Router för föräldrar kontroll trådbundet

Permalänk
Medlem

Router för föräldrar kontroll trådbundet

Hej,
Håller på att kolla på en ny router och behöver lite hjälp där.
Problemet är att min son sitter uppe på nätterna när jag somnat
och vill ha en router som man kan styra det trådbundna utan att jag skall behöva
dra ur kablen varje kväll.
De jag har hittat har bara för WI-Fi.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga någon speciell, men har två äldre Asus-routrar här som numera är AP;s och båda de stöder tidsscheman för speciella enheter på nätet, oavsett hur de ansluter till routern.
När ungarna var yngre stängde jag nätet vid ett visst klockslag för bara dem.

Så kika på Asus om de har kvar det på nyare modeller, vilket de borde ha.

Edit: Har du någon gammal dator stående så kan du använda OpnSense och skapa en egen router, den har mycket mer möjligheter till inställningar, bl.a. tidskontroll.
Använd befintlig router som accesspunkt istället.
Dock en hel del pillande.

Tillägg
Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

nu är jag inte med redigt, numera är AP;s

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde73:

nu är jag inte med redigt, numera är AP;s

AP, accesspunkter enbart för Wifi, jag använder de inte som router längre utan bara förstärkning av Wifi.

De är gamla, typ Asus AC87 o liknande, säljs inte längre så kan inte tipsa om modell du bör köpa nu, då jag inte har koll på dem.
Men det borde stå med i produktbeskrivningen på Asus hemsida över aktuella routrar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att bara lägga en switch mellan router och dator med en strömkontakt med timer så den stänger av elen till till switchen mellan x timmar på dygnet? 😅

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Är det inte lättare att bara lägga en switch mellan router och dator med en strömkontakt med timer så den stänger av elen till till switchen mellan x timmar på dygnet? 😅

Rimligt, så länge ungen inte har en laptop som bara är att flytta på och koppla in sig i routern i alla fall.

Den efterfrågade funktionaliteten finns i Linux brandvägssystem (både det gamla iptables det nyare nftables), så egentligen i nästan alla konsumentroutrar. Det är bara det att tillverkarna inte har brytt sig om att fixa ett användargränssnitt för det. Så om man inte hittar en tillverkare som explicit annonserar det stödet får man antingen köpa lite olika routrar och titta efter om det funkar, eller skaffa sig en mer generell (och krånglig) burk.

I OpenWrt ser det ut så här.

I gamla versioner var det lite svårt att få befintliga uppkopplingar att klippas. Det var bara nya som hindrades. Det gick att lösa med en omstart av brandväggen vid given tidpunkt. Jag har inte testat detta sedan nftables infördes i OpenWrt.

Om man inte vill stänga av hela internet kan man ju göra regler för att stänga ett visst IP/en viss MAC-adress på LAN:et i stället. Men det blir lättare att lura om man inte vet vad man gör.

OpenWrt är extremt flexibelt men mycket krångligare än vanliga konsumentanpassade system. Man måste framför allt installera det själv, över tillverkarens mjukvara på lämplig hårdvara. Jag har en ofärdig och opålitlig text med ett konkret hårdvaru-tips här: OpenWrt på ZyXEL WSM-20.

Permalänk
Medlem

hade varit enkelt, men väldigt enkelt för en son att lista ut. Han som är som en ung Sheldon

Permalänk
Medlem

vill bara ha en enkel lösning (jag är ingen Shelodon)

Permalänk
Medlem

Har inte alla konsumentroutrar nån typ av föräldrakontroll?
Kollade i min Vilfo och den har en egen flik för det.
Om det finns för WiFi bör det också finnas för trådbundet.

Vad har du för router idag?

Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle det bara vara föräldrakontroll för trådläsa nätet och inte hela nätet? Låter idiotiskt men skulle inte förvåna mig

Permalänk
Medlem

De flesta föräldrakontroller bygger på att man spärrar en mac adress.
Lätt att byta mac adress på en PC. Tog väl ett par timmar innan grabben hade listat ut hur man gjorde...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle det bara vara föräldrakontroll för trådläsa nätet och inte hela nätet? Låter idiotiskt men skulle inte förvåna mig

Då han spelar ganska tunga spel på PC, utan Wifi möligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

De flesta föräldrakontroller bygger på att man spärrar en mac adress.
Lätt att byta mac adress på en PC. Tog väl ett par timmar innan grabben hade listat ut hur man gjorde...

Ajdå :/

Permalänk
Medlem

Asså beror ju lite på din ambitions- och kunskapsnivå. Bäst filtreringsmöjlighet är, enligt min erfarenhet, en FortiGate. Med rätt licenser kan du styra exakt vilka enheter som vår nå vilka program/applikationer under vissa tider. Säg att du vill blockera access för en specifik speldator att kunna nå Steam, Skype, CS:GO, Fortnite, eller vad än du önskar efter klockan 22:00 på vardagar, till exempel. En FortiGate 40F hade passat utmärkt, men kostnaden och kunskapsnivån som krävs för att köra en sådan burk är ganska hög. Vill du göra just applikationsbaserad filtrering så behöver du extra licenser, som innebär en återkommande kostnad på några tusen per år, beroende på vilket licens du köper.

Men av min erfarenhet så har Fortinet de absolut bästa brandväggarna sett till den filtreringen du är ute efter.

Med allt detta sagt, så är väl filtrering bara ett redskap för att minska konsekvenserna i problemet. Det bästa är ju om din son förstår konsekvenserna av sina handlingar, i stället för att du tar bort alla dåliga alternativ. Inte för att jag vet bättre, men så känner jag i det hela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag loggade trafiken och tog samtal istället. Visade tydligt att jag kunde se om någon enhet varit uppkopplad på natten så kommer inte kunna ljuga. Sen den vanliga dosen av hot o morot beroende på hur han sköter sig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Är det inte lättare att bara lägga en switch mellan router och dator med en strömkontakt med timer så den stänger av elen till till switchen mellan x timmar på dygnet? 😅

Haha jag gillar lite halv jank lösningar asså. Antingen så ska man köra jävligt korrekta, snygga lösningar, eller så ska man köra extremt janky. Definitivt tumme upp till denna!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Ett alternativ är väl att installera föräldrakontroll i datorn och då går det ju att göra mer än bara strypa internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.