Följ Amazon Prime Day på SweClockers – tusentals erbjudanden i 48h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Jag har ett UK-prime, har handlat med det aktiverat i Tyskland och Sverige. Kanske är för att det är ett lastgammalt brittiskt som gör att det fungerar? Har dessutom inte testat på ett tag nu... Någon som vet?

Jag har tidigare haft Amerikanskt Prime, och senare Brittiskt, tills att Svenska Prime kom igång för ett tag sedan.
Innan den Svenska versionen av sidan fixade eget Prime, så gick det få gratis frakt via andra länders sidor, men när vi fick Prime hit så slutade det fungera, iallafall för min del.
Antingen har du ett konto med nån grandfathered deal som fortfarande gäller så länge du har kvar kontot, något har blivit buggat eller så betalar du för flera olika primekonton samtidigt? Kan vara värt en extra titt på kontot för att se så att det inte dras för flera Prime-medlemskap samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle slå till på en 4 TB NVMe, men jag har inte hängt med i utvecklingen och det är för mig lite av en djungel. Någon som har köptips? Jag söker en stabil variant som klarar sustained läsning och skrivning. Behöver inte vara absolut snabbaste, hellre stabilt än supersnabbt om jag behöver välja. Har idag en Samsung 970 Evo Plus och den har tjänat mig väl.

Har ett Asus TUF Gamign Z690 Plus D4 om det spelar någon roll

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tänkte att jag skulle slå till på en 4 TB NVMe, men jag har inte hängt med i utvecklingen och det är för mig lite av en djungel. Någon som har köptips? Jag söker en stabil variant som klarar sustained läsning och skrivning. Behöver inte vara absolut snabbaste, hellre stabilt än supersnabbt om jag behöver välja. Har idag en Samsung 970 Evo Plus och den har tjänat mig väl.

Har ett Asus TUF Gamign Z690 Plus D4 om det spelar någon roll

Om du syftar på Prime så är valet väldigt enkelt, WD SN850X:
https://www.amazon.se/dp/B0B7CQ2CHH
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007930

Det är en av de allra bästa Gen4 NVMe-enheterna som går att få tag på. Extremt snabb, bra specs inkl DRAM samt bra garanti. Recension här:
https://www.tomshardware.com/reviews/wd-black-sn850x-ssd-revi...

Permalänk
Medlem

Gammalt skräp, hittade inte en enda vettig gaming pryl.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vaddå, deras fraktpartner är väl precis som alla andra svenska ÅF. Budbee, Airmee, Postnord, DHL m.m.? Eller missar jag något.

Det stora problemet med flera av de fraktpartners som Amazon använder sig av som exempelvis airmee är att det inte är riktiga fraktbolag som har bilar mm. Istället så är dessa gigföretag där varenda paket läggs ut på i en tjänst och det budet som klickar snabbast får det precis som på foodora. Detta resulterar i att det på många ställen kommer vara vanliga privatpersoner som kör runt med paketen i sina egna privata bilar alternativt cyklar runt med paketen. Vilket medför att kvaliteten kan bli väldigt varierande beroende på vilket bud som tar ens paket. Att buden dessutom kan tjäna mer pengar om dem fuskar eftersom att de då kommer leverera mer paket per timma gör inte saken bättre.

Har man däremot turen att ens paket går med någon av dem större företagen som exempelvis posten eller dhl så brukar det fungera utan problem.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Det stora problemet med flera av de fraktpartners som Amazon använder sig av som exempelvis airmee är att det inte är riktiga fraktbolag som har bilar mm. Istället så är dessa gigföretag där varenda paket läggs ut på i en tjänst och det budet som klickar snabbast får det precis som på foodora. Detta resulterar i att det på många ställen kommer vara vanliga privatpersoner som kör runt med paketen i sina egna privata bilar alternativt cyklar runt med paketen. Vilket medför att kvaliteten kan bli väldigt varierande beroende på vilket bud som tar ens paket. Att buden dessutom kan tjäna mer pengar om dem fuskar eftersom att de då kommer leverera mer paket per timma gör inte saken bättre.

Har man däremot turen att ens paket går med någon av dem större företagen som exempelvis posten eller dhl så brukar det fungera utan problem.

