Apple hotar att stänga av Imessage och Facetime i Storbritannien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Jag missar inte en viktig punkt i mitt argrument.
Jag tycker däremot att ditt argument här är ganska dåligt.

Det går givetvis att runda även husrannsakan. Ha inte bevismaterial i hemmet.
Det innebär givetvis inte att husrannsakan som verktyg skulle vara överflödigt på något sätt.
Tvärt om är husrannsakan ett högst relevant utredningsverktyg - även om det går att kringgå vilket vi alla säkerligen känner till.
Det där köper jag inte för 5 öre.

Dessutom är det inte så att jag förespråkat massövervakning i mitt förra inlägg.

Du har faktiskt aldrig tidigare haft total immunitet för möjlighet till insyn vid brotttsutredningar. Polisen har haft rätten att lyfta på alla möjliga tänkbara stenar även innan. Det här är ju faktiskt inte nytt. Posten har kunnat genomsökas, telefonen avlyssnas, vieokameror har kunnat sättas upp, mikrofoner likaså, bankkonton gås igenom, GPStracking - med mera.
Inte vid något tillfället har kriminella frizoner varit någon form av riktmärke utan verktyg har utformats efterhand som samhället utvecklats.
Faktiskt alltså.

Det är väldigt stor skillnad om polis kan få godkänt att göra en husrannsakan, få gå igenom din post eller avlyssna din telefon, eller om de helt fritt får göra det precis hela tiden, alltid, utan någon som helst misstanke om brott.

Hade du varit okej om du råkat irriterat någon polis, och att denna då beslutade sig för att ta en sväng hem till dig, exakt varenda dag han jobbade, vänt ut och in på hela ditt hem, suttit och lyssnat på varenda telefonsamtal du gör, öppnat all din post, satt upp videokameror i din toalett etc, utan att du har någon som väg att gå för att få slut på detta?
Är du okej med att inte ha något rätt till privatliv alls, även fast du verkligen aldrig någonsin ens snattat en godisbit från lösgodishyllan när du var 5 år gammal?

Mest troligt skulle du inte vara okej med den situation jag beskriver ovan.
Aldrig någonsin har polis förut fått avlyssna och sparat allt du gör, hela tiden, helt utan någon som helst misstanke om brott.

Vore det okej om polisen plötsligt öppnade exakt alla brev som går igenom Sverige tycker du?
Är det okej om polisen sätter upp mikrofoner och videokameror i varenda hem?
Är det okej om polisen går igenom allas transaktioner de gör hela tiden?

Med lagar som dessa, är det inte långt ifrån att ha lagar som tillåter polisen just att avlyssna din mobil och se genom dess kamera närsom, utan att du vet om det. Det blir ju samma sak som om de hade haft en kamera som följer dig hela dagarna.

Med ditt argument så antar jag att du tycker att detta är okej, för att det kanske fångar några bovar ibland.
Det är okej om det sitter någon och kollar genom kameran på din dotters laptop medans hon byter om, för ibland när de kollar genom folks kameror, så kanske de ser någon langa lite knark? Eller?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men jag har inte föreslagit massövervakning för alla alltid.
Läser du meningen jag skrev innan den du citerade så ger det väl antagligen lite bättre kontext.

Frågan jag ställde är emellertid fortsatt obesvarad. Hur ska man hantera den här nya situationen där e2e ger ett helt nytt utrymme med en frizon för kriminalitet som vi faktiskt inte haft inna på samma sätt? Det behövs ju lösningar på det problemet.

Lösningen är enkel.
På samma vis som polis måste ansöka om att få göra en husrannsakan, få avlyssna mobiltelfoner osv, så måste de ha en brottsmisstanke och får först då, efter godkännande från en domare, göra detta.
Exakt samma bör krävas för att få försöka komma igenom e2e encryption på något vis.

Det ska absolut inte få tillåtas att göras på alla, hela tiden, helt utan någon som helst brottsmisstanke.
Det är 100% chans att detta missbrukas och används just för att kolla upp sin granne, sina politiska motståndare etc.

Polisen ska aldrig ha fritt fram att göra vad de vill, utan att behöva stå till svars.
Absolute power corrupts absolutely.

Behöver de inte tillstånd för att avlyssna din dotter, så är det då fritt fram att dem att kolla på när hon byter om genom hennes mobilkamera eller laptop, när de vill, utan risk för varken att få sparken eller hamna i fängelse.
De behöver inte kunna argumentera varför de gjorde det, hon behöver inte vara misstänkt för något brott alls.
Det är inte ens i närheten av okej. Personligen ser jag hellre att någon kommer undan med att sälja lite hasch, för att din dotter inte ska bli övervakad medans hon byter om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Fast detta med UK och chat control för EU handlar de ju inte om att polisen ska ha verktyg för att "spana" på misstänkta brottslingar. Det handlar ju om att ALLA ska "spanas på" oavsett vad du gjort eller inte gjort. Allt ska scannas. Det vill säga om man ska dra liknelsen till postbrev så skulle alla brev öppnas och all text scannas av en "AI".

Ja det är en fair point. Men det här tar jag ju också upp i första inlägget du citerade mig på.

Skrivet av Söderbäck:

Så till den stora majoriteten har jag en fråga här. OK - UK kanske inte väljer rätt väg här. Jag vet inte.
Men hur ska rättsväsendet hantera den situationen med kriminella frizoner som nu är fredade från insyn med hjälp av just e2e-krypteringen? Det är ju ändå ett upplägg som behöver hanteras och något vi inte haft innan. Hur ska polisen kunna få insyn i chattarna på annat sätt? Vilken är en bättre väg att hantera problematiken?

