Datorn stannar i väskan med nya säkerhetskontroller på Arlanda

Permalänk
Medlem

Håller med att detta är det bästa på länge.
Ser fram emot att prova detta nästa resa nu om ett par veckor.
Barnen är less innan dom ens ställt sig i kön så otroligt skönt då resorna vi gör är långa som dom är och det blir ett stort stresspåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha! är DET ditt största problem med säkerhetskontrollen?
"Jag la inte upp min tablet för det är ingen iPad - så det så!"
"Meh, följ med oss för en utförlig internkontroll"

Hahahahaahahahaha så jävla bra xD tack för tipset! Ska testas! Nja kanske inte

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trihxeem:

Haha! är DET ditt största problem med säkerhetskontrollen?

Tja … ingen annan aspekt av säkerhetskontrollen kan jag som lekman peka ut något uppenbart fel med, även om det såklart är meckigt att lägga vätskor i en påse, komma ihåg att avlägsna all metall osv. ¯\_(ツ)_/¯ Utgår från att det ligger enormt mycket arbete bakom säkerhetsreglerna och deras implementationer.

Citat:

"Jag la inte upp min tablet för det är ingen iPad - så det så!"
"Meh, följ med oss för en utförlig internkontroll"

Skulle naturligtvis aldrig göra så, men jag står för att jag tycker att säkerhetspersonalen ska använda korrekt och märkesneutral terminologi. Detta trots att jag haft med mig just en iPad på varenda flygresa i 13 år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Alling:

Skulle naturligtvis aldrig göra så, men jag står för att jag tycker att säkerhetspersonalen ska använda korrekt och märkesneutral terminologi. Detta trots att jag haft med mig just en iPad på varenda flygresa i 13 år.

Får nog ändå hålla med där, det känns lite slarvigt. Sedan får jag någon slags obligatorisk PTSD från barndomen när föräldrarna envisades med att alla spelkonsoler gick bra att benämna som "Nintendo".

Permalänk
Medlem

Om man äntligen kan få ta med sig vatten på resan utan att stämplas som terrorist så är det ett plus, nu tror jag dock att det var 20 år sedan jag flög någonstans ÖHT, så ganska mycket ett lyxproblem.

Skrivet av landmarks:

Får nog ändå hålla med där, det känns lite slarvigt. Sedan får jag någon slags obligatorisk PTSD från barndomen när föräldrarna envisades med att alla spelkonsoler gick bra att benämna som "Nintendo".

Jag mår lika illa av uttrycket "Googla" på ungefär samma sätt.
Själva datorn (ej skärm, TGB& mus m.m), brukar även kallas hårddisken av somliga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om man äntligen kan få ta med sig vatten på resan utan att stämplas som terrorist så är det ett plus, nu tror jag dock att det var 20 år sedan jag flög någonstans ÖHT, så ganska mycket ett lyxproblem.

Du har kunnat ta med dig vatten innan också. Flaskan behöver vara tom när du går igenom säkerhetskontrollen men så fort du gått förbi den kan du fylla på den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Sist jag skulle åka med Norwegian blev jag uttryckligen informerad om att man inte fick ha "Minor, granater och andra militära spränganordningar" i varken hand- eller incheckat bagage. Det var bara att åka hem och packa om. Resan kändes mycket osäkrare efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Klockorna ringer nog. Men cash ringer mer.
En handläggare som får fet bonus för att fixa billig upphandling skiter fullständigt i kvalitet o annat. Dom ser bara budet lilla storlek. Så är det överallt.

Japp. Inköp är en helt annan kassa än drift och support..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Haft detta ett tag nu i Helsingfors. Det bästa är att man nu får ha med sig vätskor som vatten, juice eller annat i normalstora behållare. Trots att man försöker informera om detta, så är kön full med människor som tvångshäller i sig resten av alla drycker de har med sig...

Kom direkt att tänka på:

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk QoL när jag flög förra veckan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tja … ingen annan aspekt av säkerhetskontrollen kan jag som lekman peka ut något uppenbart fel med, även om det såklart är meckigt att lägga vätskor i en påse, komma ihåg att avlägsna all metall osv. ¯\_(ツ)_/¯ Utgår från att det ligger enormt mycket arbete bakom säkerhetsreglerna och deras implementationer.

Skulle naturligtvis aldrig göra så, men jag står för att jag tycker att säkerhetspersonalen ska använda korrekt och märkesneutral terminologi. Detta trots att jag haft med mig just en iPad på varenda flygresa i 13 år.

Skrivet av landmarks:

Får nog ändå hålla med där, det känns lite slarvigt. Sedan får jag någon slags obligatorisk PTSD från barndomen när föräldrarna envisades med att alla spelkonsoler gick bra att benämna som "Nintendo".

