Permalänk
Medlem

UniFi Dream Router ett bra köp?

Long story short: har ställt frågan om vad jag ska köpa för utrustning för segmentering av trusted/guest/IoT-nätverk i entusiastforum och fått tipset "Köp en miniPC och kör PfSense" vilket låter alltför krångligt för mitt tycke. Har istället kikat lite på Ubiquitis UniFi Dream Router, som ser ut som en ganska schysst "AiO"-lösning jämfört med att köpa USG/Controller/Switch/AP separat (och motsvarande Omada-lösning). Undrar vad folk som är mer kunniga om nätverksprylar tycker om UDR:en?

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Long story short: har ställt frågan om vad jag ska köpa för utrustning för segmentering av trusted/guest/IoT-nätverk i entusiastforum och fått tipset "Köp en miniPC och kör PfSense" vilket låter alltför krångligt för mitt tycke. Har istället kikat lite på Ubiquitis UniFi Dream Router, som ser ut som en ganska schysst "AiO"-lösning jämfört med att köpa USG/Controller/Switch/AP separat (och motsvarande Omada-lösning). Undrar vad folk som är mer kunniga om nätverksprylar tycker om UDR:en?

Jag har haft en sedan den släpptes i Early Access och den tuffar och går galant, är smidig och väldigt lätt att få en överblick över nätverket. Har även kopplat på någon switch och AP som fungerar fint tillsammans. Inget speciellt på nätverket förutom IPv6 med /56.

Nackdelen är att UDR inte klarar 1gbit men kör du under 500 mbit så är det ett toppenval!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

En fråga kring Dream router, jag tänkte köpa denna: https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlosa...

Men jag undrar ifall jag kan köpa till en mesh puck från samma fabrikat? Jag vill expandera räckvidden.

Vilka produkter i den serien är kompatibla isåfall?

Permalänk
Medlem

@Aeosoth Ubiquitis produkter är helt OK, det finns brister men så är det med många produkter. En stor fördel är att det finns mycket hjälp att hitta om man har problem. Samt utbildningsmaterial via webben på olika plattformar.

Om du sedan skaffar andra prylar som switchar, APs etc från Ubiquiti så integreras dessa på ett smidigt sätt. Det finns andra tillverkare som också har liknande typ av ekosystem för att underlätta med produkter och funktionalitet för slutkunden. Ubiquiti är riktigt bra för enskilda användare eller mindre företag, även Zyxel (och andra) passar in här. Tittar man på Cisco, HP, Ruckus etc så är dessa mer inriktade mot större företag och priser därefter.

PfSense, Mikrotik och andra liknande avancerade produkter är ganska billiga och otroligt bra vad gäller funktionalitet etc, men det kräver å andra sidan betydligt mer av användaren för att få allt att fungera som det är tänkt. Annars är det populärt med produkter där man kan köra DD-WRT, Tomato och liknande. Jag skulle dock satsa på Ubiquiti om du redan lutar åt det hållet. En annan tillverkare som har mycket snarlika system är TP-Link men dom har inte varit aktiva lika länge i detta segment som Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Aeosoth Ubiquitis produkter är helt OK, det finns brister men så är det med många produkter. En stor fördel är att det finns mycket hjälp att hitta om man har problem. Samt utbildningsmaterial via webben på olika plattformar.

Om du sedan skaffar andra prylar som switchar, APs etc från Ubiquiti så integreras dessa på ett smidigt sätt. Det finns andra tillverkare som också har liknande typ av ekosystem för att underlätta med produkter och funktionalitet för slutkunden. Ubiquiti är riktigt bra för enskilda användare eller mindre företag, även Zyxel (och andra) passar in här. Tittar man på Cisco, HP, Ruckus etc så är dessa mer inriktade mot större företag och priser därefter.

