateringar (vilket vissa här säkert skulle se som en positiv sak).
Jag anser att tian är det som Windows 8 skulle ha varit i första taget: Stabilt, enkelt, tydligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Räknas 2000 verkligen som konsumentversion?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Bästa versionen av Windows?
Enkelt, XP
Ett enormt lyft jämfört med tidigare versioner
Och... den hade en egen låt...

Permalänk
Medlem

10 och 11 funkar klockrent men även 7 an var bra tycker jag.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

7:an. Komplett. Fulländad. Sen gick det utför.

Permalänk
Medlem

Det vore kul med en undersökning om vilka versioner som folk har använt. Jag misstänker att väldigt få, om någon, använt Windows 1 i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem

Kört alla så fort dom kommit ut med pre release versionerna sen Vista och utöver metro ui ser jag inga konstigheter med någon av dom =p men då är det mer eller mindre spelande och surf jag använt datorerna till.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bästa versionen av Windows?
Enkelt, XP
Ett enormt lyft jämfört med tidigare versioner
Och... den hade en egen låt...
https://www.youtube.com/watch?v=w6lYYjIFvks

Det var ju samma som 2000 med bara massa sega bakgrundsprocesser och segt ui som man ändå stängde av

Det var inte förens SP2/SP3 som jag började köra XP regelbundet, men det var mest för att jag hade prestanda att slösa med nya riggar

Permalänk
Medlem

Gillade 2000 och XP utan skinning med klassisk startmeny. Effektivt, avskalat gränssnitt, inte särskilt mycket förinstallerad skit. Visst, kommit en del bekvämlighetsgrejer i senare versioner som jag uppskattar, men inga direkta killer features i den meningen. Som retrodatornörd håller jag fortfarande på en del i XP, och det är inte bara rosa glasögon, jag är effektivare i det än både 7 och 10.

Visst är senare versioner av Windows mycket snyggare, men har aldrig riktigt kunnat förlika mig med allt brus i gränssnittet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kört sedan 3.11, men tycker nog 10:an är starkaste än så länge. Inte vant mig vid 11 även jag kört den ett tag. Men det kommer nog där också. Det finns tankar bakom vad dom gör om man är villig att inte stirra sig blind på hur det varit.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Gillade aldrig Windows 7, Vista med nytt namn varför är alla så hajpade för?

Windows 10/11 för min del men gillar 11 mer pga utseende.

Permalänk
Musikälskare

XP

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gillade 2000 men Windows 11 är bättre. Utvecklingen har gått framåt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillade aldrig Windows 7, Vista med nytt namn varför är alla så hajpade för?

Windows 10/11 för min del men gillar 11 mer pga utseende.

Det är för att folk då har vant sig och MS har slipat till det lite. Man har även bestämt att varannan version ska vara bra så då måste man gilla Windows 7 och avsky Vista trots att de är snarlika.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag har använt alla versioner av Windows som släppts sedan 95 och jag tycker nog att Windows 11 är bäst hittills. Hade dock önskat att de slår ihop control panel och settings en gång för alla. Tveksam till att det sker innan W12.

Sedan har nostalgikern i mig varma minnen av XP och 98.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

Jag försökte klicka i varannan, men det gick inte

Lite svårt att klicka i bara en eftersom det är olika utifrån vilket år man utgår ifrån.

Och ja, Windows 2000 var även riktat till konsumenter som krävde lite mer av sin dator än att bara ha den som ett Nintendo med tangentbord. Windows 2000 var dessutom riktigt jävla bra för sin tid. Man slapp mycket av det "disneystuket" som windows 98 hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillade aldrig Windows 7, Vista med nytt namn varför är alla så hajpade för?

Windows 10/11 för min del men gillar 11 mer pga utseende.

Antagligen för att du väljer OS utefter utseende snarare än funktionalitet / prestanda...?

Windows 7 blev nog stort för det var det första fungerande OSet sedan XP, på samma sätt som att Windows 10 var det första fungerande OSet sedan Windows 7.

W11 ger jag inte mycket för, känns som många goda intentioner fast i fel riktning..