Jag bor i en lite mindre stad, här sker hemleveranser från Amazon nästan uteslutande via Postnord och Bring.
Jag hade ett problem i närmare ett halvår där Bring lastade paket för utkörning, för att en minut senare registrera paketet som att man inte var hemma för underskrift (trots att det är contact-less delivery som ej kräver underskrift eller att man ens är hemma), force majeure eller någon annan slumpmässigt vald ursäkt för att slippa göra en hemleverans. Paketen åkte alltid tillbaks till deras distributionscenter samma dag igen, för att nästa vardag levereras direkt till ett ombud istället.
Jag rapporterade varje gång detta skedde, både via Amazon samt via Bring. Varje gång tog det några dagar/nån vecka för Bring att hämta upp paketet igen hos ombudet för att faktiskt göra en hemleverans. Nästan varje gång fick jag en 100kr kod från Amazon som ursäkt för problemen. Det tog ett tag, men ~1000kr senare i rabattkoder från Amazon efter många rapporter, så har problemet löst sig.
Nu har samtliga paket kommit fram precis som de ska, i god tid, utan problem i över ett halvår.

Min poäng är att så länge det inte är väldigt viktigt att paket kommer fram inom kort tid, så kan man "tjäna" på problemen genom att man får rabattkoder, och efter ett antal rapporter så ser Amazon till att problemen löser sig, det blir ganska tydligt efter ett tag om en leverantör inte sköter sina leveranser, och kan dra på sig en hel del kostnader för att dom försöker fuska.
Det kostar leverantörerna bra mycket mer att lasta ett paket, köra en vända med det, lasta ut det, lasta det igen nästa dag och köra ut till ett ombud, hämta paketet igen hos ombudet och göra en hemleverans, än om de bara gör en hemleverans från början. De kan så klart också tappa Amazon som kund om de inte kan lösa sina problem.
Så, om nu airmee har problem med att leverera sina Amazon paket i ditt område, gör en snabb anmälan via Amazons hemsida varje gång det sker. Anmäl gärna direkt hos arimee också. Så länge det inte är bråttom att paketet når fram, så tjänar du på det i längden, och till slut löser sig problemet efter nog många rapporter på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Har samma problem med bring, levererar aldrig hem.
Vart finns länken för klaga till amazon?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken produkt som är billigast för att fylla ut köp 5 för 5% eller 10 för 15%?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon som sa sandpapper för 4kr styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Någon som vet vilken produkt som är billigast för att fylla ut köp 5 för 5% eller 10 för 15%?

Här är en lista https://www.amazon.se/s?srs=27402541031&bbn=27402541031&rh=n%...

Permalänk
Medlem

Tackar ❤️

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan tipsa om en, främst billig, men ändå bra batteritid för en sofflaptop. Om ni sett något passande på rean dvs.

Nuvarande är 15 år gammal

Inte chromebook utan ”vanlig” så att säga. Vill kunna byta minne och disk samt kunna köra win11 på den.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Är det någon som kan tipsa om en, främst billig, men ändå bra batteritid för en sofflaptop. Om ni sett något passande på rean dvs.

Nuvarande är 15 år gammal

Inte chromebook utan ”vanlig” så att säga. Vill kunna byta minne och disk samt kunna köra win11 på den.

Denna från Lenovo ser ut att vara prisvärd och har en bra processor till skillnad från många andra

https://www.amazon.se/Lenovo-Ideapad-laptop-1-41-1920x1080/dp...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Denna från Lenovo ser ut att vara prisvärd och har en bra processor till skillnad från många andra

https://www.amazon.se/Lenovo-Ideapad-laptop-1-41-1920x1080/dp...

Tack, ska kolla

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Förbannat. 7 leveranser och 6 av dem med Airmee.
Brukar alltid få Bring eller Postnord.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades köpa go pro 10 bundlen? Inte tillgänglig nu. Kan inte heller se om priset verkligen var för bundle och inte bara kameran.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TAKEOVER:

Någon som lyckades köpa go pro 10 bundlen? Inte tillgänglig nu. Kan inte heller se om priset verkligen var för bundle och inte bara kameran.

