Förnya Mobil Bank-ID kan komma att kräva giltigt pass eller nationellt ID

Permalänk
Medlem

Förnya Mobil Bank-ID kan komma att kräva giltigt pass eller nationellt ID

Fick just ett meddelande från min bank att det kan komma att krävas ett giltigt pass eller nationellt ID för att förnya mobil bank-id, körkort är INTE en giltig handling.

Känns lagom "fånigt" att körkort inte fungerar då jag varken har behov av ett Pass eller ser nyttan med ett nationellt ID när jag redan har ett körkort jag identifierar mig med.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Pass och nationellt id innehåller information som kan läsas ut och verifieras av appen via NFC, körkort gör det inte. Där har du anledningen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Handlar vad jag vet om att körkorten har lägre säkerhet än pass och nationella id kort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Kan säga att NFC-chipet slutade funka i mitt nya pass och det var ytterst besvärligt att ta sig runt i passkontroller.
Fick det utbytt och testade lägga till Bank-ID och Digitalt ID med nya funktionen och man tar en fotokopia av passet och sedan blippar NFC.

Permalänk
Medlem

Antar att du kanske har sparbanken/swedbank som också har skickat ett liknande meddelande till mig. Det där stämmer inte riktigt, eller det är korrekt men viss information utelämnar de av någon anledning. Du har även valet att uppsöka ett bankkontor så kan du verifiera dig med ditt körkort där. Det där stämmer om du helt digitalt i framtiden när ditt nuvarande bank-id går ut vill skapa ett nytt. Själv var jag inte så intresserad av att betala 400:- för att kunna skapa ett nytt bank-id så ringde till dem och tog reda på hur det egentligen var. Så du har valet mellan att:

1. betala 400: för ett pass

2. betala 400:- för nationellt id-kort

3. uppsöka ditt närmsta bankkontor med ditt körkort och inte behöva betala något.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen... Förnyade mitt BankID nyss innan något sådant går aktivt för mig, behöver nu inte bry mig förrens 2026...

Edit:
Undrar om det enbart är när man inte har ett aktivt BankID som ett nationellt id eller pass behövs. Men om man förnyar medan man har ett aktivt BankID så behöver man aldrig nationellt id eller pass..

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en utredning om idhandlnigar https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/state... kombinerat med eu anpassning av körkorten gör det troligt att de kommer att upphöra att gälla som idhandling och att bara handlingar utfärdade av polisen kommer att gälla.

Angående bank id så har en del banker börjat kräva fysiska besök eller elektroniskt avläsbara id handlingar för att utfärda dem och körkorten har inga chip.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?
Du kan skaffa Mobilt BankID med hjälp av säkerhetsdosa, en gammal telefon med Mobilt BankID, ett nationellt ID-kort eller ett svenskt pass. Skaffa Mobilt BankID
Om du inte har något av det är du välkommen att besöka ett bankkontor. Vi hjälper dig att beställa ett Mobilt BankID och komma igång.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Banker som inte har kontor har slutat att acceptera annat än id handlingar med chip för att kunna skaffa bank id för chiplös id är på väg att fasas ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lag på att banker och övriga samhällstjänster måste erbjuda minst 2 st olika eID inloggningstjänster framåt.
Enda sättet att bryta BankIDs monopol.

Samtidigt tycker jag det är bra att mindre säkra legitimationer såsom körkort antingen uppdateras så att det går att använda dessa för att skapa ett eID framåt. Det kommer ju fortsatt finnas ett behov för körkort om man t.ex. vill hyra bil utomlands osv.

Permalänk
Medlem

Ett råd, man kan ha upp till tre bankid:n, dock bara ett per enhet.
Så har man ytterligare en telefon eller platta hemma som man inte använder och inte är för gammal (bankid kräver idagsläget tex minst Android 6), så kan man installera bankid på den.

Skapa dock inte flera samtidigt utan låt de gå omlott så att om ens huvudbankid går ut så kan man skapa nytt med de andra.

Har man inte fler telefoner/plattor så kan man skaffa det på kort med läsare (fungerar ej med Linux). Är man kund hos tex SEB eller Handelsbanken är detta gratis, medans tex Swedbank tar ut en engångskostnad? på 400kr? för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Antar att du kanske har sparbanken/swedbank som också har skickat ett liknande meddelande till mig. Det där stämmer inte riktigt, eller det är korrekt men viss information utelämnar de av någon anledning. Du har även valet att uppsöka ett bankkontor så kan du verifiera dig med ditt körkort där. Det där stämmer om du helt digitalt i framtiden när ditt nuvarande bank-id går ut vill skapa ett nytt. Själv var jag inte så intresserad av att betala 400:- för att kunna skapa ett nytt bank-id så ringde till dem och tog reda på hur det egentligen var. Så du har valet mellan att:

1. betala 400: för ett pass

2. betala 400:- för nationellt id-kort

3. uppsöka ditt närmsta bankkontor med ditt körkort och inte behöva betala något.

