Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hörde att det fanns andra fördelar med ett Synology-konto typ att den kan kontrollera hälsan på ens disk (övervakning), säker inloggning osv. Det verkade även som att man kan skapa ett Synology-konto med hoppa över QuickConnect som gör den tillgänglig utanför ens nätverk (kan man aktivera senare om man är bekväm). Så kanske borde skapa ett men sätta upp ev. QuickConnect senare.

Jag tror kontot krävs för QuickConnect men som du säger så väljer du ju själv vilka funktioner du vill ha aktiva så kontot i sig gör inte att den slår på remote access o.s.v.
Jag gillar inte onödiga konton så jag har helt enkelt skippat kontot för att jag inte behövt det. Skapa det när det behövs, det är inget du behöver klura på i förväg.

Vad gäller övervakning av diskar vet jag inte vad det skulle syfta på. Health checken är inte beroende av kontot.. dock tror jag deras supportverktyg kanske kräver konto och att de via det kan se hälsan? Oklart. Kontot är hur som helst inget krav och egentligen ingen riktig nackdel heller (utom av principskäl).

Skrivet av anon315148:

Ska man installera Synology Driver Server, Office och Photos? Synology Photos lät ju bra för telefonen men vad är det andra? Förstår att Office är dokument men hur funkar det om man använder t.ex. LibreOffice på datorn?

Synology Drive Server är en funktion som typ Dropbox. Installera den om du vill ha den. För dig rekommenderar jag DS File istället, d.v.s enkel och lokal filhantering bara.
Office är en kontorssvit för webbläsaren. D.v.s om du inte tänkt redigera worddokument via din webbläsare behöver du det inte. Du kan fortfarande öppna dokument via libreoffice och redigera dem som vanligt.
Photos är en fotoapp. Är du sugen på det så kör

Det rådet gäller väl de flesta saker. Det finns miljaaarders plugins och applikationer. Testa med så få som möjligt och installera bara om du ser ett reellt behov och du förstår vad det är du installerar.

Skrivet av anon315148:

Så när min nuvarande disk en dag blir full vill jag köpa en ny för att utöka utrymmet. Vilken RAID-typ blir då rätt?
Vilken är enklast den dagen man sätter en till disk eller om säg disken går sönder och behöver bytas? Shit the same?

Skrivet av anon315148:

Då kör jag SHR. Det verkar som att folk rekommenderar det också. Tänkte mer om det blir "fel" då jag bara har 1 disk men finns alternativet lär det knappast bli fel förstås.

Det är lite semantik här men det är skillnad på att utöka utrymmet i en RAID (som du inte vill köra, du har tänkt köra två fristående diskar) så du vill ju egentligen inte köra RAID alls utan sätter du i en till disk går du igenom samma procedur igen (välj alltså INTE att utöka, utan gör en ny volym!) och väljer då t.ex. SHR eller Basic.
Om din enda disk går sönder så är den precis lika körd om du kör Basic som SHR så sker det så köper du en ny disk och installerar på nytt precis som om NASen vore ny och återställer sedan din backup.

SHR är inte fel, med en disk kommer du inte märka någon skillnad. Det finns ett litet litet litet värde att välja basic över SHR om du vet med säkerhet att du aldrig vill köra SHR/RAID men jag antar att du redan valt SHR och kan lika gärna fortsätta.

Du kan se SHR med 1 disk lite som ett dubbelt eluttag där det är "Förberett för" en till disk/elkabel men du kommer bara använda ena uttaget. Eftersom du vill ha diskarna fristående kommer du vid nästa disk/elkabel sätta ett nytt eluttag och de kommer vara oberoende av varandra.
Basic hade vart att installera ett enkelt eluttag med enbart en kontakt och när du behöver en till disk/elkabel hade du monterat ett till enkelt eluttag.

Skrivet av anon315148:

Å andra sidan har man ju backup i molnet och extern hårddisk, påverkas dessa av det?

Nja, din backup i molnet och på extern hårddisk bör också krypteras. Du får frågan när du sätter upp backupen i HyperBackup om du vill göra det. Det är dock ett separat lösenord från din "vanliga" kryptering så så länge du har koll på minst ett så är det lugnt..
Har du backup till molnet är det inte helt förkastligt att skriva ned lösenordet för molnbackupen på en lapp. I det fallet vill du ju mest skydda dig från folk som kommer åt din molnbackup genom att hacka din backupleverantör och de lär ju knappast komma åt en post-it du förvarar hemma.

Skrivet av anon315148:

Det står att krypteringsnyckeln genereras och lagras i krypteringsvalvet. Det står även att man ska se till att krypteringsvalvet är tillgängligt under start så att systemet kan automatiskt låsa upp den krypterade disken. Vad menas med detta?

Det är irrelevant för dig. Man kan bygga kluster av NASar och välja att ha valvet på en annan plats än lokalt på samma NAS som använder valvet för att låsa upp diskarna och då måste var man nu väljer att ha valvet vara tillgängligt.

Men ska du verkligen kryptera den? Skyddet du får är om någon stjäl din NAS så kan de inte plocka ut diskarna och läsa datan via en annan enhet. Det är rätt komplicerat att göra så oddsen att någon tjuv skulle göra det är otroligt minimala.
Jag rekommenderar att du bara krypterar din backup (eftersom den förvaras på annan plats och är enklare att läsa om den skulle komma på vift) och ser till att låsa din ytterdörr noga istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men ska du verkligen kryptera den? Skyddet du får är om någon stjäl din NAS så kan de inte plocka ut diskarna och läsa datan via en annan enhet. Det är rätt komplicerat att göra så oddsen att någon tjuv skulle göra det är otroligt minimala.
Jag rekommenderar att du bara krypterar din backup (eftersom den förvaras på annan plats och är enklare att läsa om den skulle komma på vift) och ser till att låsa din ytterdörr noga istället.

