AI-verktyg kan hjälpa att skriva framtidens nyheter

Permalänk
Melding Plague

AI-verktyg kan hjälpa att skriva framtidens nyheter

Utöver lanseringen av konversations-AI:t Bard verkar Google jobba på ett journalist-AI som redan pitchats till bland annat New York Times.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmm något om Deus Ex: HR och MGS2........

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Finns ju redan sidor som helt skriver nyhetsartiklar via AI.

Ganska lätta att lura dock, vilket WoW Reddit gjort de senaste dagarna.
https://www.bbc.co.uk/news/newsbeat-66266344.amp

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt, AI är ju verkligen kända för sin extremt höga träffsäkerhet och exakthet vad gäller korrekt faktamässig information! Finns ju inte en chans att det här kan gå fel! /s

...Nja, får nog hänvisa till detta goa gamla citat kring journalistik:

Skrivet av citat som absolut inte blivit modifierat på något vis:

Journalistik handlar inte om att blint rapportera vad din AI-hjälpreda säger att vädret är, utan snarare om att kolla ut genom fönstret och rapportera vad du ser.

Permalänk
Hedersmedlem

I framtiden kommer AI skriva långa och utförliga nyhetsartiklar som läses av ett annat AI som sammanfattar artiklarna för de som inte orkar läsa.

Permalänk
Avstängd

Ai kan ta över helt gör ingen skillnad förutom när det gäller trafikolyckor, teknik, väder, i övrigt är journalister ytterst sällan objektiva.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Då kommer det bli fake news på riktigt med tanke på hur lätt AI kan missförstå sammanhang och vad som är sant eller falskt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd

Man märker ju redan nu på vissa nyheter att skribenten i grunden inte har en aning om ämnet som denne skriver om.

Där kan man nog ganska snart sätta in en AI som bubblar på. Flertalet artiklar på Computer Sweden där de försöka skriva om teknik är ett exempel.
Texter om pryl X som har fångats på renderad bild är ett annat exempel.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet gör ju redan detta.

Permalänk
Medlem

Blir nog mer objektivt än typ aftonblaskan osv så varför inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Blir nog mer objektivt än typ aftonblaskan osv så varför inte.

Anders Lindberg är väl objektiviteten personifierad?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara köra på? Dom har väl ändå en ansvarig utgivare som ansvarar för innehållets äkthet så vad spelar det för roll om det är AI eller en person som skrivit artikeln?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Låter ju fantastiskt, AI är ju verkligen kända för sin extremt höga träffsäkerhet och exakthet vad gäller korrekt faktamässig information! Finns ju inte en chans att det här kan gå fel! /s

...Nja, får nog hänvisa till detta goa gamla citat kring journalistik:

Dgens journalistik är bara att rapportera blint på saker som ger mest klick. Så skulle inte bli så stor skillnad om AI ersätter många av ”journalisterna”

Permalänk
Medlem

what could possibly go wrong

Permalänk
Medlem

Jag börjar visserligen bli gammal och pessimistisk men jag ser inte att ai är riktigt moget nog att sköta nyhetsrapportering. Iom dagens sociala media etc så behöver vi inte mer felaktig information direkt. Ser framför mig att riktig journalistik kommer kosta (som DN gör t ex) vilket gör tillgång till korrekt information en klassfråga. :/

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Kan inte bli värre än vad det redan är i slaskpressen. Kör på. Men inte här på Sweclockers för bövelen!

Permalänk
Medlem

Det finns inget journalistskt värv på någon mainstreampublikation just nu ändå, så jag ser inte att ersättningen av AI skulle göra någon större skillnad.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk

hahahaha

De har dock förbättrat GPT-4. Inte alls lika korkad som det där, även i kontroversiella ämnen.

Tog de inte bort GPT-3.5 tidigare version?

Permalänk

Ultimata verktyget att lansera propaganda med. Behöver inte ens betala någon för det

Permalänk
Medlem

Hudfärg och etnicitet är två olika saker dock.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hudfärg och etnicitet är två olika saker dock.

Är du också sån att du känner lite obehag eller liknande när Amerikaner talar om raser? Alltså, oavsett "sida" där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det finns inget journalistskt värv på någon mainstreampublikation just nu ändå, så jag ser inte att ersättningen av AI skulle göra någon större skillnad.

