Köpråd billig 1TB NVME M.2 pcie 4 ej ett krav.

Permalänk
Medlem

Köpråd billig 1TB NVME M.2 pcie 4 ej ett krav.

Kollar på att köpa en SSD nvme till min lite äldre dator som endast har pcie 3.0.

Om man bara snabbsöker så hittar man Crucial P3 Plus och en annan Kingston som också är pcie 4.0 men saknar DRAM-cache. Om man lägger till inte allt för mycket pengar så kan man köpa en Samsung 970 Evo Plus 1tb som må endast ha pcie 3.0 men kompenserar med en traditionell DRAM-cache och en del andra 'lyxgrejer' som bör göra skillnad när det kommer till boot, random reads och writes.

Vad anser ni om skillnaderna för Samsung-disken för lite extra pengar kontra de billiga Crucial P3 Plus och Kingston Nv2? Hur stor skillnad ser man nuförtiden? Jag planerar att använda disken för mitt Steambibliotek i första hand.

Fridens.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B07MBQPQ62/
Verkar vara nobrainer för storleken.

Permalänk
Rekordmedlem

Du är egentligen 2 dagar för sent ute och skulle ha handlat på Amazon Prime days rean för SSDer var nått de faktisk hade ganska bra priser på Tex WD Black SN850x.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är egentligen 2 dagar för sent ute och skulle ha handlat på Amazon Prime days rean för SSDer var nått de faktisk hade ganska bra priser på Tex WD Black SN850x.

Fortfarande bra priser på WD Black SN850x modellerna. 4Tb modellen, som gick för 3170 kr, går nu för 3229 kr.

1Tb modellen gick upp lite mer dock, från 739 till 879 kr.

-----

Men finns inga skäl att köpa en mindre Gen4 nvme till en äldre dator. Bättre att köpa Gen3 modellen för 545kr som det länkades till.

Kommer inte märkas om man bara spelar på den. Kommer inte ens märkas om man köper en sata ssd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

https://www.amazon.se/dp/B07MBQPQ62/
Verkar vara nobrainer för storleken.

Det är just den Samsung 970 EVO Plus som jag har siktat in mig på.

Skrivet av mrqaffe:

Du är egentligen 2 dagar för sent ute och skulle ha handlat på Amazon Prime days rean för SSDer var nått de faktisk hade ganska bra priser på Tex WD Black SN850x.

Plånboken hade inte synkroniserade öppettider med rean - jag kan tänka mig att priset på EVO 970 inte var särskilt mycket lägre under rean heller.

Skrivet av filbunke:

Fortfarande bra priser på WD Black SN850x modellerna. 4Tb modellen, som gick för 3170 kr, går nu för 3229 kr.

1Tb modellen gick upp lite mer dock, från 739 till 879 kr.

-----

Men finns inga skäl att köpa en mindre Gen4 nvme till en äldre dator. Bättre att köpa Gen3 modellen för 545kr som det länkades till.

Kommer inte märkas om man bara spelar på den. Kommer inte ens märkas om man köper en sata ssd istället.

Hellre en redig 3.0 än något 4.0 utan DRAM bara för sakens skull att 'framtidssäkra' ett system.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Nu verkar priset på 970 Evo gått upp till 738kr igen på Amazon och då är det inte en lika attraktiv deal i mina ögon. Bättre att lägga någon hundralapp mer för att få en Gen4-enhet.

Köp en WD SN850x. Kostar i skrivandets stund 879kr från Amazon vilket är ett kanonpris trots att det var någon hundralapp billigare på Prime. Ruskigt snabb, framtidssäker samt DRAM.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007931

Permalänk
Medlem

Vet inte hur denna är (Crucial P3), men den har fått ganska bra omdömen över lag. Går för 503:- hos Amazon just nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7171038

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte hur denna är (Crucial P3), men den har fått ganska bra omdömen över lag. Går för 503:- hos Amazon just nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7171038

QLC och saknar DRAM, dvs budgetval mot det TS efterfrågar. Med det sagt kan den säkert fungera bra som allrounddisk men ska man ha ett stort Steam-bibliotek där man laddar större spel vilket innebär stress på disken att läsa och skriva mycket data vill man nog ha DRAM iaf.

Skulle inte överväga att köpa en sådan här disk om det bara skiljer några hundralappar upp till en disk med topprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu verkar priset på 970 Evo gått upp till 738kr igen på Amazon och då är det inte en lika attraktiv deal i mina ögon. Bättre att lägga någon hundralapp mer för att få en Gen4-enhet.

