Corsair ICUE Link – lättmonterad RGB-belysning med svårsmält prislapp

Permalänk
Melding Plague

Corsair ICUE Link – lättmonterad RGB-belysning med svårsmält prislapp

Testlabbet har satt tänderna i Corsairs omstöpta ekosystem för RGB-belysning, där fokuset är en kraftigt förenklad byggprocess och förbättrad mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

12 fläktar? Det måste råda full storm där inne.

Permalänk
Medlem

500kr för en 120mm fläkt?? Seriöst?

Asså kan förstå om den är typ 100% täckt av rgb eller gjort av kolfiber eller något. Men detta är fasen ett skämt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

12 fläktar? Det måste råda full storm där inne.

Ja, varför är det så populärt med extrema mängder fläktar nu? Verkar inte ovanligt att ha typ 3 fram, 3 uppe och flera bak/botten också.
Jag kör två fram, en bak och så nätaggets fläkt som nog suger ut lite luft OM den snurrar, vilket den nog sällan gör. Tyst och helt okej temperaturer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Ja, varför är det så populärt med extrema mängder fläktar nu? Verkar inte ovanligt att ha typ 3 fram, 3 uppe och flera bak/botten också.
Jag kör två fram, en bak och så nätaggets fläkt som nog suger ut lite luft OM den snurrar, vilket den nog sällan gör. Tyst och helt okej temperaturer.

Jag tror att det korta svaret är: FLER YTOR FÖR RGB!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av norrby89:

500kr för en 120mm fläkt?? Seriöst?

Asså kan förstå om den är typ 100% täckt av rgb eller gjort av kolfiber eller något. Men detta är fasen ett skämt.

Galenskap och helt sjukt så klart, men det kommer att sälja utan problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mycket bra test måste jag säga! Både video och själva artikeln! Tumme upp! Man blir allt lite sugen på att skaffa en sådan här lösning, nästa gång man köper ny RGB

Permalänk

NV7 är väldigt nice damn.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt. Använder Fan Control med billigare vattenkylning och fläktar i datorn och är väldigt nöjd.
Sparar mkt pengar som jag hellre kan slänga på ett bättre grafikkort!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

12 fläktar? Det måste råda full storm där inne.

Dels behöver det inte enbart vara fläktar, 12 enheter sägs det på youtube,
Och 12 enheter är inte så svårt att komma upp i. Custom loop till cpu och grafikkort med 3 radiatorer så har du 9 fläktar bara där, sen pump/reservoar och block till cpu och gpu så har du 12 enheter.

Permalänk
Viking
Skrivet av MegaMuztek:

Dels behöver det inte enbart vara fläktar, 12 enheter sägs det på youtube,
Och 12 enheter är inte så svårt att komma upp i. Custom loop till cpu och grafikkort med 3 radiatorer så har du 9 fläktar bara där, sen pump/reservoar och block till cpu och gpu så har du 12 enheter.

Kolla bilderna…

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, varför är det så populärt med extrema mängder fläktar nu? Verkar inte ovanligt att ha typ 3 fram, 3 uppe och flera bak/botten också.
Jag kör två fram, en bak och så nätaggets fläkt som nog suger ut lite luft OM den snurrar, vilket den nog sällan gör. Tyst och helt okej temperaturer.

Skrivet av JonasT:

Jag tror att det korta svaret är: FLER YTOR FÖR RGB!

Sannolikt, och nu har man ju då dessutom skapat en fiffig lösning för att skapa den visuella effekten att de onödiga fläktarna faktiskt inte snurrar!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken katastrof deras programvara tidigare varit och den mina enheter idag får nyttja så kommer jag inte röra någon av deras enheter förens det kommer information om att den är riktigt bra från flera håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kolla bilderna…

Jo, men finns de som förklarat det tidigare, dvs att det inte nödvändigtvis måste vara fläktar, sen att det inte finns någon standard för rgb gör att alla sånna här koncept kommer falla i slutänden är ett annat problem

