SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan man spela för snabbt?

Gick 9 hål idag, ensam. Hamnade snart efter 2 glada pensionärer som jag gick om på hål #3. Sen var jag ikapp nästa dubbel på hål 5, och fick passera dem på #6. När jag satte fart för att ge dem plats bakom så var jag snart ikapp en solospelare på hål #7. Han spelade dock på 2 bollar och ville att jag skulle passera. (föreslog att vi skulle spela ihop) - så satte lite fart där med och vips var jag ikapp damerna i promenaden mellan 8'an och 9'an. Personligt rekord på under 1h 15min utan att för den delen sprungit någonstans.

Frågan: Är jag ett besvärande moment när jag går för fort? Notera att jag försökte hålla mitt avstånd men tja, folk spelade lite långsamt vad jag kunde märka, och det var ingen köbildning nånstans. Till saken kanske hör att jag inte behövde slå speciellt många slag.. #brakväll

Jag uppskattar hellre om någon som är ute och kör solo, att den personen inte går ut med inställningen att det ska gå så snabbt som möjligt.
Utan att den har mindset att det ska ta ungefär lika lång tid som om en 2-4boll skulle spela.

Och på så sätt göra som den andra solospelaren som du gick förbi, slå med fler bollar för övningens skull på bana för att inte jaga på alltför fort och springa igenom flera bollar som sedan ska släppa förbi.

Det är imo. smått irriterande ibland (utan att nämna dig, vet inte vilken tid du valde att slå ut) när det kommer någon som bokar in sig dagtid under ganska pressade tider där det är mycket blandat och oftast fulla 4-bollar med olika HCP och kör solo alt. 2boll och förväntar sig att alla framför ska släppa igenom.
Det gör oftast att det bara blir helt tjockt och mycket väntetid istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Jag uppskattar hellre om någon som är ute och kör solo, att den personen inte går ut med inställningen att det ska gå så snabbt som möjligt.
Utan att den har mindset att det ska ta ungefär lika lång tid som om en 2-4boll skulle spela.

Och på så sätt göra som den andra solospelaren som du gick förbi, slå med fler bollar för övningens skull på bana för att inte jaga på alltför fort och springa igenom flera bollar som sedan ska släppa förbi.

Det är imo. smått irriterande ibland (utan att nämna dig, vet inte vilken tid du valde att slå ut) när det kommer någon som bokar in sig dagtid under ganska pressade tider där det är mycket blandat och oftast fulla 4-bollar med olika HCP och kör solo alt. 2boll och förväntar sig att alla framför ska släppa igenom.
Det gör oftast att det bara blir helt tjockt och mycket väntetid istället.

Gick ut 18:40. Fanns ganska mycket plats på banan, men ville inte spela fler bollar. Var väl mer att när man väl gick igenom första så ville man sätta lite fart (fanns alltid plats framför) för att lämna rum bakåt. Och vips så var man ikapp nästa.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Gick ut 18:40. Fanns ganska mycket plats på banan, men ville inte spela fler bollar. Var väl mer att när man väl gick igenom första så ville man sätta lite fart (fanns alltid plats framför) för att lämna rum bakåt. Och vips så var man ikapp nästa.

Jag skulle säga att jag är både för och emot.
Om jag hade varit solo hade jag velat försöka hinna med 9 innan solen går ner.

Hade jag däremot varit någon av bollarna framför hade jag ogärna velat släppa igenom för att själv kanske riskera inte hinna spela färdigt innan solen går ner. Ja..

Det är en situationsfråga hur det upplevs som du säger att de var trevliga och glada

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Jag uppskattar hellre om någon som är ute och kör solo, att den personen inte går ut med inställningen att det ska gå så snabbt som möjligt.
Utan att den har mindset att det ska ta ungefär lika lång tid som om en 2-4boll skulle spela.

Och på så sätt göra som den andra solospelaren som du gick förbi, slå med fler bollar för övningens skull på bana för att inte jaga på alltför fort och springa igenom flera bollar som sedan ska släppa förbi.

Det är imo. smått irriterande ibland (utan att nämna dig, vet inte vilken tid du valde att slå ut) när det kommer någon som bokar in sig dagtid under ganska pressade tider där det är mycket blandat och oftast fulla 4-bollar med olika HCP och kör solo alt. 2boll och förväntar sig att alla framför ska släppa igenom.
Det gör oftast att det bara blir helt tjockt och mycket väntetid istället.

