Permalänk
Medlem

Köpråd dator till 10 åring

Hej,

Vilka datorkomponenter bör man kika efter idag/prisklass för att få en dator som fungerar att spela på idag?
Tänkte sikta på en prisklass runt 8000:-

-vilka sidor har datorer i rimliga priser?
-Finns det en bra tråd/hemsida där man kan hitta information kring vilka komponenter som är ens värda att satsa på idag?
-minimum gpu, cpu, ram, osv

Kikade på denna (https://sharkgaming.se/max-bite-extreme-v2) där jag valde att uppgradera grafikkort till ett RX6500XT istället.
Borde väl ändå fungera att spela trucksimulator, forza, Minecraft mm.?

Permalänk
Medlem

ja hej hej. Att få en prebuilt för 8k är inte alltid enkelt. Sen så skulle jag inte heller rekomendera det grafikortet du valde. Det är inte helt optimalt för gaming. Eller igentligen vad som helst. Så om du skulle kunna bygga en egen dator skulle du kunna få något med ganska krafitigt mycket mer kraft. Det är riktigt enkelt och tror kanske det kan vara roligt aktivitet att ha med din tioåring på. Vi här på forumet kan hjälpa dej genom den proseduren. Om du bor i närheten av borås så kan jag bygga den ått dej dessutom. Eller kanske leta efter någon i området som kan göra det.

Sen kan man också leta efter något begagnat. Finns mycket bra grejer. Om det är ett alternativ du är inteserad i kan du leta lite nära dej och sen posta vad du hittade här. Men annars så blir det nog inte så mycket bättre med en prebuilt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Själv hade jag nog börjat med en AMD APU för att sedan stoppa i ett grafikkort när spelen blir tyngre/kravet på ögongodis blir högre. Skippar man grafikkort så blir ju datorn billigare alternativt ger en möjlighet att skippa allt skräp som finns bland de billigaste produkterna. Bör dock utan problem klara spelen du är ute efter (med något sänkta inställningar då).

Alternativt leta begagnat ifall man inte måste ha nytt.

Permalänk
Medlem

Denna ser väl ok ut annars, om man kan tänka sig en prebuilt. En lite äldre processor, men ett 3060 12 GB som inte är fy skam, för 8000 kr.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

6500 XT är verkligen inget kort jag brukar rekommendera till någon. Grafikkortet i Daytones bygge är 173 % snabbare än 6500 XT i 1080p så skillnaden är enorm.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/VUiMc.png

ja hej hej. Att få en prebuilt för 8k är inte alltid enkelt. Sen så skulle jag inte heller rekomendera det grafikortet du valde. Det är inte helt optimalt för gaming. Eller igentligen vad som helst. Så om du skulle kunna bygga en egen dator skulle du kunna få något med ganska krafitigt mycket mer kraft. Det är riktigt enkelt och tror kanske det kan vara roligt aktivitet att ha med din tioåring på. Vi här på forumet kan hjälpa dej genom den proseduren. Om du bor i närheten av borås så kan jag bygga den ått dej dessutom. Eller kanske leta efter någon i området som kan göra det.

Sen kan man också leta efter något begagnat. Finns mycket bra grejer. Om det är ett alternativ du är inteserad i kan du leta lite nära dej och sen posta vad du hittade här. Men annars så blir det nog inte så mycket bättre med en prebuilt.

Hej!

Tack för svar. Absolut, kan helt klart bygga ihop en själv. Har gjort det tidigare och det har väl aldrig varit några konstigheter, var dock många år sedan nu så har ingen aning om vilka komponenter man ska kika på därav tänkte jag bara att köpa en färdig.
Men Har en gammal (15år) gaming dator jag skulle kunna plocka isär och använda det chassiet att bygga nytt i.
Kanske räcker med en ny processor, CPU, lite fräschare ram minne o ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Denna ser väl ok ut annars, om man kan tänka sig en prebuilt. En lite äldre processor, men ett 3060 12 GB som inte är fy skam, för 8000 kr.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

/hulle.

Nej, den såg bättre ut! Kanske kan köpa liknande delar löst och använda mig av ett chassie jag har stående istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Själv hade jag nog börjat med en AMD APU för att sedan stoppa i ett grafikkort när spelen blir tyngre/kravet på ögongodis blir högre. Skippar man grafikkort så blir ju datorn billigare alternativt ger en möjlighet att skippa allt skräp som finns bland de billigaste produkterna. Bör dock utan problem klara spelen du är ute efter (med något sänkta inställningar då).

Alternativt leta begagnat ifall man inte måste ha nytt.

APU vart nytt för mig. Googlade lite och hittade en variant på Elgiganten. Dessa funkar alltså att spela på också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingT:

APU vart nytt för mig. Googlade lite och hittade en variant på Elgiganten. Dessa funkar alltså att spela på också?

beror på från modell. 5600g är ok.

men med en budget på 8k så håller jag inte med, man kan köpa ett begagnat grafikkort. tyvärr är butikspriser för grafikkort, speciellt bland low end, väldigt höga nu

t.ex gtx 1070 begagnat kan man köpa för drygt ett tusen, så slipper man uppgradera redan imorgon då det är rejält bättre än ett apu

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingT:

Hej!

