Datorn startar hela tiden upp i bios trots USBsticka win11

Permalänk
Medlem

Datorn startar hela tiden upp i bios trots USBsticka win11

Vid uppstart av nybyggd dator med MSI Mag B550 tomahawk / CPU AMD Ryzen 5 5600x
så startar datorn hela tiden i Bios och jag kommer inte ut därifrån trots isatt orginal USB sticka med Win 11
Senaste drivrutinen till bios är installerad av mig
Har sökt internet men hittar ingen info

Snälla hjälp mig komma vidare

MVH//Songfei

MSI Mag B550 tomahawk

CPU AMD Ryzen 5 5600x

Ram Corsair Vengeance RGB pro 32gb (2x16gb)

Radion RX6950 XT speedster merc 319

WD black sn850 (500gb) som förstadisk för Win 11

WD black sn770 (2TB)

Permalänk

Kika boot-ordningen i bios, sedan kan du även testa att klicka på F11 under boot sen aktivt välja din usb-sticka där istället.
Skulle inte detta fungera är det troligtvis så att det blev någon fel när du/personen skapade usb stickan och den måste göras om. Rufu är ett superbra verktyg!

https://rufus.ie/sv/

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Avstängd

Testa en annan USB-port. Det är sällan ett problem nuförtiden men helt eliminerat är det inte.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar
Usb stickan är microsoft orginal win 11 och uppdateringen av biosen verkar ha gått igenom då den har visaqt den senaste installationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kika boot-ordningen i bios, sedan kan du även testa att klicka på F11 under boot sen aktivt välja din usb-sticka där istället.
Skulle inte detta fungera är det troligtvis så att det blev någon fel när du/personen skapade usb stickan och den måste göras om. Rufu är ett superbra verktyg!

https://rufus.ie/sv/

Jag testade att klicka F11 under uppstart och då kommer det upp en ruta där det står "Select Boot Device" Men det enda som jag kan klicka på är en textrad där det står. "Enter setup" vilket leder tillbaka till bios.

Permalänk
Medlem

Kommer du till Bios när du trycker på F11?
Testa trycka Delete eller F2 (eller vad det nu står vid uppstart).

Funkar inte det, testa att hålla inne vänstra Shift tangenten när du trycker på restart så kommer du få fram olika alternativ, det brukar att gå välja starta upp direkt med boot-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Jag testade att klicka F11 under uppstart och då kommer det upp en ruta där det står "Select Boot Device" Men det enda som jag kan klicka på är en textrad där det står. "Enter setup" vilket leder tillbaka till bios.

Står det så, så tror jag inte att USB stickan är gjort på korrekt sätt. Den ska visas där om den går att boota ifrån

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

F11 eller F12 alternativt F10 brukar ge en väg för att starta en vald enhet och partition - det är lite olika mellan olika BIOS - tyvärr är det inte någon enhetlig standard i accessprocessen till BIOS.

du har väl stängt ned datorn helt och sedan startat med power-knappen efter att du satt in USB-stickan - många BIOS rekognoserar inte inkopplade nya lagringsenheter om det bara är en varm-reboot som reboot från BIOS.

En del USB-fabrikat och vissa batcher av USB-stickor går heller inte att boota ifrån för att en ID-bit i själva USB-minnet är felsatt när den identifieras i början av handskakningen, och då är enda vägen att byta till annan USB-sticka och oftast går reklam-USB-stickor bäst...

i värsta fallet med USB-stickor när inget går hur man än gör - får man koppla in en USB-DVD-spelare och ha iso-imagen på en bränd skiva - vissa servrar är precis så omöjliga... (men så har de i regel också en DVD-läsare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

F11 eller F12 alternativt F10 brukar ge en väg för att starta en vald enhet och partition - det är lite olika mellan olika BIOS - tyvärr är det inte någon enhetlig standard i accessprocessen till BIOS.

du har väl stängt ned datorn helt och sedan startat med power-knappen efter att du satt in USB-stickan - många BIOS rekognoserar inte inkopplade nya lagringsenheter om det bara är en varm-reboot som reboot från BIOS.

