Helgsnack: Vad får dig att uppgradera till en ny telefon?

Permalänk
Medlem

För mig batteriet denna gång då jag inte hittat något ställe där jag kan byta batteriet. Nästa gång får vi se.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Innan smartphones kom så bytte jag telefoner som jag bytte kalsonger, efter det har jag bara ägt två begagnade och en ny Huawei från 2018 som egentligen är halvdöd. Så nu är steget taget till en Nothing Phone 2 och hoppas den håller ett antal år.

Permalänk
Medlem

Telefoner kostar så jag byter batteri efter två år eller så.
Samt kan göra en factory reset vid nytt batteri tillfälle.
På så sätt kan jag ha en telefon i fyra år.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Senast pga priset (black friday) och min dåvarande telefon var tre år gammal.
Blir troligen byte nästa black friday igen, har haft nuvarande i två år då, men batteriet börjar redan bli slött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sist uppgraderade jag för att jag kände för det och för att slippa de skarpa kanterna som åt upp mina byxor.
Var egentligen inget fel på prestandan. Vilket jag märker nu när jag varit tvungen att gå tillbaka till gamla telefonen. Det enda är att den kör Android 9 och det var någon liten grej jag märkte som inte hade stöd för Android 9. Men ska flasha den med en Android 13 rom.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

När man var lite yngre i början av smartphone eran men även innan så bytte man rätt ofta för att funktioner och prestanda gjorde enorma kliv framåt. Från slöa hackande UI'n så kunde det vara kraftigt markant skillnad mellan generationerna. Att köra in custom roms och roota kunde även det vara både kul och användbart.

Förutom att man är äldre så känns det som varje ny generation inte ger så mycket alls längre. Med mina små händer gillar jag mindre telefoner, att kunna använda den med en han är någon jag gillar. 8 megapixel eller 12 är inte så stor skillnad. Större var det mellan 0.3 och 2 megapixel som var ett stort kliv.

Till och med operativ systemen idag är väldigt lika.

När jag byter telefon idag är det för att den slutat få säkerhetsuppdateringar eller något vitalt går sönder. Nu i min S10e telefon så börjar mikarna bli dåliga och glappar och det är något jag inte orkar sätta mig in i att laga så nu när jag ringer någon eller de ringer mig får jag fråga; hörs jag bra? Byta skärm och batteri kan jag göra själv då det är löjligt enkelt bara man har en hårttork och en vanlig mat kniv.

Så idag har jag gärna en telefon jag trivs med i så många år det går men de flesta slutar med säkerhetsuppdateringar efter ca 4 år så idag är det det som styr och om det finns någon liten telefon med funktioner jag vill ha såsom trådlös laddning.

Min nya telefon kommer bli en asus zenphone 10.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som många redan svarat, när luren slutat fungera på ett eller annat vis.

Permalänk
Medlem

Till mitt bidrag till tävlingen i "vem som har äldst telefon och kommer vara väldigt verbal i hur den aldrig kommer att bytas" kommer en ödmjuk Galaxy S8 som jag ärvt.

Ser fram emot kamera under display (alternativt ingen frontkamera) och mindre/lättare telefoner. Vill knappast ha en iPhone Pro MaXXX Ultra 16.5" som ligger och skvalpar i shortsfickan när man är ute och går.

Så en mindre telefon med så mycket skärmyta som möjligt; gärna bra batteritid så är vi golden.

Permalänk
Medlem

Om den går sönder, batteriet blir för dåligt eller att den inte längre får säkerhetsuppdateringar. Typ.

Permalänk
Medlem

byter 1 gång om året, vanligen för kamera får en uppdatering, ungdomarna tar sedan över den gamla telefonen.
i år på em var det väldigt bra att kunna zooma in ordentligt när prispallen var lång bort.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

När den gamla är trasig, eller inte är säker att använda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

bytade telefon en gång om året tills jag köpte min s22a, nu får den hålla tills den inte fungerar längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När det känns vettigt att gå från nuvarande Pixel till nästa Pixel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

3,5 mm kontakt

Sony Xperia 1, 5 och 10 har alla 3.5 mm kontakt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

När grejer som Bank-ID slutar fungera

Permalänk
Medlem

Uppgraderar mobilen när batteriet börjar bli irriterande, d v s när man måste börja ladda den två ggr per dag.

Permalänk
Medlem

Nedläggningen av 3G.

Permalänk
Medlem

Eftersom min nuvarande mobil är så pass snabb så kommer införskaffandet av en ny mobil ske då viktiga appar inte längre är kompatibla med mobilens nuvarande Android samt att uppgradering till en nyare version inte är möjlig. Jag har aldrig spräckt en display men alla mina smartphones har haft tunna repor . Visst spelar batteriet en roll men det finns råd på nätet hur man optimerar batteriets livslängd. I alla fall så blir det ingen ny för mig innan 2025. Då tror jag att Android 12 ses som "antikt".

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket, speciellt inte som jag tycker att utvecklingen av telefoner har gått åt rätt håll på ett bra tag med allt mer nedlåsta enheter, heltokiga skärmformat (16:9, vad hände?), borttagandet av minneskortplats, 3,5mm uttag, inlåsa batterier, välvda kanter på skärmar och fullkomligt skenande priser.

