Sony visar upp sina nya brusreducerande hörlurar WF-1000XM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, men låter de bra och håller de bra typ har lättbytt batteri så att det inte är en kortlivad engångspryl ?

Jag har haft mina Bose quietcomfort earbuds i snart 3 år och jag tycker batteriet är i ett bra skick. Nu har jag dock inte varit någon storanvändare av dessa men jag tycker i vilket fall inte att det är någon engångsgrej.

Bra att batteritiden i själva hörlurarna blir bättre då en halvering av batterihälsa ändå medför att dom är rätt användbara.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag har XM4 och är så sjunkt nöjd med dem. Kommer inte invstera i XM5, men så länge de behållt det bra från föregående generation så är det förmodligen ett suveränt val.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Från nyheten, ”Hörlurarna kan ladda upp till en timmes speltid på tre minuter och går även att laddas trådlöst via Qi-teknik.”, menar man att enskilda snäckor går att ladda via qi eller är det etuiet man menar?

Permalänk
Medlem

Om jag läser rätt så lanserades föregångaren XM4 för 2899:- ?
Skaplig prishöjning gentemot föregående generation i så fall, som med typ allt annat då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att läsa tester på den aktiva dämpningen när det blåser mycket.
Bor i skåne (där det alltid är motvind) och när det blåser mycket så keikar mina airpods pro ur fullständigt.
Får stänga av noice cancelling helt för att höra musiken.
Roliga (tragiska?) är också att apple watchen klagar på hög bullernivå - när det blåser!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Testa Linkbuds S. Små, passar även för smått folk med små öron. Kan höra morsan hur bra som helst när hon kör Porsche ner cabbat.

Mina öron är inte små, det är bara XM3 som är feldesignade. Kör Sennheiser Momentum 3 nu och är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Att ANC stänger ute lågfrekventa ljud är väl bra, men varför stanna där. Barnskrik, spåvagnsgnissel, stockholmare etc. hade ju också varit tevligt. Vad är det som hindrar att få ANC på alla frekvenser? Förstår om det kan vara trafikfarligt t.ex. men om jag sitter på en parkbänk, dricker en burk öl och vill ha det tyst och lungt - varför skulle inte det gå?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att ANC stänger ute lågfrekventa ljud är väl bra, men varför stanna där. Barnskrik, spåvagnsgnissel, stockholmare etc. hade ju också varit bra. Vad är det som hindrar att få ANC på alla frekvenser? Förstår om det kan vara trafikfarligt t.ex. men om jag sitter på en parkbänk, dricker en burk öl och vill ha det tyst och lungt - varför skulle inte det gå?

Känns som en läskig utveckling om den skulle filtrera bort stockholmare.

Permalänk

Funderar på vad jag ska köpa, SAMSUNG Galaxy Buds 2 Pro eller Sony WF-1000XM5. Jag har en Samsungmobil och det som är viktigast för mig är att dom är tåliga och att buller/mic är bra för jag jobbar mycket i bullriga miljöer.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Haft mina XM4:or sedan 2021 Juli, nu dör den högra efter mindre än 1h användning även fast den säger 100%. Vänstra klarar sig fortfarande bra ca 3h.

Kommer ju behöva skaffa nya, men vet inte om jag kan lita på Sony längre då detta tydligen är ett rätt vanligt problem om man googlar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Haft mina XM4:or sedan 2021 Juli, nu dör den högra efter mindre än 1h användning även fast den säger 100%. Vänstra klarar sig fortfarande bra ca 3h.

Kommer ju behöva skaffa nya, men vet inte om jag kan lita på Sony längre då detta tydligen är ett rätt vanligt problem om man googlar.

Shit vad irriterande.
Borde väl kunna gå på garanti?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Shit vad irriterande.
Borde väl kunna gå på garanti?

Webhallen vad jag har läst har bara 1 års fabriksgaranti, detsamma gäller tydligen Sony.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Webhallen vad jag har läst har bara 1 års fabriksgaranti, detsamma gäller tydligen Sony.

Ok, fan va ruttet. Ja då hade jag nog varit aningen skeptisk till att lägga den här summan som dom begär för dessa...innan eventuella recensioner kan avgöra om samma fenomen uppstår på dessa. Problemet blir ju då att man behöver vänta ett år minst för att se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, fan va ruttet. Ja då hade jag nog varit aningen skeptisk till att lägga den här summan som dom begär för dessa...innan eventuella recensioner kan avgöra om samma fenomen uppstår på dessa. Problemet blir ju då att man behöver vänta ett år minst för att se.

Yes typiskt att det händer precis efter en 2års period. Ska gå förbi webbis idag och se om de finns något jag kan göra, kanske reklamera?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Yes typiskt att det händer precis efter en 2års period. Ska gå förbi webbis idag och se om de finns något jag kan göra, kanske reklamera?

Kan ju höra med dom åtminstone, skadar ju aldrig.
Jag är inte helt expert på området, bättre om denne man svarar @blomman90 , han har bättre koll på dessa frågor

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av persson_orka:

Funderar på vad jag ska köpa, SAMSUNG Galaxy Buds 2 Pro eller Sony WF-1000XM5. Jag har en Samsungmobil och det som är viktigast för mig är att dom är tåliga och att buller/mic är bra för jag jobbar mycket i bullriga miljöer.