Stämmer att jag har Sparbanken och bock och tack för informationen, likt dig är/var jag inte så sugen på att betala 400:- för något jag inte har något behov av, men som tur är finns ett bankkontor i närheten i alla fall

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Kommer vi ens att ha körkort i framtiden? Man behöver inte ha med sig det i bilen längre. Känns meningslöst att ha ett särskilt ID kort för ett enda ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Kommer vi ens att ha körkort i framtiden? Man behöver inte ha med sig det i bilen längre. Känns meningslöst att ha ett särskilt ID kort för ett enda ändamål.

Det fetmarkerade texten stämmer inte.
Enligt körkortförordningen (1998:980) 3 Kap 15 §
Länk till Sveriges Riksdag
citat:
Skyldighet att medföra identitetshandling

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.
Lag (2014:729).

9 kap. Ansvarsbestämmelser
2 a § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 a § döms till penningböter. Lag (2022:1206).
slut citat:

Bara för att det finns väldigt få trafikkontroller, så är det inte lagligt att köra utan förarbevis(körkort)

Edit : bifogade länk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Kommer vi ens att ha körkort i framtiden? Man behöver inte ha med sig det i bilen längre. Känns meningslöst att ha ett särskilt ID kort för ett enda ändamål.

Körkortet ska upphöra att gälla som idhandling och dessutom >

Införande av digitala körkort
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en digital tjänst för uppvisande av körkort i Sverige och tillkännager detta för regeringen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motio...

Du kan nog inom en inte allt för avlägsen framtid slippa ha med dig ett fysiskt körkort som ändå inte är en giltig id handling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

varför gör dom inte bara om körkorten så det blir en giltig id handling med? skulle ju bli bra mkt säkrare plus att det blir svårare att förfalska körkort med chipet i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cooldfs:

varför gör dom inte bara om körkorten så det blir en giltig id handling med? skulle ju bli bra mkt säkrare plus att det blir svårare att förfalska körkort med chipet i

Troligen för att körkort inte är en giltig idhandling i de flesta andra eu länderna och att man vill minska antalet handlingar som är giltiga att identifiera sig med, det är ju inte bara körkortet som inte ska gälla utan "sis märkta" handlingar ska också bort. Man vill alltså reducerar antalet giltiga typer av id handling och gör även reglerna mer lik eu normen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Det fetmarkerade texten stämmer inte.
Enligt körkortförordningen (1998:980) 3 Kap 15 §
Länk till Sveriges Riksdag
citat:
Skyldighet att medföra identitetshandling

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.
Lag (2014:729).

9 kap. Ansvarsbestämmelser
2 a § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 a § döms till penningböter. Lag (2022:1206).
slut citat:

Bara för att det finns väldigt få trafikkontroller, så är det inte lagligt att köra utan förarbevis(körkort)

Edit : bifogade länk

Beror på vad man menar, har man med sig giltig legitimation så kan man inte utdömas något straff för att inte ha med körkortet. Så om det är ett brott utan påföljd så hade iaf jag resonerat som att man inte behövde ha med det, det blir som att gå mott rött som tekniskt sett är olagligt men det finns inget straff för det (om man inte orsakar något så man kan åtalas för vårdslöshet i trafik).

Det finns till och med rättsfall där Hovrätten ansåg att eftersom polisen hade slagit i datorn och fastställt identiteten på föraren som inte hade med sig körkort så var ordningsboten inte korrekt.

Citat:

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

[S2]Föraren ska inte dömas till straff,

om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S2

https://lagen.nu/dom/rh/2006:2

Permalänk

Jävla skit. Jag skulle hjälpa en bekant med mobilt bankid och det gick ej. Enda vettiga alternativet är att uppsöka ett bankkontor, om man ska göra detta varenda gång bankid har gått ut, så har de lyckas skapa nya jobb från tomma intet.

Sedan detta att de inte gillar en standard och skapar en ny, hur många id-kort tror de att man skulle ha med sig? Jag och många andra har ID06 kort etc.

När man skrev Microsoftprov så var man tvungen att legitimera sig med dubbla idkort. I framtiden räcker väl inte en bild på ansiktet på idkortet utan de vill väl man också ska dra ner byxorna och ta ett foto där nere.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla skit. Jag skulle hjälpa en bekant med mobilt bankid och det gick ej. Enda vettiga alternativet är att uppsöka ett bankkontor, om man ska göra detta varenda gång bankid har gått ut, så har de lyckas skapa nya jobb från tomma intet.

