Acer gör AMD-debut med Radeon RX 7600 iklädd radialfläkt

Permalänk
Melding Plague

Acer gör AMD-debut med Radeon RX 7600 iklädd radialfläkt

När Acer lanserar sitt första AMD-kort ärver Radeon RX 7600 Predator Bifrost samma okonventionella kombination av radial– och axialfläkt som Arc A770.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RX 7700/7800 tack

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Snusfri

RTX 4090 tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

RTX 4090 tack.

Varsegod, bara att beställa ett!
https://www.prisjakt.nu/c/grafikkort?532=39780

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kul med fler AIB's!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

Hur skiljer sig denna från alla de andra modellerna från andra företag? De ser ju alla precis likadana ut och vet inte vad nyheten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur skiljer sig denna från alla de andra modellerna från andra företag? De ser ju alla precis likadana ut och vet inte vad nyheten är.

Radialfläkt brukar betyda att det är en blowerkylare dvs att den varma uften trycks ut från lådan, fördelen brukar vara att man kan få ett tunnare kort, nackdelen är ofta en högre ljudnivå. Förr var denna kylning väldigt vanlig och är fortfarande vanlig på prokort för att kunna hålla dem på 1 eller 2 kortplatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MegaMuztek:

Radialfläkt brukar betyda att det är en blowerkylare dvs att den varma uften trycks ut från lådan, fördelen brukar vara att man kan få ett tunnare kort, nackdelen är ofta en högre ljudnivå. Förr var denna kylning väldigt vanlig och är fortfarande vanlig på prokort för att kunna hålla dem på 1 eller 2 kortplatser.

Jo men hur skiljer sig denna mot de modeller som redan finns för Intel Arc?
Är det verkligen en nyhet egentligen. Känns lite mer som reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jo men hur skiljer sig denna mot de modeller som redan finns för Intel Arc?
Är det verkligen en nyhet egentligen. Känns lite mer som reklam.

Finns vad jag vet inget annat arc kort med denna typ av kylning, alla andra kort jag sett har axialfläktar, det är den stora skillnaden, luften trycks då inte ut ur lådan utan pressas rakt ner mot kylaren och därefter åt alla håll ut från grafikkortet, den mesta varma luften behålls då i lådan och behöver tas om hand av chassiefläktarna. Kylaren blir som regel tjockare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MegaMuztek:

Finns vad jag vet inget annat arc kort med denna typ av kylning, alla andra kort jag sett har axialfläktar, det är den stora skillnaden, luften trycks då inte ut ur lådan utan pressas rakt ner mot kylaren och därefter åt alla håll ut från grafikkortet, den mesta varma luften behålls då i lådan och behöver tas om hand av chassiefläktarna. Kylaren blir som regel tjockare

https://www.inet.se/produkt/5413099/acer-predator-arc-a770-bi...

Är ju inte nytt så vet inte vad nyheten är.

De hade kunnat skrivit om detta istället
https://www.tomshardware.com/news/gigabyte-geforce-rtx-4060-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Står väl rätt så tydligt redan i rubriken att Acer gör ''AMD-debut''...?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MammDiin:

Står väl rätt så tydligt redan i rubriken att Acer gör ''AMD-debut''...?

Fast vem är hypad. Ett undermåligt grafikkort med en kylare som inte är ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du länkar ju ett intel, nyheten är ju att det är ett AMD, ingen kylning är ny, men har blivit mer och mer ovanlig. Det 4060-kort du länkar är ungefär lika undermåligt isf rtx 4060 har ju inte precis fått några goda omdömen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MegaMuztek:

Du länkar ju ett intel, nyheten är ju att det är ett AMD, ingen kylning är ny, men har blivit mer och mer ovanlig. Det 4060-kort du länkar är ungefär lika undermåligt isf rtx 4060 har ju inte precis fått några goda omdömen

Jag länkar intel för att jag pratade om Arc? Att kylaren inte är särskilt ny. Du kan ju försöka hänga med lite?
DU skrev trotsallt: "Finns vad jag vet inget annat arc kort med denna typ av kylning"
Åh nej, 4060 är lika undermåligt! Läste du ens vad den artikeln handlar om?

Tror nog den artikeln är mer intressant än att Sweclockers gör reklam för Acer indirekt med en tråkig artikel (antal svar i tråden är ju bevis på att ingen bryr sig)

Medans ett ultra low profile kort som detta nedan, troligtvis vore mer intressant för en mini-Gaming PC eller något.

Permalänk
Medlem

Intressant blandning på kylare.

Grabben har ett Acer 3060Ti med endast "blower" fläkt på.
Tycker ändå inte att det är så farligt högljutt, däremot är deras egna chassifläktar katastrof...

kombinationen borde bädda för lägre att den inte behöver blåsa lika hårt, om tempen blir lägre över lag...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag länkar intel för att jag pratade om Arc? Att kylaren inte är särskilt ny. Du kan ju försöka hänga med lite?
DU skrev trotsallt: "Finns vad jag vet inget annat arc kort med denna typ av kylning"
Åh nej, 4060 är lika undermåligt! Läste du ens vad den artikeln handlar om?