Köp en WD SN850x. Kostar i skrivandets stund 879kr från Amazon vilket är ett kanonpris trots att det var någon hundralapp billigare på Prime. Ruskigt snabb, framtidssäker samt DRAM.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007931

Nej men för i helvete. Jag väntar ju på den 18e då jag får pengar. Jag hade den i min inköpslista och allt. Det får mig att överväga att köpa en begagnad och korsa fingrarna och hoppas på att den håller. Hur stor prestandaskillnad (upplevd) är det mellan DRAM-cache eller ingen över nvme? Jag vet att det var riktigt illa med 2.5" diskar men jag har hört att det inte är så extremt när det kommer till nvme. Jag har redan en 250gb disk med cache att boota ifrån. Denna disken är främst till för att installera Steam och andra spel på.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Nej men för i helvete. Jag väntar ju på den 18e då jag får pengar. Jag hade den i min inköpslista och allt. Det får mig att överväga att köpa en begagnad och korsa fingrarna och hoppas på att den håller. Hur stor prestandaskillnad (upplevd) är det mellan DRAM-cache eller ingen över nvme? Jag vet att det var riktigt illa med 2.5" diskar men jag har hört att det inte är så extremt när det kommer till nvme. Jag har redan en 250gb disk med cache att boota ifrån. Denna disken är främst till för att installera Steam och andra spel på.

Du kommer uppleva väldigt lite faktiskt skillnad i praktiken. Fördelen med DRAM är att du får en konstant, stabil och hög överföringshastighet när du skriver stora filer. Utan DRAM så tappar du hastigheten när cachen tar slut och då kan överföringshastigheten droppa till HDD-nivåer.

Med det sagt så tror jag säkert du kan leva med detta för ett Steambibliotek så där tror jag en NV2 skulle fungera fint för din del, eller ovan nämnda Crucial P3. Båda är QLC-diskar:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7110139

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

QLC och saknar DRAM, dvs budgetval mot det TS efterfrågar. Med det sagt kan den säkert fungera bra som allrounddisk men ska man ha ett stort Steam-bibliotek där man laddar större spel vilket innebär stress på disken att läsa och skriva mycket data vill man nog ha DRAM iaf.

Skulle inte överväga att köpa en sådan här disk om det bara skiljer några hundralappar upp till en disk med topprestanda.

Okej. Ja, det kanske är bättre att lägga nån hundring mer på en bättre SSD i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du kommer uppleva väldigt lite faktiskt skillnad i praktiken. Fördelen med DRAM är att du får en konstant, stabil och hög överföringshastighet när du skriver stora filer. Utan DRAM så tappar du hastigheten när cachen tar slut och då kan överföringshastigheten droppa till HDD-nivåer.

Med det sagt så tror jag säkert du kan leva med detta för ett Steambibliotek så där tror jag en NV2 skulle fungera fint för din del, eller ovan nämnda Crucial P3. Båda är QLC-diskar:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7110139

Det lutar mot en av de diskarna igen nu. Jag har en 250GB 960 EVO som bootdisk så den får jobba för att hålla Windows responsivt medan en större nvme-disk får vara acceptabel steamdisk helt enkelt. Jag har en 600GB Intel Pro SATA-disk också men även om det är en bra SATA-disk så har den ju inget att komma med mot en 1TB QLC-disk.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mezzo_:

Det är just den Samsung 970 EVO Plus som jag har siktat in mig på.

Plånboken hade inte synkroniserade öppettider med rean - jag kan tänka mig att priset på EVO 970 inte var särskilt mycket lägre under rean heller.

Hellre en redig 3.0 än något 4.0 utan DRAM bara för sakens skull att 'framtidssäkra' ett system.

En 4.0 utan DRAM är som en formel 1 bil med tom bränsletank.
Jag tittar ärligt talat inte på PCI-gen utan så länge enheten har x4-banor och DRAM-cache så är det full fart.
Den teoretiska prestandaökningen att gå upp till nyare PCIE-spec är mer eller mindre teoretisk. Ytterst få praktiska laster där man kan se hastigheter som nyttjar högre PCIe-standarderna.

Skrivet av edson:

QLC och saknar DRAM, dvs budgetval mot det TS efterfrågar. Med det sagt kan den säkert fungera bra som allrounddisk men ska man ha ett stort Steam-bibliotek där man laddar större spel vilket innebär stress på disken att läsa och skriva mycket data vill man nog ha DRAM iaf.

Skulle inte överväga att köpa en sådan här disk om det bara skiljer några hundralappar upp till en disk med topprestanda.

Ett spelbibliotek är ju bara beroende av snabb disk om man installerar det. Att sitta och spela spel använder ytterst lite skrivningar mot disken. Typ sparfiler och lite cachening, men det ligger mestadels i RAM tills de ska skrivas till disk och pumpas ned till SSD:n när tid/prestanda finns i cellerna.

Jag tror just QLC-DRAMless är solklart att använda som speldisk. Däremot inte som en OS-disk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kollade själv på NVMe-disk ganska nyligen. Var inte ute efter något absolut monster, men heller inte något allt för långsamt. Kikade på NV2 med flera.

Efter att ha googlat modeller, läst på reddit och så vidare så landade valet på WD SN770. Ingen egen DRAM-cache, men recensioner verkar säga att det gör mycket liten till ingen skillnad. Prisnivån är också mer än acceptabel, köpte när den var något nedsatt på Inet.

Ska dock klargöras att jag kör den i PCIe 4.0, vet inte hur mycket skillnad det gör.

