Permalänk
Medlem

Inkoppling för karaoke

Hej!

Ska ha en trädgårdsfest och tänkte köra karaoke.

Jag blir inte riktigt klok hur jag ska kunna koppla all hårdvara.

Tanken är att jag ska köra Singa appen på min iPhone som jag har kopplat in till tvn genom en Lightning kabel, så hdmi in i tvn från telefonen.

Sen tänkte jag införskaffa mig en receiver och koppla in tvn i den genom optisk utgång, för att få ut ljudet från tvn till högtalarna.

Kan jag på något sätt även koppla in en mikrofon så att jag kan sjunga samtidigt som jag spelar upp från telefonen?

Alltså Telefon > tv > receiver > högtalare och en mikrofon på de.

Sen vill jag ju även kunna spela upp musik från Spotify med genom telefonen/dator

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver dessutom en mixer typ en 4 kanalig analogmixer med mikrofoningångar men det gör inget om den dessutom kan jobba med digitalljud men den bör ha analoga in och utgångar.
Troligen är det vettigast att hyra en om du inte ska använda den regelbundet så kontakta en lokal pa firma och fråga vad det har för något. De kostar från ungefär 2000 kr att köpa om du ska ha nått med anständig kvalitet och skjutreglar i stället för rattar och nån hundring att hyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara så men skulle det inte bara vara änklare att leta upp en begagnad karaoke spelare?
Vi hadde en gång i tiden en dvd spelare som hadde stöd för karaoke och mickar och allt. Sedan kom musiken på dvd skivor bara.
Vist det kan bli svårare att hitta någon nyare musik, men kanske inte spelar så stor roll?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Bor du kring Sundsvall får du gärna låna prylar av mig 😊

Du kan ju dock lösa det med en dator bara, men… mja, det blir adapter på adapter på adapter. Lösningen med ett mixerbord för ändamålet är långt bättre.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bor du kring Sundsvall får du gärna låna prylar av mig 😊

Du kan ju dock lösa det med en dator bara, men… mja, det blir adapter på adapter på adapter. Lösningen med ett mixerbord för ändamålet är långt bättre.

Tack för erbjudandet men bor långt ner i södra Sverige.

Jag googlade upp nån dj butik och ringde dit.
De blev att jag beställde en billig mixer.

Nu ska jag bara lyckas koppla ihop allting så som jag har tänkt och hoppas de funkar 😄