Ett annat användningsområde är när man självmant ex skickar en disk för RMA. Men man skall helt klart överväga nyttan då det är ytterligare en sak som kan gå sönder och man förlorar all sin data utan någon möjlighet till räddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ett annat användningsområde är när man självmant ex skickar en disk för RMA.

Bra poäng!

Skrivet av Kwirek:

[...]och man förlorar all sin data utan någon möjlighet till räddning.

Backup backup backup..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Jag tror kontot krävs för QuickConnect men som du säger så väljer du ju själv vilka funktioner du vill ha aktiva så kontot i sig gör inte att den slår på remote access o.s.v.
Jag gillar inte onödiga konton så jag har helt enkelt skippat kontot för att jag inte behövt det. Skapa det när det behövs, det är inget du behöver klura på i förväg.

Vad gäller övervakning av diskar vet jag inte vad det skulle syfta på. Health checken är inte beroende av kontot.. dock tror jag deras supportverktyg kanske kräver konto och att de via det kan se hälsan? Oklart. Kontot är hur som helst inget krav och egentligen ingen riktig nackdel heller (utom av principskäl).

Skapade ett konto då jag överväger att använda QuickConnect senare. Skadar inte att ha ett konto tänker jag, kanske smidigt vid supportärenden eller nått.

Skrivet av Kamouflage:

Synology Drive Server är en funktion som typ Dropbox. Installera den om du vill ha den. För dig rekommenderar jag DS File istället, d.v.s enkel och lokal filhantering bara.
Office är en kontorssvit för webbläsaren. D.v.s om du inte tänkt redigera worddokument via din webbläsare behöver du det inte. Du kan fortfarande öppna dokument via libreoffice och redigera dem som vanligt.
Photos är en fotoapp. Är du sugen på det så kör

Det rådet gäller väl de flesta saker. Det finns miljaaarders plugins och applikationer. Testa med så få som möjligt och installera bara om du ser ett reellt behov och du förstår vad det är du installerar.

Får ta reda på vad skillnaden mellan Synology Drive Server och DS File är mer exakt. Office lät inte som något för mig dock då jag inte använder Word. Angående Photos fotoappen, är det den jag ska använda om jag vill göra enkel backup till min NAS från telefonen? Precis som folk gör backup till t.ex. Google Photos? Det hamnar på min NAS via Photos fotoappen?

Absolut, installerar bara det som jag vet vad det är och som jag tror att jag vill ha.

Skrivet av Kamouflage:

Det är lite semantik här men det är skillnad på att utöka utrymmet i en RAID (som du inte vill köra, du har tänkt köra två fristående diskar) så du vill ju egentligen inte köra RAID alls utan sätter du i en till disk går du igenom samma procedur igen (välj alltså INTE att utöka, utan gör en ny volym!) och väljer då t.ex. SHR eller Basic.
Om din enda disk går sönder så är den precis lika körd om du kör Basic som SHR så sker det så köper du en ny disk och installerar på nytt precis som om NASen vore ny och återställer sedan din backup.

SHR är inte fel, med en disk kommer du inte märka någon skillnad. Det finns ett litet litet litet värde att välja basic över SHR om du vet med säkerhet att du aldrig vill köra SHR/RAID men jag antar att du redan valt SHR och kan lika gärna fortsätta.

Du kan se SHR med 1 disk lite som ett dubbelt eluttag där det är "Förberett för" en till disk/elkabel men du kommer bara använda ena uttaget. Eftersom du vill ha diskarna fristående kommer du vid nästa disk/elkabel sätta ett nytt eluttag och de kommer vara oberoende av varandra.
Basic hade vart att installera ett enkelt eluttag med enbart en kontakt och när du behöver en till disk/elkabel hade du monterat ett till enkelt eluttag.

Tack för förklaring. Jag har inte hunnit välja typ än faktiskt då jag stannade vid krypteringen igår. Kände att jag behövde tänka lite. Efter läst vad du skrivit känns SHR kanske ändå rätt då jag inte riktigt vet om jag vill utesluta SHR/RAID i framtiden. Kanske finns eller ser jag nån nytta med det sen. Så kanske bättre hålla alla dörrar öppna.

Skrivet av Kamouflage:

Nja, din backup i molnet och på extern hårddisk bör också krypteras. Du får frågan när du sätter upp backupen i HyperBackup om du vill göra det. Det är dock ett separat lösenord från din "vanliga" kryptering så så länge du har koll på minst ett så är det lugnt..
Har du backup till molnet är det inte helt förkastligt att skriva ned lösenordet för molnbackupen på en lapp. I det fallet vill du ju mest skydda dig från folk som kommer åt din molnbackup genom att hacka din backupleverantör och de lär ju knappast komma åt en post-it du förvarar hemma.

Det är irrelevant för dig. Man kan bygga kluster av NASar och välja att ha valvet på en annan plats än lokalt på samma NAS som använder valvet för att låsa upp diskarna och då måste var man nu väljer att ha valvet vara tillgängligt.

Men ska du verkligen kryptera den? Skyddet du får är om någon stjäl din NAS så kan de inte plocka ut diskarna och läsa datan via en annan enhet. Det är rätt komplicerat att göra så oddsen att någon tjuv skulle göra det är otroligt minimala.
Jag rekommenderar att du bara krypterar din backup (eftersom den förvaras på annan plats och är enklare att läsa om den skulle komma på vift) och ser till att låsa din ytterdörr noga istället.