En del USB-fabrikat och vissa batcher av USB-stickor går heller inte att boota ifrån för att en ID-bit i själva USB-minnet är felsatt när den identifieras i början av handskakningen, och då är enda vägen att byta till annan USB-sticka och oftast går reklam-USB-stickor bäst...

i värsta fallet med USB-stickor när inget går hur man än gör - får man koppla in en USB-DVD-spelare och ha iso-imagen på en bränd skiva - vissa servrar är precis så omöjliga... (men så har de i regel också en DVD-läsare)

TS har en officiell USB-sticka från MS så det är nog inte så sannolikt. Det kan förstås vara fel ändå, och det kan absolut vara värt att testa en annan i alla fall.

Problemet verkar ju vara ett stickan inte känns igen som en bootbar enhet, så det kan ju vara stickan, imagen på den, hur den skapats eller någon inställning, eller något fel på en eller flera USB-portar.

Permalänk
Medlem

Kan man kolla USB stickan i en annan dator utan att man automatiskt startar en uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Kan man kolla USB stickan i en annan dator utan att man automatiskt startar en uppdatering

Ja det kan du.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Usb stickan är microsoft orginal win 11 och uppdateringen av biosen verkar ha gått igenom då den har visaqt den senaste installationen

Har du fabriksåterställt BIOS efter BIOS-uppdateringen? Den funktionen skall finnas i menyerna; "Load defaults" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du fabriksåterställt BIOS efter BIOS-uppdateringen? Den funktionen skall finnas i menyerna; "Load defaults" eller liknande.

Jag har försökt men det står i biosen att det fortfarande är den senaste drivrutinen som jag skaffade. jag har även testad att ta bort cmos batteriet i 10 minuter och testat att kortsluta Cemos jumpern. Datorn var avstägnd och alla sladar urdragna när vi gjorde detta.

Ligger alltid fabrikdrivrutinerna kvar på moderkortet eller kan man råka ta bort den på något sätt?

Skulle men kunna testa att lada ner en annan drivrutin eller är det dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Jag har försökt men det står i biosen att det fortfarande är den senaste drivrutinen som jag skaffade. jag har även testad att ta bort cmos batteriet i 10 minuter och testat att kortsluta Cemos jumpern. Datorn var avstägnd och alla sladar urdragna när vi gjorde detta.

Ligger alltid fabrikdrivrutinerna kvar på moderkortet eller kan man råka ta bort den på något sätt?

Skulle men kunna testa att lada ner en annan drivrutin eller är det dumt?

BIOS mjukvaran kan du själv inte ta bort. När man gör en BIOS uppdatering så kan man däremot, om uppdateringen misslyckades eller inte lyckas på korrekt väg, skada moderkortet så att det inte startar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

BIOS mjukvaran kan du själv inte ta bort. När man gör en BIOS uppdatering så kan man däremot, om uppdateringen misslyckades eller inte lyckas på korrekt väg, skada moderkortet så att det inte startar.

Moderkortet startar ju men jag kan inte gå vidare.
Jag hamnar alltid här

När jag klickar F10 eller X eller andra sätt som man brukar göra för att komma ur bios så värkar det som att skärmen startar om och sen är man tillbaka pp samma ställe som bilden vissar

Permalänk

Vilken USB-port använder du? Tänker att du kanske använder de som sitter i chassit och att de kanske inte är inkopplade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed_Ghost:

Vilken USB-port använder du? Tänker att du kanske använder de som sitter i chassit och att de kanske inte är inkopplade rätt.

