Nintendo Switch modiferas till att köra moderna PC-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det för mig blir det lite samma konflikt som att köra linux på PS3, varför köra konsol utan konsolmarknaden liksom. Hårdvaran är inte så imponerande i sig väl?

Just PS3 hade imponerande hårdvara för sin tid, så där gjorde Yellow Dog Linux en stor skillnad.

https://hackaday.com/tag/gravity-grid/

Men det Geekerwan gjorde ser jag mer som "Proof-of-Concept". Inte så användbart, men nu har någon visat att det går.

Själv körde jag Debian för ARM64 på min iPad Pro M1 genom UTM tidigare idag. Kanske inte så användbart, men kul att trycka upp i nyllet på Sweclockare som hävdar att inget går att sideloada på iOS/iPadOS

Ville bara testa om min iPad kan ersätta mina laptops i en vecka under semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det är det box64 är.
+wine så är det absolut inget konstigt.
det är ju precis det som linux är gjort för. man har använt samma lösning för pc spel på raspberry pi i flera år. hur detta blivit en nyhet vet jag inte...

linux har gått att köra på switchen länge, och det har box64 och wine också. tror bara ingen velat göra det för prestandan är så dålig, och det är ingen lek att köra linux heller. det är rätt "hackigt".
en reboot så är du tillbaks i original OS. det är typ som att "tryck f12 för bootmenu" på din PC och boota från ett usb minne. temporärt och från extern lagring.

Skrivet av klein:

box64 var svaret https://github.com/ptitSeb/box64 .. Precis som en Apple dator utrusta med en CPU M1 kan köra 8086 program, så kan din även linux på Switch göra det.

Skills! Kanske är onödig! Du är John Rambo inte 91:an Karlsson..

Men det är mycket som är onödig.. Linux kernel, skapade av Linus Torvalds för "Just for fun" , idag är det kanske planeten Tellus viktigaste mjukvaruprojekt.

Jag tänker mer på att det är imponerande bra prestanda för hårdvaran, hur Wine etc. fungerar är jag väl medveten om. Det låter bara för effektivt i mina öron.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Intressat att man lyckas få in dessa spel... Detta är o var framförallt anledningen till jag köpte en "SteamDeck" och slutade spela Nintendo Switch...!!! Vilket är en förlust för de då alltfler tillverkar portabla spel/enheter.. ÄLSKAR Steamdeck än så länge!

Men jag har kvar Switchen och vill inte sälja den ÄN.

Hoppas att de vaknar till Nintendo och inser vad de går miste om.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_icon:

Intressat att man lyckas få in dessa spel... Detta är o var framförallt anledningen till jag köpte en "SteamDeck" och slutade spela Nintendo Switch...!!! Vilket är en förlust för de då alltfler tillverkar portabla spel/enheter.. ÄLSKAR Steamdeck än så länge!

Men jag har kvar Switchen och vill inte sälja den ÄN.

Hoppas att de vaknar till Nintendo och inser vad de går miste om.

Man kan också räkna ut att en jättegammal handheld från Nintendo inte är i närheten av att kunna driva de titlarna med någon detaljnivå eller prestanda som på en Steam Deck, utan att detta snarare ska ses som ett kul hack för uttråkade nördar som typ kör Skyrim på smartklockan.