Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem

Precis som fler tidigare skrivit så funkar det inte alltid att byta ut ordet mot, jag/mig/oss/vi. Ett sådant "trick" förvirrar mer än vad det hjälper, det vore bättre att gå till grunden och lära ut på korrekt sätt istället för att lära ut olika trick för att byta ut ord.

Ett liknande exempel är många som blandar ihop var? och vart?. Grundproblemet i detta fall är också dialektalt där dessa ord blandas ihop.

Var ska du? Svaret på denna fråga är en befintlighet, en plats!
Vart ska du? Svaret på denna fråga är en riktning, ditåt! uppåt!

Permalänk
Skrivet av k4rst3n:

When in doubt, byt ut de mot jag och dem mot mig så har du svaret.

Ska de åka åt det hållet?
Ska jag åka åt det hållet?

Ska dem åka åt det hållet?
Ska mig åka åt det hållet?

Eller byt till vi/oss, samma grej.

Permalänk

Det kommer väl från skolan att eleverna inte lär sig / förstår riktigt skillnaderna mellan de / dem ?

Permalänk
Medlem

Konstigt att Det och Den är så mycket lättare att höra skillnad på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Konstigt att Det och Den är så mycket lättare att höra skillnad på

Dialektalt där jag växte upp så uttalas de, det, den, där som "de"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske lite off topic men min svenskalärare sa alltid att jag skulle tänka på Oss och Vi istället för De och Dem för att förstå vad som passade bäst men än idag så är den hjälpregeln helt oanvändbar för mig.
Jag använder uteslutande ordet ”Dom”.
Säg mig vilket av ”Oss eller Vi” som låter bäst i några random exempel om ni tycker att det är en bra minnesregel.
”Ska du verkligen köpa dom där skorna?”
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!”
”Har jag råd med alla dom här tror du?”

Både de och dem känns okej men varken oss eller vi fungerar alls som hjälp för att lista ut vad som är rätt.

Anledningen till att jag/mig/vi/oss inte fungerar är att ”dom” i ovanstående meningar inte är varken subjekt eller objekt, utan artikel i bestämd form plural.

För den som vill lära sig skillnaden mellan ”de” och ”dem” är det lämpligt att först lära sig ordklasserna och sedan satsdelarna. Därefter torde det gå att förstå både genvägen ”jag/mig” och skillnaden mellan subjekt och objekt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Anledningen till att jag/mig/vi/oss inte fungerar är att ”dom” i ovanstående meningar inte är varken subjekt eller objekt, utan artikel i bestämd form plural.

För den som vill lära sig skillnaden mellan ”de” och ”dem” är det lämpligt att först lära sig ordklasserna och sedan satsdelarna. Därefter torde det gå att förstå både genvägen ”jag/mig” och skillnaden mellan subjekt och objekt.

Tack för utförligt svar
Kan du komma på något exempel där "artikel i bestämd form plural" ska skrivas som "Dem"?
Jag skulle verkligen behöva en minnesregel även för saker som skor och inte bara för människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tack för utförligt svar
Kan du komma på något exempel där "artikel i bestämd form plural" ska skrivas som "Dem"?
Jag skulle verkligen behöva en minnesregel även för saker som skor och inte bara för människor

Nej, i svenskan har vi ingen artikel som skrivs ”dem”. Artiklar är ord som ”bestämmer” vilken sak satsen handlar om (ofta ett substantiv eller pronomen). Handlar den om några särskilda katter (de katterna) eller om vilken katt som helst (en katt)?

Utan att ha tänkt särskilt länge på det tror jag att det går att tänka att artiklar i bestämd form plural alltid har ett substantiv efter sig: de där skorna, de där människorna, etc. Objektsformen av pronomenet ”dem” ersätter istället substantivet (och de ord som specificerar det) helt.

Jag köpte de här skorna igår eftersom jag tycker om de här skorna.
Jag köpte de här skorna igår eftersom jag tycker om dem.

Ovan har jag tagit upp ordklasserna substantiv (ord man kan sätta ”en” eller ”ett” framför), artiklar (ord som ’bestämmer substantiven” (en/ett, den/det, de) och pronomen (ord som ersätter substantiv (jag/mig, du/dig, vi/oss, ni/er, de/dem). Jag har även tagit upp subjekt och objekt, vilka alltså inte är ordklasser utan satsdelar, vilka bestämmer ordens ”funktion” i en mening. Förenklat är subjekt ofta. den som gör något i en mening medan objekt är den som blir utsatt för det subjektet gör (notera ”oftast”, även subjekt kan ”utsättas” för saker, beroende på hur meningarna utformas).

Jag har köpt de här skorna. Här är det ”jag” som har gjort köpandet, alltså är ”jag” subjekt, medan skorna har blivit ”utsatta” för köpandet och alltså är objekt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske lite off topic men min svenskalärare sa alltid att jag skulle tänka på Oss och Vi istället för De och Dem för att förstå vad som passade bäst men än idag så är den hjälpregeln helt oanvändbar för mig.
Jag använder uteslutande ordet ”Dom”.
Säg mig vilket av ”Oss eller Vi” som låter bäst i några random exempel om ni tycker att det är en bra minnesregel.
”Ska du verkligen köpa dom där skorna?”
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!”
”Har jag råd med alla dom här tror du?”

Både de och dem känns okej men varken oss eller vi fungerar alls som hjälp för att lista ut vad som är rätt.

Som jag skrev tidigare i tråden, så tycker jag att den bästa tumregeln är: Skriv "dem" ifall du skulle skriva "them" på engelska, och "de" i övriga fall.

I alla dina exempel blir "dom där/här" till "those" eller "these" – man skulle ju inte säga "them there shoes", så därför ska du skriva "de". Hade du däremot skrivit "Ska du verkligen köpa dom?" så skulle meningen översättas till "Are you really going to buy them?", och därför är det "dem" som gäller.

(Det finns ett sällsynt fall när tumregeln inte funkar, men 99% av tiden blir det rätt.)