En recension med lite grafer där den konsekvent verkar slå många andra NVME på fingarna: https://www.techpowerup.com/review/wd-black-sn770-1-tb/4.html

På slutet kan man bland annat läsa

Citat:

Synthetic test results of the SN770 are decent, certainly above the various DRAM-less alternatives. While 4K random IOPS are near the top, 512K sequential transfer rates are lower due to the more narrow 4-channel flash interface. If we only used the standard synthetic benchmarks and our review ended here, I'd say the SN770 is a decent value SSD that doesn't stand out in any way.

Good that we also do extensive real-life testing with actual applications [...] the WD Black SN770 achieves unbelievable results that match or exceed the more expensive and higher-positioned WD Black SN850, Samsung 980 Pro, and Kingston KC3000. [...] Another important win is that the SN770 beats the DRAM-less Samsung 980 non-Pro by 4%, and the best PCIe 3.0 drives are 3-5% behind. Once again, the SN770 is a DRAM-less SSD design, which usually have terrible random write performance, especially when the writes are spread over a larger area, which is due to the DRAM-cache being emulated in flash, which is much slower. Seems WD figured out a magic bullet to overcome this problem. If you showed me the real-life performance results of the SN770, there's no way I'd come to the conclusion that this is a DRAM-less drive.

Men även (notera att priserna inte är dagsaktuella i citatet)

Citat:

If money is tight, you might want to include PCIe 3.0 SSDs on your shopping list, too. The performance difference is very small unless you transfer huge files all day. Interesting options here are the ADATA SX8200 Pro for $100 and Kioxia Exceria SSD for $85—these also include a DRAM cache, but are still slower overall than the WD Black SN770. Another alternative is the WD Blue SN570, which is only PCIe Gen 3, but has very similar DRAM-cache algorithms as the SN770, making it an outstanding value option.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En 4.0 utan DRAM är som en formel 1 bil med tom bränsletank.
Jag tittar ärligt talat inte på PCI-gen utan så länge enheten har x4-banor och DRAM-cache så är det full fart.
Den teoretiska prestandaökningen att gå upp till nyare PCIE-spec är mer eller mindre teoretisk. Ytterst få praktiska laster där man kan se hastigheter som nyttjar högre PCIe-standarderna.

Ett spelbibliotek är ju bara beroende av snabb disk om man installerar det. Att sitta och spela spel använder ytterst lite skrivningar mot disken. Typ sparfiler och lite cachening, men det ligger mestadels i RAM tills de ska skrivas till disk och pumpas ned till SSD:n när tid/prestanda finns i cellerna.

Jag tror just QLC-DRAMless är solklart att använda som speldisk. Däremot inte som en OS-disk.

Jo jag vet att om man vill ha prestanda så är det cache som gäller. Jag är dock begränsad av budget och så länge de har höjt priset på den 3.0-disken med cache så ändras fokus till billigaste möjliga som bara inte kvävs på sin egen luft så fort man byter karta på CS2 när det släpps. Min 960 EVO 250GB får göra det heroiska arbetet med att ladda Windows och den coolaste mjukvaran (kanske även favoritspelet för stunden) medan vilken cashe-lös disk jag köper för spelbibliotek får lägre förväntningar på sig helt enkelt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/produkt/86186-a-data-xpg-sx8200-pro-...

Detta är i skrivande stund den billigaste pcie 3.0 med snabba gastigheter, tlc och dram. Alltså det är lika bra som 970 evo bara på ett billigare pris

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/produkt/86186-a-data-xpg-sx8200-pro-...

Detta är i skrivande stund den billigaste pcie 3.0 med snabba gastigheter, tlc och dram. Alltså det är lika bra som 970 evo bara på ett billigare pris

Jag hade inte skämts över att köpa en Silicon Motion kontroller SSD.
SMI SM2262EN är ju duglig och med ett gäng nand-kapslar (1TB och upp) så är även prestandan helt ok.
5 års garanti är schysst.

Hittade denna recensionen:
https://www.tomshardware.com/reviews/adata-xpg-sx8200-pro-ssd...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/produkt/86186-a-data-xpg-sx8200-pro-...

Detta är i skrivande stund den billigaste pcie 3.0 med snabba gastigheter, tlc och dram. Alltså det är lika bra som 970 evo bara på ett billigare pris

Tack för tipset!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@mezzo_: Nu verkar priset på 970 Evo vara tillbaka på 529kr hos Amazon för info! Dock lång leveranstid står det (7 aug) vilket är oklart.
https://www.amazon.se/dp/B07MBQPQ62/

Permalänk
Medlem

När det gäller DRAMless så har de flesta NVMe SSD's stöd för HMB (Host Memory Buffer) vilket gör att de kan använda en liten del av RAM-minnet. Eftersom SSD:n har direktåtkomst till RAM över PCI-E påverkar det inte CPU-användningen. Så en DRAMless NVMe SSD är inte alls lika illa som en DRAMless SATA SSD. Ska SSD:n sitta i en äldre dator och man inte ska arbeta med program som belastar SSD:n väldigt tungt behöver DRAMless inte vara en dealbreaker.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD