Svenska medaljörer i programmerings-EM

Permalänk
Melding Plague

Svenska medaljörer i programmerings-EM

När programmerings-EM för gymnasieelever avslutades i Lund stod det klart att två medaljer gick till svenska deltagare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför separerar man män och kvinnor?

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat och Grattis 😄👍

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kul! Grymt jobbat av tjejerna!

Permalänk
Avstängd

Diskriminering! Vi som gillar PK tycker att det är ojämlikt när brudhalvorna får monopol

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt att de som kommer på plats 1-17 får guldmedalj? Eller hur fungerar det?

https://egoi23.se/scoreboard/

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Det är väl som i så många olika sporter. Kvinnor är i överlägsen minoritet bland utövarna, även där de har lika förutsättningar (fysiskt). Ju fler personer som deltar i tävlingen ju större chans att någon framgångsrik dyker upp. Skulle kvinnor vara tvungna att delta i en unisex-tävling i en mansdominerad sport så hade resultatet blivit få kvinnor på en pallplats.

Att då separera könen när inga uppenbara fysiska hinder hämmar tror jag snarare är psykologiskt. De fåtalet kvinnor som faktiskt engagerar sig i en mansdomninerad tävling ska vilja fortsätta tävla med hopp om förutsättningen att bli bäst.

Permalänk
Medlem

Grattis till tjejerna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag kikar på denna uppgift och skäms över att jag inte förstår hur jag ska tackla den: https://egoi23.se/assets/tasks/day2/sopsug.pdf

Kan det vara att man ska upptäcka "Dijkstra’s pathfinding algoritm" som en del i sin lösning? Och detta leder då till något annat jag brottas med: vilka "kodhjul" bör jag återuppfinna på nytt och vilka bör jag helt enkelt bara dra hem lämplig npm för och gå vidare med mitt kodliv?

Att bryta ned större problem till mindre börjar jag bli bättre på. Men dessa möjligen avancerade matematiska resonemang saknar jag än så länge. Trigonometri kan jag inte så spelprogrammering är inget jag kommer att hoppa på i det allra första taget!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Absolut viktigt att visa att kvinnor också finns inom programmeringskretsen.
Men jag tänker att det nog främst är det klassiska att när en stor grupp killar träffas i grupp finns det alltid några ruttna mög som skapar en riktigt tråkig miljö för tjejer och andra.

Även om det är en tävling är det inte 100% för alla att visa vem som är bäst. Tänker att många bara åker dit för att träffa folk som är som en själv.
Hade jag åkt på ett event där alla andra deltagare var delfiner hade jag nog känt att mitt sociala utbyte från helgen hade varit minst sagt begränsat och inte helt värt att åka dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Fast att män och kvinnor visar samma kompetens på din arbetsplats säger inte så mycket eftersom vad en tävling som denna handlar om är att finna de bästa. Då kan små skillnader i medelvärdet för kompetensen göra stor skillnad i slutändan. Som ett exempel finns det ett hyfsat överlapp i mäns och kvinnors längd. Men bland de absolut längsta i samhället utgör män bokstavligen 99,99 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Det handlar om att kvinnor inte ska döljas i mängden och få en egen plattform att synas på. Precis samma som schack eller andra mentala sporter/tävlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tolkar jag det rätt att de som kommer på plats 1-17 får guldmedalj? Eller hur fungerar det?

https://egoi23.se/scoreboard/

Haha sjukaste jag hört!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Män och kvinnors hjärnor är inte likadana.

Permalänk
Medlem

Stort grattis till tjejerna! (bonuspoäng för representationen av Lund, haha)
Instämmer dock att det känns konstigt att separera kvinnor och män inom ett område där åtminstone en novis inte förstår anledningen till varför det ens är relevant? Men oavsett, grattis än en gång!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Män och kvinnors hjärnor är inte likadana.

Kan du precisera påståendet? Eftersom jag tolkar att du enbart kastar en tennisboll mot Universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Könsfördelnigen är runt 10% kvinnor i International Mathematical Olympiad (IMO) och runt 2% kvinnor i International Olympiad in Informatics (IOI). Båda tävlingarna är öppna för alla gymnaisestudenter oavsett kön.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Fasiken goa nyheter !

Stort grattis o fasiken ett härligt event ju

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du precisera påståendet? Eftersom jag tolkar att du enbart kastar en tennisboll mot Universum.

Bra liknelse. För baserat på det där påståendet går det att stapla precis vad som helst.

Hursomhelst, grattis till vinnarna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Oavsett om det är fysiskt krävande eller ej tenderar de allra bästa på i princip allt att vara män även om snittmannen och snittkvinnan är mer eller mindre likvärdiga. Som jag har förstått det när jag har försökt läsa på bygger det på att intelligensen hos män har en större spridning än för kvinnor, alltså tenderar de allra mest jävla korkade att vara män men också de allra jävla smartaste. Det gör alltså troligen väldigt liten skillnad för oss vanliga dödliga, men i det absoluta toppskiktet blir det en skev representation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

Dubbelpost av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta är ju något där människor har samma förutsättningar så varför separera män och kvinnor?
Jag kan förstå att man vill få fler kvinnor att arbeta med programmering/IT men när man väljer att utesluta en stor del av "utövarna" så blir priserna inte mycket värda.
Det vore i min mening bättre att försöka få fler kvinnor att delta i den öppna tävlingen.