Tack för svar. Absolut, kan helt klart bygga ihop en själv. Har gjort det tidigare och det har väl aldrig varit några konstigheter, var dock många år sedan nu så har ingen aning om vilka komponenter man ska kika på därav tänkte jag bara att köpa en färdig.
Men Har en gammal (15år) gaming dator jag skulle kunna plocka isär och använda det chassiet att bygga nytt i.
Kanske räcker med en ny processor, CPU, lite fräschare ram minne o ett grafikkort.

Plocka bort chassiet ifall du har ett mATX eller ATX chassi så hamnar du runt 8K är ett ganska bra balanserat bygge som kommer fungerar fint i några år för 1080p

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Du kan ju även kolla begagnade marknaden här så kan du komma ännu billigare undan

Permalänk
Medlem

Hej!

Går i samma tankar men funderar själv på nedanstående. Ta bort grafikkortet och hitta ett begagnat 1060-1080 kort för 500-1500 kr.
Där har du en plattform som är ny och kommer gå att uppgradera en bra bit i framtiden.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingT:

Hej!

Tack för svar. Absolut, kan helt klart bygga ihop en själv. Har gjort det tidigare och det har väl aldrig varit några konstigheter, var dock många år sedan nu så har ingen aning om vilka komponenter man ska kika på därav tänkte jag bara att köpa en färdig.
Men Har en gammal (15år) gaming dator jag skulle kunna plocka isär och använda det chassiet att bygga nytt i.
Kanske räcker med en ny processor, CPU, lite fräschare ram minne o ett grafikkort.

ja det låter ju bra. Sen hade jag också upgaderat storagen för att 15år gammalt kanske är lite långsamt och det är ritkgit biligt. Men om du kan spara in på chassi rekomenderar jag att göra såhär istället starkare cpu. Och sen om du kan tänka leta begagnat efter typ en 1080 kan du spara in några tusen till. Men vad har du för chasi? lär inte bli några problem men bra att veta.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/NHzlh.png

ja det låter ju bra. Sen hade jag också upgaderat storagen för att 15år gammalt kanske är lite långsamt och det är ritkgit biligt. Men om du kan spara in på chassi rekomenderar jag att göra såhär istället starkare cpu. Och sen om du kan tänka leta begagnat efter typ en 1080 kan du spara in några tusen till. Men vad har du för chasi? lär inte bli några problem men bra att veta.

Tack for tipsen av komponenterna! De ser ju ändå lovande ut och blir ju ändå inte allt för dyrt. Känns som de där kommer ge bra prestanda för pengarna.

Ska ta reda på vad det är för chassi. Det är ett riktigt oldschool, då dom var stora med massa lysande stora fläktar överallt, haha.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Denna ser väl ok ut annars, om man kan tänka sig en prebuilt. En lite äldre processor, men ett 3060 12 GB som inte är fy skam, för 8000 kr.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

/hulle.

Hej!

Hi-jackar tråden något

Ovan föreslagen dator blev jag sugen på till min 10åring som vill börja spela.

Kändes smidigt med ett färdigt paket men vad är haken? Optimal prestanda är inte målet utan att dottern ska komma igång smidigt (men försöka undvika att köpa skit)

TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopieringsfel:

Hej!

Hi-jackar tråden något

Ovan föreslagen dator blev jag sugen på till min 10åring som vill börja spela.

Kändes smidigt med ett färdigt paket men vad är haken? Optimal prestanda är inte målet utan att dottern ska komma igång smidigt (men försöka undvika att köpa skit)

TACK!

alltså haken på just den är att cpun är lite gammal (inget stort) och att det är en oem dator villket gör den snäppet intil omöjlig att uppgradera. Det är för att massa propeitära delar används. Det kan du fixa antingen genom bygga själv (riktigt enkelt). Köpa begagnat (mycket prestanda för priset), Eller att hitta någon i närheten av dej som kan bygga en dator ått dej (jag kan om du är i närheten av borås).

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

8GB RAM är alldeles för lite idag men borde gå uppgradera även i OEM dator. Ännu är det väl bara laptops dom inte gör att uppgradera RAM. Köpa till RAM är billigt just nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

alltså haken på just den är att cpun är lite gammal (inget stort) och att det är en oem dator villket gör den snäppet intil omöjlig att uppgradera. Det är för att massa propeitära delar används. Det kan du fixa antingen genom bygga själv (riktigt enkelt). Köpa begagnat (mycket prestanda för priset), Eller att hitta någon i närheten av dej som kan bygga en dator ått dej (jag kan om du är i närheten av borås).

Håller med här. Har suttit och kikat lite och det verkar vara mycket bättre att köpa delar löst och bygga själv.
Han ville köpa en Sharkgaming Maelstorm i502, kostar ca 11000:- dock med ett rtx 3050 geforce grafikkort. (16gb ram, 1tb ssd, i5 processor).