Skrivet av krEJZi:

Och även om det skulle handla om att ge polisen tillgång till att läsa privat kommunikation så kan man ju inte lita ett skit på att det inte missbrukas i dagens läge. Speciellt när det gäller länder som Ungern, Polen, Turkiet osv (som är med i EU och skulle följa Chat control 2.0).

Det här gäller förvisso flertalet av polisens verktyg för riktad spaning av brottsmisstänkta. GPSsändare, dolda mikrofoner och videokameror, telefonavlyssning med mera. Alltså att det teoretiskt kan användas på andra sätt. Vi kan samtidigt inte ha en polis som saknar verktyg som är anpassade för den tid vi lever i.

Skrivet av krEJZi:

Sedan får man fortfarande fråga sig.. Vad gör de som faktiskt bryter mot lagen när dessa lagar införs? Jo de byter till något som fortfarande fungerar och i slutändan är det alla andra som drabbas. Darknet är ju ett exempel på frizon som fortfarande kommer vara kvar. Brottslingar kommer ju bara ta fram nya OS, appar och skit som kringår all spaning.

Det här är inge bra argrument.
Samma sak gäller väl typ alla polisens verktyg. Det är ingen idé att de har polisbilar för man kan skaffa snabbare fordon än en volvo. Eller att det skulle vara menlöst med husrannsakan för det kan man kringgå genom att inte ha bevis i hemmet. Ändå är de verktygen ofta relevanta.
Det är ju trots allt så att samtal, SMS med mera är relevanta i flertalet brottsutredningar i dagsläget. Trots att polisen ju kan få insyn där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

För oss som inte ser världen i svart/vitt är det lite besvärligare. Det demokratiska samhället bygger på en stark stat med starka restriktioner. Det ska finnas en balans mellan staten och medborgarna. Det är den balansen man är på väg att rubba.

Jag tycker dessutom att ditt raljerande om Somalia är lite för billigt. Du kunde lika gärna dra fram Kina. Är det sådan stat vi vill ha? Att staten i Sverige är en relativt positiv sak innebär inte någon garanti för att det alltid kommer att vara så. Glöm inte att vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser.

Ja det var väl kanske lite för enkelt att bunta ihop ditt inlägg med det anndra som förklarade staten som fienden i Sverige.
Du hade liknande tema bara. Från det extrema utgångläget lät det faktiskt ganska mycket som anarkismförespråkande på riktigt. Därav liknelsen med somalia. Men ja - det passade väl som sagt bättre in på det andra inlägget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyie:

Det är väldigt stor skillnad om polis kan få godkänt att göra en husrannsakan, få gå igenom din post eller avlyssna din telefon, eller om de helt fritt får göra det precis hela tiden, alltid, utan någon som helst misstanke om brott.

Ja. Och den delen har jag ju faktiskt också tagit upp i inlägget du citerade mig på tidigare.

Skrivet av Söderbäck:

Så till den stora majoriteten har jag en fråga här. OK - UK kanske inte väljer rätt väg här. Jag vet inte.
Men hur ska rättsväsendet hantera den situationen med kriminella frizoner som nu är fredade från insyn med hjälp av just e2e-krypteringen?

Skrivet av Zyie:

Hade du varit okej om du råkat irriterat någon polis, och att denna då beslutade sig för att ta en sväng hem till dig, exakt varenda dag han jobbade, vänt ut och in på hela ditt hem, suttit och lyssnat på varenda telefonsamtal du gör, öppnat all din post, satt upp videokameror i din toalett etc, utan att du har någon som väg att gå för att få slut på detta?
Är du okej med att inte ha något rätt till privatliv alls, även fast du verkligen aldrig någonsin ens snattat en godisbit från lösgodishyllan när du var 5 år gammal?

Mest troligt skulle du inte vara okej med den situation jag beskriver ovan.

Nej. Men det har det väl aldrig argumenterats för heller.

Skrivet av Zyie:

Aldrig någonsin har polis förut fått avlyssna och sparat allt du gör, hela tiden, helt utan någon som helst misstanke om brott.

Nja. Alltså polisen har aldrig tidigare haft totala insynsförbud vid brottsutredningar. Det är inte så att posten varit fredad från insyn. Eller telefonsamtal. Eller konversationer i ett rum ens. Vid brottsutredning så har polisen faktiskt kunna vända på stenar i alla sammanhang utan undantag - förutsatt att brottet berättigar verktygen för spaningen.
Här är det faktiskt något nytt med krypteringen som förhindrar insyn vid brottsutredningar på ett sätt vi inte haft innan..

Skrivet av Zyie:

Vore det okej om polisen plötsligt öppnade exakt alla brev som går igenom Sverige tycker du?
Är det okej om polisen sätter upp mikrofoner och videokameror i varenda hem?
Är det okej om polisen går igenom allas transaktioner de gör hela tiden?

För en brottsmisstänkt där brottet är grovt nog för att motivera de verktygen för att komma fram i utredningen - ja.

Skrivet av Zyie:

Med lagar som dessa, är det inte långt ifrån att ha lagar som tillåter polisen just att avlyssna din mobil och se genom dess kamera närsom, utan att du vet om det. Det blir ju samma sak som om de hade haft en kamera som följer dig hela dagarna.

Ja. För en brottsmisstänkt där brottet är grovt nog för att motivera de verktygen för att komma fram i utredningen.

