När ska en jordfelsbrytare lösa ut?

Permalänk

När ska en jordfelsbrytare lösa ut?

Hej,

Jag har en liten lyktstolpe på gården som slutade att fungera. När jag monterade ner den så såg jag att myror hade byggt bo i den och att det blivit fuktigt vid sockerbiten till kablarna.

Kablarna och sockerbiten har brunnit.
Ska inte min jordfelsbrytare lösa ut vi det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Hej,

Jag har en liten lyktstolpe på gården som slutade att fungera. När jag monterade ner den så såg jag att myror hade byggt bo i den och att det blivit fuktigt vid sockerbiten till kablarna.

Kablarna och sockerbiten har brunnit.
Ska inte min jordfelsbrytare lösa ut vi det? <Uppladdad bildlänk>

Är du säker att just den kretsen skyddas av jordfelsbrytaren? Ibland är det inte alla faser/elskåp som skyddas

Permalänk
Medlem

En jordfelsbrytare skall lösa ut om det börjar gå ström längs jordledningen, vilket oftast tyder på en kortslutning eller att strömmen på något annat sätt tar fel väg.

Att kablar skadas så att det blir för hög värmeutveckling i dem, så att de därefter brinner upp, behöver inte orsaka någon form av kortslutning och behöver därmed inte trigga en jordfelsbrytare.

Liknande skador på kablar kan uppstå efter en kortslutning, och i såfall borde jordfelsbrytaren slagit till, men troligen var det ingen kortslutning i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Testa att trycka på test-knappen på jordfelsbrytaren, fungerar jordfelsbrytaren så ska den slå av omedelbart när knappen trycks in.

Bra att veta är att jordfelsbrytaren ska testas regelbundet (ca var 6:e månad), om den ej har testats regelbundet och inte löser ut vid test kan det ibland fungera att slå av och på den manuellt några gånger men skulle nog rekomendera att anlita en elektriker för att byta den då om den är gammal.

Jordfelsbrytaren löser bara ut om 30mA eller mer inte kommer tillbaka genom nollan, på din bild så verkar fas och nolla vara mest brända så kanske inte gått så mycket ström genom jord.

Kan också vara som medbor sa att den grupper ligger utanför jordfelsbrytaren, du kan testa att stänga av jordfelsbrytaren och se ifall strömmen försvinner till lyktstolpen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är du säker att just den kretsen skyddas av jordfelsbrytaren? Ibland är det inte alla faser/elskåp som skyddas

Nej det är jag i och för sig inte. Det finns en jordfelsbrytare och uttaget är jordat. Så jag antog det bara 😅

Permalänk
Medlem

På bilden är det ganska tydligt att jordledaren är oskadd. Således inget jordfel. De är fas och nolla som kortslutits.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

En jordfelsbrytare skall lösa ut om det börjar gå ström längs jordledningen, vilket oftast tyder på en kortslutning eller att strömmen på något annat sätt tar fel väg.

Att kablar skadas så att det blir för hög värmeutveckling i dem, så att de därefter brinner upp, behöver inte orsaka någon form av kortslutning och behöver därmed inte trigga en jordfelsbrytare.

Liknande skador på kablar kan uppstå efter en kortslutning, och i såfall borde jordfelsbrytaren slagit till, men troligen var det ingen kortslutning i det här fallet.

Nej den ska lösa ut om skillnaden i ström mellan fas och återledare överstiger 30 mA, strömmen kan försvinna via jordledaren men den kan lika gärna gå en annan väg och jordfelsbrytaren skyddar alltså även utan skyddsjord.

Felet på bilden kan ha skett mellan fas och återledare och det skyddar inte jordfelsbrytaren mot utan det blir då som en vanlig last och då är det säkringen som ska lösa ut av det om strömmen blir stor nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kanske att det här blir en till fråga.

Uttaget som lampan har suttit i har en jordkabel dragen till sig, men när jag trycker på testknappen på jordfelsbrytaren så är det fortfarande ström till det uttaget.

Köket som också har jordade uttag och jordkabel är också strömsatt.
Badrummet däremot blev strömlöst när jag testade jordfelsbrytaren.

Vad beror det här på? Är dom jordade eluttagen egentligen inte jordad på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Kanske att det här blir en till fråga.