PfSense, Mikrotik och andra liknande avancerade produkter är ganska billiga och otroligt bra vad gäller funktionalitet etc, men det kräver å andra sidan betydligt mer av användaren för att få allt att fungera som det är tänkt. Annars är det populärt med produkter där man kan köra DD-WRT, Tomato och liknande. Jag skulle dock satsa på Ubiquiti om du redan lutar åt det hållet. En annan tillverkare som har mycket snarlika system är TP-Link men dom har inte varit aktiva lika länge i detta segment som Ubiquiti.

Tack för svar!

Det blev att jag åkte och köpte en Dream Router igår ändå, och so far so good! Var busenkelt att sätta upp egna VLAN för Gäst och IoT, och hastigheterna är det inget fel på. Så bara den håller sig stabil nu har jag inga klagomål.

Kikade på TP-Links Omada-system för ett tag sedan, men alla prylar hade gått på ca 5000 vilket kändes lite väl saftigt. Såg att de släppt en 3-in-1-produkt (router+controller+switch) nyligen, men även den plus en AP hade gått på över 4000, så känner att Dream Routern var rätt för mig ändå.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

En fråga kring Dream router, jag tänkte köpa denna: https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlosa...

Men jag undrar ifall jag kan köpa till en mesh puck från samma fabrikat? Jag vill expandera räckvidden.

Vilka produkter i den serien är kompatibla isåfall?

Ja det går att använda Mesh men jag skulle rekommendera att du använder kabel och kopplar på en accesspunkt istället, det blir betydligt bättre för hastigheten. Tex Unifi 6 Lite eller Pro.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Unifi har en ny AP U6+ som i deras butik har samma pris som lite.
Skillnaden är att den har dubbla 5GHz band.
Så skall man köra mesh trådlöst så är den ett bättre val.
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Unifi har en ny AP U6+ som i deras butik har samma pris som lite.
Skillnaden är att den har dubbla 5GHz band.
Så skall man köra mesh trådlöst så är den ett bättre val.
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...

Håller helt med.

Jag köpte UDR just när den lämnade EA och blev skarp, fungerat fint för 250 Mbits nät och efter uppdateringar snabbare även i app o WebUI för o kolla eller konfigga.

Kör en AP 6 lite nere i källaren, samt en AP 6 pro på övre våning, och märker skillnaden.
Både 6 Lite och inbyggda AP i UDR är sådär, går an.

Men 6 Pro är mycket snabbare, bättre överlag än 6 Lite / UDR inbyggda.
(Dessutom ändra de i firmware, så min 6 Pro som först krävde POE+, numera fungerar med UDR normala POE, iaf hos mig)

Och 6 Pro börjar finnas o köpas i butik, så den t.o.m hos Kjell.

Men vill man spara lite pengar, så rekar jag att då hellre köpa U6+ än den tidigare 6 Lite.
Något som köpt U6+ kanske kan berätta hur man upplever den. Just nu utsåld men det kan ju snabbt ändra sig på deras webshop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Ja det går att använda Mesh men jag skulle rekommendera att du använder kabel och kopplar på en accesspunkt istället, det blir betydligt bättre för hastigheten. Tex Unifi 6 Lite eller Pro.

Först och främst tack för att du tog dig tiden att svara.

Så dessa accesspunkter har även PoE (power over ethernet) men du rekommenderar istället kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Först och främst tack för att du tog dig tiden att svara.

Så dessa accesspunkter har även PoE (power over ethernet) men du rekommenderar istället kabel?

Ja precis, de drivs via PoE och kan matas direkt från UDR eller en switch med PoE

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Ja precis, de drivs via PoE och kan matas direkt från UDR eller en switch med PoE

Har du testat? Jag har tillgång till nätverkskabel till accesspunkterna, men nyfiken på PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Har du testat? Jag har tillgång till nätverkskabel till accesspunkterna, men nyfiken på PoE.