Tror nog den artikeln är mer intressant än att Sweclockers gör reklam för Acer indirekt med en tråkig artikel (antal svar i tråden är ju bevis på att ingen bryr sig)

Medans ett ultra low profile kort som detta nedan, troligtvis vore mer intressant för en mini-Gaming PC eller något.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/otqWgncgfqEVHMwUHDMDaM-970-80.jpg.webp

Acer är ny med Amd. Är också nytt med blower/open mixad design för Amd. Vilket är vad som var "unikt" med acers Arc kort också.

Sen att du anser att det är en tråkig nyhet, ja vad du länkade är inte direkt mer intressant för mig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rwkk:

Acer är ny med Amd. Är också nytt med blower/open mixad design för Amd. Vilket är vad som var "unikt" med acers Arc kort också.

Sen att du anser att det är en tråkig nyhet, ja vad du länkade är inte direkt mer intressant för mig...

90% av nyheterna på Sweclockers är ju tyvärr rätt tråkiga.
Medans utländska motsvarigheter pumpar ut nyheter nästan dygnet runt som är mer intressanta.

Så den här nyheten är alltså intressant för dig?
Och om du läser det jag skrev så nämnde jag: "mini gaming pc eller något". Alltså, för folk som sysslar med sådant, vilket troligtvis exkluderar dig. Finns mikrodatorer som bara är stora som ett gamecube om inte mindre, men som inte ens har något grafikkort annat än ett tråkigt integrerat.

Det var dessutom bara ett exempel på en nyhet som troligen hade fått mer clicks än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag länkar intel för att jag pratade om Arc? Att kylaren inte är särskilt ny. Du kan ju försöka hänga med lite?
DU skrev trotsallt: "Finns vad jag vet inget annat arc kort med denna typ av kylning"
Åh nej, 4060 är lika undermåligt! Läste du ens vad den artikeln handlar om?

Tror nog den artikeln är mer intressant än att Sweclockers gör reklam för Acer indirekt med en tråkig artikel (antal svar i tråden är ju bevis på att ingen bryr sig)

Medans ett ultra low profile kort som detta nedan, troligtvis vore mer intressant för en mini-Gaming PC eller något.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/otqWgncgfqEVHMwUHDMDaM-970-80.jpg.webp

Om du inte tycker artikeln är intressant behöver du inte läsa den. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

90% av nyheterna på Sweclockers är ju tyvärr rätt tråkiga.
Medans utländska motsvarigheter pumpar ut nyheter nästan dygnet runt som är mer intressanta.

Så den här nyheten är alltså intressant för dig?
Och om du läser det jag skrev så nämnde jag: "mini gaming pc eller något". Alltså, för folk som sysslar med sådant, vilket troligtvis exkluderar dig. Finns mikrodatorer som bara är stora som ett gamecube om inte mindre, men som inte ens har något grafikkort annat än ett tråkigt integrerat.

Det var dessutom bara ett exempel på en nyhet som troligen hade fått mer clicks än denna.

nej det är det inte, men som du säger, resten är inte det heller. Och jag har inga bättre förslag, menade bara att ditt förslag såg lika tråkigt ut som detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Om du inte tycker artikeln är intressant behöver du inte läsa den. Eller?

Vad är alternativet på Sweclockers Man läser det lilla som läggs upp. Känns som de hade mer artiklar och sådant förr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt tråd för rätt ämne, diskussion kring innehåll på Sweclockers i stort kan med fördel tas i feedback-forumet, via kontaktformuläret eller om man så verkligen känner att man har något på benen, direkt i mail till Edin. Jag vet att han gärna lyssnar på synpunkterna som kommer in.

Nu släpper vi sidospåret om reklam/klick och brist på artiklar. Det är sommartider och helt uppriktigt rätt lite som händer. En sak som händer är dock att AMD får en ny AIB vilket säkert går många förbi.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

På ämnet:
Jag har lite svårt att förstå en produkt som både har axial och radialfläkt. "Jack of all trades, master of none".
Känns mer som en produkt som stoppas in i färdigbyggda datorer där prestandan är lite bättre med axialfläkten vid leverans och radialfläkten fläktar på om kund ställer datorn på heltäckningsmattan med 5 cm lugg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

På ämnet:
Jag har lite svårt att förstå en produkt som både har axial och radialfläkt. "Jack of all trades, master of none".
Känns mer som en produkt som stoppas in i färdigbyggda datorer där prestandan är lite bättre med axialfläkten vid leverans och radialfläkten fläktar på om kund ställer datorn på heltäckningsmattan med 5 cm lugg.

Ganska exakt det jag just tänkte skriva.
Gick in i tråden för att se om någon kunde förklara hur de skulle samarbeta bra, för det känns som att de på sin höjd kan kompensera lite för olika användarscenarion.
För alla andra än OEM så är det bättre att köpa det ena eller det andra känns det som.

Fördelen är att vi nu lättare kanske kan se jämförelser med andra kylarlösningar nu när den även finns till AMD.

Permalänk
Medlem

Köpte ett ex av detta kort direkt från Acer (här: https://store.acer.com/sv-se/grafikkort-predator-bifrost-amd-... - pris 3599, ville testa AMDs AV1-kodning utan att lägga för mycket pengar. Men för det allmäna intressets skull - här på Swec, så röjde jag igenom ett antal 3DMark-tester. Kortet presterar som förväntat - se Swecs test, och det är knäpp tyst - väldigt effektiv kylning!