Förbättringsförslag på huvudmenyn

Permalänk
Medlem

Förbättringsförslag på huvudmenyn

Swec forum är överlag rätt bra att navigera enbart med tangentbordet, dock så är er meny är inte speciellt tillgänglighetsanpassad. Undermenyer går inte att komma åt alls via enbart tangentbordet, utan när man klickar enter på t.ex. "Forum" så går man direkt till forum, man öppnar inte upp undermenyn. Samma med space, då skrollar man bara ner istället på sidan, vilket gör det svårt att besöka t.ex. tester av grafikkort direkt eller liknande.

Två alternativ:
1. Huvudmenyalternativen agerar enbart som knappar som öppnar upp undermenyn, och länkarna flyttas ner till respektive undermeny.
2. Lägg till fokus som event för att öppna undermenyerna. Gör det dock lite jobbigare att tabba sig igenom menyn.

Ni borde kanske även lägga till en "Skip to content"-knapp, speciellt om ni funderar på att köra alternativ nmr 2.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej @Ostbullen,

I dagsläget har inget på sajten byggs för att vara tillgänglighetsanpassad enligt EN 301 549 eller tidigare standard. Menyn är ett väldigt dåligt ihopkok, rent programmeringsmässigt. JavaScript är inte min starkaste sida och den slängdes ihop vid det responsiva projektet och inte rörts sedan dess.

Nu är jag inte påläst om var för rekommendationer det görs enligt EN 301 549, men det är i sådant fall den vi kommer att följa om vi introducerar "space" för att öppna menyn.

Alt 3. är att lägga till en knapp som öppnar menyerna, en sån där pil. Minns inte om jag fick menyn att reagera på "touch" event för surfplattor som ville öppna menyn eller ej. Fick problem med att den dubbelpingade event på vissa webbläsare och den stängdes så fort jag öppnade den...

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej @Ostbullen,

I dagsläget har inget på sajten byggs för att vara tillgänglighetsanpassad enligt EN 301 549 eller tidigare standard. Menyn är ett väldigt dåligt ihopkok, rent programmeringsmässigt. JavaScript är inte min starkaste sida och den slängdes ihop vid det responsiva projektet och inte rörts sedan dess.

Nu är jag inte påläst om var för rekommendationer det görs enligt EN 301 549, men det är i sådant fall den vi kommer att följa om vi introducerar "space" för att öppna menyn.

Alt 3. är att lägga till en knapp som öppnar menyerna, en sån där pil. Minns inte om jag fick menyn att reagera på "touch" event för surfplattor som ville öppna menyn eller ej. Fick problem med att den dubbelpingade event på vissa webbläsare och den stängdes så fort jag öppnade den...

/ Johan

Hur kommer det sig att man arbetar med Javascript på en menu? Går att göra så många olika avancerade menyer med bara css. Jag som hobbykodare har gjort det många många år.
Har ni testat om den fungerar med en skärmläsare så de som använder hjälpmedel kan surfa på SweC?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

1. Huvudmenyalternativen agerar enbart som knappar som öppnar upp undermenyn, och länkarna flyttas ner till respektive undermeny.

Är det inte precis så det fungerar på mobilversionen just nu?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Hur kommer det sig att man arbetar med JavaScript på en menu?

CSS vet inte vilket typ av event (mouse/touch) som använts när man trycker på något.

Trycker man på "Forum" med en mus öppnas /forum. Undermenyn öppnas med :hover, som inte fungera på touchskärmar.

Triggar man eventet "touch" via en touchskärm öppnar vi dropdownen och visar en dold kopia av "Forum".

För att få en 100% ren CSS-meny kan man mig veterligen inte använda vår struktur* - utan man behöver då klicka på forum två gånger för att komma dit. En för att öppna en undermenyn (med hjälp av dolda input-fält) och en till gång för att komma dit på desktop.

Självklart kan man titta på storleken på skärmen för att säga när en användare bör ha en viss enhet, men du kan ha en datormus inkopplad till en mobil/surfplatta och då måste användaren klicka två gånger istället för en med musen. Alternativt fungerar bara mus vid den storleken och användare som bara har touchskärm kan då inte använda undermenyn, vilket är störta problemet.