Inte valt molnlösning för backup än så får ta reda på hur det fungerar när jag kommit dit. Att kryptera molnet låter kanske som en smart idé då den borde vara mer utsatt än min NAS.

Angående min externa backup så förvaras den inte på annan plats. Har ingen bra lösning för det vilket är anledningen till att jag vill satsa på backup till en molnlösning som blir min off-site backup. Den externa hårddisken är mer tänkt som backup ifall disken i min NAS skulle krångla eller dylikt. Tänker att man aldrig kan få för många backups.

Sen angående kryptering eller ej. Funderar mycket på detta. Som du skriver tror jag inte en inbrottstjuv kanske bryr sig om innehållet (eller det kanske han gör i hopp om något smaskigt) men troligtvis inte. Däremot tänkte jag installera Bitwarden på min NAS och jag vet inte om det räknas som känsligt? Eller QuickConnect? Hur gör man egentligen när man installerar saker lokalt som Bitwarden om ens server sen blir stulen, gå sönder osv. Är det bara att installera på nytt på ny server? Medveten om att Bitwarden kräver Docker men jag sitter på DS220+ då jag kom på att jag ville göra mer på min NAS innan jag hann beställa en diskhållare till DS220j så den åkte tillbaka. Kände direkt när jag fick den att jag nog vill göra mer än jag först trodde.

Permalänk
Inaktiv

Fråga, kan jag välja att kryptera senare eller måste jag bestämma mig nu vid skapandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

<klipp>
Däremot tänkte jag installera Bitwarden på min NAS och jag vet inte om det räknas som känsligt? Eller QuickConnect? Hur gör man egentligen när man installerar saker lokalt som Bitwarden om ens server sen blir stulen, gå sönder osv.

Är det bara att installera på nytt på ny server? Medveten om att Bitwarden kräver Docker men jag sitter på DS220+ då jag kom på att jag ville göra mer på min NAS innan jag hann beställa en diskhållare till DS220j så den åkte tillbaka. Kände direkt när jag fick den att jag nog vill göra mer än jag först trodde.

Kul att du får blodad tand på NAS med att göra mer än bara lagra filer.

Exemplet Bitwarden, det enda tjuven får med sig är en bunke krypterade filer med dina användares "databas" över användarenamn och lösen till olika sidor. Han får roa sig med att försöka knäcka kryptot på de filerna.

Det som jag hade varit mer orolig kring är att disken går sönder (för du skulle köra med en till att börja med om jag minns tråden rätt). Eller att tjuven själ disken (NAS:en).

Hur gör du då för att få tillbaka alla din hundratals inloggningar till alla webbsidor som du har lagt in i Bitwarden?
Det är här backupen kommer in.

Synology har väl offsite backup i sin C2 tjänst? Har inte provat själv men vill minnas det.

Dock så behöver du göra en test så att du verkligen vet att dina Bitwarden filer säkerhets kopieras men framförallt går att återställa.

Det är just detta som gör att jag inte kör en egen instans av Bitwarden utan använder den som finns i molnet. Tycker det är tillräckligt säkert för mig (och förmodligen för de allra flesta).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Kul att du får blodad tand på NAS med att göra mer än bara lagra filer.

Exemplet Bitwarden, det enda tjuven får med sig är en bunke krypterade filer med dina användares "databas" över användarenamn och lösen till olika sidor. Han får roa sig med att försöka knäcka kryptot på de filerna.

Det som jag hade varit mer orolig kring är att disken går sönder (för du skulle köra med en till att börja med om jag minns tråden rätt). Eller att tjuven själ disken (NAS:en).

Hur gör du då för att få tillbaka alla din hundratals inloggningar till alla webbsidor som du har lagt in i Bitwarden?
Det är här backupen kommer in.

Synology har väl offsite backup i sin C2 tjänst? Har inte provat själv men vill minnas det.

Dock så behöver du göra en test så att du verkligen vet att dina Bitwarden filer säkerhets kopieras men framförallt går att återställa.

Det är just detta som gör att jag inte kör en egen instans av Bitwarden utan använder den som finns i molnet. Tycker det är tillräckligt säkert för mig (och förmodligen för de allra flesta).

Jo, tanken var bara centraliserad lagring men sen tänkte jag varför begränsa sig. Speciellt när jag direkt kom på att det vore kul att hosta Bitwarden själv och så läste jag att Docker krävdes. Så istället för att lägga pengar på en diskhållare blev det retur och en bättre modell. Har inte ångrat mig än så länge.

Självklart får man göra backup av sitt valv. Så har man backup av valvet i molnet och på extern hårddisken och disken i ens NAS går sönder så är det bara sätta in ny disk, hämta backup, installera Bitwarden på nytt och återställa, sen är man igång igen?

Det är bra tips, att inte bara ta en backup-fil utan kontroller att backup-filen funkar.

Synology har en molnlösning, funderar på den och kanske Backblaze. Ska läsa på vad de olika molnen erbjuder och kostnad. Har inte mycket data så är förhoppningsvis inte så dyrt.

Att jag vill hosta Bitwarden själv handlar mer om att jag vill ha all min data själv och inte att Bitwarden i sig känns osäkert. Däremot är det ju amerikanska servrar och jag gillar tanken på att ha det på min egen server nu när jag har en. Sen är tanken att börja använda Yubikey senare och då får man betala för Bitwarden men har för mig att dessa funktioner inte är begränsade om man hostar själv.

