Permalänk
Medlem

Dra nätverk i hemmet

Hej alla!

Sambon och jag har gått o blivit första husägare som vi ska börja renovera och då jag skulle vilja ha ett litet "nätverkshörn" så att säga så kommer vi behöva dra nya kablar för att försöka samla ihop allt.

Det är fiber indraget redan.

Min tanke är att samla router asus RT-AX88u, nas, NVR, Hue bridge på samma ställe och sedan dra kablar därifrån dit det behövs, från router till nätverksuttag vid tv för det som behöver kablar där som konsoler t.ex. och sedan kablar till två nätverksuttag i kontoret/nördrummet.

Vad är det man ska tänka på? vi kommer ju behöva göra egna kablar som går att koppla in i routern och sedan i liknande som dessa https://www.webhallen.com/se/product/252698-Deltaco-UTP-natve...
men finns ju ett par olika kablar med solid copper och icke, Cat6/6a osv

Så frågan är vad rekommenderar ni för kablar?
skulle https://www.webhallen.com/se/product/282843-Deltaco-UTP-Cat6-... räcka?
(ja 305m lär inte behövas men priset för 100m vs 305m va för liten att inte tänka 305m)

Kommer också ev behöva göra nya kablar som klarar POE om de kablar som medföljer kamerorna inte räcker dit de är tänkte att sitta, något extra man behöver tänka på om POE?

Tar tacksam emot all hjälp och tips man kan få från er alla som är mer proffs än vad en annan är

Tack på förhand och trevlig helg!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har en bra grundplan. Men satsa på att sätta upp ett rack med hyllor och patchpanel där du vill ha din nätverkshörna. Då har du en ännu bättre grund att stå på och kan enkelt uppdatera och uppgradera.
Gällande kabeldragning så är det installationskabel (solida ledare) du ska ha. Sedan så tycker jag att du ska, där du kan, dra nätverkskabeln i flexslang/vp-rör. Det är mycket mer framtidssäkert och, nu är det här en personlig åsikt, mycket snyggare med en dold installation. Gällande POE så är den inte allt för kinkig, så länge du ser till att du har fullkopplade kontaktdon.

Om du väljer att göra som jag rekommenderar med dold installation så vill jag bara rekommendera elbutik.se, där kan du hitta nätverksuttag till vettiga priser från vanliga märken som Elko och Eljo/Schneider som för det mesta brukar användas till uttag och strömbrytare.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xynter:

Det låter som att du har en bra grundplan. Men satsa på att sätta upp ett rack med hyllor och patchpanel där du vill ha din nätverkshörna. Då har du en ännu bättre grund att stå på och kan enkelt uppdatera och uppgradera.
Gällande kabeldragning så är det installationskabel (solida ledare) du ska ha. Sedan så tycker jag att du ska, där du kan, dra nätverkskabeln i flexslang/vp-rör. Det är mycket mer framtidssäkert och, nu är det här en personlig åsikt, mycket snyggare med en dold installation. Gällande POE så är den inte allt för kinkig, så länge du ser till att du har fullkopplade kontaktdon.

Om du väljer att göra som jag rekommenderar med dold installation så vill jag bara rekommendera elbutik.se, där kan du hitta nätverksuttag till vettiga priser från vanliga märken som Elko och Eljo/Schneider som för det mesta brukar användas till uttag och strömbrytare.

Tackar för tipsen!.

Just racket o hyllor och patchpanel har funnits i tanken, men får inte riktigt ihop vad som krävs eller hur det ska kopplas när man kollar runt.

Har du lite tips på var man kan leta efter grejer att köpa för det?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

För att köpa kolla in Komplett och Dustin Home, dom har saker för sådant här. Kanske ev. Amazon också.

Tänk på hur stort rack kabinettet kommer du behöva?
Du skall få plats med en patchpanel, en Switch, hylla till router, nvr, nas och till hue bridge så vi pratar om 6U minimum, kan vara trevligt att bygga ut i framtiden eller ändra något som passar en bättre så alltid bättre att överdimensionera ta tex 9U eller 12U storlek, det är bra om man vill göra det lite snyggt med kabelhantering osv. Enklare så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Biltemas Cat6 kostar 1400kr och är solid (om de nu inte ändrat material under åren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

För att köpa kolla in Komplett och Dustin Home, dom har saker för sådant här. Kanske ev. Amazon också.