Det vi inte tagit i beaktning är tangentbordsnavigering, annars prickade vi ett par av boxarna.

* Om man lägger till en knapp som öppnar undermenyn fungerar det hjälpligt, men blir platsbrist på mobilen istället.

Skrivet av Lagers:

Har ni testat om den fungerar med en skärmläsare så de som använder hjälpmedel kan surfa på SweC?

Nej, vi tillgänglighetsanpassar inte våra webbsajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

CSS vet inte vilket typ av event (mouse/touch) som använts när man trycker på något.

Trycker man på "Forum" med en mus öppnas /forum. Undermenyn öppnas med :hover, som inte fungera på touchskärmar.

Triggar man eventet "touch" via en touchskärm öppnar vi dropdownen och visar en dold kopia av "Forum".

För att få en 100% ren CSS-meny kan man mig veterligen inte använda vår struktur* - utan man behöver då klicka på forum två gånger för att komma dit. En för att öppna en undermenyn (med hjälp av dolda input-fält) och en till gång för att komma dit på desktop.

Självklart kan man titta på storleken på skärmen för att säga när en användare bör ha en viss enhet, men du kan ha en datormus inkopplad till en mobil/surfplatta och då måste användaren klicka två gånger istället för en med musen. Alternativt fungerar bara mus vid den storleken och användare som bara har touchskärm kan då inte använda undermenyn, vilket är störta problemet.

Det vi inte tagit i beaktning är tangentbordsnavigering, annars prickade vi ett par av boxarna.

* Om man lägger till en knapp som öppnar undermenyn fungerar det hjälpligt, men blir platsbrist på mobilen istället.

Nej, vi tillgänglighetsanpassar inte våra webbsajter.

Det var en bra förklaring, då hänger jag med varför ni har js med i menyn.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Upptäckte av en slump att Xenforo har menyerna kopplade till siffertangenterna, dvs om man trycker på 1 så öppnas första menyn och trycker man 2 så öppnas den andra osv, eller om det inte är en meny utan bara länk så går man dit. Kom "osökt" att tänka på den här tråden. Inte för att jag brukar använda tangentbordet för detta ändamål, men andra har tydligen andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Intressant lösning du hittade @ztenlund. Tryckte som en galning innan jag hittade att det var i forumet man kunde göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Intressant lösning du hittade @ztenlund. Tryckte som en galning innan jag hittade att det var i forumet man kunde göra det.

Ja, jag menade forummjukvaran Xenforo, inte xenforo.com (även om de ju kör forummjukvaran i forumdelen, förstås).

Permalänk
Medlem

I alla projekt jag jobbat i har menyn ALLTID varit ett kod-sorgebarn. Jag vet inte varför det är så riktigt, antagligen vill ingen röra skiten som hjälpligt fungerar.

Permalänk

Möjligen lägg till händelselyssnare ("keyup") för alla `nav-dropdown`-klasser som specifikt lyssnar efter knapptrycket mellanslag, eller kanske TAB eftersom den som inte navigerar med tangentbord lär ju knappast vilja använda TAB där? Sedan kan undermenyerna navigeras som vanligt med TAB.

Lyssna även efter att menyn tappar fokus (blur(?)) när TAB hoppar till nästa `nav-dropdown`-klass, och/eller att musen förs över någon annan `nav-dropdown`-klass och/eller lämnar den öppna undermenyn så den nuvarande öppna undermenyn inte förblir öppen.

Här hittade jag också kodförslag inom JS för att göra mer tillgängliga vertikala menyer & undermenyer:
https://blog.logrocket.com/build-accessible-user-interface-ta...

Jag minns från en föreläsning i Webbanvändbarhetskursen från en blind(!) programmerare (kanske till och med hänger här) som tycker att bland annat Inet har en tillgänglighetsvänlig webbsajt, så så omöjligt bör det inte vara att få till!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"