Nintendo Switch modiferas till att köra moderna PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch modiferas till att köra moderna PC-spel

Storspel som God of War och Grand Theft Auto V hoppar igång på den snart sju år gamla konsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej lite coolt att lyckas med detta även om det är ganska meningslöst.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kul faktiskt
Visar vad Nintendo kan OM dom vill.
Men det vill dom inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kul att det går, men kanske inte så användbart för spelande när Steam Deck finns.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behöver det ingen emulator för att ARM skall köra X86?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Behöver det ingen emulator för att ARM skall köra X86?

Jo därför den kör box64.

Permalänk
Medlem

Imponerande 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Riktigt grym liten pjäs.
Synd de inte gjort så apparaten ger fullt som allt ska gå i vid dockat läge då.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Häftig video men en otroligt jobbig person att lyssna på, känns dock inte jätte användbart med så dålig prestanda

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer sugen på att modda min gamla OG Switch.

Är mest intresserad av lättare överklockning samt att kunna färgjustera skärmen.

https://github.com/retronx-team/sys-clk
https://github.com/averne/Fizeau/

Permalänk
Medlem

"Nintendo Switch modiferas till att köra moderna PC-spel
Storspel som God of War och Grand Theft Auto V hoppar igång på den snart sju år gamla konsolen"

"Vi har lyckats hoppa igång det toppmoderna spelet PONG på den snart 7 år gamla konsolen!!!"

var min första tanke när jag läste rubriken

Permalänk
Medlem

Hade varit rätt intressant att överklocka switchen till originalprestanda för bättre flyt i dockat läge. Bättre kylning borde kunna gå att lösa ganska smidigt med en fläkt som blåser mot bakstycket.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Varför köra inte den dockade switchen i högre klockfrevenser?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Behöver det ingen emulator för att ARM skall köra X86?

Jag skulle också vilja ha lite förtydligande på detta (fast det är x64 rättare sagt), GTA V är mig veterligen inte portat till ARM

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tragiskt bara att switchen ej släpptes som en vanlig konsoll. Då den kunnat ge mer angående flyt osv. Ägt switch i 5 år, fortfarande totalt ointresserad av det bärbara läget.

Hade ju kunnat ha rätt skaplig prestanda/pris om man struntat i skärm och bärbart. Man hade ju kunnat få välja mellan portabel+dockning eller en riktig.

Kylning hade ju lätt ordnats om den inte behövde vara bärbar/surfplattetjocklek.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle också vilja ha lite förtydligande på detta (fast det är x64 rättare sagt), GTA V är mig veterligen inte portat till ARM

det är det box64 är.
+wine så är det absolut inget konstigt.
det är ju precis det som linux är gjort för. man har använt samma lösning för pc spel på raspberry pi i flera år. hur detta blivit en nyhet vet jag inte...

linux har gått att köra på switchen länge, och det har box64 och wine också. tror bara ingen velat göra det för prestandan är så dålig, och det är ingen lek att köra linux heller. det är rätt "hackigt".
en reboot så är du tillbaks i original OS. det är typ som att "tryck f12 för bootmenu" på din PC och boota från ett usb minne. temporärt och från extern lagring.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det är det box64 är.
+wine så är det absolut inget konstigt.
det är ju precis det som linux är gjort för. man har använt samma lösning för pc spel på raspberry pi i flera år. hur detta blivit en nyhet vet jag inte...

linux har gått att köra på switchen länge, och det har box64 och wine också. tror bara ingen velat göra det för prestandan är så dålig, och det är ingen lek att köra linux heller. det är rätt "hackigt".
en reboot så är du tillbaks i original OS. det är typ som att "tryck f12 för bootmenu" på din PC och boota från ett usb minne. temporärt och från extern lagring.

Fast en reboot/sleep går väl inte tillbaka till original OS. Utan krävs väl en "hård" avstängning/slut batteri. Så är det ju iaf med övrig CFW.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Detta är väl flera år gamla nyheter. Körde själv Linux strax efter att Switchen blev hackad, vara för att testa. Finns även en variant att flasha in Android shield mjukvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

För att det går. Så är det 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelen går att köra direkt på konsolen även om bilduppdateringen kanske inte är den snabbaste utan ligger på mellan 5 och 30 rutor per sekund beroende på vad som körs. Titanfall 2 lyckas ofta hålla sig över 20 bildrutor per sekund medan Grand Theft Auto V och God of War vägrar gå över tio.

Jag köpte Grand Theft Auto V begagnat till Playstation 3.
Jag tyckte det såg ganska bra ut om man tar hänsyn till att PS3 inte direkt är nyaste generationens konsoler.
Men... prestandan...
Jag vet inte vad för FPS.
Men kändes som det var rätt ojämnt.
Troligtvis över 10 FPS i snitt men inte omöjligt att det ibland droppar under.
Var tillräckligt dåligt att det tar bort känslan när man kör och svårt att få någon precision.
När man är till fots fungerade det generellt bättre.