När du skrev av tjuven bara får med sig en bunke med krypterade filer, menar du då att min NAS är krypterad eller kan endast Bitwardens databas vara krypterad men inte hela min NAS i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

När du skrev av tjuven bara får med sig en bunke med krypterade filer, menar du då att min NAS är krypterad eller kan endast Bitwardens databas vara krypterad men inte hela min NAS i sig?

Just i detta resonemanget var det Bitwarden filerna som innehåller login till webbsidorna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

Angående schemalagd datarensning och S.M.A.R.T test. Är båda eller bara en av dem (schemalagd datarensning) vettig för SATA SSD?

En annan fråga, ska jag skapa en eller flera delade mappar? En som jag lägger allt i eller en för bilder, videor och dokument? Vad är för- och nackdelarna som ensam användare över dessa? Vad har ni för filsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Angående schemalagd datarensning och S.M.A.R.T test. Är båda eller bara en av dem (schemalagd datarensning) vettig för SATA SSD?

En annan fråga, ska jag skapa en eller flera delade mappar? En som jag lägger allt i eller en för bilder, videor och dokument? Vad är för- och nackdelarna som ensam användare över dessa? Vad har ni för filsystem?

Ha båda på. Det är olika saker och båda är bra. Ställ gärna in mail så du kan få mail om rapporterna.

Upp till dig hur du vill organisera saker. Jag hade nog bara haft en share om jag var ensam och allt skulle backas upp likadant. Om du har olika shares är det enaktare att välja olika retention för backup.

Filsystem är BTRFS bra om du kan välja det. Det möjliggör snapshots och skydd mot bitröta, men i fallet med bara en hårddisk så kanske det är omständigt att faktiskt utnyttja. Läs mer på https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/Which_file_system_... och bilda dig en egen uppfattning vad som verkar bra för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Ha båda på. Det är olika saker och båda är bra. Ställ gärna in mail så du kan få mail om rapporterna.

Okej för jag har läst att det kanske inte var bra för SSD men HDD (SMART test). Något med cache. Det stämmer alltså inte? Har ju (SATA) SSD och ingen HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Okej för jag har läst att det kanske inte var bra för SSD men HDD (SMART test). Något med cache. Det stämmer alltså inte? Har ju (SATA) SSD och ingen HDD.

Du har en SSD i din NAS, men ingen SSD Cache. SSD Cache är något annat.
Jag tror inte NAS'en kommer att köra data scrubbing ändå, eftersom det inte gör någon nytta om du bara har en disk, så om det är den datarensning du pratar om så gör den inställningen ingen skillnad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Du har en SSD i din NAS, men ingen SSD Cache. SSD Cache är något annat.
Jag tror inte NAS'en kommer att köra data scrubbing ändå, eftersom det inte gör någon nytta om du bara har en disk, så om det är den datarensning du pratar om så gör den inställningen ingen skillnad.

Följde denna guiden:
https://youtu.be/T1xW97eyXB8?t=1411

Blev osäker nu så tog bort både datarensningen och SMART testen som jag satte upp (stod att min NAS redan har gjort en datarensning innan jag tog bort schemat). Synology skriver att "Data scrubbing is only supported on Btrfs volumes or storage pools of the following RAID types: SHR (consisting of three or more drives), RAID 5, RAID 6, or RAID F1." så oklart hur eller varför den kunde göra datarensning ändå. Däremot verkar det inte göra skillnad om jag kör 2 diskar senare då det enligt texten krävs minst 3 diskar i SHR. Mycket förvirrande. Jag valde Btrfs vid installation bara för att det var rekommenderat men det har kanske ingen betydelse med 1 disk.

Sen SMART test är det något annat än datarensning. Det är tydligen ett test för att kontrollera hälsostatusen på diskar. När jag sökte på SSD och SMART test fick jag dock lite varningar om att göra de på SSD, men det är oklart vad exakt som är rekommenderat eller vad exakt problemet ligger.

Bara att skippa?

Permalänk
Inaktiv

Fler frågor.

Ska jag installera Snapshot Repalication eller ej? Aktiverade "datachecksumma för avancerad dataintegritet" när jag skapade min delade mapp, enligt rekommendation. Sen skulle man installera Snapshot Replication men det är kanske inte nödvändigt så länge jag har 1 disk men var det fel att välja att aktivera "datachecksumma för avancerad dataintegritet"? Det gick inte att välja senare utan behövde aktiveras när man skapar sin delade mapp.

https://www.reddit.com/r/synology/comments/tsuck2/btrfs_featu...

Så strunta i datarensning och Snapshot Replication i daglägset (inkl. SMART test)? Om jag i framtiden stoppar in en till disk så är det inte fel att ha aktiverat det på delad mapp?

Sen kom jag fram till HDD-viloläge. Som standard sätts den i viloläge efter 20 minuter. Tydligen ska detta förkorta livslängden på min SSD, stämmer det? I så fall kanske jag borde stänga av det helt.

Permalänk
Medlem

Snapshot replication har ett horribelt namn. Du använder det även för att göra lokala snapshots. Och det rekommenderar jag att du slår på. Du kan säkert läsa bättre på nätet än vad jag kan förklara. Men det kan skydda mot vissa typer av ransomware och när man själv råkat ta bort filer av misstag. Det kostar inget i prestanda eller i kapacitet i stort sett.

Slå på smart igen. Förstår inte varför nån rekommenderar det av.

