HGST Ultrastar He8 Helium (HUH728080ALE601) 8TB 7200RPM 128MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5in Enterprise Hard Drive - 5 Year Warranty (Renewed)

Permalänk

HGST Ultrastar He8 Helium (HUH728080ALE601) 8TB 7200RPM 128MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5in Enterprise Hard Drive - 5 Year Warranty (Renewed)

Är dessa diskar något att rekommendera? Med 5års garanti för en beg så borde dessa server diskar vara bättre emot att köpa en ny WD med samma 8TB? 700kr. 4tb diskar beg på tradera av WD brukar gå för ca 400kr. Är det en fördel med att ha helium? De var använda av data centers service i 3år. Står som RAID men går att använda vanligt? Har en Enterprise disk på 2tb som fungerar i en extern kabinett.

NOTE -These HDD is used by Datacenter Servers for about 3 Years period. HDD was refurbished and data wiped with DoD standard. It's fully tested & passed HGST factory diaGnose software test. Since this is heavy duty enterprise HDD with a 2.5M-hour MTBF ratinG.
8TB, 128MB Cache, 7200RPM, SATA III 6.0Gb/s - DesiGned for 24/7/365 Heavy Duty, 2.5M-hour MTBF
Works for Any SATA Server, NAS (network storaGe), RAID, PC, Mac, CCTV DVR, Surveillance System, CCTV DVR
Bare Drive Only, SinGle Pack, (No Screws, Cables or Accessories included) -Friendly Reminder- Please FORMAT HDD on system in order to be detected, shows on system.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Är dessa diskar något att rekommendera? Med 5års garanti för en beg så borde dessa server diskar vara bättre emot att köpa en ny WD med samma 8TB? 700kr. 4tb diskar beg på tradera av WD brukar gå för ca 400kr. Är det en fördel med att ha helium? De var använda av data centers service i 3år. Står som RAID men går att använda vanligt? Har en Enterprise disk på 2tb som fungerar i en extern kabinett.

NOTE -These HDD is used by Datacenter Servers for about 3 Years period. HDD was refurbished and data wiped with DoD standard. It's fully tested & passed HGST factory diaGnose software test. Since this is heavy duty enterprise HDD with a 2.5M-hour MTBF ratinG.
8TB, 128MB Cache, 7200RPM, SATA III 6.0Gb/s - DesiGned for 24/7/365 Heavy Duty, 2.5M-hour MTBF
Works for Any SATA Server, NAS (network storaGe), RAID, PC, Mac, CCTV DVR, Surveillance System, CCTV DVR
Bare Drive Only, SinGle Pack, (No Screws, Cables or Accessories included) -Friendly Reminder- Please FORMAT HDD on system in order to be detected, shows on system.

Misstänker du pratar om Amazon renewed. Med tanke på att grejerna skickas från USA och amerikansk köprätt gäller så får man gräva ordentligt i det där med garantin.
Det är ju de som avgör vad som ingår i garantin. Det är inte HGST som backar garantin utan en mindre aktör som säljer på Amazon.

Helium är bra för att det minskar friktionen i disken, dvs gör den något energisnålare. Däremot finns det viss risk att gasen läcker ut och då är disken rätt snabbt försämrad, om inte trasig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har det förekommit att diskar läcker ?

Permalänk

Läste att detta med DC ochså innebär att de väsnas mer, vanliga hörs knappt. Hittade inget årtal till den. 2015?
https://www.goharddrive.com/HGST-Ultrastar-He8-HUH728080ALE60...

https://www.storagereview.com/review/hgst-ultrastar-helium-he...

Permalänk
Medlem

Låter ju lockande till det priset, kan ju vara värt å chansa lixom. Annars verkar HGST haft "lite otur" hos Backblaze då en av 8TB-modellerna har en hög "fail rate":

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q1-2...

