Permalänk
Medlem

27" eller 32" datorskärm?

Jag behöver en ny skärm, men jag har svårt besluta mig för om jag ska välja en 27" eller 32".

Sitter idag med en 24" och tycker den är lite för liten även fast jag sitter nära.
Jag kommer inte spela med skärmen, utan den kommer mesta användas till arbetet där det är mycket videosamtal och ordbehandling. Utöver det är det surfande och en del streaming som den kommer användas till.

Spontant vill jag satsa på 32", men känner samtidigt att den kanske kommer upplevas väldigt stor när man sitter så pass nära? 27" känns som det rimliga valet även om jag kanske kan tycka att det är ett för litet steg från 24"?

Hur bör jag tänka här?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning snackar vi om?
Enligt personlig preferens skulle jag säga:
>=3840x2160 - 27-32"+
2560x1440 - 27"
1920x1080 - 24"

Och då menar jag fall där man har skärmen kanske 50-100cm från fäjjset. Om du ska slå på riktigt stort måste du givetvis ha skärmen lite längre ifrån, annars blir det jobbigt då du måste vrida huvudet fram och tillbaka.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är minsann inte partisk men jag har en 43" 4k skärm och undrar om det inte skulle vara fint med nått lite större eller en skärm till.
Inte högre men lite bredare säg 50 % mer på bredden och kanske välvd så hade nog den fysiska storleken vart perfekt för mig och sedan kunde man bara koncentrera sig på att öka upplösningen och bildkvaliten i stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vilken upplösning snackar vi om?
Enligt personlig preferens skulle jag säga:
>=3840x2160 - 27-32"+
2560x1440 - 27"
1920x1080 - 24"

Och då menar jag fall där man har skärmen kanske 50-100cm från fäjjset. Om du ska slå på riktigt stort måste du givetvis ha skärmen lite längre ifrån, annars blir det jobbigt då du måste vrida huvudet fram och tillbaka.

Det kommer bli 2560x1440. Känns överkurs och lägga pengar på en 3840x2160 för den typen av användning.

Så 27" känns som vettigaste valet med 2560x1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haas:

Det kommer bli 2560x1440. Känns överkurs och lägga pengar på en 3840x2160 för den typen av användning.

Så 27" känns som vettigaste valet med 2560x1440?

För 1440p med kort avstånd skulle jag säga att 27" är perfekt, japp, större än så och du får en rutnätseffekt där du ser de individuella pixlarna.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Steget från en 24" 1920x1080 till 27" 2560x1440 är ju visserligen märkbart ja, men långt ifrån stort.
Skulle starkt avråda från att bara byta från 24 till 27 då det steget är alldeles för litet, i så fall till två.

Steget till två skärmar är där det verkligen händer saker.
Ska du pyssla med någon slags mer aktiv användning med flera fönster osv så bör du definitivt sikta på mer än en vanlig skärm.

Jag arbetar professionellt med att välja ut skärmar och diskutera skärmkonfigurationer med många användare. Har själv också provat de flesta varianter man kan tänka sig..
En enkel skärm, oavsett om det är 24 el 27", används om man primärt ska använda ett enda fönster (även om det ryms två hjälpligt). För någon form av mer aktiv användning bör man absolut ha mer än så.
En 34" 3440x1440 kan ju också vara som alternativ även om det är en begränsning för de mest aktiva användarna.

32" 4K/UHD är inte heller optimalt, även om det funkar med viss skalning. Siktar du på den upplösningen så är det lämpligare med 43", även om den kräver sitt för att använda effektivt. En sådan har 4x upplösningen av en 24".
Sett ett extremfall med en person som har tre (3) st 43" 4K.

Men för de flesta är 2x27", 34" el 45-49" ultrabred klart lämpligaste alternativen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Steget från en 24" 1920x1080 till 27" 2560x1440 är ju visserligen märkbart ja, men långt ifrån stort.
Skulle starkt avråda från att bara byta från 24 till 27 då det steget är alldeles för litet, i så fall till två.