Viloläge är alltid omtalat. Om du kommer köra lite tjänster på den så är det en icke fråga. Disken kommer troligen aldrig gå i viloläge då. Pga att nått kommer alltid läsas eller skrivas inom 20 min. Men ev kan du spara nån enstaka W på det. Jag skulle inte ändrat default. Inget att gå sömnlös över direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

När jag sökte på SSD och SMART test fick jag dock lite varningar om att göra de på SSD, men det är oklart vad exakt som är rekommenderat eller vad exakt problemet ligger.

Jag har skrivit detta till dig innan. Det är bra att du är intresserad av att lära dig, men varje sak du läser på nätet måste dubbelkollas. Det är inte fakta att SMART är dåligt för att du läst det på ett eller två ställen. Samma gäller för att följa random setup guide på YouTube.

Det finns hur många trådar här som helst från folk som följt någon guide för att förbättra sin FPS och därmed stängt av tjänster som är fundamentala för datorns funktion osv. Vill du göra den fösta googlingen, så ställ in dig på att göra googling två, tre och fyra också för att verifiera faktan som du får. I annat fall så kör standardinställningarna i DSM. Tro det eller ej, men Synology har bra standardinställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad "datachecksumma för avancerad dataintegritet" betyder på Synology-språk - men givetvis skall checksumme-kontrollen vara på med BTRFS - den är byggd för det och slår man av det så tappar man många av funktionalitet som gör BTRFS intressant, som snapshot, automatisk filkompression i filsystemet, kopiering med reflink (man gör en ny filhuvud som pekar på samma sektorer som orginalet och ingen data behöver kopieras - men i hanteringen så betraktas filerna som om det vore helt separata). Använder man midnight commando i Linux så sker kopiering med 'reflink' automagiskt om det är inom BTRFS-volymen och överraskningen var stor när jag upptäckte det första gången och just skulle ha en lång kopiering av ett stort filträd på många hundra GB för att hålla disken sysselsatt i timmar och det var klart inom 15 sekunder... kopierar man med 'cp' så måste man ha flagga 'reflink=always', annars kopierar det på normalt sett.

BTRFS möjlighet till Icke checksummade filer är för undantag som swapfiler (och en förutsättning om man skall ha BTRFS som OS-filsystem) och i fallet transaktionsintensiva databas-filer som annars kan fragmentera fort och tappa prestanda pga. COW-filsystemets natur att aldrig skriva över redan skrivna sektorer utan skriver på nytt och länkar om referenserna för filen i fråga (lite som flash-minnenas FTL (flash translation layer) fast på filsystemnivå)) - givetvis finns defragmentering som en funktion i BTRFS manager-program då det är 'by design' och kan köras schemalagt eller som en parameter i fstab.

---

Många av de 'avancerade' funktioner som NAS-tillverkarna har i sin marknadsföring är i grunden standard kommandon för filsystem och standard program som 'rsync' mfl. som gör jobbet i olika scriptar efter man tryck på knappen i GUI:t

- men OK, BTRFS har ju en del saker som är svåra att efterlikna i tex. ext4 filsystem varav reflink, snapshot och kompression av filer i filsystemet är de mest märkbara och svåra att efterlikna i en NAS med bara EXT4 som filsystem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det är inte fakta att SMART är dåligt för att du läst det på ett eller två ställen. Samma gäller för att följa random setup guide på YouTube.

Jag ser det inte som fakta, då hade jag inte frågat här om det. Angående guiden så tyckte jag den var givande (steg för steg med förklaringar) men utgår kanske mer från standardanvändaren dvs. 2 st HDD vilket inte spelar min setup. Därför jag blev osäker på några delar.

Skrivet av giplet:

Vill du göra den fösta googlingen, så ställ in dig på att göra googling två, tre och fyra också för att verifiera faktan som du får. I annat fall så kör standardinställningarna i DSM. Tro det eller ej, men Synology har bra standardinställningar.

Standardinställningarna är ju ingen schemalagd datarensning, inga SMART test och att disken går i viloläge och djupt viloläge efter 20 minuter. Bara köra på det då?

Viloläget heter ju specifikt HDD-viloläge så det känns som att man utgår ifrån HDD. Vet inte om de bara tänker på energiförbrukningen men i mitt fall bryr jag mig mer om livslängden på disken. Sen vet jag inte om viloläge påverkar en SSD mer/sämre än en HDD. Så påläst är jag inte på HDD kontra SSD. Jag föredrar SSD bara av den enkla anledningen att den är tyst och snabb.

Självklart söker jag mer än en gång men det är inte alltid jag hittar informationen jag söker typ officiellt från Synology eller liknande. Mycket Reddit-trådar och typ privata sidor/bloggar. Däremot känns det ändå som att flera tycker att viloläget är onödigt även om man har HDD och folk verkar stänga av det helt. Samtidigt tänker jag på laptopen som har mSATA SSD och min stationära som har NVMe SSD. Dessa stängs ju av dagligen (men inte efter ynka 20 minuter) så då borde det påverka livslängden också så kanske lika gärna kan låta min NAS går i viloläge enligt standardinställningar dvs. efter 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag ser det inte som fakta, då hade jag inte frågat här om det. Angående guiden så tyckte jag den var givande (steg för steg med förklaringar) men utgår kanske mer från standardanvändaren dvs. 2 st HDD vilket inte spelar min setup. Därför jag blev osäker på några delar.

Standardinställningarna är ju ingen schemalagd datarensning, inga SMART test och att disken går i viloläge och djupt viloläge efter 20 minuter. Bara köra på det då?

