Denuvo: "Kopieringsskydd är en fördel även för gamers"

Permalänk
Melding Plague

Denuvo: "Kopieringsskydd är en fördel även för gamers"

Med hjälp av en ny strategi vill Denuvo motbevisa att det välkända kopieringsskyddet påverkar prestanda negativt i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så vad de säger är att recensenter av spelen kommer få en bättre spelupplevelse och således ge bättre reviews men spelarna kommer inte få spela dessa denuvo-fria versioner?

Jämför man själv sida vid sida av Denuvo-drabbade spel och denuvo-fria från Gog finns det definitivt en märkbar skillnad, speciellt om man inte har NVMe disk och lite sämre processor.

De pratar om uppdateringar, Watch Dogs 2 har en kritisk grafikmotorbugg med moderna grafikkort som ger flicker, det spekuleras att Denuvo orsakar det. Ubisoft har stängt ned studion bakom Watch Dogs och sparkat alla anställda efter Legion/omplacerat dem i vanlig ordning. Och varken AMD eller Nvidia har devs på Ubisoft att kontakta angående det. Hur hjälper Denuvo som Watch Dogs 2 har här?

Permalänk
Medlem

Steeve Huin verkar glömt av av den där lilla detaljen att det är de som faktiskt köpt spelet som drabbas av prestandaproblemen, inte de som söker sig till piratmaterial där kopieringsskyddet plockats bort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Så länge det inte är Denuvo kanske? Och ett par andra!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Det är mycket märkligt att ett spel som Witcher 3 såldes som glass på stranden även fast det aldrig hade kopieringsskydd…

Som sagt så drabbar det tyvärr bara det bara kunderna, så bort med skiten.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så vad de säger är att recensenter av spelen kommer få en bättre spelupplevelse och således ge bättre reviews men spelarna kommer inte få spela dessa denuvo-fria versioner?

Tanken är väl att recensenterna ska kunna jämföra de två olika versionerna och tala om hur mycket prestandapåverkan Denuvo har. Det återstår att se men om det är pålitliga recenenster(Får DF så är jag nöjd) och det visar sig vara märkbara skillnader så tror jag många kommer skippa att köpa spelet tills det att Denuvo tas bort. Men jag kanske upppfattar det fel. Förstår dock inte hur Denuvo vill vinna tillbaka förtroende(har de ens haft något från början?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så vad de säger är att recensenter av spelen kommer få en bättre spelupplevelse och således ge bättre reviews men spelarna kommer inte få spela dessa denuvo-fria versioner?

Jämför man själv sida vid sida av Denuvo-drabbade spel och denuvo-fria från Gog finns det definitivt en märkbar skillnad, speciellt om man inte har NVMe disk och lite sämre processor.

De pratar om uppdateringar, Watch Dogs 2 har en kritisk grafikmotorbugg med moderna grafikkort som ger flicker, det spekuleras att Denuvo orsakar det. Ubisoft har stängt ned studion bakom Watch Dogs och sparkat alla anställda efter Legion/omplacerat dem i vanlig ordning. Och varken AMD eller Nvidia har devs på Ubisoft att kontakta angående det. Hur hjälper Denuvo som Watch Dogs 2 har här?

Reagerade också på detta. Om slutanvändare får en version med svartmögel så ska också recensenterna recensera samma styggelse. Annars blir det ju inte rättvist.

Sen är det ju också riskabelt att ha en version utan malware då den lätt kan "råka" hamna i fel händer så på det viset kan det ju vara en fördel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul att de ska låta utvalda delar pressen få tillgång till två olika versioner av spelet de själva riggat för att "bevisa" att Denuvo inte ger prestandaproblem. Jag kommer lita så mycket på de "testerna".

Permalänk
Avstängd

du betalar extra för ett buggigt o trasigt spel med högt pris o saknar dlcs
jag spelar spelet gratis med alla dlc o fixade buggar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigO161107:

Det är mycket märkligt att ett spel som Witcher 3 såldes som glass på stranden även fast det aldrig hade kopieringsskydd…

Som sagt så drabbar det tyvärr bara det bara kunderna, så bort med skiten.

vette fan hur gog ens existerar med konceptet av drm fritt o gamla spel

https://www.tweaktown.com/news/78991/gog-earnings-up-114-in-2...

https://gameworldobserver.com/2022/11/29/cd-projekt-record-q3...

cp punk var sämsta spelet vid release o bäst säljare efter animen release har inget med saken utan fixat spel upplevelse är A-O

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

vette fan hur gog ens existerar med konceptet av drm fritt o gamla spel

Det finns tillräckligt många som uppskattar upplägget och köper spel den vägen, rimligtvis. Sedan hjälper det givetvis till att CD Projekt står bakom och säljer sina egna storsäljande speltitlar via den kanalen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det finns tillräckligt många som uppskattar upplägget och köper spel den vägen, rimligtvis. Sedan hjälper det givetvis till att CD Projekt står bakom och säljer sina egna storsäljande speltitlar via den kanalen.