Edit*
W8.1 var förbannat kvickt för spel dock!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

2000 var den jag hade svårast att släppa taget om då det tog lång tid innan jag lyckades få till vettiga musinställningar i XP.
95 var ju dock häftigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

7:an. Komplett. Fulländad. Sen gick det utför.

Den var så fulländad att de som skrev malware älskade den för dess oändliga mängd säkerhetshål som gladeligen släppte in precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gillade aldrig Windows 7, Vista med nytt namn varför är alla så hajpade för?

Windows 10/11 för min del men gillar 11 mer pga utseende.

Håller med, det var mer som ett nytt service pack om något

Win10 var ju det med, bara med kasst UI och dåliga menyer för inställningar på köpet med

Inget nytt har hänt sen Vista

Permalänk
Medlem

Windows 2000!
Med Windows XP så började dumheterna där man sakta började gå från funktionellt till designat. Mediaspelaren är ett bra exempel. Men själva gränssnittet med strukturer i själva OS:et också. Det har sakta fortsatt och spårade ur från Windows 8 och framåt. Dessutom har styrningen och "hjälpen" tagit över alldeles för mycket.
Man började klogga igen med onödiga processer och bös efter 2000 med.

Ett Windows 2000 64Bit uppdaterat med bland annat stöd för modernt DirectX hade varit nice. Självklart är en del förbättringar som kommit med fönsterhantering, skrivbordsgenvägsknapp nere i hörnet, högerklick på startmeny osv. välkommet.

Permalänk
Medlem

95 hade sin charm, 98 var kvickare men buggigt, XP's standarddrivrutiner är svårslaget i användarvänlighet.
Vista behöver vi nog inte gå in på närmare hur kass det var.
Windows 7 har jag aldrig haft, men känns som XP med bloatware precis som Windows 10.
Windows 11 är ju Vista II med spyware, vilket nog är så illa som det kan bli.
Windows 8.1 var faktiskt ganska rappt för att köras på HDD.

DOS-baserade var grymt stabila, men användarvänligheten är motsvarande Linux, som idag är bättre.

Edit: Det blev därför XP.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror det blir många "nostalgi-röster" här, dvs folk kommer rösta på det operativsystemet dom körde när dom växte upp och introducerades till gaming.

Jag röstade 11, nyast är bäst.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Räknas 2000 verkligen som konsumentversion?

Nej det tycker jag inte!

Röstade Windows 10.

Permalänk
Medlem

Windows 7 var väl peak Windows som vi etablerat i forumet tidigare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Antagligen för att du väljer OS utefter utseende snarare än funktionalitet / prestanda...?

Windows 7 blev nog stort för det var det första fungerande OSet sedan XP, på samma sätt som att Windows 10 var det första fungerande OSet sedan Windows 7.

W11 ger jag inte mycket för, känns som många goda intentioner fast i fel riktning..

Edit*
W8.1 var förbannat kvickt för spel dock!

Windows 7 är bättre än Vista. Men knappast mycket. Inte för att 7:an är dålig, utan för att Vista är bättre än vad folk minns.
Vista kördes på 2-4GB minne medan Windows 7 ofta körde på 8GB. Stora skillnaden mellan versionerna är att priset sjönk ordentligt och normala minnesmängden i en maskin ökade under kort tid. Sedan kom prisökningar igen och minnesmängden slutade öka.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig då i vilket skick den första skarpa releasen var i och då är det definitivt Windows 11.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Gillade både XP, Vista och 7. Avskydde både 8 och 8.1, och är inte särskilt förtjust i 11 än så länge. Jag tycker att Windows 10 har varit riktigt bra!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror det blir många "nostalgi-röster" här, dvs folk kommer rösta på det operativsystemet dom körde när dom växte upp och introducerades till gaming.

Jag röstade 11, nyast är bäst.

Känner lite att en del som bara följer med lätt kör med det senaste, och bara osakligt avfärdar de som ser fördelar med det äldre som nostalgiker.
Jag introducerades till gaming med 3.11, och spelade mest på 98SE och XP. Men skulle säga att 2000 är bästa Windows följt av 7/Vista.