Viloläget heter ju specifikt HDD-viloläge så det känns som att man utgår ifrån HDD. Vet inte om de bara tänker på energiförbrukningen men i mitt fall bryr jag mig mer om livslängden på disken. Sen vet jag inte om viloläge påverkar en SSD mer/sämre än en HDD. Så påläst är jag inte på HDD kontra SSD. Jag föredrar SSD bara av den enkla anledningen att den är tyst och snabb.

Självklart söker jag mer än en gång men det är inte alltid jag hittar informationen jag söker typ officiellt från Synology eller liknande. Mycket Reddit-trådar och typ privata sidor/bloggar. Däremot känns det ändå som att flera tycker att viloläget är onödigt även om man har HDD och folk verkar stänga av det helt. Samtidigt tänker jag på laptopen som har mSATA SSD och min stationära som har NVMe SSD. Dessa stängs ju av dagligen (men inte efter ynka 20 minuter) så då borde det påverka livslängden också så kanske lika gärna kan låta min NAS går i viloläge enligt standardinställningar dvs. efter 20 minuter.

Här är mina tips som funkar för mig under de 15+ år som jag använt NAS.
(Jag använder engelskt språk på min NAS så termerna jag skriver är på engelska, misstänker att du kör svenska ? därav att det finns termer på just svenska som jag aldrig kopplat till NAS i din text.)

Se till att sätta upp så att NASen kan skicka mail till dig.
Du vill veta om något gått galet eller behöver göras (uppdatera installerade program eller OS).

Aktivera Schedule Data Scrubbing, jag kör vart 6:e månad.

Kör Auto SMART (quick) test på alla diskar. 1ggr/månad.
Kör Auto SMART (extended) test på alla diskar. vart 6e månad

Jag har stängt av HDD Hibernation helt. Vill inte ha det på mitt system som står på 24/7.
Har 2 SSDs och 5 HDDs i boxen (1 plats ledig).

Ha minst två Admin konton som heter något annat än Admin.
Två för att ha ett i reserv ifall något går galet med det Admin konto som du vanligtvis använder.

Skapa ett personlig konto på NASen som du sedan använder för att komma åt filer och annat.

Backup har vi tjatat om tidigare i tråden

Ha igång "Enable data checksum for advanced data integrity" när du kör Btrfs

Ha igång "Enable Recycle Bin" och "Restrict access to administartors only".
Detta gör att filer som du raderar på NASen läggs i en papperskort på där, så ifall du av misstag raderat något kan återställa det.
Du kan sätta upp så att den töms automagiskt (länk för hur detta görs finns precis under där du väljer att aktivera båda sakerna ovan.

Kör du inte mer än NAS (fildelning) på din box så kanske du vill överväga att sätta igång automatiska uppdateringar av program och OS.
Jag har det på manuellt, får ett mail om att något behöver uppdateras och tittar på det då.
Detta är nog personligt och ifall du inte har intresset av att klappa om din NAS utan mer bara vill att den sköter sig själv så kanske automatiska uppdateringar vore något för dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Här är mina tips som funkar för mig under de 15+ år som jag använt NAS.
(Jag använder engelskt språk på min NAS så termerna jag skriver är på engelska, misstänker att du kör svenska ? därav att det finns termer på just svenska som jag aldrig kopplat till NAS i din text.)

Se till att sätta upp så att NASen kan skicka mail till dig.
Du vill veta om något gått galet eller behöver göras (uppdatera installerade program eller OS).

Aktivera Schedule Data Scrubbing, jag kör vart 6:e månad.

Kör Auto SMART (quick) test på alla diskar. 1ggr/månad.
Kör Auto SMART (extended) test på alla diskar. vart 6e månad

Jag har stängt av HDD Hibernation helt. Vill inte ha det på mitt system som står på 24/7.
Har 2 SSDs och 5 HDDs i boxen (1 plats ledig).

Ha minst två Admin konton som heter något annat än Admin.
Två för att ha ett i reserv ifall något går galet med det Admin konto som du vanligtvis använder.

Skapa ett personlig konto på NASen som du sedan använder för att komma åt filer och annat.

Backup har vi tjatat om tidigare i tråden

Ha igång "Enable data checksum for advanced data integrity" när du kör Btrfs

Ha igång "Enable Recycle Bin" och "Restrict access to administartors only".
Detta gör att filer som du raderar på NASen läggs i en papperskort på där, så ifall du av misstag raderat något kan återställa det.
Du kan sätta upp så att den töms automagiskt (länk för hur detta görs finns precis under där du väljer att aktivera båda sakerna ovan.

Kör du inte mer än NAS (fildelning) på din box så kanske du vill överväga att sätta igång automatiska uppdateringar av program och OS.
Jag har det på manuellt, får ett mail om att något behöver uppdateras och tittar på det då.
Detta är nog personligt och ifall du inte har intresset av att klappa om din NAS utan mer bara vill att den sköter sig själv så kanske automatiska uppdateringar vore något för dig.

Tack! Dina råd stämmer ju bra med guiden jag följde. Satt upp allt det där faktiskt förutom att jag tvekade på dataresning och SMART test och tog bort. Sätter upp det igen.

Stämmer att jag kör på svenska men det är inga problem. Söker aldrig på svenska även om jag har på svenska. Lätt att lista ut vad det heter på engelska. Datarensning = data scrubbing, HDD-viloläge = HDD hibernation osv. "Enable data checksum for advanced integrity" heter "Aktivera datachecksumma för avancerad dataintegritet".