Uttaget som lampan har suttit i har en jordkabel dragen till sig, men när jag trycker på testknappen på jordfelsbrytaren så är det fortfarande ström till det uttaget.

Köket som också har jordade uttag och jordkabel är också strömsatt.
Badrummet däremot blev strömlöst när jag testade jordfelsbrytaren.

Vad beror det här på? Är dom jordade eluttagen egentligen inte jordad på något sätt?

Låter som om du har mer än ett proppskåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Kanske att det här blir en till fråga.

Uttaget som lampan har suttit i har en jordkabel dragen till sig, men när jag trycker på testknappen på jordfelsbrytaren så är det fortfarande ström till det uttaget.

Köket som också har jordade uttag och jordkabel är också strömsatt.
Badrummet däremot blev strömlöst när jag testade jordfelsbrytaren.

Vad beror det här på? Är dom jordade eluttagen egentligen inte jordad på något sätt?

Jordfelsbrytare har inget med jordade uttag att göra, dumt namn som skapar förvirring. Jordkabel behövs inte för att jordfelsbrytaren ska fungera, den behöver bara fas och nolla.
Jordade uttag är en annan typ av säkerhet.

Bara ditt badrum är skyddat av jordfelsbrytaren

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Kanske att det här blir en till fråga.

Uttaget som lampan har suttit i har en jordkabel dragen till sig, men när jag trycker på testknappen på jordfelsbrytaren så är det fortfarande ström till det uttaget.

Köket som också har jordade uttag och jordkabel är också strömsatt.
Badrummet däremot blev strömlöst när jag testade jordfelsbrytaren.

Vad beror det här på? Är dom jordade eluttagen egentligen inte jordad på något sätt?

Om din bostad är av äldre modell så kan det vara så att enbart badrummet är över jordfelsbrytare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Kanske att det här blir en till fråga.

Uttaget som lampan har suttit i har en jordkabel dragen till sig, men när jag trycker på testknappen på jordfelsbrytaren så är det fortfarande ström till det uttaget.

Köket som också har jordade uttag och jordkabel är också strömsatt.
Badrummet däremot blev strömlöst när jag testade jordfelsbrytaren.

Vad beror det här på? Är dom jordade eluttagen egentligen inte jordad på något sätt?

Det låter som om elinstallationen i badrummet är nyare än i resten av huset och att man då monterat in en jfb som kopplats bara till badrummet, kanske för att man inte velat koppla in den på hela huset pga att det varit en gammal installation som kanske har en del läckströmmar som riskerar att utlösa jfb.
Finns det ingen märkning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låter som om du har mer än ett proppskåp?

Låter mer som att jordfelsbrytaren är efterinstallerad i en äldre installation vid en badrumsrenovering e dyl. Man får inte sätta 230 V-uttag eller elgolvvärme i våtrum utan att det finns JFB. Billigare att sätta dit en klenare som bara skyddar badrummet...

Tillägg: Och som mrqaffe skriver kan det även bli problem med att JFB:n "upptäcker" svagheter i en gammal installation.

Permalänk

Jävlar, trodde jag dålig koll på det här. Men jag har verkligen ingen koll alls tydligen.
Trodde att dom jordade uttagen gick genom jordfelsbrytaren.

Ännu en fråga, dom jordade uttagen som inte går genom jordfelsbrytaren. Är dom bra och säker ändå, eller är det skit som måste rättas till?

Vad är det jag har i jordade uttagen som går genom jordfelsbrytaren som jag inte har i dom andra jordade uttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Jävlar, trodde jag dålig koll på det här. Men jag har verkligen ingen koll alls tydligen.
Trodde att dom jordade uttagen gick genom jordfelsbrytaren.

Ännu en fråga, dom jordade uttagen som inte går genom jordfelsbrytaren. Är dom bra och säker ändå, eller är det skit som måste rättas till?

Vad är det jag har i jordade uttagen som går genom jordfelsbrytaren som jag inte har i dom andra jordade uttagen?

Jordfelsbrytaren känner bara av skillnad i ström och behöver ingen jord för att fungera, t.ex. om du råkar röra vid något strömförande så att strömmen går genom dig ner i golvet så kommer den känna av att strömmen inte kommer tillbaka och stänga av strömmen.