Jag har faktiskt arbetat i en sådan säkerhetskontroll, och ofta när man på engelska frågade personer om de hade "tablet" med sig så svarade de "Yes, in the small toilet bag" eller "No, I'm healthy, I don't take pills". Så ibland var det bara enklare att fråga efter Ipad, även fast man visste att det var fel terminologi.

För övrigt härligt att se att utvecklingen går framåt. Kan säga att det inte är roligt att invänta 2500 stressade personer med midjeväska och alla möjliga vätskor i bagaget, även fast det också var kul rent socialt.

Tillägg
Permalänk

Fick uppleva detta igår när jag flög Stockholm-München-Seoul. Mycket bra, hade jag vetat det hade jag inte behövt packa upp laptop, powerbank och vätskor för att sedan packa ner dem direkt igen Personalen sa även att man får ta med hur mycket vätska man vill. Om det betyder storleken på förpackningen eller total mängd låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsteater. DHS i USA har efter 22 år stoppat noll, 0, zilsch, nada av terroristerna eller smugglarna. Det beror antingen på att DHS är inkompetenta eller så har de riktiga tullarna som jobbar arselet av sig gjort ett bra jobb.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Säkerhetsteater. DHS i USA har efter 22 år stoppat noll, 0, zilsch, nada av terroristerna eller smugglarna. Det beror antingen på att DHS är inkompetenta eller så har de riktiga tullarna som jobbar arselet av sig gjort ett bra jobb.

Ja nej det har bara varit ett spel för galleriet för att sälja mer Vatten för 50kr flaskan inne på terminalerna. Kassako. $$$$$$

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Klockorna ringer nog. Men cash ringer mer.
En handläggare som får fet bonus för att fixa billig upphandling skiter fullständigt i kvalitet o annat. Dom ser bara budet lilla storlek. Så är det överallt.

Vilket otroligt ogrundat påstående. Tror du på riktigt att det är så upphandlingar genomförs? Om du är intresserad att lära dig får du gärna återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Vilket otroligt ogrundat påstående. Tror du på riktigt att det är så upphandlingar genomförs? Om du är intresserad att lära dig får du gärna återkomma.

Du är medveten om vad Nuctech är för företag och att det är förbjudet på amerikanska flygplatser? "Vi såg det inte komma"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du är medveten om vad Nuctech är för företag och att det är förbjudet på amerikanska flygplatser? "Vi såg det inte komma"...

Jag är väl medveten om Nutech och säkerhetspolisens inställning till köpet. Däremot förstår man inte offentlig upphandling ens på en basal nivå om man uttalar sig som personen jag citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Vilket otroligt ogrundat påstående. Tror du på riktigt att det är så upphandlingar genomförs? Om du är intresserad att lära dig får du gärna återkomma.

Det är precis så det funkar. Allt ska billigt billigt. Det ser vi ju överallt. Kolla bara alla byggen vi har. Hur mycket har inte förbifart sthlm försenats för stt billigast företag har vunnit delar av bygget o inte kunnat leverera.
Hur bra har det gått för nya karolinska?

Btw förra upphandlingen på arlanda om säkerhetskontrollen. Securits aähade kontraktet för flygplatskontrollanterna.
Swedavia hade upphandling o massa krav skulle uppfyllas.
Ett bemanningsföretag vann. Dom uppfyllde inga krav. Bara va billigast. Dom va inte ens auktoriserat bevakningsföretaf som va ett av kraven. Securitas o nokas överklagade o nokas vann o upphandlaren fick sparken när pinsamheten kom fram.
Som sagt. Pengar pengar.

Ge mig exempel själv på där det inte bara är priset som gäller?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är precis så det funkar. Allt ska billigt billigt. Det ser vi ju överallt. Kolla bara alla byggen vi har. Hur mycket har inte förbifart sthlm försenats för stt billigast företag har vunnit delar av bygget o inte kunnat leverera.
Hur bra har det gått för nya karolinska?

Ge mig exempel själv på där det inte bara är priset som gäller?

Det finns inget som säger att man måste ha villkor som leder till det billigaste alternativet i kronor räknat, men man måste i förväg sätta upp kriterier för hur anbuden kommer att värderas mot varandra. Man inte efteråt lite fritt sitta och välja och vraka efter eget tycke. Det kommer omedelbart leda till att upphandlingen överklagas och sannolikheten för framgång för den som klagar lär i det läget bli hög. Dock kan det föreligga problem kring hur man ska utvärdera kvalitetskriterier o dyl och få detta att överensstämma med vad som sedan faktiskt levereras.

Problemet med Nya Karolinska var ett helt annat, då det bara lär ha inkommit ett enda anbud.