Angående konton. Det finns två admin-konton. Som standard fanns redan "admin" som inaktiverad. Sen kontot jag skapade då. Menar du att jag utöver det ska skapa en till användare utan admin-rättigheter (bara read/write) som jag sedan aktivt använder? Vad är fördelarna med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Angående konton. Det finns två admin-konton. Som standard fanns redan "admin" som inaktiverad. Sen kontot jag skapade då. Menar du att jag utöver det ska skapa en till användare utan admin-rättigheter (bara read/write) som jag sedan aktivt använder? Vad är fördelarna med detta?

Jo precis så menar jag.
Kanske lite skadad från jobbet men anledningen är.

Två admin konton med namn som skiljer från standard.
Det första admin kontot är det som du använder för att hantera NASen. Du gör i princip allt med det.
Det andra kontot använder du i princip aldrig, utan det finns där ifall du får strul med ditt primära admin konto.
Lösenorden är naturligtvis 16+ tecken långa och sådana att du absolut inte kan komma ihåg dem (dvs lösenordshanterare i webläsaren).

Standard admin kontot som är deaktiverat låter du vara deaktiverat och använder aldrig.

Att skapa din vanliga användare utan admin rättigheter. Anledningen till att man gör så är att den vanliga användaren ska egentligen aldrig behöva använda saker där admin rättighet behövs.

Utan du tilldelar din vanliga användare read/write på den utdelning som du skapar. Har du Surveliance Station igång så har du en vanlig användare för att använda den osv.

Resonemanget kring detta är att eftersom du använder din vanliga användare ofta / hela tiden så är den mer utsatt för att kunna missbrukas om det händer något konstigt med datorn.
Vi hoppas alla att vi aldrig råkar ut får något sådan men samtidigt ifall det händer så behöver elakingarna ta över ytterligare ett konto om de ska få total kontroll över din NAS.

Använder du lösenordshanterare så kan du välja att utökad säkerhet på vissa konton (att du behöver ange master password igen för att kunna använda dem) men där drar jag själv gränsen.
Det ska vara smidigt att använda och ovan är det med en lösenordshanterare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Jo precis så menar jag.
Kanske lite skadad från jobbet men anledningen är.

Två admin konton med namn som skiljer från standard.
Det första admin kontot är det som du använder för att hantera NASen. Du gör i princip allt med det.
Det andra kontot använder du i princip aldrig, utan det finns där ifall du får strul med ditt primära admin konto.
Lösenorden är naturligtvis 16+ tecken långa och sådana att du absolut inte kan komma ihåg dem (dvs lösenordshanterare i webläsaren).

Standard admin kontot som är deaktiverat låter du vara deaktiverat och använder aldrig.

Att skapa din vanliga användare utan admin rättigheter. Anledningen till att man gör så är att den vanliga användaren ska egentligen aldrig behöva använda saker där admin rättighet behövs.

Utan du tilldelar din vanliga användare read/write på den utdelning som du skapar. Har du Surveliance Station igång så har du en vanlig användare för att använda den osv.

Resonemanget kring detta är att eftersom du använder din vanliga användare ofta / hela tiden så är den mer utsatt för att kunna missbrukas om det händer något konstigt med datorn.
Vi hoppas alla att vi aldrig råkar ut får något sådan men samtidigt ifall det händer så behöver elakingarna ta över ytterligare ett konto om de ska få total kontroll över din NAS.

Använder du lösenordshanterare så kan du välja att utökad säkerhet på vissa konton (att du behöver ange master password igen för att kunna använda dem) men där drar jag själv gränsen.
Det ska vara smidigt att använda och ovan är det med en lösenordshanterare.

Så du menar två admin-konton utöver standard admin-kontot. Tänkte det räckte med att skapa en vanlig användare som används utöver admin-kontot som man använder (aldrig standard admin-kontot). Vad är det för strul som kan uppstå med ett admin-konto som gör att man behöver ett sekundärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så du menar två admin-konton utöver standard admin-kontot. Tänkte det räckte med att skapa en vanlig användare som används utöver admin-kontot som man använder (aldrig standard admin-kontot). Vad är det för strul som kan uppstå med ett admin-konto som gör att man behöver ett sekundärt?

Det räcker med ett.

Det är mer ett tänk som jag har. Redundanta diskar i NASen för att om en går sönder mekaniskt så finns datat kvar.
Samma tänk för mig med två admin konton. Förväntar mig aldrig att behöva använda det andra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Eller så sätter man upp 'ssh' med förinlagda open-SSH nycklar (publika nyckeln) - det tar sig förbi även glömda password på användarkontona inklusive admin och root-kontona (dvs. man kan komma åt root-kontot med open-SSH nycklar fast den inte är inloggningsbar alls med password - 'root' brukar ha '!' som hashmarkör vilket gör att det finns ingen existerande hash för password som fungerar oavsett provade password i oändlig tid.)

- Inloggning med SSH-nycklar tittar inte ens i filen /etc/shadow där passwords-hasharna ligger utan tycker att nyckeln som ligger under /home/användaren/.ssh i filen 'authorized_keys' räcker gott nog för att anse dig som giltig användaren - man kan lägga många olika nycklar för olika användare/datorer i samma 'authorized_keys' för ett visst kontor - så man behöver inte dela med sin egna nyckel (den är din - verkligen din och inget som skall delas till andra) om det är fler andra som behöver tillgång till kontot - utan de får skapa sina egna nycklar och dela med sin publika nyckel-del och den som har tillgång till kontot lägger sedan in dessa i authorized_keys.