Så PS3 GTA V prestandan är också ganska dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle också vilja ha lite förtydligande på detta (fast det är x64 rättare sagt), GTA V är mig veterligen inte portat till ARM

box64 var svaret https://github.com/ptitSeb/box64 .. Precis som en Apple dator utrusta med en CPU M1 kan köra 8086 program, så kan din även linux på Switch göra det.

Skrivet av medbor:

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

Skills! Kanske är onödig! Du är John Rambo inte 91:an Karlsson..

Men det är mycket som är onödig.. Linux kernel, skapade av Linus Torvalds för "Just for fun" , idag är det kanske planeten Tellus viktigaste mjukvaruprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

Klaga på överklockning på en sida som heter Sweclockers?
Alternativt bara betala tiotusen så får du den här grejen som gör det bättre. Också sund logik

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

haha typ helt meningslöst med den hårdvaran, men kul. Linux superkrångligt som vanligt...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Klaga på överklockning på en sida som heter Sweclockers?

Jag hänger på Sweclockers just för att jag gillar att kräma ur maximal prestanda ur klenare hårdvara.

På Sony PSP kör jag CFW på för att kunna köra i hela 333MHz jfm 222MHz som var standard.

Synd att min Switch Lite kräver hårdvarumod, annars hade den kört CFW sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Fast en reboot/sleep går väl inte tillbaka till original OS. Utan krävs väl en "hård" avstängning/slut batteri. Så är det ju iaf med övrig CFW.

jo det är klart. jag är inte säker om sleep funkar som det ska dock eller om det tömmer batteriet i linux. jag tror dom fixat det. men minns inte. är lite utanför loopen då mitt twitter blev bannat, så lite svårt att följa snacket av diverse inblandade devs som jag brukade.

men ja hur ofta vill du reboota om datorn mellan windows och linux, lite samma sak. och om den råkar stänga av,/få slut på batteri så måste man dra fram RCM jiggen och telefon med C-till-C kabeln igen.
känns bara jobbigt för mig haha.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

För att många är uttråkade av sin Nintendo-träkloss och vill ha något nytt man kan leka med.

Tror snudd på alla gamers jag känner äger en Switch, varav en (1) fortfarande spelar på sin. Det verkar ju vara genomgående för handhelds, att det är något som köps i en tid av maximal hype men som sedan hamnar längst in i någon låda efter relativt kort tid och/eller spenderar den sista tiden med att lekas sönder av barnen.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej lite coolt att lyckas med detta även om det är ganska meningslöst.

Det finns säkert tusentals äldre spel som går alldeles utmärkt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför göra en switch till en dålig steam deck när steam deck redan finns?

Kul att det går, men känns lite nästan onödigt

Kan ju vara för att man redan äger en switch och inte vill/har råd och lägga pengar på en Steam Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att det går. Så är det 👍

Skrivet av klein:

box64 var svaret https://github.com/ptitSeb/box64 .. Precis som en Apple dator utrusta med en CPU M1 kan köra 8086 program, så kan din även linux på Switch göra det.

Skills! Kanske är onödig! Du är John Rambo inte 91:an Karlsson..

Men det är mycket som är onödig.. Linux kernel, skapade av Linus Torvalds för "Just for fun" , idag är det kanske planeten Tellus viktigaste mjukvaruprojekt.

Skrivet av talonmas:

Klaga på överklockning på en sida som heter Sweclockers?
Alternativt bara betala tiotusen så får du den här grejen som gör det bättre. Också sund logik

Skrivet av Sveklockarn:

För att många är uttråkade av sin Nintendo-träkloss och vill ha något nytt man kan leka med.

Tror snudd på alla gamers jag känner äger en Switch, varav en (1) fortfarande spelar på sin. Det verkar ju vara genomgående för handhelds, att det är något som köps i en tid av maximal hype men som sedan hamnar längst in i någon låda efter relativt kort tid och/eller spenderar den sista tiden med att lekas sönder av barnen.

Skrivet av MegaMuztek:

Kan ju vara för att man redan äger en switch och inte vill/har råd och lägga pengar på en Steam Deck

Tack för alla svar. Jag kan förstå poängen jag med, framförallt för de som redan äger konsolen

Men det för mig blir det lite samma konflikt som att köra linux på PS3, varför köra konsol utan konsolmarknaden liksom. Hårdvaran är inte så imponerande i sig väl?

Alltid bra att saker öppnas upp och går att använda efter de förbrukat sitt gamla syfte dock