Ja, jag kör en AP AC Pro i ena porten på UDR utan problem! Tänkte du på något speciellt?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Så dessa accesspunkter har även PoE (power over ethernet) men du rekommenderar istället kabel?

För att kunna använda PoE så måste du använda en kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

För att kunna använda PoE så måste du använda en kabel.

Jag borde kanske varit tydligare, nätverkskabel. PoE är väl bara strömsladden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Jag borde kanske varit tydligare, nätverkskabel. PoE är väl bara strömsladden?

Nej, PoE innebär att du strömmatar via nätverkskabeln. Om du tittar på APn kommer du se att den enbart har ett hål, vilket är ett nätverksuttag.

Permalänk
Skrivet av Michaelscott:

Jag borde kanske varit tydligare, nätverkskabel. PoE är väl bara strömsladden?

Nej, PoE är att man via nätverkskabel även skickar spänning/ström för att driva AP.

PoE står ju för Power over Ethernet. PoE tinns i lite olika varianter och effektklasser.

UDR har två nätverksportar som stödjer PoE enligt en standard där man skickar 48 Volt, och max kan dra 13 watt.

Och den klara dår att driva dels en Unifi AP Wifi 6 Lite samt en Wifi 6 Pro i mitt fall.

6 Pro krävdes först en PoE som krävde lite mer, slarvigt kallad PoE+ i vissa speclistor.
(upp till 25 watt i 6 pro fall, jag killgissar att den låg lite över 13 watt förut men de fixade till det med bättre programvara internt)

Jag undviker o ta PoE på detaljnivå, blir så grottigt då. Hittade en beskrivning hos Kjell, längre ned står varianterna som är vanliga idag. Finns många beskrivningar, var glad att du i detta fall slipper gamla propritära lösningar som körde på 12 eller 24 volt

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sinclairhacker:

Nej, PoE är att man via nätverkskabel även skickar spänning/ström för att driva AP.

PoE står ju för Power over Ethernet. PoE tinns i lite olika varianter och effektklasser.

UDR har två nätverksportar som stödjer PoE enligt en standard där man skickar 48 Volt, och max kan dra 13 watt.

Och den klara dår att driva dels en Unifi AP Wifi 6 Lite samt en Wifi 6 Pro i mitt fall.

6 Pro krävdes först en PoE som krävde lite mer, slarvigt kallad PoE+ i vissa speclistor.
(upp till 25 watt i 6 pro fall, jag killgissar att den låg lite över 13 watt förut men de fixade till det med bättre programvara internt)

Jag undviker o ta PoE på detaljnivå, blir så grottigt då. Hittade en beskrivning hos Kjell, längre ned står varianterna som är vanliga idag. Finns många beskrivningar, var glad att du i detta fall slipper gamla propritära lösningar som körde på 12 eller 24 volt

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Jag har missuppfattat då vad PoE står för. Onekligen verkar det som en väldigt smidig teknik, detta ska jag absolut testa, får se vilken accesspunkt det blir.

Permalänk
Medlem

Jag kollar också på udr för att byta ut systemet.
Så hoppas jag får låna tråden lite?

Förstår jag rätt att om jag köper en UDR så kan jag koppla den direkt till fiber och sedan får jag ett fungerande system?
Dvs som en vanlig router.

Sen har jag lite frågor, hoppas det går ställa de här.

1. Kan jag köpa till AP och sen använda någon form av POE konverter då jag inte kan dra kablar från udr?
1b) . Funderar på Lite versionen sen hitta en till med några nätvertsportar, vilk rek. Ni?

2. Jag ska även se till att jag får nätverk till en verkstad ca 200 meter bort med fri sikt, kan jag sätta en utomhus AP MED POE på vardera håll och sedan en billig wifi router i verkstan?

Tänkte något liknande så här:
Udr: https://www.dustin.se/product/5011265190/unifi-dream-router

Ap lite: https://www.dustin.se/product/5011207600/unifi-6-lite-accessp...

Ap med nätverkskort?