Permalänk
Medlem

För det priset för 120 mm fläktar så köper jag hellre 12 st Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM. På Inet kostar dom 329 kr styck. Sjuka nivåer av statiskt tryck och flöde. På bekostnad av ingen RGB... Och vill jag har storm så kör jag alla fläktar på 3000 RPM.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Att Corsair närmar sig nästan dubbelt så högt pris som Noctua tycker jag är helt orimligt. Kul med enkelt montage, men monteringen gör du liksom en gång och är en del av upplevelsen skulle jag säga, av en customdator. Att ha ett så stort prispåslag för en enklare montering är orimligt, tycker jag. Corsairs RGB-fläktar är lite åt det dassiga hållet, plasten som distribuerar ljuset är så massiv och tjock att själva ljuset inte lyser upp hela ytan jämnt, utan Corsairs RGB är liksom bara fläckvist upplyst. Jfr fläktar från Phanteks och Lian Li som är mycket tightare, mer intensivt och koncentrerat ljus, därför att plasten som ska sprida ljuset är mindre massiv. Att Corsair nu är de dyraste på marknaden är helt orimligt.

Jag tycker generellt att Corsair lägger sig i prisnivåer där jag inte tycker de hör hemma. Corsair är inte ett premiummärke, utan vad Nike är för sportvärlden. En bra mellannivå som funkar för de flesta. Och de borde vara prissatta därefter. Att de släpper tangentbord för över 3000kr är orimligt, deras bärbara över 40k när det begav sig, orimligt. För att dessa fläktar ska komma ifråga måste de prestera åtminstone som Noctua, vilket jag vet att de inte gör, om deras prestanda är jämförbar med tidigare Corsair-iterationer. Fattar inte vem som pröjsar för det här. Corsair gör dock bäst AIOs på marknaden. Vill Corsair konsekvent vara ett premiummärke måste de börja släppa plasten som material. Jfr deras tangentbord, fläktar och liknande - finns få produkter som jag upplever som plastigare än Corsair.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om kontakten bara är usb eller något liknande under huven

Permalänk
Medlem

Detta priset kan man ju custom loopa hella grejen istället

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Proffsmobbare

Fem tusen. Sju hundra. Fem tusen. Fem.

Permalänk

Ser snyggt o smidigt ut🙂, men som någon annan skrev så monterar man ju bara fläktar en gång.(oftast) så då kan man ju ta sig lite mera tid o få det snyggt då.
Sen om har man mycket glas på burken som flera nya lådor har så kan det ju bli lättare med färre kablar det klart🙂
men alldeles för dyrt tycker jag. Även deras aio kylare är lite väl dyra😬

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Varför ska lite rgb belysning vara så satans dyrt ??

Permalänk
Medlem

Skulle kosta mig runt 10k att bytta ut alla 16 fläktar.

Men du vore ändå najs att slippa kabelhärvan. Gillar särskilt hur smidigt det är att barta klicka hop ett gäng fläktar, utan kablar som dräller överallt. Även utan RGB så vore det jättesmidigt att kunna köra 3-4 fläktar i rad på bara en kabel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Varför inte använda USB C internt också, ogillar starkt Corsairs prorietära lösningar

Permalänk
Medlem

Så om jag ska kunna använda detta systemet måste jag byta ut alla mina Corsair fläktar ? (10 fläktar)
Blir jävligt dyrt då!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ingen test på hur bra fläktarna och aio är?

Permalänk
Medlem

Läcker genomskinliga chassin generellt sett mer ljud än ljuddämpade sådana?

Permalänk
Medlem

3 fläktar- 1300kr! Slår även Lian Li premiumpris

Tror att kabelhaveri blir det ny norm. Har varit för mig sedan början.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Skönt att man avskyr RGB

Permalänk
Medlem

Personligen räcker den rgb som finns på både moderkort och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Personligen räcker den rgb som finns på både moderkort och grafikkort.

Nu är det ju inte bara RGB som är poängen med denna nya standard, det är ju enkelheten att bygga samt kommunicera med dina komponenter via 1 kabel.
Fläktarna är av glasfibermaterial samt har temperatursensorer och MCU krets för att kunna styra fläktkurvor etc på varje individuell enhet och allt via en enda kabel. Därav prislappen vs en vanlig fläkt.