Begagnatmarknad för digitala spel hos AMD-stödda Robot Cache

Permalänk
Melding Plague

Begagnatmarknad för digitala spel hos AMD-stödda Robot Cache

Den ovanliga spelbutiken Robot Cache har haft AMD som partner i tre år. Nu lämnar plattformen betastadiet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

25% lol

Permalänk
Medlem

25% till säljaren är ju en pungspark..

Permalänk
Medlem

Så, om jag vill ha 100kr för ett spel så måste jag lägga ut det för över 400kr.
Låter som ett döfött projekt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så, om jag vill ha 100kr för ett spel så måste jag lägga ut det för över 400kr.
Låter som ett döfött projekt.

Man skulle kunna kalla det ett klassiska, även om det inte är en gpu, DOA.

Permalänk
Medlem

Så först köper jag ett spel på Steam och utvecklaren får 70% eller vad det är.

Sedan säljer jag vidare spelet och utvecklaren får 70%.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fan filken bra ide ska skicka 70% när jag säljer bilen nästa gång också, stackars Renault får bara sälja bilen en gång.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att det ställs krav på att kunna sälja vidare sina licenser. EU verkar ju hänga med ibland, kanske något att kika på.

Har väldigt mycket spel efter alla år av spelande. Majoriteten digitala licenser som idag räknas som låsta/förbrukade. Använder mest Game Pass idag med något enstaka spelköp när jag vill ha något nytt men gillar på sätt och vis GaaS förutsatt att utbudet och priset är bra. Ganska få spel jag behöver "äga" och vill återvända till. Har liksom inte riktigt tiden.

Inte använt Robot Cache men gillar att någon försöker på området.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller, förstår men samtidigt det så är alternativet att sälja hela kontot på andra platformorar.. Till skillnad från ett fysiskt spel är ju ingenting slitet eller förbrukat.. Som köpare för man som ett nytt spel för begprisl och säljare får du mer än ingenting iaf...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen inte varför jag som säljare skulle få för mig att sälja min licens för 25%. Det känns liksom inte värt det. Hade nog hellre behållt den ifall att jag skulle vilja uppleva spelet igen.

Tänk att du konkurrerar med alla keyshops och annat grått mög som en potentiell köpare tittar på. Troligen kommer du inte kunnat köpa av dessa för att få dem i denna plattform, men köparen kommer ju ändå jämföra med steamnycklar. Lägg sedan epics stora bekymmer att vinna marknad uppe på det.
Jag gissar att potentiella köpare max kommer vara beredda att ge 60% av keyshop priset för att känna det värt med icke-steam. Av dessa 60% för du sedan 25%. Det är redan ett dött koncept där.

Som någon ovan sa, detta hade behövt bli en feature hos valve. Utmaning där är dock alla grå-nycklar som kan bli inaktiverade, tänker att valve gärna undviker alls scenarier kopplat till support etc där 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Ni som gnäller, förstår men samtidigt det så är alternativet att sälja hela kontot på andra platformorar.. Till skillnad från ett fysiskt spel är ju ingenting slitet eller förbrukat.. Som köpare för man som ett nytt spel för begprisl och säljare får du mer än ingenting iaf...

Tar hellre ingenting och behåller spelen än att då sälja gamla spel för ~20kr styck men bara få 5kr i slutändan. Eller än värre, du köper ett nytt spel för 600 och spelar igenom det på 2-3 veckor och vill sälja det vidare, då måste du sälja det för 2000 om du vill få tillbaka 500 och vem är dum nog att köpa det, eller bara köpt det fysiskt och lägger ut på tradera så drar de upp priset automatiskt till 550...

Permalänk
Medlem

Så istället borde man skapa ett steamkonto per spel man köper och sedan säljer man kontot om man vill sälja spelet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rimligtvis tillfaller mellanskillnaden på 5 procent AMD och Robot Cache.