Alternativtet du gav mig är ju då mycket bättre, RX6700XT verkar vara ett bättre alternativ som ett graffikkort för det första, samt att delarna kostade runt 8000-9000:-. Så bättre delar samt lägre pris. (Om jag nu fått rätt information angående RX6700 VS 3050 kortet)

Permalänk
Medlem

Den annonsen…
”Otrolig Grafik”
”ultimat grafik”
”optimal speldator”

De sparade inte på värdeorden precis!🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingT:

Håller med här. Har suttit och kikat lite och det verkar vara mycket bättre att köpa delar löst och bygga själv.
Han ville köpa en Sharkgaming Maelstorm i502, kostar ca 11000:- dock med ett rtx 3050 geforce grafikkort. (16gb ram, 1tb ssd, i5 processor).

Alternativtet du gav mig är ju då mycket bättre, RX6700XT verkar vara ett bättre alternativ som ett graffikkort för det första, samt att delarna kostade runt 8000-9000:-. Så bättre delar samt lägre pris. (Om jag nu fått rätt information angående RX6700 VS 3050 kortet)
<Uppladdad bildlänk>

Glöm inte att göra skillnad på RX6700XT och RX6700 då skillnaden mellan dessa är tydlig. RX6700XT är det bättre kortet och i specifika spel kan skillnaden bli rätt så markant. RTX3050 i dagens spel, även i 1920x1080 är inte mycket att hurra över, riktigt unket lågpresterande kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingT:

Håller med här. Har suttit och kikat lite och det verkar vara mycket bättre att köpa delar löst och bygga själv.
Han ville köpa en Sharkgaming Maelstorm i502, kostar ca 11000:- dock med ett rtx 3050 geforce grafikkort. (16gb ram, 1tb ssd, i5 processor).

Alternativtet du gav mig är ju då mycket bättre, RX6700XT verkar vara ett bättre alternativ som ett graffikkort för det första, samt att delarna kostade runt 8000-9000:-. Så bättre delar samt lägre pris. (Om jag nu fått rätt information angående RX6700 VS 3050 kortet)
<Uppladdad bildlänk>

ja alltså något sånt här skulle ju kunna utrprestera den datorn du länkade med hästlängder. Och sen tror jag att det är en bra sak för din grab att lära sej. Alltså bygga dator

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den annonsen…
”Otrolig Grafik”
”ultimat grafik”
”optimal speldator”

De sparade inte på värdeorden precis!🤣

Borde vara olagligt och kalla det där ultimat grafik och optimal speldator.

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/bQeuZ.png

ja alltså något sånt här skulle ju kunna utrprestera den datorn du länkade med hästlängder. Och sen tror jag att det är en bra sak för din grab att lära sej. Alltså bygga dator

Jag är såld iaf, det får bli ett hemmabygge
Tänkte göra det lätt för mig och klicka hem enligt ovan specifikation.

Några andra måste-prylar man ska ha när det gäller datorbyggnation (verktyg etc)
Har det mesta vad gäller "vanliga" verktyg iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kopieringsfel:

Jag är såld iaf, det får bli ett hemmabygge
Tänkte göra det lätt för mig och klicka hem enligt ovan specifikation.

Några andra måste-prylar man ska ha när det gäller datorbyggnation (verktyg etc)
Har det mesta vad gäller "vanliga" verktyg iaf.

Gött i gött gött. Alltså inget speciellt behövs. Cpu kommer med thermal paste. Sen behövs en vanlig skiftnyckel. Men det räknas nog som normalt. Sen buntband är bra att ha men inget måste. Det är bara om man vill ha snygg kabeldragning. Om du har några andra frågor är det bara att ställa här

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Gött i gött gött. Alltså inget speciellt behövs. Cpu kommer med thermal paste. Sen behövs en vanlig skiftnyckel. Men det räknas nog som normalt. Sen buntband är bra att ha men inget måste. Det är bara om man vill ha snygg kabeldragning. Om du har några andra frågor är det bara att ställa här

Tack för återkoppling!

I och med mitt nyfunna intresse för datorbyggande har jag dessutom fått hybris och slagit ihop en egen variant på komponentkoll (dock baserad redan föreslagna komponenter )

Anledningen till detta var att jag kikade på chassistorlekar och kom fram till att en mITX skulle passa mig bättre.

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

Roligt ändå att du testade. Och här har du en vidare uppgradering på det bygget. Och allt jag hade ändrat.

Finns en billigare och lite bättre ssd

1 pinne ram är aldrig rekommenderat. Och du kommer aldrig troligtvis behöva ha mer än 32gb. Om du kör bara en pinne så blir hastigheten cpun kan använda rammet väldigt limiterat. Vilket sänker prestandan.

Fanns en psu som är minst lika bra som kostar mindre.

Valde en kylare med rgb vilket är gött. Och den jag valde presterar mycket bättre.

Windows 10 kan man ladda ner grattis. Och sen köpa en billig nyckel från till exempel gamekeys.

Chassit kommer redan med två fläktar så tre extra är onödigt.

Sen så är också corsair fläktarna du valde extremt överprisade plus dom presterar inte ens så bra. Och jag tror faktiskt att du klarar dej utan att dom är slim.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Wow!
Tackar ödmjukast för all hjälp!