Tänk på hur stort rack kabinettet kommer du behöva?
Du skall få plats med en patchpanel, en Switch, hylla till router, nvr, nas och till hue bridge så vi pratar om 6U minimum, kan vara trevligt att bygga ut i framtiden eller ändra något som passar en bättre så alltid bättre att överdimensionera ta tex 9U eller 12U storlek, det är bra om man vill göra det lite snyggt med kabelhantering osv. Enklare så.

tackar! tror jag fick ihop det hur man ska dra.

Router - Switch - patchpanel - backsidan patchpanel till nätverksuttaget - det som behöver nätverk

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det är viktigt att placera routern strategiskt i det här fallet, då den även är trådlös accesspunkt. Om huset är lite större, eller om exempelvis standard Älvsbyhus-modellen som är väldigt avlångt, så kan det vara passande att placera routern i närheten av inkommande fibern, och komplettera med en till Asus AX-router i Mesh-läge för att få bra täckning och signalstyrka i hela huset.

Om huset däremot är relativt fyrkantigt, eller L-format, så bör förstås routern placeras så mitt i huset som möjligt för att få jämn wifi-täckning åt båda håll, förutsatt att wifi-signalstyrkan räcker till.

Du kan förstås istället välja att komplettera upp med PoE-switch och två eller fler accesspunkter för att säkra upp bra räckvidd på wifi:t, detta kan vara extra viktigt om du har ett hus med flera plan. Jag har exempelvis en kåk med tre plan om 60kvm och har valt att installera en accespunkt per våning för att säkerställa full signalstyrka på alla plan. Det ska tilläggas att jag har onormalt mycket wifi-anslutna brytare och sensorer så det kan räcka med en accesspunkt varannan våning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesTro88:

Vad är det man ska tänka på? […]
men finns ju ett par olika kablar med solid copper och icke, Cat6/6a osv

Solid/enkardelig utan skärm (UTP) i den fasta installationen, dvs uttag till uttag. Du ska ha inomhuskabel som inte alstrar extra tråkiga gifter om den brinner. Det blir som påpekat ovan lättare att byta mot fiber i framtiden om man dragit i flexslang inuti vägg, men den möjligheten har man ju inte alltid när man renoverar.

Kopplingsdosor som passar med flexslang av standardmått OCH standardiserade ethernet-uttag gör att man helst vill dra två flexslangar till varje uttag och ha bara en kabel per flexslang. Det kan gå att klämma in två kablar per flexslang men då lär det bli krångligt att få ut dem igen.

Eftersom 10 Gbit/s nätverksutrustning över koppar är tråkigt effektalstrande fortfarande (och rätt dyrt) så är > CAT 6 inte helt nödvändigt. Observera att i alla fall CAT 6A har speciella krav på hur lite man får vira upp paren, vilket kräver speciella uttag. Jag körde på Kjells CAT 6A keystone i min installation, men har inte testat med något > 1 Gbit/s. CAT 6A är styvare och tjockare än CAT 6 beroende på sin plastkärna och mer koppar.

Permalänk
Medlem

Tackar verkligen för all hjälp! känns som sagt att grundplanen ändå va rätt tänk, behövde bara en lite spark i rätt riktning med lite små saker och känns som jag har mer koll nu!

får se hur dolt vi kommer kunna dra alla kablar, men då vi ändå kommer dra om all el i huset och då högst troligt kommer byta vägarna o bygga in elen så bör vi ju kunna passa på att dra rör o kablar för nätverk också, vi får se hur det går!

och åter igen tack för all hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

När det gäller POE så ska du se till att det är riktig koppar i kablarna och inte "Copper-clad aluminium" som det kan vara i billigare kablar, vilket leder till högre resistans i kabeln och större spänningsfall/effektförluster för POE

Permalänk
Medlem

Du ska ha solid kabel för fast installation. Cat6 räcker men kostar inte så mycket extra med 6a. Köp uttag av samma fabrikat som eluttag och srömställare så att det blir samma design när ni håller på. Köp då fästplatta för keystone. Och sedan köper man verktygsfria keystone och stoppar dit.

Om du ska ha ett 19 skåp så köper du en patchpanel med keystone, så klickar du bara i don. Annars finns det mini-patchpanel eller sätter man några uttag på väggen om det bara är typ 4st kablar.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är, vilket jag själv just märkte, är att schneider actassi keystone enbart passar i actassi paneler. Så i patchpanel välj en annan typ 😊

Jag har själv satt upp en 6u och jag får plats, ganska precis
NAS, router, fiber konverter, switch och en Eaton 3s ups.
Jag monterade även in 2x fläktar i toppen av chassi med phobya adapter med en Noctua fan controller för att kunna kontrollera fläkterna och låta dem gå på 30%

Edit
Om jag hade fått plats hade jag kikat på 9u rack, 6u är trångt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25