Jag håller inte med och jag skulle vilja veta vilka "mainstreampublikationer" du läser som får dig att skriva något sådant?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag håller inte med och jag skulle vilja veta vilka "mainstreampublikationer" du läser som får dig att skriva något sådant?

Jag läser mycket media, svensk såväl som utländsk. Men om du inte noterat hur "alla" mainstrempublikationer rapporterat exakt samma "nyheter" utan en enda "journalist" ifrågasätter sanningshalten i vad de rapporterar, då vet jag inte vad jag skall säga.

Det är ju ens sällan en mainstreamjournalist ens färgar sin rapport politiskt åt endera håll, allt skall vara lättuggat och redo att svälja för den stora massan.

Jag har levt länge nog för att minnas när det faktiskt fanns en debatt i media och allt inte var rapporter uppifrån eliten, som är ordat likadant i all media.

Jag har även levt igenom den svåra perioden med Siewert Öholm som enahanda försökte förstöra all form av journalistik i Sverige

"Ehh, vasp!"

Nu är det på global skala som att alla är Siewertar!

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är du också sån att du känner lite obehag eller liknande när Amerikaner talar om raser? Alltså, oavsett "sida" där.

Ja, lite. Känns väldigt gammalmodigt och 50-tal att fortfarande använda det när det kommer till människan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då kommer det bli fake news på riktigt med tanke på hur lätt AI kan missförstå sammanhang och vad som är sant eller falskt.

Kommer säkert bli ärligare nyheter än idag, ljugmedia ljuger och vinklar vilket AI då förhoppningsvis inte gör på samma sätt. Fast den politiska vinklingen vi ser i mainstreamskräpet idag kommer såklart inte minska.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Kommer säkert bli ärligare nyheter än idag, ljugmedia ljuger och vinklar .

Jag hör alltid såna påståenden men får aldrig konkreta bevis på att det skulle vara fallet, såvida du inte pratar om amerikanernas kapitalistmedia.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hör alltid såna påståenden men får aldrig konkreta bevis på att det skulle vara fallet, såvida du inte pratar om amerikanernas kapitalistmedia.

Fast allvarligt, när var det senast du läste en artikel i någon av kvällsblaskorna där journalisten gjorde ett ärligt försök att förstå perspektiven från båda sidorna i någon fråga?

Om vi kollar på SweClockers när det är något som har hänt, typ NZXT H1 börjar brinna, så får man både perspektivet från (tidigare) användare som är oroliga över att få samma problem, samt kommentar från NZXT om att de utreder problemet och ska skicka ut en lösning till drabbade kunder.

Om vi istället kollar på kvällsblaskor så är typexemplet istället "politiker X sa Y, här är expert Z som håller med om att politiker X är jättedum".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

https://i1.wp.com/politicallyincorrecthumor.com/wp-content/uploads/2020/04/mainstream-media-lies-about-everything-im-going-to-need-to-verify-that-claim-with-link-to-credible-mainstream-media-article.jpg

Fast allvarligt, när var det senast du läste en artikel i någon av kvällsblaskorna där journalisten gjorde ett ärligt försök att förstå perspektiven från båda sidorna i någon fråga?

Om vi kollar på SweClockers när det är något som har hänt, typ NZXT H1 börjar brinna, så får man både perspektivet från (tidigare) användare som är oroliga över att få samma problem, samt kommentar från NZXT om att de utreder problemet och ska skicka ut en lösning till drabbade kunder.

Om vi istället kollar på kvällsblaskor så är typexemplet istället "politiker X sa Y, här är expert Z som håller med om att politiker X är jättedum".

Okej, men kvällstidningarna är ju inte all nyhetsmedia.
De klassiska tidningarna brukar vara klart mer nyanserade så länge det inte är amerikansk media.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Okej, men kvällstidningarna är ju inte all nyhetsmedia.
De klassiska tidningarna brukar vara klart mer nyanserade så länge det inte är amerikansk media.

Det är svårt att hitta exempel som inte på något sätt leder tillbaka till politik, eftersom nästan alla vardagsnyheter handlar om politik genom någon improviserad logik numera. Så för att inte testa moderatorernas gränser för vad som är politiskt ger jag inget exempel på det.

Kan dock medge att kvällstidningarna uppfinner fler nya tolkningar efter sina egna intressen än övriga media. Om vi tar exemplet med NZXT från mitt förra inlägg skulle kvällstidningarnas vinkel antagligen kunna vara "NZXT bränner ner hus - här är deras hemliga plan för marknadsdominans".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810