sänka upplösningen på TV

Permalänk

sänka upplösningen på TV

Hej. Försöker sänka upplösningen på en tv i sommarstugan till 1080 från 4k då nätet är för segt för att klara av 4k. Modellen är Philips 50PUS9006/12. Jag har försökt googla/youtube etc men blir fan galen snart då jag inte hittar hur man ska fixa detta. Någon som lyckats med det på denna modell eller som vet om det ena går att göra?

Mvh rageposter

Permalänk
Rekordmedlem

Du får sänka upplösningen i signalkällan i stället för i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får sänka upplösningen i signalkällan i stället för i tvn.

För en person som inte fattar det dör tyvärr, kan du utveckla?

Permalänk
Medlem

Använder du TVns smartfunktion för att kolla på film eller har du en annan signalkälla?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Använder du TVns smartfunktion för att kolla på film eller har du en annan signalkälla?

Vi använder teliaplay och det går att sänka lite där och det hjälpte faktiskt. Dock bara till en viss nivå av användning av data och inte ex 1080 p. Men bra tips!

Permalänk

Kan våra problem med uppkoppling lösas genom att fixa ett 5g abonnemang med en 5g router? Nu får vi bara in ca 4mb i speed på nätet så vår nya tv här går inte att dra runt på den låga hastigheten

Permalänk
Medlem

Får du bara 4mbit med 4g tror jag inte du kommer få snabbare med ett 5g abonnemang. Är mycket kortare räckvidd på 5g från masten. Jag skulle hellre kolla på en utomhusantenn eller annan leverantör med en mast som är i bättre läge.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Kan våra problem med uppkoppling lösas genom att fixa ett 5g abonnemang med en 5g router? Nu får vi bara in ca 4mb i speed på nätet så vår nya tv här går inte att dra runt på den låga hastigheten

Jag antar att du menar 4Mbit för millibit är ingenting.

Skaffa en riktantenn, rikta in den mot en mast som har hög frekvens och lås ditt modem mot den frekvensen.

Vet du inte vilken mast som har hög frekvens? Ladda ner appen CellMapper till Android (finns inget liknande till iOS) och åk runt med appen igång. Den hittar master, frekvenser mm specifikt för den operatör du har på mobilen. Sök på forumet för mer information!

Jag fick 270Mbit med riktantenn mot en mast som låg 9km bort med 4G och Telia som operatör. Närmaste mast gav 2Mbit. Olika operatörer har olika master, olika frekvenser på masterna osv. Allas situationer är unika, så sätt dig i en bil och åk runt.

Du kan för övrigt inte ändra upplösning på din TV, det ändrar du i din Chromecast/Apple TV. Använder du inbyggda apparna så är det kört.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som andra skriver skaffa en utomhusantenn, personligen föredrar jag dock rundstrålande framför riktantenn då riktantenn är väldigt känsliga för rörelse. det blir oftast lite lägre hastighet än riktantenn men det blir stabilare och är mycket lättare att installera då man inte behöver rikta den. ett mellanting är annars panel antenn, är som en blandning mellan riktantenn och rundstrålande, du behöver rikta den men inte så noga. tänk även på att använda en riktigt bra kabel mellan antenn och router, man tappar mycket av signalen via kabeln.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Kan våra problem med uppkoppling lösas genom att fixa ett 5g abonnemang med en 5g router? Nu får vi bara in ca 4mb i speed på nätet så vår nya tv här går inte att dra runt på den låga hastigheten

Jag lyckades dubbla min när 5G kom, från 2 Mbit/s till 4 Mbit/s
På landet där jag har 4G med 100 Mbit/s hade jag problem i början med att surfen tog slut på 4K.
Kör via Apple TV så sänkte bara upplösning till 1080.

Innan Telia hade obegränsat körde jag mot Telenor vars mast ligger en bit bort.
Utan antenn fick jag 4 ner och 2 upp. Med två YAGI antenner blev det 70/10 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W