Skrivet av Zyie:

Med ditt argument så antar jag att du tycker att detta är okej, för att det kanske fångar några bovar ibland.

Ja. Precis som för hur mirofonavlyssning används i nuläget. Och hemlig videoövervakning eller telefonavlyssning.
För en brottsmisstänkt där brottet är grovt nog för att motivera de verktygen för att komma fram i utredningen.

Skrivet av Zyie:

Det är okej om det sitter någon och kollar genom kameran på din dotters laptop medans hon byter om, för ibland när de kollar genom folks kameror, så kanske de ser någon langa lite knark? Eller?

För en brottsmisstänkt där brottet är grovt nog för att motivera de verktygen för att komma fram i utredningen - ja.

Men inte för massövervakning där inte brottsmisstanke finns. Det har jag heller inte påstått. Det jag lyft är frågan om vad e2e-kryptering faktiskt innebär där polisen inte längre har möjlighet till insyn - trots att övervakningen är befogad vid faktiska brottsutredningar. Det är specifikt den delen jag riktat in mig på. Det är nog bra att förstå här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyie:

Lösningen är enkel.
På samma vis som polis måste ansöka om att få göra en husrannsakan, få avlyssna mobiltelfoner osv, så måste de ha en brottsmisstanke och får först då, efter godkännande från en domare, göra detta.
Exakt samma bör krävas för att få försöka komma igenom e2e encryption på något vis.

Det här är ett bra svar! Det glädjer mig. Det är i den här riktningen jag vill ha disukssionen.
Första svaret jag får som försöker sig på ansatsen att svara kring problemområdet. Tack Zyie!

Men!

Ditt svar missar ändå problemet. För även om polisen får beviljat att göra en sådan riktad spaning så säger ju apple, whatsapp eller liknande ändå nej till att släppa in polisen. För det är e2e-kryptering. Det är just precis här problemet ligger. Att krypteringsupplägget som nu är så utbrett förhindrar insyn även när det är motiverat - och att de fått tillstånd efter prövning.

Frågan är alltså hur man ska lösa den delen! För det är just den delen som i nuläget inte har så bra svar.
Det här är misann inte en lätt fråga. Det tycker inte jag heller. I get it!

Ska man tvinga alla aktörer som tillhandahåller krypteringslösningar bakdörrar för polisen att kunna få tillgång till innehållet när brottsmisstanken finns och polisen har fått rätt att göra sådana undersökningar? Lite mer englands väg (more or less?).
Eller ska man istället tvinga enhetstillverkarna att ge bakdörrar direkt till enheterna för att ge tillgång till sådan riktad spaning?

Jag vet inte vilken väg som är rätt här. Men det är klart att de här nya områdena där ordningsmakten nu blivit nekad insyn oavsett är ett ganska nytt fenomen - och det behöver också hanteras på något sätt.

Skrivet av Zyie:

Det ska absolut inte få tillåtas att göras på alla, hela tiden, helt utan någon som helst brottsmisstanke.
Det är 100% chans att detta missbrukas och används just för att kolla upp sin granne, sina politiska motståndare etc.

Polisen ska aldrig ha fritt fram att göra vad de vill, utan att behöva stå till svars.
Absolute power corrupts absolutely.

Visst. Och det är väl antagligen inte någon som argumenterar för den delen heller.

Skrivet av Zyie:

Behöver de inte tillstånd för att avlyssna din dotter, så är det då fritt fram att dem att kolla på när hon byter om genom hennes mobilkamera eller laptop, när de vill, utan risk för varken att få sparken eller hamna i fängelse.
De behöver inte kunna argumentera varför de gjorde det, hon behöver inte vara misstänkt för något brott alls.
Det är inte ens i närheten av okej. Personligen ser jag hellre att någon kommer undan med att sälja lite hasch, för att din dotter inte ska bli övervakad medans hon byter om.

Tror jag hanterade svaret på den frågan tillräckligt många gånger i förra inlägget. Den frågan kanske inte behövde ställas igen - och du behöver nog inte se samma svar igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Porrbutiker här i Sverige hade problem ett tag med att kunder inte kunde bettala då bankerna eller kortföretagen blockerade porrbutiker.

Sådan här kontroll ska banker inte ha över äns pengar. Sker något som kan anses vara ett brott så ska banken ta det med polisen. Säger pappa blå att ett brott har skett så ska banken då som först följa polisens rekommendationer eller krav.
Det bör vara ett brott från bankens sida om en kund får sina transaktioner stoppade eller konto avstängt bara för att banken får lite ont i prutten av något man uttalat sig om.

Nej polisen ska inte styra bankerna det har dom inte kompetens att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ett bra svar! Det glädjer mig. Det är i den här riktningen jag vill ha disukssionen.
Första svaret jag får som försöker sig på ansatsen att svara kring problemområdet. Tack Zyie!

Men!

Ditt svar missar ändå problemet. För även om polisen får beviljat att göra en sådan riktad spaning så säger ju apple, whatsapp eller liknande ändå nej till att släppa in polisen. För det är e2e-kryptering. Det är just precis här problemet ligger. Att krypteringsupplägget som nu är så utbrett förhindrar insyn även när det är motiverat - och att de fått tillstånd efter prövning.

Frågan är alltså hur man ska lösa den delen! För det är just den delen som i nuläget inte har så bra svar.
Det här är misann inte en lätt fråga. Det tycker inte jag heller. I get it!

