Svenska medaljörer i programmerings-EM

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns andra akademiska "tävlingar" där medaljplaceringar ser liknande ut. Det är inte en etta, en tvåa, en trea, och resten utan något.

------

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Olympiad_in_Infor...

Från wikipediasidan:

Tack för klargörandet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Att det är vetenskapligt bevisat att våra hjärnor har skillnader och fungerar på aningen annat sätt. Som om det inte är självklart från ytliga observationer

Inte för att det nödvändigt behöver påverka förmågan att programmera, men liknar som att separera mellan kön för sporter.

No biggie

Nja, snittet ja men skillnaden mellan individer är större än skillnaden mellan könen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Att man anordnar en tävling för enbart kvinnor skulle jag tro beror på att programmerare är överrepresenterade av män. Män och kvinnor behöver förebilder och förebilder är oftast av samma kön som sig själv.
De är så tröttsamt att lyssna på alla som gnäller över fysiska förutsättningar. Var glad för andras skull, de kostar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast att män och kvinnor visar samma kompetens på din arbetsplats säger inte så mycket eftersom vad en tävling som denna handlar om är att finna de bästa. Då kan små skillnader i medelvärdet för kompetensen göra stor skillnad i slutändan. Som ett exempel finns det ett hyfsat överlapp i mäns och kvinnors längd. Men bland de absolut längsta i samhället utgör män bokstavligen 99,99 procent.

Det här kallas för variabilitetshypotesen. Det är svårt att testa, eftersom det kan finnas mängder med störfaktorer. Utöver det är det ett politiskt känsligt ämne och det brukar påverka också.
Det är lätt för fysiska egenskaper som längd förstås

För att ta schack som ett exempel. Den bästa kvinnliga schackspelaren någonsin (Judit Polgár) hamnar på plats 19 i dagens världsrankning om vi utgår från hennes högst rankning. Är det för att variabiliteten är större eller för att det finns betydligt färre kvinnliga spelare som orkar lägga ner tiden som behövs för att nå toppen eller hundratals andra möjliga anledningar, det är otroligt svårt att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Att man anordnar en tävling för enbart kvinnor skulle jag tro beror på att programmerare är överrepresenterade av män. Män och kvinnor behöver förebilder och förebilder är oftast av samma kön som sig själv.
De är så tröttsamt att lyssna på alla som gnäller över fysiska förutsättningar. Var glad för andras skull, de kostar inget.

Det blir komiskt när förespråkare vill att kvinnliga och manliga fotbollsspelare i proffsligor, eller WNBA som NBA skall ha lika mycket betalt. Däremot att tjejer har separat tävling i programmering är okej.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Grattis till deltagarna och medaljörerna!
Kul att det finns kompetensgrundande tävlingar som kan skapar förebilder och något att eftersträva.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För att ta schack som ett exempel.

Ja, ska vi anta att mäns och kvinnors biologi är identisk till dess motsatsen bevisats eller ska vi anta att det existerar variationer på gruppnivå till dess motsatsen bevisats?

Det finns ju biologiska skillnader så uppenbara att vi kan se dem med blotta ögat? Men bör vi verkligen anta att skillnaderna stannar vid just det synliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Dom svenska tjejerna hamnade på platserna 36 och 64.

Kanske skulle separerat i stycken för att hjälpa dig. Men ja, exakt det jag påpekar, tjejernas placering bekräftar att samma valör av medalj utdelas till flera deltagare.. sen tillägger jag information om hur många som får medalj av totalen.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Vill förutom mitt tidigare inlägg även understryka en gratulation till en placering över medel för tjejerna 😊 tog en titt på frågorna och de var verkligen ingen walk in the park.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Har hört rätt mycket diskussion om detta. Skälet för att ha programmeringstävlingar för tjejer är helt enkelt att det finns oerhört få tjejer i tävlingsprogrammering. Det här leder tyvärr också till att få tjejer vågar testa på tävlingsprogrammering. EGOI skapades helt enkelt som ett försök till att dra in tjejer i tävlingsprogrammering. Motiveringen för EGOI är alltså inte att separera kvinnor till en "sämre" kategori.

Jag personligen hoppas och tror att EGOI klarar att vända trenden.

Permalänk
Medlem

Kul att se svenskorna leverera.

Grymt jobbat! 👑👑

Permalänk
Medlem

Absolut grattis till vinnarna, all heder åt dem, men när jag kollar på själva uppgifterna är det ju 70-talsutformning på det mesta. All programmering kräver inte höga kunskaper inom matematik och detta är bara ytterligare ett extremt utdaterat hinder på vägen mot att få folk att inse det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Absolut grattis till vinnarna, all heder åt dem, men när jag kollar på själva uppgifterna är det ju 70-talsutformning på det mesta. All programmering kräver inte höga kunskaper inom matematik och detta är bara ytterligare ett extremt utdaterat hinder på vägen mot att få folk att inse det.

Det här är tävlingsprogrammering, det går förstås inte att jämföra med det du vanligtvis gör på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pye:

Kanske skulle separerat i stycken för att hjälpa dig. Men ja, exakt det jag påpekar, tjejernas placering bekräftar att samma valör av medalj utdelas till flera deltagare.. sen tillägger jag information om hur många som får medalj av totalen.

Du skrev:

Citat:

Haha ja så ser det ut, stämmer ju överens med tjejerna i artikelns placering. Medaljer delas ut för 92 av 186 deltagare. Så bra precis hälften får medalj, snacka om utdelning

Inte vilka platser dom hamnade på. Bara "Medaljer delas ut för 92 av 185 deltagare".

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Du skrev:Inte vilka platser dom hamnade på. Bara "Medaljer delas ut för 92 av 185 deltagare".

Okej mb. Antog utan anledning att du ville ställa det i kontrast till det jag skrev snarare än att inflika mer information. Ber om ursäkt.

Visa signatur

Topkek