Det som spelar roll är om övriga bollar håller sin plats på banan, dvs är precis bakom framförvarande, tappar man sin plats skall man alltid släppa igenom bakomvarande om dom är snabbare.
Så om alla håller sin plats kan inte en ensamspelare, eller andra, räkna med att bli genomsläppt oavsett hur snabb han/hon är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det som spelar roll är om övriga bollar håller sin plats på banan, dvs är precis bakom framförvarande, tappar man sin plats skall man alltid släppa igenom bakomvarande om dom är snabbare.
Så om alla håller sin plats kan inte en ensamspelare, eller andra, räkna med att bli genomsläppt oavsett hur snabb han/hon är.

Just i mitt fall blev jag mer framvinkad gång på gång, då alla verkade gilla att gå och småfjösa sig runt banan. Hade aldrig något mål att spela så snabbt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Just i mitt fall blev jag mer framvinkad gång på gång, då alla verkade gilla att gå och småfjösa sig runt banan. Hade aldrig något mål att spela så snabbt.

Då är det ju bara tacka och ta emot
Många upplever det som stressande att ha folk väntades bakom sig just för som du säger kunna ta det lugnt, så där behöver du inte känna dig dum.

Permalänk
Medlem

Är ni ute och spelar tävlingar?
Jag och en kompis var sugna på en tävling i Trelleborg men vi lade dom planerna på is när vi insåg att det är nästan 30 mil tur och retur. Det blir väldigt mycket pengar med greenfee, tävlingsavgift, bränsle och mat, bara för att spela lite golf. väldigt tråkigt att en sån sak ska stoppa en från att komma ut och prova lite andra banor.

Vi får hålla oss i vår hörna Skåne helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Är ni ute och spelar tävlingar?
Jag och en kompis var sugna på en tävling i Trelleborg men vi lade dom planerna på is när vi insåg att det är nästan 30 mil tur och retur. Det blir väldigt mycket pengar med greenfee, tävlingsavgift, bränsle och mat, bara för att spela lite golf. väldigt tråkigt att en sån sak ska stoppa en från att komma ut och prova lite andra banor.

Vi får hålla oss i vår hörna Skåne helt enkelt.

Många gånger kan det vara billigare att spela en tävling när man vill testa nya banor eftersom tävlingsgreenfee brukar vara lägre än normal greenfee.
Övriga kostnader som körning och mat kommer du ju inte ifrån oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Många gånger kan det vara billigare att spela en tävling när man vill testa nya banor eftersom tävlingsgreenfee brukar vara lägre än normal greenfee.
Övriga kostnader som körning och mat kommer du ju inte ifrån oavsett.

Precis det brukar vara något billigare på en tävling. Men nu när det är 6-7kr dyrare per mil att köra bil mot förra sommaren så känns det inte lika lockande att fara runt längre.
Det är tur att jag har gångavstånd till min hemmabana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Är ni ute och spelar tävlingar?
Jag och en kompis var sugna på en tävling i Trelleborg men vi lade dom planerna på is när vi insåg att det är nästan 30 mil tur och retur. Det blir väldigt mycket pengar med greenfee, tävlingsavgift, bränsle och mat, bara för att spela lite golf. väldigt tråkigt att en sån sak ska stoppa en från att komma ut och prova lite andra banor.

Vi får hålla oss i vår hörna Skåne helt enkelt.

Kan ha spelat en scrambletävling med en granne lite förutsättningslöst sådär. Ska visst spela final i Halmstad i September..!
Tävlingen heter Golfhuvudstaden, någon mer där ute som har eller ska spela den?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan ha spelat en scrambletävling med en granne lite förutsättningslöst sådär. Ska visst spela final i Halmstad i September..!
Tävlingen heter Golfhuvudstaden, någon mer där ute som har eller ska spela den?

Jupp, skall spela den i vecka 30 på hemmabanan, spelade finalen i Halmstad 2019 som var ett riktigt trevligt upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jupp, skall spela den i vecka 30 på hemmabanan, spelade finalen i Halmstad 2019 som var ett riktigt trevligt upplägg.

Spela bra! Hör av dig om du lyckas upprepa bedriften!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spela bra! Hör av dig om du lyckas upprepa bedriften!

Måste erkänna att det inte var min bedrift att komma till finalen, jag fick hoppa in som reserv när en kompis spelpartner inte kunde

Permalänk
Medlem

Spelade fyrmanna scramble i helgen på Ronneby GK. Pinsamt så dåliga vi var att alla missar green från 60 meter, gång på gång. Vi kom för nära för att reda av det helt enkelt och flaggorna stod i regel två tre meter in på green vaktad av en bunker.
Men vi höll oss ifrån bogeys och fick ändå med oss två birdies första nio. Med en ny taktik att lägga oss runt 90+ ifrån green kom träffarna. Och efter en rusch med fyra raka birdies på 14-17 och sen någon decimeter från en albatross på 18 som förvaltades till en eagle från precis av green. Så tänkte vi att vi kunde ha en chans på vinst med resultatet 13 (4 shcp) under par.