Ap utomhus 2 st?
https://www.dustin.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Sen en billig wifi router i verkstan....

Tänker jag rätt, byt gärna ut.. verkstan ska inte hantera mer än ca 1 gb data per månad, så inte mycket vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

2. Jag ska även se till att jag får nätverk till en verkstad ca 200 meter bort med fri sikt, kan jag sätta en utomhus AP MED POE på vardera håll och sedan en billig wifi router i verkstan?

Du borde ha en sådan här (eller liknande modell/typ) i varje ände. Sedan en AP i verkstaden kopplad till "mottagaren". Behövs det kabelanslutas något i verkstaden kopplar du en (liten "dum") switch mellan "motagaren" och AP, eller köper en AP som har två ethernetportar.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Jag kollar också på udr för att byta ut systemet.
Så hoppas jag får låna tråden lite?

Förstår jag rätt att om jag köper en UDR så kan jag koppla den direkt till fiber och sedan får jag ett fungerande system?
Dvs som en vanlig router.

Sen har jag lite frågor, hoppas det går ställa de här.

1. Kan jag köpa till AP och sen använda någon form av POE konverter då jag inte kan dra kablar från udr?
1b) . Funderar på Lite versionen sen hitta en till med några nätvertsportar, vilk rek. Ni?

2. Jag ska även se till att jag får nätverk till en verkstad ca 200 meter bort med fri sikt, kan jag sätta en utomhus AP MED POE på vardera håll och sedan en billig wifi router i verkstan?

Tänkte något liknande så här:
Udr: https://www.dustin.se/product/5011265190/unifi-dream-router

Ap lite: https://www.dustin.se/product/5011207600/unifi-6-lite-accessp...

Ap med nätverkskort?

Ap utomhus 2 st?
https://www.dustin.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Sen en billig wifi router i verkstan....

Tänker jag rätt, byt gärna ut.. verkstan ska inte hantera mer än ca 1 gb data per månad, så inte mycket vi pratar om.

Svar på frågorna:

1. Ja, köper du Unifi 6 Lite/Pro så kommer denna POE adapter fungera: https://www.webhallen.com/se/product/267532-Ubiquiti-PoE-inje.... Har du behov av flera POE-portar så kanske en switch är bättre?

1b. Köp Pro om du vill ha lite längre räckvidd, Lite är något begränsad.

2. Jag skulle försöka dra kabel om det går, det blir absolut bäst. Går det inte så kör på 2st av modellen du har länkat. Finns också Unifi 6 Mesh som är lite vassare men kostar mer. Mesh kommer då vara mottagare av signalen och sedan skicka vidare wifi där den är placerad. Således behöver du ingen ytterligare router i nya huset.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

2. Jag skulle försöka dra kabel om det går, det blir absolut bäst.

200 m är väl lite långt för kabel? Nog bättre i så fall att dra en fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Svar på frågorna:

1. Ja, köper du Unifi 6 Lite/Pro så kommer denna POE adapter fungera: https://www.webhallen.com/se/product/267532-Ubiquiti-PoE-inje.... Har du behov av flera POE-portar så kanske en switch är bättre?

1b. Köp Pro om du vill ha lite längre räckvidd, Lite är något begränsad.

2. Jag skulle försöka dra kabel om det går, det blir absolut bäst. Går det inte så kör på 2st av modellen du har länkat. Finns också Unifi 6 Mesh som är lite vassare men kostar mer. Mesh kommer då vara mottagare av signalen och sedan skicka vidare wifi där den är placerad. Således behöver du ingen ytterligare router i nya huset.

Tack så mycket, så en UDE OCH 1-2ST UNIFI 6 PRO med det du länkat är kanske det som gäller, ska köpa hem det imorgon.

Köper nog hellre mesh så jag slipper en enhet till, ser jag som en bonus, får kolla prisskillnaden.