Ska man tvinga alla aktörer som tillhandahåller krypteringslösningar bakdörrar för polisen att kunna få tillgång till innehållet när brottsmisstanken finns och polisen har fått rätt att göra sådana undersökningar? Lite mer englands väg (more or less?).
Eller ska man istället tvinga enhetstillverkarna att ge bakdörrar direkt till enheterna för att ge tillgång till sådan riktad spaning?

Jag vet inte vilken väg som är rätt här. Men det är klart att de här nya områdena där ordningsmakten nu blivit nekad insyn oavsett är ett ganska nytt fenomen - och det behöver också hanteras på något sätt.

Visst. Och det är väl antagligen inte någon som argumenterar för den delen heller.

Tror jag hanterade svaret på den frågan tillräckligt många gånger i förra inlägget. Den frågan kanske inte behövde ställas igen - och du behöver nog inte se samma svar igen.

Okej, jag kanske har missförstått dig lite, fick uppfattningen att du var för massövervakningen som helhet, då du själv inte känner att du har något att dölja.
Om vi båda håller med om att massövervakning av alla, utan misstanke om brott, är en väldigt dålig idé, så kan vi släppa den biten.

Just diskussionen om e2e encryption enskilt är svår.
Å ena sidan så är det ju så klart dåligt om rättsväsendet inte kan komma åt väsentligt information som kan leda till att brottslingar går fri i brist på bevisning, å andra sidan så finns det ingen lösning som inte innebär att all kryptering går att knäcka, och därmed helt tappar sin funktion.

Om polisen får mjukvara av Apple som låter dem låsa upp och komma åt all information på en iPhone, så är det naivt att tro att denna mjukvara inte hamnar på villovägar, och då kan användas i alla möjliga fall.
Även om Apple själva behåller denna mjukvara, och endast plockar fram informationen själva efter domstolsbeslut, så innebär det ändå att mjukvaran kan hitta ut, samt att Apple då medvetet måste bygga in en svaghet i sin kryptering som andra kan hitta och skapa sin egna mjukvara för att exploatera.
Kanske du använder programmet för att komma åt din flickväns telefon för att se om hon är otrogen, eller kanske installera en app som låter dig se vart hon befinner sig hela tiden. Kanske det används mot politiska motståndare, kanske du snor en konkurrents telefon på restaurangen för att se om du kan få tag på hemlig företagsinformation osv.
(Självklart kan det också betyda att ibland kan anhöriga få tillgång till sin bortgångna släktings telefon och kanske kan de hjälpa dem förstå varför personen valde att unaliva sig själv, så det kan användas för goda syften också så klart).

Om all kryptering ska kunna kringgås, så finns det ingen kryptering som är säker, och de tappar då helt sin effekt.
Kryptering behövs för att whistle-blowers ska kunna ge ut information som är samhällsviktig, utan att behöva vara rädd för sitt jobb eller till och med sitt liv.
Det krävs för att vi ska kunna lagra känslig data, så som inlogg till diverse sidor, kreditkortsinformation, kunna ha digitala banker osv (det är pinsamt hur många stora företag, myndigheter och även svenska polisen lagrar information i clear-text som absolut ska vara krypterad, alltid).

Det går inte lita på någon kryptering om den kan avkrypteras av tillverkaren, stater, diverse kriminella gäng eller till och med vanliga Svenssons som googlar sig fram till ett verktyg, men vi måste ha kryptering som vi kan lita på.

Ska iMessage gå att avkryptera, så byter brottslingar till WhatsApp, tills att nya lagar kommer som säger att de också ska gå att avkrypteras och så har vi en katt-och-råtta jakt där brottslingarna ligger steget före hela tiden, vilket inte är speciellt produktivt.
Vi kan då ta ett steg värre, all kryptering utom en white-list är olagligt (banker, Facebook etc får kryptera saker, men inte de som ej har ansökt och blivit godkänd att hamna på white-listen), vilket förvisso betyder att om du blir påkommen med att använda en app som krypterar information, så kan du bli straffad för det, men vad är då rimligt straff? Dagsböter? 74 år i fängelsestraff? Mest troligt väldigt milt straff, då det ej går att bevisa om de har dolt någon slags olaglig aktivitet, eller kanske bara något pinsamt eller företagshemligheter osv, så någon månads fängelsestraff, max, vilket inte lär ha speciellt stor effekt på att minska brott.

Drar man diskussionen till sin spets så handlar det om vad man värderar högst.
Är det viktigare att brottsutredare kan komma åt all information de kan tänkas behöva för att få fällande domar, eller är det viktigare att vi ska kunna ha onlinebanker, kreditkort, inlogg till mail och hemsidor etc som är (resonabelt) säkra för intrång, att whistle-blowers ska kunna exponera de hemskheter deras stat sysslar med utan att behöva offra sitt liv för det och en miljon andra anledningar?

Jag ser hellre att en del brottslingar kommer undan och/eller begår fler straff innan de till slut blir tagen.
De värsta förövarna är ändå så pass väl skyddade att jag inte tror att lagar som kringgår kryptering meningsfullt ökar chansen att brottsutredare lyckas hitta något sätt att få dit dem ändå. De är oftast genom vittnesmål/sammarbete av lägre rankade personer inom samma liga som är det som till slut sätter stopp, om de inte klarar sig undan hela sitt liv.

Kryptering är samhällsviktig i så många sammanhang, att det inte går att ha ett modernt, onlineuppkopplat samhälle utan det. Då får vi gå tillbaks till typ 1978 i så fall.