Själv köpte jag 2x18TB nya diskar till RAID1-arrayen, blev Toshiba denna gång. Fick då 2x8TB Seagate Enterprise "över" som snurrat 40 703 timmar eller 4,65 år men de tjänstgör nu som backup-lagring och spinner bara till en del kl 3 varje natt.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

"Because Helium is a sealed drive technology, the packaging of the drive is different. While most hard drives are components assembled inside a shell that is screwed together, the Helium drives have to be fused together to seal the helium in."

Hmm, kan bli svårt reparera eller rädda data från diskarna kanske ? Lär krävas en hel del för att ha någon form av labb där man kan rädda data från diskar.

@DavidtheDoom det där med att diskar kan läcka, har du några bevis för detta eller är det bara något du hört ?

Jag tror alla mekaniska hårddiskar i framtiden kommer ha Helium i sig, det är nog bara en tidsfråga eftersom det ger mer kapacitet, mindre värme och gör att diskarna kan vara mindre eller tar mindre plats pga mindre storlek.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte kommer att betala 700kr om du köper från Amazon.com som är deras US-site.
Frakt och tull tillkommer så det kommer kosta minst 1000kr totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tänk på att du inte kommer att betala 700kr om du köper från Amazon.com som är deras US-site.
Frakt och tull tillkommer så det kommer kosta minst 1000kr totalt.

Det är Amazon som hanterar frakten och tar då ut tull och moms avgifterna i kassan och det står så här "No Import Fees Deposit & $15.08 Shipping to Sweden " Det är bara VAT som Amazon kommer ta ut då det inte är tull på varor under 1500:-. Totalt runt 1k, det stämmer däremot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DennisOlof:

@DavidtheDoom det där med att diskar kan läcka, har du några bevis för detta eller är det bara något du hört ?

Jag tror alla mekaniska hårddiskar i framtiden kommer ha Helium i sig, det är nog bara en tidsfråga eftersom det ger mer kapacitet, mindre värme och gör att diskarna kan vara mindre eller tar mindre plats pga mindre storlek.

Inget jag kan plocka fram på begäran. Finns garanterat fall, ovanligt ja, men en vanlig disk har absolut 0% av problemet.
Sedan kan man slå sig en funderare allmänt på helium som är relativt svårt att hålla inne. Det är veterligen mig bara väte som är svårare att försegla och det är direkt kopplat till storleken på atomstorleken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Heliumfyllda diskar är en förbrukningsartikel då heliumet alltid garanterat så småning om kommer att läcka ut då det inte finns något material som har en atomstruktur som hindrar helium att passera genom det.

Helium kan bli en supervätska som rinner uppåt och genom solida material och hdd tillverkarna har inte kunnat bryta fysikens lagar utan det är bara en tidsfråga innan heliumet har sipprat ut endera via läckage eller genom höljets material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aj då är det så illa. Så då är alltså Helium diskar inte bra för långtidslagring och en hårddisk som används sällan.

Men vad gör man då om man vill köpa stora hårddiskar ? Är det bättre med en slö hårddisk som är ganska stor men inte har Helium i sig för att slippa problem i långa loppet ?

Har vill skaffa nya hårddiskar som är större, har för många små och vill göra mig av med dom. Har några 8Tb Seagate som är slöa och använder SMR tekniken men om dom är pålitliga i långa loppet kvittar det för min del. Vilka hårddiskar ska man skaffa om man vill ha säker lagring och pålitlig sådan ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Aj då är det så illa. Så då är alltså Helium diskar inte bra för långtidslagring och en hårddisk som används sällan.

Men vad gör man då om man vill köpa stora hårddiskar ? Är det bättre med en slö hårddisk som är ganska stor men inte har Helium i sig för att slippa problem i långa loppet ?

Heliumdiskar funkar nog bra i datacenter där man migrerar lagringen till nya enheter och har bra rutiner för hur det hanteras men för att arkivera saker hemma där man kanske fuskar med migrering är det antagligen inte ett så bra val, bättre än ssd men inte lika bra som heliumfri hdd och andra magnetmedia och de är ju även svårare att utföra dataräddning på för man måste ju arbeta med dem i en heliumatmosfär om det är mekaniska problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tittade lite på det och funderade, det är nog säkrare hålla sig till diskar som inte är Helium i sådana fall. Det tycks vara så att 8Tb och 10Tb finns utan Helium och det räcker för min del. Viktigare för mig att datainformationen är relativt säker, även om jag har andra backuper på kritisk data som är superviktig.