Under mina år som utvecklare har jag inte sett någon större skillnad i kompetens mellan män och kvinnor så
Jag är övertygad om att kvinnor inte behöver en "tillrättalagd" tävling.

för även om det inte låter socialt accepterat, så är män och kvinnor olika både fysiskt och mentalt, det är mycket mera män som programmerar än kvinnor vid alla åldrar och p.g.a. det så blir extremkanten på kunskapsnivån extrem mellan kvinnor och män. Därför separerar man det :/

edit:
kakans inlägg ovanför förklarar det bra också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du precisera påståendet? Eftersom jag tolkar att du enbart kastar en tennisboll mot Universum.

Att det är vetenskapligt bevisat att våra hjärnor har skillnader och fungerar på aningen annat sätt. Som om det inte är självklart från ytliga observationer

Inte för att det nödvändigt behöver påverka förmågan att programmera, men liknar som att separera mellan kön för sporter.

No biggie

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tolkar jag det rätt att de som kommer på plats 1-17 får guldmedalj? Eller hur fungerar det?

https://egoi23.se/scoreboard/

Haha ja så ser det ut, stämmer ju överens med tjejerna i artikelns placering. Medaljer delas ut för 92 av 186 deltagare. Så bra precis hälften får medalj, snacka om utdelning 😆

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Att det är vetenskapligt bevisat att våra hjärnor har skillnader och fungerar på aningen annat sätt. Som om det inte är självklart från ytliga observationer

Inte för att det nödvändigt behöver påverka förmågan att programmera, men liknar som att separera mellan kön för sporter.

No biggie

Kan du förklara föreställningen mer genomgående? Eftersom jag tolkar att du enbart hastigt kastar en tennisboll mot Universum.

Hastighet är en vektor som har en storlek och riktning men i detta fall upplåter du till mig, att tyda riktningen och storleken på dina föreställningar med mina livserfarenheter och kunskaper. Så ska det inte gå till. Eftersom det var ditt inlägg som är (fortsatt) slentriant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Oavsett om det är fysiskt krävande eller ej tenderar de allra bästa på i princip allt att vara män även om snittmannen och snittkvinnan är mer eller mindre likvärdiga. Som jag har förstått det när jag har försökt läsa på bygger det på att intelligensen hos män har en större spridning än för kvinnor, alltså tenderar de allra mest jävla korkade att vara män men också de allra jävla smartaste. Det gör alltså troligen väldigt liten skillnad för oss vanliga dödliga, men i det absoluta toppskiktet blir det en skev representation.

Det kan ju helt enkelt vara socialt, fler män ges chansen att pröva på. Det är även generellt sett mer acceptabelt för män att misslyckas så de har mindre att förlora. Därför kommer fler mycket smarta män och mycket dumma män fram för att pröva lyckan. Kan vara en anledning till det som du har observerat.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pye:

Haha ja så ser det ut, stämmer ju överens med tjejerna i artikelns placering. Medaljer delas ut för 92 av 186 deltagare. Så bra precis hälften får medalj, snacka om utdelning 😆

Dom svenska tjejerna hamnade på platserna 36 och 64.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha sjukaste jag hört!

Skrivet av Pye:

Haha ja så ser det ut, stämmer ju överens med tjejerna i artikelns placering. Medaljer delas ut för 92 av 186 deltagare. Så bra precis hälften får medalj, snacka om utdelning 😆

Skrivet av sasfoxi:

Dom svenska tjejerna hamnade på platserna 36 och 64.

Fungerar medaljplaceringarna på samma sätt i liknande tävlingar inom programmering?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med att tjejer möter tjejer, och killar möter killar. Det är kutym inom i princip *alla sporter i världen* oavsett om de är mer fysiska eller mentala...av goda skäl. Det finns så mycket skit inom sport, diskriminering och sexuella anspelningar och sådant är lättare att unvika om man delar på könen. Det faktum att det är så oförståeligt för många är skrämmande, prata med någon kvinna i er närhet hur killar agerar (som grupp) så kan ni lära er en del...

Trist att "gubbklockers"-mentaliteten skiner igenom där man fokuserar på negativa saker för att nedvärdera tjejernas prestation. Gnäll på, tjejerna var de *enda* som höll ut och presterade medaljplats. Var tacksam för att de var med och tävlade, annars hade vi inte haft något att fira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Fungerar medaljplaceringarna på samma sätt i liknande tävlingar inom programmering?

Finns andra akademiska "tävlingar" där medaljplaceringar ser liknande ut. Det är inte en etta, en tvåa, en trea, och resten utan något.

------

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Olympiad_in_Infor...

Från wikipediasidan:

Citat:

The scores from the two competition days and all problems are summed up separately for each contestant. At the awarding ceremony, contestants are awarded medals depending on their relative total score. The top 50% of the contestants are awarded medals, such that the relative number of gold : silver : bronze : no medal is approximately 1:2:3:6 (thus 1/12 of the contestants get a gold medal).