Jag gillar GOG. Stöttar gärna sådan verksamhet. Inte svårare än så för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så vad de säger är att recensenter av spelen kommer få en bättre spelupplevelse och således ge bättre reviews men spelarna kommer inte få spela dessa denuvo-fria versioner?

De menar nog att göra det möjligt för utvecklarna på ett säkert sätt erbjuda recensenter att kunna köra båda versionerna. Så att de bland annat kan testa om det är någon skillnad mellan den publika Denuvo versionen och ej skyddad version. Idag kan sådana tester endast göras efter att Denuvo tagits bort på den publika versionen efter några månader/år. Då risken idag annars är att en sådan oskyddad kopia läcker ut.

Bortsett från det så undrar jag vad alla miljarder som bolagen borde dra in nu tagit vägen?
Enligt alla antipirat ekonomiska regler så har de ju förlorat miljarder när folk kopierat spelen, nu finns det ju mängder av spel som varit omöjliga att kopiera i månader och till och med år. Och pengarna borde då de senate åren fullständigt öst in till bolagen med fantastiska kvartalsvinster, med aktiekurser som rusar i skyarna

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Sötast

Vad är idén med att flera företag det senaste året/åren rent av ljuger i såna här sammanhang?
Vad är vinsten? Är det för att ligga jämt med "woke" påhitt som skriver sin egen fakta och idiotförklarar alla andra?
Exakt samma i detta inlägg. "Vi är faktiskt snälla, men vissa menar att vi är onda för att vi hjälper företag" o_O

Om man nu spenderat 20år med att göra det man gör, kan man inte bara då säga vad man gör och hålla det rimligt? Tycker det är tråkigt att behandlas som om man helt enkelt har så pass låg IQ att man inte skulle se rakt igenom såna påståenden?

Permalänk
Medlem

Snacka om ett urvattnad uttalande.. framförallt med tanke på att företagen tjänade stora summor pengar även innan Denuvo existerade.

Ett annat problem med uttalanden är att Denuvo i de absolut flesta fall slår tillbaka på de som faktiskt köpt spelen mer än de som piraterat dem. Exempel är ju hur i vissa fall prestandan blir kring ca 15-30% sämre pga. att Denuvo ligger och jobbar i bakgrunden UTÖVER det DRM som redan existerar från tillverkarna ifråga. I vissa fall har tom. crackgrupper ökat prestanda och stabilitet enbart genom att spräcka Denuvo.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Men vad fint, så ifall Denuvo blir accepterat så försvinner mikrotransaktioner, battle pass och andra försök att "befria" spel-communityn från sina pengar? Inte så att jag stödjer piratkopiering på något sätt, men när vissa påstår sig tjäna sina pengar för mänsklighetens skull istället för sin egen blir jag grinig. Som att Copyswede skulle vara viktiga för svältande barn och miljöns skull.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att Digital Foundry får titta på detta. Gissar att det rör sig om någon procent skillnad i de flesta fall men kan ju finnas spel där det påverkar mer.

Det ironiska är att många gamers installerar massor med RGB programvara och annat som drar prestanda med. Har man typ 3 olika RGB mjukvara för olika saker i datorn kan man tappa uppåt 10% enligt GN var det runt 3% styck om jag minns rätt. Och då man inte kan styra olika märken med en programvara behöver man ofta flera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser fram emot att Digital Foundry får titta på detta. Gissar att det rör sig om någon procent skillnad i de flesta fall men kan ju finnas spel där det påverkar mer.

Det ironiska är att många gamers installerar massor med RGB programvara och annat som drar prestanda med. Har man typ 3 olika RGB mjukvara för olika saker i datorn kan man tappa uppåt 10% enligt GN var det runt 3% styck om jag minns rätt. Och då man inte kan styra olika märken med en programvara behöver man ofta flera.

Ett par problem med dina exempel.

1. RGB-programvara har man själv laddat ned och installerat.
2. RGB-programvara kan man avinstallera vid behov.
3. RGB-programvara tillför något för den som laddat ner det. Denuvo gör absolut inget positivt för den som köpt spelet men i vissa fall har en kraftig negativ påverkan på det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser fram emot att Digital Foundry får titta på detta. Gissar att det rör sig om någon procent skillnad i de flesta fall men kan ju finnas spel där det påverkar mer.

Det ironiska är att många gamers installerar massor med RGB programvara och annat som drar prestanda med. Har man typ 3 olika RGB mjukvara för olika saker i datorn kan man tappa uppåt 10% enligt GN var det runt 3% styck om jag minns rätt. Och då man inte kan styra olika märken med en programvara behöver man ofta flera.