Mina hårddiskar är mitt lager så att säga, det är inte livsviktigt men nog skulle jag grina lite om man hade typ 22Tb hårdddisk som efter några år bara rasade. Inte roligt.

Permalänk

Kanske är bättre att köpa en Seagate 8tb? Seagate ST8000DM008 BarraCuda 8TB Internal Hard Drive HDD – 3.5 Inch Sata 6 Gb/s 5400 RPM 256MB. 99$. Gör affärer på internet och får ibland betalat i $. Därav mitt amazon. De fanns HGST Ultrastar He8 med, de kanske är bättre?

Permalänk
Medlem

@OldSchool297 precis. Jag letade lite och hittade, bra pris och duger för min externa lagring. Jag kör inte NAS utan bara lagrar data och priset på dessa var så gott som samma som de större 16tb och 18tb diskarna. För mig gör det inget att jag har hårddiskar men det är lite för många 2Tb diskar nu även om jag rensat bort en hel del data.

Dags att samla ihop data till några färre diskar, tack vare denna tråd så hittade jag det jag behövde. Jag trodde att det inte fanns så många mindre hårddiskar kvar längre men det var fel. Skillnaden är att inte alls ställen säljer dessa lite mindre diskar. Ingen helium hårddisk, jag kör vidare på vanliga 8Tb diskar eftersom det tycks vara säkrare även om det är SMR teknik som gör disken slö. Jag har inget prestandabehov utan bara lagring av data på hårddiskar som inte är för dyra.

Permalänk
Avstängd

Är dessa diskar under tryck? Kan annars tänka mig att helium inte har någon "anledning" att läcka ut för då bör ju vanlig luft läcka in och ersätta det som saknas.
Helium läcker väl inte ut för att lämna vakuum efter sig?

Permalänk

Kollade och diskarna verkar ha gått 1200-1400 dagar. Hur länge brukar dessa server diskar gå att köra? Har vanliga som gått 10år 24h. Men då finns någon enstaka dålig sektor men de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Aj då är det så illa. Så då är alltså Helium diskar inte bra för långtidslagring och en hårddisk som används sällan.

Men vad gör man då om man vill köpa stora hårddiskar ? Är det bättre med en slö hårddisk som är ganska stor men inte har Helium i sig för att slippa problem i långa loppet ?

Har vill skaffa nya hårddiskar som är större, har för många små och vill göra mig av med dom. Har några 8Tb Seagate som är slöa och använder SMR tekniken men om dom är pålitliga i långa loppet kvittar det för min del. Vilka hårddiskar ska man skaffa om man vill ha säker lagring och pålitlig sådan ?

I stort sett alla diskar över 8 TB är heliumfyllda - så för långtidsarkivering få man hålla sig med sagda luftfyllda 8TB diskar och då ofta SMR-diskar.

Med rätt filystem som BTRFS så är SMR-diskar inte alls lika smärtsamma långsamma och det vill mycket till innan man når 'väggen' och det går långsamt, i jämförelse om du försöker lagra data på NTFS-filsystem, speciellt vid många småfiler som på kort tid fyller disken PMR-area med alla sina modifieringar på ungefär samma sektorer hela tiden i $MFT och disken blir jätteseg redan efter 15 - 30 GB med småfiler...

Även med ext4 får man ca 4 ggr mer skrivning än NTFS innan det går trögt när man fyller disken med (små)filer.

- men visst även 8TB diskar som är +5 år gamla är inte lika kvicka som dagens diskar som nuddar runt 300 MB/s

---

Problemet med heliumdiskar är att de har blivit förbrukningsprodukter och när de väl haverera så är det få som kan diskrädda dem utanför tillverkarna själva - att fylla på helium igen hjälper inte för vissa diskfabrikat - främst HGST:s diskar verkar vara väldigt griniga, medans Seagates heliumdiskar sägs bli bara varma när större delen av heliumet flytt och det går fortfarande att läsa data ur dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Är dessa diskar under tryck? Kan annars tänka mig att helium inte har någon "anledning" att läcka ut för då bör ju vanlig luft läcka in och ersätta det som saknas.
Helium läcker väl inte ut för att lämna vakuum efter sig?