För ca tio år sedan sträckte jag mig efter och köpte en Samsung S3 med LTE stöd. På många sätt skulle den fungerat alldeles fint för mig idag också om man kunde fortsätta att uppgradera mjukvaran. Det enda jag skulle sakna lite hade varit kvalitén på en modernare kamera och USB-C istället för dess utslitna micro-USB. Trådlös laddning kunde man ordna med en ny eftermarknadsbaksida i en handvändning, minns t.o.m att Ikea sålde sådana ett tag.

Sedan den har jag bara haft problemtelefoner. En OnePlus One som hade massa konstiga barnsjukdommar (för att inte tala om totalt kass support från OP), en Pixel XL när jag tröttnade på OPOn, men den hade hårdvarufel från fabrik och kraschade stup i kvarten. Nu sitter jag med en S10 som ligger helt tokigt i handen pga dess galet långa format men mjukvaran går hyfsat stabilt i alla fall. Men varför har dom slutat ge mig mjukvaruuppdateringar? Telefonen är ju fortfarande ny anser jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att befintlig telefon inte längre hålls uppdaterad, alternativt någon ny teknik som faktiskt är relevant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Brukar oftast bli när telefonen har helt gått sönder eller vissa stora funktioner slutar fungera osv. Senaste bytet blev för bluetooth och wifi etc knappt fungerade(också batteri och allmänt dålig ljudkvalité för att nämna några problem). Efter många om och men slog jag till när det var en fin rea.

Innan det har det varit när telefonen har helt brickat, ej kunnat laga, eller knappt användbar till vanliga samtal.

Har svårt att byta bara för att. Fungerar den till det jag ska ha den till, den inte har många år av att ej få säkerhets-uppdateringar, så ser jag ingen anledning.

En telefon håller i ungefär 3-5 år för mig.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste köp var en Huawei P30 Pro sedan lanseringen och den mobilen är fortfarande i extremt bra kvalité. Batteriet är fortfarande inte som den en gång var. Dagens appar slukar batteriet från 100% till 75% med några timmars användning.

Efter att ha hittat in mig på börsen så arbetar jag bättre med en relativt liten mobilskärm istället för 3 skärmar på en stationär dator. Ett stillasittande jobb är inte enbart tråkigt, men dagens datorkomponenter är ointressanta med små uppgraderingar i utbyte mot större hål i plånboken.
Laptop är också ointressant att använda.

Det jag söker i en telefon är lite mera hästkrafter och större skärm. Samsung Zfold 5 är en telefon som jag måste ha om det visar sig vara bättre än zfold 4. Det ger en bättre inlevelse för mina ändamål.

Förhoppningsvis så kan jag ha 2-3 lagomstora fönster uppe utan kompromiss, så man kan se graferna tydligt på den kommande telefonen.

En dator, ett jobb man kan ta med sig vare sig man är ute och reser eller jobbar samtidigt är en telefon som efterfrågas.

Får se se vad samsung presenterar under kommande dagar.

Bluetooth tangentbord,s-pen, mus och trådlösa hörlurar är också av intresse.

.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Den gamla går sönder. Hade en iphon 12 men sidoknapparna slutade fungera därav blev iphone 14.

Permalänk
Medlem

Innan när jag jobbade inom branschen så bytte jag säkert var månad om inte mer för att testa.
Nu är det varannat år ungefär.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om den går paj så byter man.
Använder mobilen till samtal, sms och kolla lite mail.
Annars är det dator till allt som gäller.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

När den slutar få LOS support eller reservdelar inte finns, med tanke på att min gamla OP1 fortfarande får uppdateringar (tyvärr bara säkerhets till 18.1) så tror jag att min OP5T kan leva kvar en ganska bra stund till.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ojz0r:

När telefonen har gått sönder eller uppnår 5 års ålder.
Jab är inne på min tredje telefon på 10 år:
2013: Galaxy Note 3
2018: Oneplus 6
2023: Pixel 7

Pixel fick bli några månader tidigare än 5 år pga kampanj och att laddkontakten på Oneplus 6 började spöka.
Just Pixel 7 köpte jag pga GrapheneOS.

Ungefär samma sak för mig. Hade en OnePlus 2 som jag råkade tappa och spräcka skärmen på. Då blev det en OnePlus 6 som nu glappar i laddningen samt har börjat bete sig konstigt vid skrollning. Så även jag funderar på en Pixel nu.

Generellt annars så är det batteritid och kamera som är viktigast för mig. I övrigt används telefonen, utöver att vara telefon dvs, mest för surf, mail och bank/betalsaker. Så jag har inga behov av snabbaste cpu/grafik och sånt. Bara det flyter vid normal användning.

Permalänk
Medlem

Ser man svaren är det svårt att tro att det här är ett teknikinriktat forum
Jag byter nästan varje år. För att jag är en tekniknörd som gillar det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ser man svaren är det svårt att tro att det här är ett teknikinriktat forum
Jag byter nästan varje år. För att jag är en tekniknörd som gillar det senaste.

Beror ju på hur man ser på det. Jag är en tekniknörd som gillar att få mina prylar att leva kvar så länge som möjligt. Varför inte liksom, om jag ändå har den tekniska kunskapen för att göra så.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ser man svaren är det svårt att tro att det här är ett teknikinriktat forum
Jag byter nästan varje år. För att jag är en tekniknörd som gillar det senaste.

Personligen är intresset för telefoner lågt, det är ett ointressant verktyg som används i vardagen. Sålänge skärm, kamera och batteri är bra, OS-uppdateringarna rullar in och telefonen är snabb nog så kunde jag inte bry mig mindre om den var 5 år gammal eller inte.

Finns roligare teknik att slösa pengar på om man vill det tycker jag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.