Sedan detta att de inte gillar en standard och skapar en ny, hur många id-kort tror de att man skulle ha med sig? Jag och många andra har ID06 kort etc.

När man skrev Microsoftprov så var man tvungen att legitimera sig med dubbla idkort. I framtiden räcker väl inte en bild på ansiktet på idkortet utan de vill väl man också ska dra ner byxorna och ta ett foto där nere.

Snart kommer det bara att finnas 2 giltiga fysiska id handlingar så folk kommer inte att ha en massa olika utan pass eller nationellt id kort.
Och giltighetstiden på bankid är ju inte så kort utan 3-5 år brukar det handla om så man behöver inte springa till bankkontoret så ofta.

Biometri ska in på idhandlingarna men jag tror inte polisen ska dokumentera de kroppsdelar du antyder för att lagra in uppgifterna i dokumenten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Biometri ska in på idhandlingarna men jag tror inte polisen ska dokumentera de kroppsdelar du antyder för att lagra in uppgifterna i dokumenten

Fnys, jag erkänner ingen identitetshandling som saknar uppgift om byxormsvolym, angett i fraktioner av flashback-standardmått.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla skit. Jag skulle hjälpa en bekant med mobilt bankid och det gick ej. Enda vettiga alternativet är att uppsöka ett bankkontor, om man ska göra detta varenda gång bankid har gått ut, så har de lyckas skapa nya jobb från tomma intet.

Sedan detta att de inte gillar en standard och skapar en ny, hur många id-kort tror de att man skulle ha med sig? Jag och många andra har ID06 kort etc.

När man skrev Microsoftprov så var man tvungen att legitimera sig med dubbla idkort. I framtiden räcker väl inte en bild på ansiktet på idkortet utan de vill väl man också ska dra ner byxorna och ta ett foto där nere.

Var samma sak med en bekant, fick pallra sig upp till sitt fysiska bankkontor för att få ett nytt bank-id då körkort inte gällde.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla skit. Jag skulle hjälpa en bekant med mobilt bankid och det gick ej. Enda vettiga alternativet är att uppsöka ett bankkontor, om man ska göra detta varenda gång bankid har gått ut, så har de lyckas skapa nya jobb från tomma intet.

Sedan detta att de inte gillar en standard och skapar en ny, hur många id-kort tror de att man skulle ha med sig? Jag och många andra har ID06 kort etc.

När man skrev Microsoftprov så var man tvungen att legitimera sig med dubbla idkort. I framtiden räcker väl inte en bild på ansiktet på idkortet utan de vill väl man också ska dra ner byxorna och ta ett foto där nere.

Skrivet av RVX:

Var samma sak med en bekant, fick pallra sig upp till sitt fysiska bankkontor för att få ett nytt bank-id då körkort inte gällde.

Nu vet jag inte hur det är på era banker, men hos Länsförsäkringar som jag har kommer jag bara behöva göra detta om jag inte har något mobilt bank-ID. Jag har ett mobil bank-id på en telefon och då kan jag använda det för att fixa mobil bank-id på nästa telefon utan något krav på giltig pass eller id-kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu vet jag inte hur det är på era banker, men hos Länsförsäkringar som jag har kommer jag bara behöva göra detta om jag inte har något mobilt bank-ID. Jag har ett mobil bank-id på en telefon och då kan jag använda det för att fixa mobil bank-id på nästa telefon utan något krav på giltig pass eller id-kort.

Tror han hade SEB, har också länsförsäkringar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är skapligt dags att revidera våra körkort så de BLIR en giltig handling.
In med ett chip bara, biometri kamera på ställena man tar kortet, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är skapligt dags att revidera våra körkort så de BLIR en giltig handling.
In med ett chip bara, biometri kamera på ställena man tar kortet, klart.

Agreed

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är skapligt dags att revidera våra körkort så de BLIR en giltig handling.
In med ett chip bara, biometri kamera på ställena man tar kortet, klart.

Är det inte bättre att avskaffa det då och bara köra på id-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Snart kommer det bara att finnas 2 giltiga fysiska id handlingar så folk kommer inte att ha en massa olika utan pass eller nationellt id kort.

Fler kommer det att behöva finnas, för även folk utan svenskt medborgarskap kommer ju att behöva id handlingar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kwirek:

Är det inte bättre att avskaffa det då och bara köra på id-kort?

Det kommer att bli en handling som inte gäller som id utan bara handlar om behörigheten att framföra en viss fordonstyp och identifieringen får ske separat, så funkar det redan i många andra läder (framförallt inom EU) och även i Sverige för förarbevis för andra fordonstyper, det svenska körkortet är idag en udda handling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Multipass!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"