Luft duger inte som ersättning. Man använder helium just för att det har vissa egenskaper som gör att diskarna kan fungera bättre än med luft.

Då helium bildar mycket små molekyler och kemiskt reagerar med praktiskt taget ingenting, plus den generella tendensen hos alla gaser att sprida ut sig så mycket de kan, så kommer heliumet att läcka ut så småningom. Garanterat. Det är bara en fråga om tid.
I normalfallet så kan man nog räkna med att det inte kommer att läcka ut inom hårddiskarnas garantitid dock.

Permalänk

Köpte en 10tb med 5års garanti, tänkte först på 14tb då summan enbart skulle bli lite högre men hittade inga med garanti. Den ska ha gått i 1530 dagar men står som March 2022 under beskrivningen. Ska vara lite mer än 4år. Antar att denna kan fungera i min Dell T3500 som tredje disk, tror inte de ska gå att ha över 2tb diskar med windows om man inte partionerar ner windows partionen i äldre datorer.

https://www.amazon.com/HGST-Ultrastar-HC510-7200RPM-Drive/dp/...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har lagt en beställning på en HUH728080ALE601 hos Amazon https://www.amazon.se/dp/B08Z77QT43
Det finns info i listningen att det är 5 års garanti som gäller. Ställer mig lite skeptisk till detta men vi får väl se. Ska göra grundliga tester på disken innan jag kör igång något på den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min disk var från 2016.
Körde Badblocks 0xAA, 0x55, 0xFF och 0x00. Fick 5 st omallokerade sektorer.
Väljer att köra
Badblocks 0xAA och 0x55 en gång till och se om antalet allokerade sektorer stiger eller ej.

Stiger det så åker disken tillbaka. Är det statiskt så får jag fundera lite till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min disk var från 2016.
Körde Badblocks 0xAA, 0x55, 0xFF och 0x00. Fick 5 st omallokerade sektorer.
Väljer att köra
Badblocks 0xAA och 0x55 en gång till och se om antalet allokerade sektorer stiger eller ej.

Stiger det så åker disken tillbaka. Är det statiskt så får jag fundera lite till.

Vad menar du med omallokerade sektorer? Menar du att badblocks inte hittade några fel, men att SMART-data visar på 5 omallokerade sektorer efteråt, eller menar du att badblocks rapporterade 5 fel vid skrivning eller läsning?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trudelutt:

Vad menar du med omallokerade sektorer? Menar du att badblocks inte hittade några fel, men att SMART-data visar på 5 omallokerade sektorer efteråt, eller menar du att badblocks rapporterade 5 fel vid skrivning eller läsning?

Badblocks säger att det är ok men SMART visar att det är +5 omallokerade sektorer efter att varit "nollat" när jag tog emot disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu är det 7 st omallokerade sektorer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

8 st omallokerade sektorer, jag skeppar tillbaka disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ska testa Badblocks för min. Antar att de är ett program? Min har fungerat sedan Oktober. Helium värdet tycks ligga på 25.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Ska testa Badblocks för min. Antar att de är ett program? Min har fungerat sedan Oktober. Helium värdet tycks ligga på 25.

Ordentliga badblocks-skrivningar är destruktivt på disken, dvs all info på hela disken kommer bli överskriven. Har du fyllt disken minst en gång och har du kontrollerat antal omallokerade sektorer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte 2st 10TB-diskar av denna sort från Amazon.se.
Båda var DOA när de anlände. Spann inte ens igång. Returnerade samma dag som de kom.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Har du ett äldre nätagg? Hade de felet sata ström fungerar ej till disken från en del äldre nätagg, var tvungen att ta en molex adapter till sata och då fungerade det.