Ett jordat uttag skyddar genom att jorda höljet på apparater med metallhölje så att om en kabel inuti apparaten kommer i kontakt med höljet så kortsluts strömmen mot jord så att höljet inte blir farligt att röra vid och säkringen löser förhoppningsvis ut, det kan dock bli så att det inte går tillräckligt mycket ström genom för att lösa ut säkringen och då kan det bli varmt i kopplingarna.

Jag har varit hos en kund (jag jobbar som elektriker) som hade problem med en säkring som löste ut ofta och det visade sig att en belysningsstolpe i deras trädgård så hade isoleringen på en kabel skavts sönder så att kopparn kom i kontakt med det jordade höljet, jag mätte upp ca 2000 w som läckte ut genom jord (ca 9A så att säkringen på 10A löste bara ut när annat var igång samtidigt på den gruppen, den gruppen var ej skyddad av jordfelsbrytare).

Så en jordfelsbrytare skyddar mot fler typer av fel, t.ex. skadade kablar, fukt i kopplingar och felaktiga/gamla apparater som inte är korrekt jordade.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En jordfelsbrytare skall lösa ut om det börjar gå ström längs jordledningen, vilket oftast tyder på en kortslutning eller att strömmen på något annat sätt tar fel väg.

Att kablar skadas så att det blir för hög värmeutveckling i dem, så att de därefter brinner upp, behöver inte orsaka någon form av kortslutning och behöver därmed inte trigga en jordfelsbrytare.

Liknande skador på kablar kan uppstå efter en kortslutning, och i såfall borde jordfelsbrytaren slagit till, men troligen var det ingen kortslutning i det här fallet.

Jordledningen trodde jag åtminstone inte hade något att göra om det löser ut.

Min uppfattning var om all ström i ettan inte leds tillbaka genom nollan skulle det lösa ut.

Permalänk
Medlem

Kyl, frys och värmepanna ska inte ligga bakom JFB. Om strömmen går och JFB bryter, ska inte all mat bli förstörd bara för att man inte är hemma.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Jävlar, trodde jag dålig koll på det här. Men jag har verkligen ingen koll alls tydligen.
Trodde att dom jordade uttagen gick genom jordfelsbrytaren.

Ännu en fråga, dom jordade uttagen som inte går genom jordfelsbrytaren. Är dom bra och säker ändå, eller är det skit som måste rättas till?

Vad är det jag har i jordade uttagen som går genom jordfelsbrytaren som jag inte har i dom andra jordade uttagen?

Vanlig skyddsjord går via vanlig säkring, lite som en ’säker kortslutning’, en jordfelsbrytare bryter snabbare bara

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/...

Permalänk
Medlem

De är säkert korrekt jordade, du kan ohm-mäta mellan jordblecket och diskbänken och då få närmast 0 ohm. Brinner multimetern så är det hög tid att anlita el-gurus.

Låter det inte som att jordfelsbrytaren bara skyddar badrummets fas istället för en bred jordfelsbrytare som övervakar samtliga faser. Att den installerats i samband med någon tvättmaskinsinstallation eller liknande? Eller i värsta fall av tidigare boende. Jag spekulerar bara då jag inte vet hur länge ni bott i detta hus. Värt att kolla upp ordentligt i alla fall så att ni är fullt medvetna om hur el och skydd fungerar i just er villa. Antingen en egen okulärbesiktning i elskåpet (följa kablar och skapa en ritning), eller att du kallar till dig folk som jobbar med detta dagligen. (Mina ord för behörighet.)

Det finns tusentals märkliga installationer runt om i Sverige, men folk som flyttar in i sina nya boende bara förutsätter att allt är som de själva tror. (Inte menad som någon kritik mot just TS, men en tankeställare.) Jag kröp på alla fyra och mätte varenda uttag med och utan säkring när jag flyttade in och upptäckte att ett vägguttag i köket gick på sovrumssäkringen! En överraskning från 50-talet, men bra med fungerande belysning om köksproppen går!

Förslag på ett andra test om du har tvättmaskin i badrummet; blir den strömlös när du drar belysningsproppen till badrummet? Skyddar jordfelsbrytaren även tvättmaskinen? Ser fram emot att höra hur det var kopplat när ni får ordning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jordledningen trodde jag åtminstone inte hade något att göra om det löser ut.