Glädjen blev kortlivad när vi fick höra att vi placerade oss på åttonde och sista prisplats, två slag ifrån första plats. Med sex bollar kvar att rapportera in så trodde vi inte att det skulle hålla. Och eftersom det var nästan 2 ½ timme till prisutdelningen klockan 20.00 och vi hade 1.30 enkel resa hem så bestämde vi oss för äta och sen köra.
"Ni kan ha ett ombud som hämtar era priser, men då behöver vi veta namnet på den personen" fick vi höra.
Äh vi kör sa vi. Men vi höll ju koll på resultaten som kom in. Visade sig att vi höll åttonde plats och skulle få pris. Det var ju synd tänkte vi.
Men så av en slump så såg jag att vinnande laget hade två spelade från samma klubb som oss. Efter lite googlande fick vi fram ett nummer och messade och grattade till vinsten och frågade om dom ville ta vårt pris med sig hem till klubben. Inget krav såklart, vi vore väldigt tacksamma.
"Vi har också kört, vi trodde inte att 54.8 slag skulle räcka till pris" Men som tur var hade dom sin bror kvar på klubben som fick agera ombud till oss och till vinnarna.

Visst kan resultaten springa iväg, men har ni någon gång spelat en scramble där 15.2 under par inte ens hade räckt till prisplats?

Permalänk
Medlem

Happ, efter träda i 10+ år så är det dags att ta upp golfen igen känner jag.
Nu när lillen fyllt 2 år så börjar man kunna se lite tid att få en runda då och då.

Gjort en customfitting på innesvingen i Mölndal, blev ett set Cobra aerojet som kändes riktigt bra. Behöver bara hitta nytt för resten med i bagen
Gick även med i Hills nu då ja bor nära där. Så undrar lite om fler är medlemmar där?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Happ, efter träda i 10+ år så är det dags att ta upp golfen igen känner jag.
Nu när lillen fyllt 2 år så börjar man kunna se lite tid att få en runda då och då.

Gjort en customfitting på innesvingen i Mölndal, blev ett set Cobra aerojet som kändes riktigt bra. Behöver bara hitta nytt för resten med i bagen
Gick även med i Hills nu då ja bor nära där. Så undrar lite om fler är medlemmar där?

Inte medlem, men ska ju vara en fantastiskt fin bara. Jag är medlem längre norrut, Gullbringa. Men jag kan hojta om jag får för mig att testa Hills via greenfee!

Kul med nya klubbor, den modellen såg trevlig ut! Har själv gjort samma resa med småbarn, jag fick plussa på en runda varje år typ, nu börjar det nästan bli så att jag kan styra själv..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Inte medlem, men ska ju vara en fantastiskt fin bara. Jag är medlem längre norrut, Gullbringa. Men jag kan hojta om jag får för mig att testa Hills via greenfee!

Kul med nya klubbor, den modellen såg trevlig ut! Har själv gjort samma resa med småbarn, jag fick plussa på en runda varje år typ, nu börjar det nästan bli så att jag kan styra själv..

Kul, ja har bara spelat gullbringa play n pay.

Ja, den kändes rätt lätt träffad och gick långt o rakt. Men kanske lite mindre spinn, men som nybörjare HCP 22 så tror ja det passar mig några år. Oavsätt så kändes dom riktigt trevliga jämfört med mina nike slingshot ja köpte (2500kr, inkl 2 hybrider och bag). Så riktigt nybörjarsett.

Ja, ja har 2 fria rundor, och kan ta med nån och ge 20-30% greenfee rabatt på hills stora bana. Anledningen ja tog hills var för att ja fick 50 fria spel på 12håls banan (gamla torrekulla). Riktigt rolig tycker jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Första rundan för året blir i morgon.