Om ett enda land får igenom likande lagar, så finns det inget annat vettigt att göra än att lämna det landet med sina produkter. Om hela EU röstar igenom något liknande, så är det nog kört.
Få företag, även Apple, skulle kunna lämna EU helt och inte se deras aktier störtdyka i värde, så de är tvungen att följa direktiven. När skadan väl har skett så är det enda rättssäkra att avveckla de digitala samhället, då det inte längre går att driva utan stor risk för intrång från alla möjliga håll som inte är möjligt i dagsläget.
(Okej, ja, alla nuvarande krypteringar går knäcka, om du har en superdator eller några tusen år på dig, eller hittar en brist i programvaran som du kan exploatera, men det är väldigt mycket jobb, och du kan glömma att du ska kunna ta dig genom en betydelsefull andel av de olika krypteringar som används under din livstid, speciellt utan att bli påkommen och se säkerhetshålen bli fixad).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyie:

Okej, jag kanske har missförstått dig lite, fick uppfattningen att du var för massövervakningen som helhet, då du själv inte känner att du har något att dölja.
Om vi båda håller med om att massövervakning av alla, utan misstanke om brott, är en väldigt dålig idé, så kan vi släppa den biten.

Just diskussionen om e2e encryption enskilt är svår.
Å ena sidan så är det ju så klart dåligt om rättsväsendet inte kan komma åt väsentligt information som kan leda till att brottslingar går fri i brist på bevisning, å andra sidan så finns det ingen lösning som inte innebär att all kryptering går att knäcka, och därmed helt tappar sin funktion.

Om polisen får mjukvara av Apple som låter dem låsa upp och komma åt all information på en iPhone, så är det naivt att tro att denna mjukvara inte hamnar på villovägar, och då kan användas i alla möjliga fall.
Även om Apple själva behåller denna mjukvara, och endast plockar fram informationen själva efter domstolsbeslut, så innebär det ändå att mjukvaran kan hitta ut, samt att Apple då medvetet måste bygga in en svaghet i sin kryptering som andra kan hitta och skapa sin egna mjukvara för att exploatera.
Kanske du använder programmet för att komma åt din flickväns telefon för att se om hon är otrogen, eller kanske installera en app som låter dig se vart hon befinner sig hela tiden. Kanske det används mot politiska motståndare, kanske du snor en konkurrents telefon på restaurangen för att se om du kan få tag på hemlig företagsinformation osv.
(Självklart kan det också betyda att ibland kan anhöriga få tillgång till sin bortgångna släktings telefon och kanske kan de hjälpa dem förstå varför personen valde att unaliva sig själv, så det kan användas för goda syften också så klart).

Om all kryptering ska kunna kringgås, så finns det ingen kryptering som är säker, och de tappar då helt sin effekt.
Kryptering behövs för att whistle-blowers ska kunna ge ut information som är samhällsviktig, utan att behöva vara rädd för sitt jobb eller till och med sitt liv.
Det krävs för att vi ska kunna lagra känslig data, så som inlogg till diverse sidor, kreditkortsinformation, kunna ha digitala banker osv (det är pinsamt hur många stora företag, myndigheter och även svenska polisen lagrar information i clear-text som absolut ska vara krypterad, alltid).

Det går inte lita på någon kryptering om den kan avkrypteras av tillverkaren, stater, diverse kriminella gäng eller till och med vanliga Svenssons som googlar sig fram till ett verktyg, men vi måste ha kryptering som vi kan lita på.

Ska iMessage gå att avkryptera, så byter brottslingar till WhatsApp, tills att nya lagar kommer som säger att de också ska gå att avkrypteras och så har vi en katt-och-råtta jakt där brottslingarna ligger steget före hela tiden, vilket inte är speciellt produktivt.
Vi kan då ta ett steg värre, all kryptering utom en white-list är olagligt (banker, Facebook etc får kryptera saker, men inte de som ej har ansökt och blivit godkänd att hamna på white-listen), vilket förvisso betyder att om du blir påkommen med att använda en app som krypterar information, så kan du bli straffad för det, men vad är då rimligt straff? Dagsböter? 74 år i fängelsestraff? Mest troligt väldigt milt straff, då det ej går att bevisa om de har dolt någon slags olaglig aktivitet, eller kanske bara något pinsamt eller företagshemligheter osv, så någon månads fängelsestraff, max, vilket inte lär ha speciellt stor effekt på att minska brott.

Drar man diskussionen till sin spets så handlar det om vad man värderar högst.
Är det viktigare att brottsutredare kan komma åt all information de kan tänkas behöva för att få fällande domar, eller är det viktigare att vi ska kunna ha onlinebanker, kreditkort, inlogg till mail och hemsidor etc som är (resonabelt) säkra för intrång, att whistle-blowers ska kunna exponera de hemskheter deras stat sysslar med utan att behöva offra sitt liv för det och en miljon andra anledningar?

Jag ser hellre att en del brottslingar kommer undan och/eller begår fler straff innan de till slut blir tagen.
De värsta förövarna är ändå så pass väl skyddade att jag inte tror att lagar som kringgår kryptering meningsfullt ökar chansen att brottsutredare lyckas hitta något sätt att få dit dem ändå. De är oftast genom vittnesmål/sammarbete av lägre rankade personer inom samma liga som är det som till slut sätter stopp, om de inte klarar sig undan hela sitt liv.