Att byta från 1080 till 1440 från 24 till 27 är natt och dag, framförallt i ren arbetsyta

Permalänk
Medlem

Har kört med en 4k 32 tum men har nu 2st 1440p 27 tum för behövde två skärmar för jobb och får inte plats med två 32 tum. Hade jag bara spelat så hade en 32 tum varit valet dock om inte det blev för dyrt jämfört med 27 tum.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hade en 32" 2560x1440 på ca 60cm avstånd, hade inga problem med att det blev nått rutnät av pixlarna.
Har bytt upp mig till 42" 4K Oled och sitter på ca 80cm avstånd, efter ett drygt halvår så börjar skärmen nästan kännas liten.

För din del så skulle jag rekommendera 32" 2560x1440 Nano-IPS skärm eller allra helst Oled, 27" är inte mycket större än 24" och kommer kännas liten väldigt snart, större skärm klart en fördel vid arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Om du ska slå på riktigt stort måste du givetvis ha skärmen lite längre ifrån, annars blir det jobbigt då du måste vrida huvudet fram och tillbaka.

Då är det ju ingen vits att köpa stor skärm, om man ska "förminska" den genom att flytta den längre bort.
Vad är det som är bättre med att sitta med huvet fixerat?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar och spelar på en 32" 1440p skärm, fungerar utmärkt.

Testade en 32" 4k skärm och det funkar ju att spela på men för jobb var det helt kasst så den åkte tillbaka. Fractual scaling är värdelöst så man måste verkligen gilla pytteliten text för att kunna jobba på 4k.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del delade meningar här. Men de verkar som det är en god idé att titta på en 32" i stället? Är inte så roligt om man upplever en 27" som liten efter några veckor.

Om valet nu blir 32", är en IPS ofta att föredra framför en VA-panel? Jag vet att det beror på en rad olika faktorer. Men om vi tänker rent generellt överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Testade en 32" 4k skärm och det funkar ju att spela på men för jobb var det helt kasst så den åkte tillbaka. Fractual scaling är värdelöst så man måste verkligen gilla pytteliten text för att kunna jobba på 4k.

Skalning, decimaltal eller inte är till för att undvika pytteliten text på en 4k-skärm mindre än runt 45" (ex).
Med 32" 4k fungerar 150% dvs 1,5ggr skalning bra tycker jag, både hemma och på jobbet (32/31,5" 4k).
4k ska göra text och ikoner mjuka, inte pyttesmå så att du får starr i förtid.

(Vissa saker är inte optimala med decimal-skalning, ex "visa bild i fullstorlek" i webbläsare, men så länge medvetande finns hur det hanteras så är det hanterbart)

Edit. Hade en 32" 1440p-skärm innan det som fungerade bra för spel och lite mindre bra för desktop då pixlar syntes. (Är man väl van vid hidpi på desktopen vill man ogärna frångå det tror jag generellt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har spelat och jobbat på en Benq 32" 1440p-skärm i ett antal år nu, funkar väldigt bra och känns inte för stort alls. Den står på armlängds avstånd på ett mindre IKEA-skrivbord. Jag har en äldre 24" på högkant för Youtube/Spotify/annat. Funderar på att växla upp till en ~42" 4K IPS framöver och låta 32" stå på högkant. Mer skärmyta åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag kör 32 nu och kommer gå ner till 27 igen vid nästa byte då jag tycker det är för stort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Haas:

Det kommer bli 2560x1440. Känns överkurs och lägga pengar på en 3840x2160 för den typen av användning.

Så 27" känns som vettigaste valet med 2560x1440?

Med 4K kan du göra allt som en 1440p-skärm kan, fast med högre kvalitet. Plus att du får en valfrihet med skalningsgrad som man inte får med 1440p eller 1080p native.