Får se hur ont man har i kroppen när man inte gjort dom rörelserna på ett tag.
Men sjukt taggad! Får se om nya M4 drivern levererar som planerat.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni ha för strategi om golfsäsongen är fyra veckor lång. Jobbar för hårt för att lira utanför semestern. Avgifterna är ju skyhöga men kanske finns något loophole för att slippa betala 8000 eller vad det blir för bara fyra veckor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad skulle ni ha för strategi om golfsäsongen är fyra veckor lång. Jobbar för hårt för att lira utanför semestern. Avgifterna är ju skyhöga men kanske finns något loophole för att slippa betala 8000 eller vad det blir för bara fyra veckor

Jag nyttjar friskvård men annars så brukar väl klubbarna ha lite olika medlemsalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad skulle ni ha för strategi om golfsäsongen är fyra veckor lång. Jobbar för hårt för att lira utanför semestern. Avgifterna är ju skyhöga men kanske finns något loophole för att slippa betala 8000 eller vad det blir för bara fyra veckor

Finns ju ett par så kallade brevlådeklubbar som har låg avgift men ger medlemskap som tillåter att man spelar på greenfee.
Kan inte någon på rak arm, men det finns ett antal stycken.

Sen kan man ju ta greenfeen på friskvårdsbidraget.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en ny putter. Enskilt dyraste klubban jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Beställde precis en ny putter. Enskilt dyraste klubban jag köpt.
https://www.customclubs.se/images/zoom/omoi_blue_03_1.jpg

Fräsig!! Sån har jag inte testat.. Mitt senaste problem är att jag fick en snordyr trä3 av min fru, men visar sig att jag inte kan slå med den. Föredrar min 20+ år gamla träfemma...?! Får bli en blocket.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fräsig!! Sån har jag inte testat.. Mitt senaste problem är att jag fick en snordyr trä3 av min fru, men visar sig att jag inte kan slå med den. Föredrar min 20+ år gamla träfemma...?! Får bli en blocket.

Det är nackdelen med att få och köpa klubbor i blindo.
Du kan ju prova att byta skaft. Det kan göra stor skillnad. Jag slog 35 meter längre med min trätrea, bara av att byta skaft.

Varit ute och provat puttern nu. 16 puttar på nio hål, så godkänt. Lättare än min förra att avgöra avstånd. Alla returer var under metern. Bara en som jag läste helt fel från 11 meter och hamnade nästan två-tre meter ifrån, men i gengäld satte jag den.
Hade bra närspel idag (när jag la bollen på green), snittade 4,5 meter från hål. Så någon mer borde gått i.

För övrigt om puttern. Väldigt vasst pistolgrip på den. Men jag håller inte så högt på greppet så det stör inte. Däremot är headcovern helt fel. Dom har valt en bredare variant som ser ut som en bladputter-headcover. Väldigt trögt att ta av och sätta på.
Ska titta efter ett nytt på nätet. Vill ha en mer fyrkantig likt Spider-putterna har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad skulle ni ha för strategi om golfsäsongen är fyra veckor lång. Jobbar för hårt för att lira utanför semestern. Avgifterna är ju skyhöga men kanske finns något loophole för att slippa betala 8000 eller vad det blir för bara fyra veckor

Jag brukar köra på cloudgolf.se. 345 kr för medlemskap och sedan betala greenfee den eller de få rundor jag spelar varje år.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Jag brukar köra på cloudgolf.se. 345 kr för medlemskap och sedan betala greenfee den eller de få rundor jag spelar varje år.

Och geenfeen kan man ta på friskvård om man har det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Försöker komma igång efter att ha fixat grönkort nu i år. Men jag skulle behöva byta ut en del av de klubborna jag har fått ärva.
Finns det någon specifik sida för köp av beggade klubbor i sverige/eu?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Försöker komma igång efter att ha fixat grönkort nu i år. Men jag skulle behöva byta ut en del av de klubborna jag har fått ärva.
Finns det någon specifik sida för köp av beggade klubbor i sverige/eu?

Jag har för mig att golfbidder har varit bra tidigare. Det var väldigt många år sedan jag var ute på den sidan så kan inte säga hur det är idag faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Försöker komma igång efter att ha fixat grönkort nu i år. Men jag skulle behöva byta ut en del av de klubborna jag har fått ärva.
Finns det någon specifik sida för köp av beggade klubbor i sverige/eu?

Min lokala facebook-market brukar innehålla en del golfklubbor (och således säkert din med), blocket går att fynda på med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har för mig att golfbidder har varit bra tidigare. Det var väldigt många år sedan jag var ute på den sidan så kan inte säga hur det är idag faktiskt.

De är dock UK så så blir det väl tull/moms också?

Skrivet av MoNkeY-05:

Min lokala facebook-market brukar innehålla en del golfklubbor (och således säkert din med), blocket går att fynda på med.

Inte jätte taggad på FB market place men kanske får ta en titt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2