Kryptering är samhällsviktig i så många sammanhang, att det inte går att ha ett modernt, onlineuppkopplat samhälle utan det. Då får vi gå tillbaks till typ 1978 i så fall.

Om ett enda land får igenom likande lagar, så finns det inget annat vettigt att göra än att lämna det landet med sina produkter. Om hela EU röstar igenom något liknande, så är det nog kört.
Få företag, även Apple, skulle kunna lämna EU helt och inte se deras aktier störtdyka i värde, så de är tvungen att följa direktiven. När skadan väl har skett så är det enda rättssäkra att avveckla de digitala samhället, då det inte längre går att driva utan stor risk för intrång från alla möjliga håll som inte är möjligt i dagsläget.
(Okej, ja, alla nuvarande krypteringar går knäcka, om du har en superdator eller några tusen år på dig, eller hittar en brist i programvaran som du kan exploatera, men det är väldigt mycket jobb, och du kan glömma att du ska kunna ta dig genom en betydelsefull andel av de olika krypteringar som används under din livstid, speciellt utan att bli påkommen och se säkerhetshålen bli fixad).

Man kan väl säga som så att vi har haft telefonsamtal i 100 år - och postgång i flera hundra år vilka faktiskt inte givit totalt insynsskydd.
Samhället har inte raserats eller att allt gått åt fanders trots att operatörerna eller mellanhänder har kunnat få insyn vid brottslig verksamhet. Det här är relevant!

Samma sak gäller för SMS sedan 30 år faktiskt.

Operatörerna har möjlighet till insyn i de systemen och det har fungerat bra för vardagsgrejer - och även jobb i många årtionden nu.

Så jag köper väl inte riktigt den där dystopiska bilden av att det skulle bli så tokigt om det också skulle finnas möjlighet att se in i imessage eller whatsapp för att det finns någon part med möjlighet till insyn.
Det låter inte riktigt balanserat med tanke på att vi redan har mängder av sådan teknik sedan länge som fungerat väl för allmänheten.

Katt och råtta-leken kan jag väl också tycka är ganska ointressant som argument. Detsamma gäller exempelvis husrannsakan som kan kringgås genom att flytta grejer vidare "out of reach". Ändå kan husrannsakan vara användbara i många fall.
Man ska ha klart för sig att SMSkonversationer förekommer i många brottsutredningar i dagsläget - och SMS är ju inte särskilt skyddat. Ändå går det att hitta underlag där i många fall. Alla är inte teoretiserande masterminds så det finns ofta spår på digitala - trots att de inte är totalt skyddade.
Så det är rimligen så att innehåll från imessage/whatsapp med mera kan vara av relevans också. Inga verktyg är perfekta - det gör dem däremot inte värdelösa.

Klart är iaf att vi har en ny situation där rättsväsen inte längre har möjlighet att få tillgång till områden för brottsutredningar tack vare krypteringen som blivit så lättillgänglig och utbredd.
Det här kommer hanteras på ett eller annat sätt framöver i många länder för nuvarande situation med kriminella frizoner där polisen inte kan få insyn ens när det är rimligt för en brottsutredning kommer inte accepteras i längden. Det har aldrig varit ett alternativ tidigare så jag har svårt att se att anpassningar inte skulle komma även här.
Den relevanta frågan är hur man gör det här bästa sätt.

Fundera mer över den delen. För det här kommer - på ett eller annat sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att vi har haft telefonsamtal i 100 år - och postgång i flera hundra år vilka faktiskt inte givit totalt insynsskydd.
Samhället har inte raserats eller att allt gått åt fanders trots att operatörerna eller mellanhänder har kunnat få insyn vid brottslig verksamhet. Det här är relevant!

Samma sak gäller för SMS sedan 30 år faktiskt.

Operatörerna har möjlighet till insyn i de systemen och det har fungerat bra för vardagsgrejer - och även jobb i många årtionden nu.

Så jag köper väl inte riktigt den där dystopiska bilden av att det skulle bli så tokigt om det också skulle finnas möjlighet att se in i imessage eller whatsapp för att det finns någon part med möjlighet till insyn.
Det låter inte riktigt balanserat med tanke på att vi redan har mängder av sådan teknik sedan länge som fungerat väl för allmänheten.

Men för att glida lite åt ett annat håll.

Det har inte funnits något monetärt värde i att övervaka SMS/telefon.
Nu när det är "du" som är produkten så finns det värde för företag att ta reda på allt om dig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att vi har haft telefonsamtal i 100 år - och postgång i flera hundra år vilka faktiskt inte givit totalt insynsskydd.
Samhället har inte raserats eller att allt gått åt fanders trots att operatörerna eller mellanhänder har kunnat få insyn vid brottslig verksamhet. Det här är relevant!

Samma sak gäller för SMS sedan 30 år faktiskt.

Operatörerna har möjlighet till insyn i de systemen och det har fungerat bra för vardagsgrejer - och även jobb i många årtionden nu.

Så jag köper väl inte riktigt den där dystopiska bilden av att det skulle bli så tokigt om det också skulle finnas möjlighet att se in i imessage eller whatsapp för att det finns någon part med möjlighet till insyn.
Det låter inte riktigt balanserat med tanke på att vi redan har mängder av sådan teknik sedan länge som fungerat väl för allmänheten.