Den typ av användning du har vinner på 4K eftersom kvaliteten ökar på så många olika sätt – särskilt text och gränssnitt – och du kan välja skalningsgrad utifrån vad som fungerar för din syn, ditt skrivbord och dina arbetsuppgifter. Något man inte kan med 1080p och 1440p eftersom pixeldensiteten är så låg. Skalning blir störande där skalning med 4K i de här storlekarna börjar närma sig gränsen för vad ögat kan upplösa. Vilket naturligtvis kan vara svårt att föreställa sig eller greppa innan man själv har testat.

Det du förlorar med 4K är förstås lite högre kostnad. Men 4K-skärmar har funnits i snart 10+ år, så priserna är inte längre så mycket högre, särskilt inte om du klarar dig på 60 Hz. En del användare har problem med specifika programvaror som enbart fungerar i 1:1-skalning. Men talar vi om generella moderna program som uppdaterats sedan Windows 8.1 kom ut är det sällan problem med skalning.

Huruvida du ska välja 27 eller 32 tum är bara en fråga om din tänkta situation. Din användning, ditt skrivbord, din syn och dina önskemål. Vad andra har och vad de tycker är "vettigt" är som att fråga andra om vad de köper för storlek på kalsongerna. Som du märker på befintliga svar varierar omkretsen där.

32 tum är 20 cm till på diagonalen mot vad du har, förutsatt du kör 24-tum/1080p idag. Ifall du kör 1440p på 32-tum får du exakt samma pixeldensitet som du har nu, bara mycket mer yta. Med 27-tum får du samma arbetsyta men också tätare densitet. Så det är en fråga om vad du är ute efter?

Med 4K kan du välja densiteten själv genom att ändra skalningen i Windows efter vad som passar din användning. Och kör du då en skalning som motsvarar 1080p (200%) eller 1440p (150%) kommer det bli exakt som 1080p eller 1440p fast med mycket högre kvalitet än vad du får hos skärmar som kör native.

Permalänk
Medlem

Detdär är helt personlig preferens. Jag hör till dem som starkt föredrar 32" för 2560x1440 över 27". Tycker allting upplevs för smått på 27" 1440p och för mig ger också betydligt bättre inlevelse i spel. I långa loppet kanske lite bekvämare för ögonen också även fast jag har inget problem med synen idagsläget utan det är nog andra aspekter som inverkar. Tyckte 24" var lagom storlek för 1080p så 32" 1440p är ju samma DPI. Statistikt tycks flera luta åt 27" hållet för 1440p men som sagt det är ju inviduellt, jag har aldrig varit nån hög DPI vän så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag 2x27" 1440p.
Om man skulle mäta min ögonaktivitet så är jag ganska säker på att jag 90% av tiden tittar på de mittersta halvorna av skärmarna.
Utnyttjar med andra ord inte hela ytan.

Det fick mig att ta beslutet att skaffa en 32" 4k-skärm för hemmakontoret. Tycker det fungerar perfekt. Upplever att höjden kanske är onödigt stor men det är nog en vanesak.
Så jag hade rekommenderat 32" och 4k när man bara har en skärm.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Då är det ju ingen vits att köpa stor skärm, om man ska "förminska" den genom att flytta den längre bort.
Vad är det som är bättre med att sitta med huvet fixerat?

Sätt dig en halvmeter från en 50" TV och testa, du kanske gillar det, jag säger njae.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Sätt dig en halvmeter från en 50" TV och testa, du kanske gillar det, jag säger njae.

Bara upplösningen är hög nog så det inte blir alldeles pixligt.

Permalänk
Medlem

Man förstår att det är högst personligt tycke som gäller här.

27" lockar såklart eftersom upplösningen kommer bli bättre. Samtidigt vore det väldigt trevligt med mycket skärmyta. Frågan är ju då såklart vad är det man prioriterar egentligen.
4k-skärm kommer de inte bli oavsett, vill inte lägga de pengarna just nu.

Lutar åt att det blir en 27" även fast den kommer kännas liten efter ett tag, och man ångrar sig.