Att man använder openssh-nycklar är närmast standard om man skall kunna fjärradministrera med olika automatiska script för tex backupper etc. då att hela tiden behöver svara på inloggning som inte kan matas in av scriptet själv blir annars blir en issue.

Slutligen, i en NAS brukar 'ssh' vara bland det första som startas (om det är aktiverat) efter nätverket är uppstartat och innan diskar monteras, och vid stopp bland det sista som stoppas igen. Det är avsiktligt att via 'ssh' skall man ha en chans att reda ut trassel om NAS:en inte startar som tänkt. dvs. när allt trasslar på GUI-sidan eller inte går att logga in för att dess http-server inte svarar - så fungerar nästan alltid 'ssh' fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Eller så sätter man upp 'ssh' med förinlagda open-SSH nycklar (publika nyckeln) - det tar sig förbi även glömda password på användarkontona inklusive admin och root-kontona (dvs. man kan komma åt root-kontot med open-SSH nycklar fast den inte är inloggningsbar alls med password - 'root' brukar ha '!' som hashmarkör vilket gör att det finns ingen existerande hash för password som fungerar oavsett provade password i oändlig tid.)

- Inloggning med SSH-nycklar tittar inte ens i filen /etc/shadow där passwords-hasharna ligger utan tycker att nyckeln som ligger under /home/användaren/.ssh i filen 'authorized_keys' räcker gott nog för att anse dig som giltig användaren - man kan lägga många olika nycklar för olika användare/datorer i samma 'authorized_keys' för ett visst kontor - så man behöver inte dela med sin egna nyckel (den är din - verkligen din och inget som skall delas till andra) om det är fler andra som behöver tillgång till kontot - utan de får skapa sina egna nycklar och dela med sin publika nyckel-del och den som har tillgång till kontot lägger sedan in dessa i authorized_keys.

Att man använder openssh-nycklar är närmast standard om man skall kunna fjärradministrera med olika automatiska script för tex backupper etc. då att hela tiden behöver svara på inloggning som inte kan matas in av scriptet själv blir annars blir en issue.

Slutligen, i en NAS brukar 'ssh' vara bland det första som startas (om det är aktiverat) efter nätverket är uppstartat och innan diskar monteras, och vid stopp bland det sista som stoppas igen. Det är avsiktligt att via 'ssh' skall man ha en chans att reda ut trassel om NAS:en inte startar som tänkt. dvs. när allt trasslar på GUI-sidan eller inte går att logga in för att dess http-server inte svarar - så fungerar nästan alltid 'ssh' fortfarande.

Tack för inlägget. Det här låter som något som skulle kunna vara användbart. Har du någon bra guide för nybörjare?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag överfört min data och tagit bort från datorn då jag inte vill ha något på mina enheter. Ska bara uppdatera min fysiska backup och ta reda på vilken backup-molntjänst jag vill använda.

Två frågor.

Noterar att bilder laddas långsamt eller det kanske inte är långsamt egentligen, men jag jämför kanske "felaktigt" med hur bilder aldrig laddas när de låg på datorn? Såklart inget behöver laddas när det ligger lokalt på samma enhet... Spelar min bredbandshastighet roll trots att den inte är ansluten till Internet?

Finns det en app för att nå mina filer via telefonen eller behöver jag gå via webbläsaren när jag vill nå mina filer i telefonen? Synology Photos hanterar väl bara bilder och videor men tänkte om man vill komma åt dokument etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu har jag överfört min data och tagit bort från datorn då jag inte vill ha något på mina enheter. Ska bara uppdatera min fysiska backup och ta reda på vilken backup-molntjänst jag vill använda.

Två frågor.

Noterar att bilder laddas långsamt eller det kanske inte är långsamt egentligen, men jag jämför kanske "felaktigt" med hur bilder aldrig laddas när de låg på datorn? Såklart inget behöver laddas när det ligger lokalt på samma enhet... Spelar min bredbandshastighet roll trots att den inte är ansluten till Internet?

Finns det en app för att nå mina filer via telefonen eller behöver jag gå via webbläsaren när jag vill nå mina filer i telefonen? Synology Photos hanterar väl bara bilder och videor men tänkte om man vill komma åt dokument etc.

DS FILE kör du för filer/dina mappar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

DS FILE kör du för filer/dina mappar

Tack! Hämtar genast appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu har jag överfört min data och tagit bort från datorn då jag inte vill ha något på mina enheter. Ska bara uppdatera min fysiska backup och ta reda på vilken backup-molntjänst jag vill använda.

Två frågor.

Noterar att bilder laddas långsamt eller det kanske inte är långsamt egentligen, men jag jämför kanske "felaktigt" med hur bilder aldrig laddas när de låg på datorn? Såklart inget behöver laddas när det ligger lokalt på samma enhet... Spelar min bredbandshastighet roll trots att den inte är ansluten till Internet?

Finns det en app för att nå mina filer via telefonen eller behöver jag gå via webbläsaren när jag vill nå mina filer i telefonen? Synology Photos hanterar väl bara bilder och videor men tänkte om man vill komma åt dokument etc.

Jag har för mig att Synology Photo Station indexerar bilderna och att det tar en _jäkla tid_ för den att göra sitt jobb. Jag har börjat på det ett par gånger men alltid gett upp.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har för mig att Synology Photo Station indexerar bilderna och att det tar en _jäkla tid_ för den att göra sitt jobb. Jag har börjat på det ett par gånger men alltid gett upp.

Tråkigt att höra. Hur överför man annars eller synkar saker från sin kamerarulle? Så man slipper överföra och göra manuell backup av bilder/videor från telefonen till sin NAS?