Jag köpte inte, men tittade på den och ja det var en bundle.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag köpte inte, men tittade på den och ja det var en bundle.

Segt alltså.. hade inte koll på Amazon Prime Day. Såg detta idag och då är den inte tillgänglig längre. Synd, det var ett bra pris.

Permalänk
Medlem

En kanske sista deal om någon är intresserad av dessa, grafisk ritplatta. 1 137 istället för 2500, sen har iallafall jag någon kupong jag kan lägga till för 380 kr, blir då 757 kr i kassan. Jag kan inget om att rita osv men bra klipp för de som är i behov av en sådan eller som vill lära sig.

https://www.amazon.se/XENCELABS-Precisionsgrafiktabletter-Ult...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Har samma problem med bring, levererar aldrig hem.
Vart finns länken för klaga till amazon?

Om du uppe till höger på sidan när du är inloggad klickar på "your account", så finns där "contact us".
När du klickar där, så får du upp en lista på de senaste sakerna du beställt, om det är någon av dem leveranserna, så är det bara att klicka på motsvarande produkt, annars "help with a different item" så kan du se mer produkter som du beställt.
När du valt vilken produkt det gäller, så kan du välja vilken kategori problemet gäller, jag brukar välja "says delivered but it's not here", sedan "I need more help", du kommer då till en sida där du kan begära att kundservice ringer upp dig, eller så kan du chatta direkt med dem.
Vill du istället mejla dem, så är vägen lite annan för att hitta länken.
Du går då via "Your account", "contact us", "help with something else", "something else", "contact us", och du finner då länk till både att bli uppringd, chatta med dem, eller skicka ett email.

Det går tyvärr inte att länka direkt till sidan där man kan välja sätt att kontakta dem som det verkar, utan du måste klicka dig vidare dit själv. (adressen ändras inte från att du klickar på "contact us", tills att du når fram till de olika valen, så en länk tar dig bara till punkten då du får välja vilken produkt det gäller).
Om du väljer att mejla dem, glöm inte att ange order nr, vilket paket det gäller (om inte hela ordern är skickad i samma paket), och så klart vad problemet är.
De svarar oftast inom några timmar nästan oavsett vilken tid på dygnet det är, iallafall om man skriver på Engelska, har inte testat skriva på Svenska.
När de svarar kommer du att kunna se deras svar under "your account", och sedan "message center".

Ibland erbjuder de själva en kod som ursäkt, ibland kan man själv be om en.
Första gången du rapporterar problem, så vida du inte rapporterar flertalet olika leveranser på en gång, så kommer du kanske inte få någon kod, men efter några rapporter så går det nämna att detta är ett vanligt förekommande problem, och det brukar då inte vara något problem att få en kod, det var inte det för min del iallafall.
Jag höll god och vänlig ton i mina mejl, det kanske hjälper.
Jag fokuserade på att Bring uppenbarligen inte ens har "försökt" leverera paketen, då det inte fanns något sätt att misslyckas, ingen portkod som krävs eller liknande, och de bokstavligt talat registrerade paketet som att det misslyckades att levereras en minut efter att det registrerats för utkörning, trots att deras lager ligger ~25 minuter bort med bil, samt att jag ville att det gjorde en hemleverans som jag hade beställt.
Som sagt, det tar några dagar/nån vecka extra, närhelst Bring själva behagar att hämta upp paketet hos ombudet, för att nästa vardag göra hemleveransen.
Jag vet inte om det hjälper att göra en anmälan direkt via Brings hemsida också, jag gjorde det varje gång, så svårt att säga vad som hjälper mest. Jag nämnde så klart varje gång jag anmälde via Brings hemsida också att jag gjort en anmälan hos Amazon.