Min uppfattning var om all ström i ettan inte leds tillbaka genom nollan skulle det lösa ut.

Så är det också, i alla fall delvis... Jordfelsbrytaren jämför om det går lika mycket ström i fas och nolla, dvs om strömmen "rymmer" någonstans eller inte. I och med att gränsen är mycket lägre gör det även att den bryter jordade apparater tidigare än vad bara en säkring gör. Den går ju först när strömmen överstiger specifikationen, som är högre än vad en förväntad förbrukare drar, medan jordfelsbrytaren kommer att bryta redan vid en långt längre ström. Skillnaden med jordat blir att ingen (beroende på situation) behöver ta i apparaten och kökskranen, utan jordfelsbrytaren kommer att ha fimpat spänningen redan innan dess. Rent principiellt skulle man kunna ha 9 A som går genom brödrostens metallutsida till jord utan att en idag vanlig säkring löser ut. Just det scenariot är kanske inte så sannolikt, men jordfelsbrytaren kommer att ha fimpat redan vid tiotals millliampere istället.

Men det är riktigt att en jordfelsbrytare inte alls är verkningslös utan jord, men jordat ökar sannolikheten för att den bryter redan innan någon tar i prylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Kyl, frys och värmepanna ska inte ligga bakom JFB. Om strömmen går och JFB bryter, ska inte all mat bli förstörd bara för att man inte är hemma.

Kyl och frys ska inte vara utanför jordfelsbrytare (iallafall inte på nya installationer) men det är bra om dom har en egen jordfelsbrytare/personskyddsbrytare (jordfelsbrytare och säkring i ett).

Värmepanna kan ibland vara problem med vanlig jordfelsbrytare och vid fast inkoppling behöver de inte jordfelsbrytare.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stevengerrard08:

Jävlar, trodde jag dålig koll på det här. Men jag har verkligen ingen koll alls tydligen.
Trodde att dom jordade uttagen gick genom jordfelsbrytaren.

Ännu en fråga, dom jordade uttagen som inte går genom jordfelsbrytaren. Är dom bra och säker ändå, eller är det skit som måste rättas till?

Vad är det jag har i jordade uttagen som går genom jordfelsbrytaren som jag inte har i dom andra jordade uttagen?

Det är säkrare att ha jfb till hela installationen men man kanske inte vågade koppla så pga att installationen är gammal men man gjorde nått eljobb i badrummet och måste då sätta en jbf åtminstone där, kravet på skyddsjord och jfb överallt vid nyinstallation kom 1995.

Du kan installera en jfb för allt om du vill, det är inte så svårt men kan som sagt leda till att du behöver renovera saker som får den att lösa ut, rent säkerhetsmässigt är det ju däremot bra att tvingas renovera dåliga bitar men det kan innebära mer jobb än man först trodde skulle krävas.

Det går även att börja med att mäta upp hela elinstallationen för att kolla om man då upptäcker några problem och om den verkar bra enligt moderna krav så installerar man en jfb efter det och hoppas att det inte finns några fuktproblem eller liknande som inte syntes när man mätte.

Det går även att helrenovera elen och skyddsjorda allt och installera jfb, det är en investering i huset men det blir ju naturligtvis dyrare än att bara installera jfb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Vanlig skyddsjord går via vanlig säkring, lite som en ’säker kortslutning’, en jordfelsbrytare bryter snabbare bara

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/...

Skyddsjorden får inte ha en säkring inkopplad däremot kan säkringen på fasen lösa ut om fasen kopplas till skyddsjorden.
Det är en tekniskt viktig skillnad för som du formulerade dig så kan man läsa det som att det är en säkring på skyddsjorden och det är förbjudet.

Skrivet av mc68000:

De är säkert korrekt jordade, du kan ohm-mäta mellan jordblecket och diskbänken och då få närmast 0 ohm. Brinner multimetern så är det hög tid att anlita el-gurus.