Katt och råtta-leken kan jag väl också tycka är ganska ointressant som argument. Detsamma gäller exempelvis husrannsakan som kan kringgås genom att flytta grejer vidare "out of reach". Ändå kan husrannsakan vara användbara i många fall.
Man ska ha klart för sig att SMSkonversationer förekommer i många brottsutredningar i dagsläget - och SMS är ju inte särskilt skyddat. Ändå går det att hitta underlag där i många fall. Alla är inte teoretiserande masterminds så det finns ofta spår på digitala - trots att de inte är totalt skyddade.
Så det är rimligen så att innehåll från imessage/whatsapp med mera kan vara av relevans också. Inga verktyg är perfekta - det gör dem däremot inte värdelösa.

Klart är iaf att vi har en ny situation där rättsväsen inte längre har möjlighet att få tillgång till områden för brottsutredningar tack vare krypteringen som blivit så lättillgänglig och utbredd.
Det här kommer hanteras på ett eller annat sätt framöver i många länder för nuvarande situation med kriminella frizoner där polisen inte kan få insyn ens när det är rimligt för en brottsutredning kommer inte accepteras i längden. Det har aldrig varit ett alternativ tidigare så jag har svårt att se att anpassningar inte skulle komma även här.
Den relevanta frågan är hur man gör det här bästa sätt.

Fundera mer över den delen. För det här kommer - på ett eller annat sätt.

100% enig, är man emot detta är det oftast för att man själv är skyldig till brott eller bara extremt överparanoid. Är man en ordinarie användare finns det givetvis inget att oroa sig över

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plajton:

100% enig, är man emot detta är det oftast för att man själv är skyldig till brott eller bara extremt överparanoid. Är man en ordinarie användare finns det givetvis inget att oroa sig över

En källa till oro är förstås det, att diverse personer kommer att ha möjlighet att titta på ens aktivitet online, alla bilder i molnlagring, läsa all ens kommunikation och så, och det är ingen irrationell oro utan vad som kommer att ske.

Men sen finns det ju en aspekt till med denna typen av förslag, att de rent tekniskt är helt katastrofala för säkerhet och integritet på alla plan. Ska polisen ha bakdörrar till alla former av kryptering, vilket är enda sättet att genomföra dessa förslag, så betyder det att krypteringen inte är säker.

Jämför med mekaniska lås. Om det kommer en lag som säger att alla mekaniska lås måste gå att öppna av en polis utan att det märks eller syns exempelvis, du får ha hur säkert lås som helst bara valfri polis kan komma igenom i hemlighet utan att låsinnehavaren kan märka det varken i realtid eller i efterhand, på X sekunder eller så, alternativt att de går att låsa upp med den godkända huvudnyckeln som alla poliser, brandmän, låssmeder (och sannolikt kriminella) har. Hur bra tror du dessa lås hade varit på att hålla ute inbrottstjuvar? För det är ju vad dessa förslag innebär. Förutom då att kryptering är en känd teknik, du behöver inte vara en "låssmed" för att bygga ett eget lås som är helt omöjligt för polisen att ta sig igenom liksom, utan det kan vem som helst göra med lite googlande och copy/paste. Vilket ju gör att alla som vet att det de försöker dölja är ett värre brott än att använda icke-godkänd kryptering kommer att använda icke-godkänd kryptering, och således gäller en sådan lag bara de laglydiga.

Ni som säger att kryptering borde förbjudas förutom för vissa godkända organisationer förstår inte hur kritiskt kryptering är för i princip allt vi gör online. Nästan all browsing är krypterad idag exempelvis, alla webbläsare kräver att man går igenom en process för att godkänna varje domän som inte är krypterad med många varningar och friskrivningar. Utan kryptering kan vem som helst utge sig för att vara vem som helst. Det blir omöjligt att veta ifall någon kommunikation har blivit ändrad på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att vi har haft telefonsamtal i 100 år - och postgång i flera hundra år vilka faktiskt inte givit totalt insynsskydd.
Samhället har inte raserats eller att allt gått åt fanders trots att operatörerna eller mellanhänder har kunnat få insyn vid brottslig verksamhet. Det här är relevant!

Samma sak gäller för SMS sedan 30 år faktiskt.

Operatörerna har möjlighet till insyn i de systemen och det har fungerat bra för vardagsgrejer - och även jobb i många årtionden nu.

Så jag köper väl inte riktigt den där dystopiska bilden av att det skulle bli så tokigt om det också skulle finnas möjlighet att se in i imessage eller whatsapp för att det finns någon part med möjlighet till insyn.
Det låter inte riktigt balanserat med tanke på att vi redan har mängder av sådan teknik sedan länge som fungerat väl för allmänheten.

Katt och råtta-leken kan jag väl också tycka är ganska ointressant som argument. Detsamma gäller exempelvis husrannsakan som kan kringgås genom att flytta grejer vidare "out of reach". Ändå kan husrannsakan vara användbara i många fall.
Man ska ha klart för sig att SMSkonversationer förekommer i många brottsutredningar i dagsläget - och SMS är ju inte särskilt skyddat. Ändå går det att hitta underlag där i många fall. Alla är inte teoretiserande masterminds så det finns ofta spår på digitala - trots att de inte är totalt skyddade.
Så det är rimligen så att innehåll från imessage/whatsapp med mera kan vara av relevans också. Inga verktyg är perfekta - det gör dem däremot inte värdelösa.

Klart är iaf att vi har en ny situation där rättsväsen inte längre har möjlighet att få tillgång till områden för brottsutredningar tack vare krypteringen som blivit så lättillgänglig och utbredd.
Det här kommer hanteras på ett eller annat sätt framöver i många länder för nuvarande situation med kriminella frizoner där polisen inte kan få insyn ens när det är rimligt för en brottsutredning kommer inte accepteras i längden. Det har aldrig varit ett alternativ tidigare så jag har svårt att se att anpassningar inte skulle komma även här.
Den relevanta frågan är hur man gör det här bästa sätt.