Anmäl varje paket, och om det är så att Bring aldrig gör hemleveranser (så var det för mig, exakt 0 paket som levererades hem direkt), så är det nog bra att nämna det vid varje anmälan också, för att påvisa att det är något de har satt i system.
Nu vet jag inte alls om det handlar om förare som är lata och inte känner för att springa i trappor med paket, eller om det är så att de helt enkelt inte har nog med tid på sig att göra hemleveranser, trots att de tar betalt för det. Oavsett så är det bedrägeri att ta betalt för en dyrare tjänst, för att sedan endast leverera en billigare tjänst.
Jag anmälde nog ~20 separata paket eller så totalt sett under en 6 månaders period (vissa paket var del av samma beställning), men det löste sig som sagt till slut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

En kanske sista deal om någon är intresserad av dessa, grafisk ritplatta. 1 137 istället för 2500, sen har iallafall jag någon kupong jag kan lägga till för 380 kr, blir då 757 kr i kassan. Jag kan inget om att rita osv men bra klipp för de som är i behov av en sådan eller som vill lära sig.

https://www.amazon.se/XENCELABS-Precisionsgrafiktabletter-Ult...

Den såg najs ut, osis att jag missade den!

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Förbannat. 7 leveranser och 6 av dem med Airmee.
Brukar alltid få Bring eller Postnord.

Därför jag aldrig väljer hemleverans, väljer hellre att hämta på utlämningsställe då man själv kan välja bud och pickup point. Då bor jag iofs nära ombuden men skulle nog valt det ändå även om jag bodde flera mil från ett, någon gång skulle jag troligen ditåt i vilket fall och en extra dag eller två kan jag oftast vänta.

Permalänk

Blev en textiltvätt, ett par Crocs och en knivslip. Kassa erbjudanden överlag (tror jag svårt och hitta erbjudanden?) och extremt kass hemsida.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Förstår att man är skeptisk och det ska man alltid vara oavsett vart man handlar. Hur förklarar man deals som en SN850X 4 TB för 3170:- mot Komplett som säljer den för 4890:- ? Jag kan inte se på prisjakt att den någonsin gått under 4100:- förens amazon startade sin prime day.

Hur förklarar man att den har sjunkit från 9400 kr i augusti förra året till då 4100 kr innan då Amazon sålde den för runt 3200 kr?

Och inte att glömma, amazon sålde den på black week förra året för 4153 kr, lägsta priset innan dess var ju lite över 7700 kr.

Vad är egentligen tillverkningskostanden för den (och vad kostade utvecklingen)? Där finns nog förklaringen. Och då att amazon är en jätte i branschen.

Och den har ju sjunkit i genomsnitt med runt 500 kr per månad, men det finns ju en gräns för hur mycket den kan sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror att det är en del av deras strategi
Tycker själv att hela upplevelsen påminner om att gå igenom "10-kronors fyndet" på Lidl.
Mest en massa skräp från helt okända tillverkare.
Sedan vet man att Amazon inte står på din sida om någon pryl inte funkar.
Lägg nu till att de behandlar lagerarbetare som slavar (p*ss bottles etc)

Tack, men jag avstår.

Jag betalar hellre lite mer och vet vad jag får, att jag får hjälp vid problem och att medarbetarna behandlas som människor.

Hade en OnePlus 8 pro jag köpte. Fick problem med ljud över bluetooth. Garantin hade gått ut sa den engelska supporten jag talade med. Då nämnde jag att i Sverige har vi retroaktiv reklamationsrätt. Dom sa att dom skulle kolla upp ärendet och inte mycket senare samma dag sa dom att jag skulle lämna tillbaka telefonen och få en hel refund.

När jag fick problem med en telefon jag köpt på webhallen (som enligt internet också var en vanlig defekt på just den telefonen) så lämnade jag in det för check på deras begäran. Dom sa sedan att den var fuktskadad och om jag ville ha tillbaka den då skulle jag behöva betala hundratals kronor för felsökning och frakt, så jag valde sa att dom fick kassera den för att slippa kostnaderna.

Kan ju ha varit fuktskadad, vad vet jag, jag såg ju inte. Men jag var iallafall så nöjd med Amazons kundservice att jag köpte en ny telefon från dom.

Köpte förut en parfym från dom men jag tyckte att frakten tog för lång tid så jag avbröt köpet. Hade tydligen redan skickats så jag ville returnera. Dom sa att det var brandfarligt så dom ville inte att jag skulle packa det själv så dom sa behåll det. Kan tillägga att jag sedan dess aldrig har missbrukat detta då jag uppskattade gesten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M