Då ska du använda riktiga hörselskydd och inga hörlurar om du inte vill riskera hörselskador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ligger en bestöllning hos Netonnet för ett par svarta, det ingår en 60 dagars prova period som gjorde det lite värt att testa och se vad skillnaden är

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Ligger en bestöllning hos Netonnet för ett par svarta, det ingår en 60 dagars prova period som gjorde det lite värt att testa och se vad skillnaden är

Hur funkar det? Blev själv sugen när man får prova dom. Men brukar ju aldrig gälla in ears och liknande? Kollade lite på NetOnNet men såg inte vad som gäller riktigt. Bara att lämna tillbaka om man inte är nöjd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Hur funkar det? Blev själv sugen när man får prova dom. Men brukar ju aldrig gälla in ears och liknande? Kollade lite på NetOnNet men såg inte vad som gäller riktigt. Bara att lämna tillbaka om man inte är nöjd då?

Precis, skrev precis med Netonnets chatt och det jag fick som svar var följande
"Ja precis. Det är en limiterad kampanj som vanligtvis utesluter hygienartiklar som dessa."

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Precis, skrev precis med Netonnets chatt och det jag fick som svar var följande
"Ja precis. Det är en limiterad kampanj som vanligtvis utesluter hygienartiklar som dessa."

Grymt! Ja men dåså, får nog bli en beställning då ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Grymt! Ja men dåså, får nog bli en beställning då ☺️

Grymt!
Jag hoppas mina kommer nästa vecka 🥳

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är särskilt imponerad av ANC:en i mina WF-1000XM4. Känns som att största skillnaden mellan lägena "Noise cancelling" och "Ambient sound" är att ambient sound aktiverar mikrofonerna, medan noise cancelling stänger av dem.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du använda riktiga hörselskydd och inga hörlurar om du inte vill riskera hörselskador.

Det är skillnad på buller och buller Har Peltor när det är riktigt bullrigt.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

En av mina favorit youtubers när det gäller hörlurar och smartwatches och hans åsikter om dessa lurar (spoiler, de är bra!)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns som en läskig utveckling om den skulle filtrera bort stockholmare.

Lämplig menar du väl 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns som en läskig utveckling om den skulle filtrera bort stockholmare.

Ok, var kanske lite för generellt svepande där, lite all over the place så att säga. Men vissa dialekter innehåller en del nasala läten som det vore skönt att slippa höra. Kanske en inbyggd AI kunde lösa det i framtiden, så att man får output i form av valfritt dialektalt bräkande.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Såg lite rykten om dessa för ett tag sen men jag är rätt så besviken på min XM4or om jag ska vara ärlig, för oss med större öron så sitter dom som skit..

Är det nån som haft liknande problem att xm4orna inte sitter ordentligt och som har nåt annat och rekommendera för oss som har större öron?

Du menar att du har mindre öron?
Problemet med XM4 är ju att de är så stora. Dom går ju inte hela vägen in i örat utan sticker en bit så det blir luft mellan lurens insida och örat.
Pressar man dit dom och om du inte får dom helt perfekt i vinkel så skaver dom i örat.
Älskar allt med mina XM4a men ogillar storleken. XM5 är precis vad jag önskar. Mindre men mer kompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

En av mina favorit youtubers när det gäller hörlurar och smartwatches och hans åsikter om dessa lurar (spoiler, de är bra!)

https://www.youtube.com/watch?v=TBhuwtzOd20

Mikrofonen är rätt skräpig som vanligt. Men det är ju inte syftet med lurarna, inte för mig iallafall.
För övrigt. Sitter med mina XM4 på gymmet nu. Basen dunkar samtidigt som människor bara flyter helt ljudlöst förbi. Nästan en religiös upplevelse.
Hade glömt hur stor skillnad det är då jag använt mina Linkbuds S på gymmet en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan ju höra med dom åtminstone, skadar ju aldrig.
Jag är inte helt expert på området, bättre om denne man svarar @blomman90 , han har bättre koll på dessa frågor

Reklamation borde vara möjligt då det alltid är 3 års reklamationsrätt. Det är lite jobbigt att det är just batteriet som är i fråga, eftersom batteri har en naturlig degradering med tiden. Dock så känns kanske 1 timma som lite väl kort. Vad var den ordinarie batteritiden? Att de båda har degraderats olika mycket skulle kunna förklaras med att en använts mer än den andra (om man favoriserar en), men jag tror det viktiga är vad som varit ordinarie batteritid. Om det tidigare varit 6 timmar plus, och nu är 1 respektive 3 timmar hade jag nog tyckt det kan finnas fog för reklamation, förutsatt att de inte är använda varje vaken timma under denna 2 år då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Reklamation borde vara möjligt då det alltid är 3 års reklamationsrätt. Det är lite jobbigt att det är just batteriet som är i fråga, eftersom batteri har en naturlig degradering med tiden. Dock så känns kanske 1 timma som lite väl kort. Vad var den ordinarie batteritiden? Att de båda har degraderats olika mycket skulle kunna förklaras med att en använts mer än den andra (om man favoriserar en), men jag tror det viktiga är vad som varit ordinarie batteritid. Om det tidigare varit 6 timmar plus, och nu är 1 respektive 3 timmar hade jag nog tyckt det kan finnas fog för reklamation, förutsatt att de inte är använda varje vaken timma under denna 2 år då kanske.

@Grusburk

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X