Skrivet av joakim99:

200 m är väl lite långt för kabel? Nog bättre i så fall att dra en fiber.

Ja fiber eller nätverkskabel hade varit det bästa men tyvärr måste jag isf trycka under en väg och det är inget alternativ, skulle givetvis gjort det från början men så smart var man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

200 m är väl lite långt för kabel? Nog bättre i så fall att dra en fiber.

Nej, det ska gå fint med POE switch mellan. Tex 100M och en Unifi Switch Flex som drivs på POE och sedan 100M till. https://www.inet.se/produkt/5411853/ubiquiti-unifi-switch-fle.... Men Fiber kan absolut vara att föredra!

Skrivet av Phalcore:

Tack så mycket, så en UDE OCH 1-2ST UNIFI 6 PRO med det du länkat är kanske det som gäller, ska köpa hem det imorgon.

Köper nog hellre mesh så jag slipper en enhet till, ser jag som en bonus, får kolla prisskillnaden.

Ja fiber eller nätverkskabel hade varit det bästa men tyvärr måste jag isf trycka under en väg och det är inget alternativ, skulle givetvis gjort det från början men så smart var man inte.

Precis, både AP AC Mesh och Unifi 6 Mesh ska passa för det

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

FYI för er som vill köpa en Dream Router och har 1GB Internet eller högre hemma, gör inte det. Jag har 1GBIT och får bara ut ca 500-600 MBit , om du stänger av allt förutom nätverksfunktionen kommer jag upp till 700 typ vilket verkar vara max...ibland...Tydligen är detta ett känt problem eftersom CPUn som sitter i inte klarar mer än så. Besviken, till och med routern jag fick ifrån Tele2 klarar högre bandbredd via WANet än Dream Router.

Så tänk på det innan ni köper.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

FYI för er som vill köpa en Dream Router och har 1GB Internet eller högre hemma, gör inte det. Jag har 1GBIT och får bara ut ca 500-600 MBit , om du stänger av allt förutom nätverksfunktionen kommer jag upp till 700 typ vilket verkar vara max...ibland...Tydligen är detta ett känt problem eftersom CPUn som sitter i inte klarar mer än så. Besviken, till och med routern jag fick ifrån Tele2 klarar högre bandbredd via WANet än Dream Router.

Så tänk på det innan ni köper.

Det är precis därför som många av oss försöker avråda från just UDR. Det är en produkt som aldrig borde ha lanserats, särskilt när föregångaren inte hade detta problem, bara lite sämre WiFi.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är precis därför som många av oss försöker avråda från just UDR. Det är en produkt som aldrig borde ha lanserats, särskilt när föregångaren inte hade detta problem, bara lite sämre WiFi.

Jag själv visste tyvär inte det innan köp . Får vänta tills de kommer med något nytt får uppgradera då. Just nu sätter jag kabeln direkt i switchen om jag ska tanka ner stora filer 😆 dubbla hastigheten än när den e kopplad via routern…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag själv visste tyvär inte det innan köp . Får vänta tills de kommer med något nytt får uppgradera då. Just nu sätter jag kabeln direkt i switchen om jag ska tanka ner stora filer 😆 dubbla hastigheten än när den e kopplad via routern…

Nej, det är ju rimligt att anta att deras nya produkt inte är sämre än deras äldre produkter, även deras mycket äldre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Men hur ligger det till med deras Dream Machine? Klarar den mer än 500?

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Men hur ligger det till med deras Dream Machine? Klarar den mer än 500?

Ja den klarar 3.5 Gbps med allt påslaget som IPS och traffic analyzer. Stänger man av det skall den klara 10 Gbps.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Ja den klarar 3.5 Gbps med allt påslaget som IPS och traffic analyzer. Stänger man av det skall den klara 10 Gbps.

Det är inte Dream Machine Pro som dessa siffrorna gäller för? Den som heter Dream Machine har väl lägre kapacitet?