Fundera mer över den delen. För det här kommer - på ett eller annat sätt.

Nja, många av dina argument gäller just övervakning som faktiskt kräver misstankar om brott, samt beslut från domare för att få använda sig av den typen av övervakning. Det är absolut inte jämförbart med att övervaka alla, konstant, utan misstankar om något. Det är verkligen på så totalt olika sidor av debatten som det bara kan bli.
Ingen här har argumenterat mot att det ska vara tillåtet att övervaka brottsmisstänkta.

För att snabbt ge några få korta artiklar om FRA, inom de första åren från när det kom till, som är den information som FRA själva har varit villiga att släppa fritt, så finns det ett gäng olika fall varje år där de brutit mot lagen, inte hanterat personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt osv, där de samarbetat med andra länder och avlyssnat Svenskar för att de utnyttjar hål i lagen även fast det uttryckligen inte fick användas i de syftena för att lagen skulle gå igenom, trots att de också har gjort uttalanden om att de inte vill ha några whistle-blowers likt Edward Snowden, så de försöker motverka just det...

här, här, här, här, här, här, och här uttalandet om Whistle-blowers.

Det är bara under några år efter att FRA-lagen trädde i kraft, som vi vet om, som publicerats av Aftonbladet, i lilla Sverige.
Du tror inte att det finns mycket värre saker vi inte vet om? Att det finns andra typer av massövervakning som begår minst lika många lagbrott och övertramp? Att det inte finns väldigt många andra länder med liknande lagar? Att det inte går minst lika "illa" till där? Du tror att ytterligare lagar, som gör situationen ännu värre, ska minska antalet lagbrott och övertramp de gör?
Du ser ingen som helst möjlighet att detta kan användas på horribla sätt? Aldrig någonsin, oavsett vilka som kommer till makten?

Du behöver inte göra speciellt mycket research för att hitta långt värre exempel från hela världen (som är bevisat, inte nån conspiracy-theory bullshit), både i demokratiska och icke-demokratiska länder, men du får göra den researchen själv.

Du nämner heller inget alls om att vi faktiskt måste ha e2e encryption, annars förstörs hela vårt digitala samhälle, det går inte driva det på ett säkert sätt utan kryptering.
Om du ställer dig mot att det är ett faktum, så kommer vi nog inte längre här, och det är lika bra att lägga ner diskussionen helt.
Är det så att du håller med, så kommer vi nog också till ett slut, att det finns nog inget sätt att ge polisen tillgång till att avkryptera allt, och ha ett fungerande digitalt samhälle, så vi får helt enkelt acceptera "the lesser of two evils", att ibland kommer vissa undan, för att vi inte kan avkryptera deras enheter. (Plus, du lägger för mycket vikt på just krypteringen. Tror nog inte det finns en enda brottsling någonsin, där det enda sättet att sätta dit dem har varit om de hade kunnat bryta deras kryptering, det finns alltid massvis med andra sätt, avkryptera lagrad data är endast ett verktyg i en hel uppsjö av metoder rättsväsendet har till sitt befogande).

Ingen lagstiftning ska någonsin ge tillåtelse att övervaka alla. Det ska alltid krävas tillstånd och brottsmisstanke först, allt annat kommer alltid att missbrukas i vis mån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

100% enig, är man emot detta är det oftast för att man själv är skyldig till brott eller bara extremt överparanoid. Är man en ordinarie användare finns det givetvis inget att oroa sig över

Najs, låt mig googla lite appar och program som du kan installera, så kan jag få övervaka dig då?
Du har inget emot att jag kan kolla genom din mobilkamera medans du sitter på toa?
Det gör dig inget om jag kan spela in din laptops webbkamera och mikrofon medans du polerar familjejuvelerna?
Jag får göra samma med dina barn, din flick/pojkvän, dina föräldrar osv.
Allt du säger och gör i närheten av din mobiltelefon ska spelas in, och du kan komma att få stå till svars för de där rasistiska skämtet du halvskrattade åt för 27 år sedan, som kan komma att kosta dig ditt jobb?

Allt detta utan brottsmisstanke, allt ska spelas in, hela tiden, och lagras på obestämd tid, och kan komma att användas emot dig någon dag. Inte nödvändigtvis för att du har begått ett brott, men för att någon som jobbar på en av dessa ställen råkar känna dig, söka upp ditt namn för skojs skull, se videon när du tillfredsställer dig själv till clown-porr och råkar posta videon på din Facebook, som de så klart har lagrat inlogg till.

Staten ska ha tillgång till allt som har skett i hela ditt liv, i princip varenda sekund (det är nog inte ofta en genomsnittlig person är utom räckhåll från en kamera eller mikrofon av något slag, oftast mobiltelefoner), kunna spara detta förevigt, och kunna gå igenom det när som helst, utan någon misstanke att du någonsin ens dödat en mygga.

Låter det toppen att de ens ska finnas en liiiiiten chans att detta missbrukas?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Såg om V for Vendetta igår, behöver man säga mer?

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Såg om V for Vendetta igår, behöver man säga mer?

En film som de skulle behöva visa en gång om året, byt ut Ivanhoe tex...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Såg om V for Vendetta igår, behöver man säga mer?

Tack för tipset.
Var otroligt länge sen man såg 👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X