Nope jag andvänder de som sitter på moderkortet jag har testat alla olika Usb ingaångar. Just nu sitter den i den blåa

Permalänk
Medlem

Har läst att man skulle kunna byta så att istället för Uefi så startar den i CSM istället. Men har även läst att det inte är bra om man ska köra Windows 11. Tillexempel att det inte stödjer 64 bit vilket win 11 är. Är det värt att testa eller kan det bli mer problem då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Songfei:

Har läst att man skulle kunna byta så att istället för Uefi så startar den i CSM istället. Men har även läst att det inte är bra om man ska köra Windows 11. Tillexempel att det inte stödjer 64 bit vilket win 11 är. Är det värt att testa eller kan det bli mer problem då?

Ska du köra W11 är det UEFI som ska användas både för systemdisk och installationsmedia. Det kommer inte bli mer problem iaf.

Permalänk
Medlem

Att ha rätt tid och datum inställt är aldrig fel. Även om 3½ år fel inte borde ha något med dina nuvarande problem att göra.

Permalänk
Medlem

USB-stickor håller inte data hur länge som helst. Förmodligen bit rot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja det kan du.

Jag kollade det och det värkar inte vara något fel med USB stickan ska ringa MSI suport och Microsoft suport imorn
Om någon annan kan komma på ider om en lössning så skriv gärna

Permalänk
Medlem

Har du testat med annan bootbar usb?
T.ex. en usb med ubuntu.
Du behöver inte installera npgot, bara testa att du kan boota.

Om det inte funkar är det hårvaeufel på datorn och inte på usb:n.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Songfei:

Jag kollade det och det värkar inte vara något fel med USB stickan ska ringa MSI suport och Microsoft suport imorn
Om någon annan kan komma på ider om en lössning så skriv gärna

Nej du behöver inte ringa nån. Beroende på hur länge sedan det är du använde USB-minnet kan det ha tappat info, bara göra nytt installationsmedia mha Media creation tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej du behöver inte ringa nån. Beroende på hur länge sedan det är du använde USB-minnet kan det ha tappat info, bara göra nytt installationsmedia mha Media creation tool.

USB köpte jag för ett par dar sen från webhallen Windows 11 home. Så jag har svårt att tro att det är USB som dt är fel på efterssom att den är ny från afär och en microsoft orginal. Jag har även testatden i en anna dator och då dyker den upp så det är inget fel på kontakten

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej du behöver inte ringa nån. Beroende på hur länge sedan det är du använde USB-minnet kan det ha tappat info, bara göra nytt installationsmedia mha Media creation tool.

Jag har kollat upp USB stickan med hjälp av Microsoft support och det är inget fel på den eller data i den så det har någonting med antingen moder kortet eller någon annan del av datorn att göra

MVH // Songfei

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Songfei:

Jag har kollat upp USB stickan med hjälp av Microsoft support och det är inget fel på den eller data i den så det har någonting med antingen moder kortet eller någon annan del av datorn att göra

MVH // Songfei

Du vet ju iofs inte hur gammalt USB-minnet är. Det kan räcka med att det ligger på butikshylla i några månader.
Om USB-minnet faktiskt fungerar, verifiera det på annan dator isf.

Syns USB-minnet i UEFI alls? Om inte så byt det.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ditt BIOS highlightar CSM / UEFI på bilden, där CSM är standard. Prova sätt den switchen Off och se om den enbart kör på UEFI då? Sen behöver du om du kommer vidare till installationen av Win 11 aktivera TPM samt Secure Boot i BIOS om det inte redan är gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Att ha rätt tid och datum inställt är aldrig fel. Även om 3½ år fel inte borde ha något med dina nuvarande problem att göra.

Japp gjorde det men tyvär ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du vet ju iofs inte hur gammalt USB-minnet är. Det kan räcka med att det ligger på butikshylla i några månader.
Om USB-minnet faktiskt fungerar, verifiera det på annan dator isf.

Syns USB-minnet i UEFI alls? Om inte så byt det.

Ok kan testa åker tyvär iväg ett par dar men testar när jag kommer hem