DF tog en titt på re8 crackad vs standard när det begav sig, och det handlade inte så mycket om fps som stutters:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Och grejen är att även om denuvo inte gav prestandaproblem, så är det lätt att knäcka det. Det har till och med hänt att folk knäcker det innan spelet får en offentlig utgivning och det slutar med att några utgivare tar bort denuvo i slutändan iallafall. Det enda denuvo hjälper är att stoppa piratkopieringen ett par dagar och många av dom som piratar spel kan vänta för att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

vette fan hur gog ens existerar med konceptet av drm fritt o gamla spel

För att det finns många människor som inte är rövhattar och betalar för sig. Simple as.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Musikälskare

"Kopieringsskydd är en fördel även för gamers" = Nej! Aldrig!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

tiden som gick till att lägga till drm kunde gatt till fixa buggar veckor av bs för att oligarker ska gömma vinster i panama. själva utvecklare far inget av intäkterna, normen är att överarbeta dom under hot sen avskeda alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

vette fan hur gog ens existerar med konceptet av drm fritt o gamla spel

https://www.tweaktown.com/news/78991/gog-earnings-up-114-in-2...

https://gameworldobserver.com/2022/11/29/cd-projekt-record-q3...

cp punk var sämsta spelet vid release o bäst säljare efter animen release har inget med saken utan fixat spel upplevelse är A-O

Därför att fölk betalar gärna för bra produkter så... dessutom så satsade först (och fortfarande) på gamla klassiker som är fixade att köra på moderna OS (kör via emulator i vissa fall). Vissa vill bara köra igenom gamla lir och kanske har sålt dom för länge sen, finns inte att få tag på i fysiska kopior, etc.

Då är GoG sketabra för man kan man enkelt göra ett snabbt köp, ladda ner och lira det igen.
No fuss, no workarounds, no patches - bara å tuta å köra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tror väl iofs att Denuvo gjort sitt till för att stävja piratkopierandet. Finns 'scenen' ens längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror väl iofs att Denuvo gjort sitt till för att stävja piratkopierandet. Finns 'scenen' ens längre?

Det är nog Steams förtjänst mer än något annat skulle jag tippa på.

"Scenen" i dess tidigare bemärkelse är väl att betrakta som död ja, finns bara en handfull klassiska releasegrupper kvar, och så är det väl en del fristående individer som håller på litegrann.

Alltmed att marknaden gått från ett fåtal dominanta aktörer till att bli rätt fragmenterad, och man behöver en halv miljard abonnemang numera om man vill ha ett någorlunda komplett utbud av film, serier och musik, så har piratkopieringen börjat ta fart på de fronterna igen. Ett av få exempel där konkurrensen har en tydlig baksida i övrigt.

Spelsvängen är väl inte riktigt lika fragmenterad, det allra mesta finns fortfarande på Steam, men blir det samma race där kan man väl tänka sig att spelkopierandet kommer igång igen också. Personligen skulle jag inte alls vara sugen på att ha 20 olika bloatade skräpklienter installerade, en eller ett par är redan för mycket i ärlighetens namn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag gillar GOG. Stöttar gärna sådan verksamhet. Inte svårare än så för mig.

Köper det mesta på GOG. Stödjer det helt, värt varenda krona. Laddat ner alla installationsfiler och sparat på hårddiskar dessutom, friheten med det är oslagbar.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

En kniv i magen kan vara en positiv upplevelse för både förövare och offer, tycker vi på Denuvo.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tacka vetja GOG, helt fantastisk spelbutik. Vore en enorm fördel för gamers om Denuvo gick i konkurs och lämnade nya spel ifred.

9/10 gånger finns det smartare människor som löser en crack innan spelet varit ute ett år och då gör DRM-skiten bara mer skada än nytta när vi som betalar ska behöva dras med en sämre upplevelse.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är idén med att flera företag det senaste året/åren rent av ljuger i såna här sammanhang?
Vad är vinsten? Är det för att ligga jämt med "woke" påhitt som skriver sin egen fakta och idiotförklarar alla andra?
Exakt samma i detta inlägg. "Vi är faktiskt snälla, men vissa menar att vi är onda för att vi hjälper företag" o_O

Om man nu spenderat 20år med att göra det man gör, kan man inte bara då säga vad man gör och hålla det rimligt? Tycker det är tråkigt att behandlas som om man helt enkelt har så pass låg IQ att man inte skulle se rakt igenom såna påståenden?

Det verkar bli vanligare att företags egna påståenden och profetior kring sina egna produkter publiceras som nyheter. Mitt LinkedIn-flöde är fullt av ”artiklar” av typen: ”Min AI kommer ta över världen inom sex månader, säger chefen på AI XYZ.”