Om vi skiftar fokus från andrahandsförsäljning så reagerade jag på detta. Så kollade upp och verkar som att 5% stämmer för både andrahandsförsäljning och förstahandsförsäljning enligt deras informationssida för utgivare. Det där är ju väldigt lågt gentemot konkurrenterna. Under hälften av EGS 12% som de är så stolta över.

ordval
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ett första steg mot att AMD vill kräva 70% av försäljningskostnaden för sina grafikkort på andrahandsmarknaden?

Permalänk
Medlem

Kanske blir något bra längre fram?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

25% vilket ocker, borde ligga på minst 90%.
Nästa steg blir att spelen begränsas i antal sålda, lite som biljetter till en konsert.
Är det 70% skatt på kryptogrävlandet också?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Expertgissare

Jag hoppas det blivit något fel här och att det är 70% till säljaren, 25% till utvecklaren (även om jag tycker der är lite högt) och 5% till tjänsten.
Egentligen tycker jag inte utvecklarna ska ha något tillbaka alls, hur länge ska eller hur många gånger ska de få tillbaka pengar på saker de redan sålt en gång?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ett första steg mot att AMD vill kräva 70% av försäljningskostnaden för sina grafikkort på andrahandsmarknaden?

Samt en prenumerationstjänst för drivrutiner och BIOS/UEFI-uppdateringar. Nej, nu ska man ju inte ge förslag egentligen...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivmaskin

Jag sitter som många andra här i tråden och funderar på hur Robot Cache lyckats sälja in det här... till samtliga parter.

Min gissning är att de övertygat spelutgivare om att majoriteten av alla spelköpare som hoppar på Robot Cache-tåget har för avsikt att sälja vidare sina spel, och att de 95% som de får vid första försäljningen + de N×70% av begagnatpriset är en bättre deal än vad som står att finna hos andra spelbutiker.

Eftersom andra spelbutiker inte möjliggör att sälja vidare över huvud taget blir de snålt tilltagna 25% ändå bättre för de som inte ser något värde i att ha gamla, utklarade spel i biblioteket. Spontant är det en väldigt liten klick, men så länge alternativet hos Steam, EGS etc. är noll tror jag att det finns intressenter nog för att få det att gå runt.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som en schysst lösning men...behövs verkligen begagnade spel?

Om du nu kan få tag på spel begagnat, så kan man ju därmed höja priserna för nya spel...?
(Dvs, exakt samma som bilmarknaden eller hus-marknaden i Japan (där det knappa säljs begagnade hus då alla bygger nytt istället)).
En konsekvens för detta är ju att rabatter, reor etc för nya spel på sikt försvinner om fenomenet blir stort nog

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Spontant känns det som en schysst lösning men...behövs verkligen begagnade spel?
[...]
En konsekvens för detta är ju att rabatter, reor etc för nya spel på sikt försvinner om fenomenet blir stort nog

Spel på steam sänker inte sina priser ändå på ett "naturligt" sätt. Total war warhammer 1 från 2016 kostar fortfarande 50€ utan sale, och även på en sale ligger det på 50€ för vad som skulle vara "GOTY-edition" (med alla dlc). Om det sålts fysiskt borde det kosta 30€ max med alla DLC inkluderat. Elden ring har varit ute ett tag nu men kostar lika mycket på Steam som fysiskt. Reor är hur företag säljer ett spel för lägre utan att sänka "värdet" på spelet, tiden då steam-sales var värt något is long gone.

Permalänk
Medlem

@Ostsamling Steam väljer varken pris eller rabatt, det gör publishern.

Permalänk

Ingen toppenbra lösning men ett kliv i rätt riktning. Tänker så här:
Jag vill gärna köpa Diablo IV men vägrar punga ut 850kr
Det är säkerligen MÅNGA som redan tröttnat på skiten och gärna skulle sälja av det för halva priset till mig - men med dagens lösningar där man knyter spelrättigheter till sina personliga konton är det ju fullt omöjligt.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Ostsamling Steam väljer varken pris eller rabatt, det gör publishern.