Låter det inte som att jordfelsbrytaren bara skyddar badrummets fas istället för en bred jordfelsbrytare som övervakar samtliga faser. Att den installerats i samband med någon tvättmaskinsinstallation eller liknande? Eller i värsta fall av tidigare boende. Jag spekulerar bara då jag inte vet hur länge ni bott i detta hus. Värt att kolla upp ordentligt i alla fall så att ni är fullt medvetna om hur el och skydd fungerar i just er villa. Antingen en egen okulärbesiktning i elskåpet (följa kablar och skapa en ritning), eller att du kallar till dig folk som jobbar med detta dagligen. (Mina ord för behörighet.)

Det finns tusentals märkliga installationer runt om i Sverige, men folk som flyttar in i sina nya boende bara förutsätter att allt är som de själva tror. (Inte menad som någon kritik mot just TS, men en tankeställare.) Jag kröp på alla fyra och mätte varenda uttag med och utan säkring när jag flyttade in och upptäckte att ett vägguttag i köket gick på sovrumssäkringen! En överraskning från 50-talet, men bra med fungerande belysning om köksproppen går!

Förslag på ett andra test om du har tvättmaskin i badrummet; blir den strömlös när du drar belysningsproppen till badrummet? Skyddar jordfelsbrytaren även tvättmaskinen? Ser fram emot att höra hur det var kopplat när ni får ordning på det hela.

Ja det är en bra början men man bör också mäta med ett annat instrument, en installationstestare är mer lämpad för uppgiften om man ska kolla det seriöst, de kan upptäcka saker en multimeter inte känner av och även testa att jfb löser ut på rätt tid och ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En seriös installation bör ha en gruppförteckning vid elcentralen som talar om vilka säkringar/grupper som en jordfelsbrytare skyddar. Detta förenklar felsökning avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

En seriös installation bör ha en gruppförteckning vid elcentralen som talar om vilka säkringar/grupper som en jordfelsbrytare skyddar. Detta förenklar felsökning avsevärt

Är väldigt vanligt att folk inte uppdaterar gruppscheman efter renovering.
Många äldre lägenheter/hus som renoveras nu är från 70 talet och mycket hinner hända på 50 år.

@Ts du kan utan problem be behörig installatör ordna jfb över hela din central utan att behöva byta. Jfb börjar på 40A vid 3 pol+N om jag inte kommer ihåg fel 😊 förut fanns även 25A men väldigt ovanligt med högre än 25A i hus/lgh nu för tiden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väldigt vanligt att folk inte uppdaterar gruppscheman efter renovering.
Många äldre lägenheter/hus som renoveras nu är från 70 talet och mycket hinner hända på 50 år.

Folk? Det är ju elektrikerns jobb? Det ingår i jobbet att man lämnar dokumentation efter sig
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/anlita-ett-el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Folk? Det är ju elektrikerns jobb? Det ingår i jobbet att man lämnar dokumentation efter sig
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/anlita-ett-el...

Jag vet mycket väl vad elsäkerhetsverket säger, jag är elektriker.
Dock är det VÄLDIGT vanligt med hobby elektriker, speciellt i hus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet mycket väl vad elsäkerhetsverket säger, jag är elektriker.
Dock är det VÄLDIGT vanligt med hobby elektriker, speciellt i hus

Som om det alltid hjälper... Jag satt i styrelsen i en brf där föreningens egen central saknade all form av schema och min egen lägenhet hade en gruppförteckning som gissningsvis var från den gamla centralen. Dvs, slå av och mät, för att se att det du trodde hände faktiskt hände, vilket inte alltid var fallet. Never ass-ume... Inte så troligt att ett stambyte på 90-talet i en hel förening/flerfamiljshus var utfört av en hemmapulare.

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att man lägger vissa delar utanför jordfelsbrytaren.
Inte kul om ett utomhusuttag ligger på jfb och det ligger en förlängningskabel i dagg på gräsmattan och den slår ut hela huset, gäller även bastu.
Kan vara bättre att lägga dessa mot en undercentral så bryts inte hela huset.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Inte ovanligt att man lägger vissa delar utanför jordfelsbrytaren.
Inte kul om ett utomhusuttag ligger på jfb och det ligger en förlängningskabel i dagg på gräsmattan och den slår ut hela huset, gäller även bastu.
Kan vara bättre att lägga dessa mot en undercentral så bryts inte hela huset.

Eller så sätter man in PSA 😊 inte värt med en till UC

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25