Goes without saying.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ingen toppenbra lösning men ett kliv i rätt riktning. Tänker så här:
Jag vill gärna köpa Diablo IV men vägrar punga ut 850kr
Det är säkerligen MÅNGA som redan tröttnat på skiten och gärna skulle sälja av det för halva priset till mig - men med dagens lösningar där man knyter spelrättigheter till sina personliga konton är det ju fullt omöjligt.

För halva priset finns kanske intressenter men problemet är ju att de endast får tillbaka knappa 100kr och då är det nog inte lika intressant längre utan man behåller istället spelet om intresset skulle återupptas.

Permalänk
Skrivet av Keneay:

För halva priset finns kanske intressenter men problemet är ju att de endast får tillbaka knappa 100kr och då är det nog inte lika intressant längre utan man behåller istället spelet om intresset skulle återupptas.

Du kanske är en spelutvecklare eller har tusentals med speltitlar i ditt bibliotek, för en annan med drygt 20 spel på steam och likamånga fysiska utgåvor på hyllan (trots att jag endast har en Xbox One S utan disc läsare) känns det ändå rätt bra att man möjliggör detta för oss konsumenter.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är dåligt formulerat och det man menar är följande:

Gamer1 köper ett spel för 1000:- och spelar ut det.
Gamer1 säljer tillbaka spelet till sajten och får tillbaka 25%, dvs 250:- i detta exempel.

Dvs INTE att man säljer till en annan spelare men bara får 25% av försäljningspriset. Utan att man helt enkelt säljer tillbaka spelet till butiken för 25% av köpe (nuvarande?) summan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Tar hellre ingenting och behåller spelen än att då sälja gamla spel för ~20kr styck men bara få 5kr i slutändan. Eller än värre, du köper ett nytt spel för 600 och spelar igenom det på 2-3 veckor och vill sälja det vidare, då måste du sälja det för 2000 om du vill få tillbaka 500 och vem är dum nog att köpa det, eller bara köpt det fysiskt och lägger ut på tradera så drar de upp priset automatiskt till 550...

Underhållning i 2-3 veckor för 100 kr är rätt billigt.. I slutänden är det som sagt bättre än inget, du är inte tvingad att sälja nåt så varför gnälla att det finns valmöjlighet om du ändå aldrig kommer spela titeln igen ? Tycker detta är ett bra alternativ även om man såklart önskade mer % förstår jag logiken. Som sagt går ju inte sälja annars utan att sälja alla spel.. / hela kontot.. Visst du kan välja att ha kvar spelet. Om du kunde ta 500kr och få 400kr och för det hade utvecklarna helt enekelt förlorat förmycket intäckter framförallt på singleplayer spel. Vänner köper 1 kopia och låter spelet gå genom stegen etc..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll, girigheten glittrar i folks ögon och dumsnålheten breda ur...

Idag köper du ett spel för $$$ och kan sälja det för 0kr. Som bäst kan du sälja *hela ditt konto*, vilket dessutom är ett regelbrott, men möjligheten att sälja enskilda spel...om än så för 1kr är minimala.

Detta system är en *markant förbättring*. Ingen tvingar er att sälja era tusentals spel som skräpar från Summer sales, ingen tvingar er till nått.
Det enda som skapas här är *möjligheten* att sälja beggade digitala spel på ett vettigt sätt. Ett första steg mot en riktig marknadsplats, och funkar det hyfsat *skapas konkurrens då fler vill ha en del av kakan*.

Game/Gamestop gav inte ens 25% om än spelet var rykande färskt och de hade kunder ändå. Nä, Gnällklockers medlemmar kommer nog stå motbevisar ännu en gång. Sanna mina ord.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Nu kanske man kan bli av med alla humble bundle spelen som följde med för att man ville ha 1 specifikt spel.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB