Köpare hör av sig om att grafikkortet jag sålt är trasigt

Permalänk
Medlem

För att få lite konkreta uppgifter som kanske kan bidra till något än att försöka komma fram till "vem som potentiellt har rätt".

@WitchDoctor91, jag tolkar det som att det är du som är köparen, och det framgår i första inlägget att du skall ha provat andra grafikkort i datorn som visat sig fungera.
Du vill inte vara vänlig och uppge vad för kort du provat med?
Har moderkortet mer än 1st PCIe X16-port? om ja, har du provat den andra?
Använder du DP-kabel? har du möjlighet att prova med en HDMI-kabel?
Vad är det för PSU? Hur kraftfullt är det? Är det gammalt?
Har du möjlighet att prova grafikkortet i någon annan dator?

Min första tanke när det kommer till beskrivningen i första inlägget är just att det är frågan om strömförsörjningsproblem, bildskärmskabel eller möjligtvis drivrutinsproblem.

Sedan förstår jag tankegången med att rengöra före man testar, personlig åsikt är att man bör testa före man börjar "peta" bara för att säkerställa att produkten fungerar. Det blir helt enkelt enklare om det skulle visa sig vara något problem.

Jag har själv varit med om att ett grafikkort har dött av att bara byta kylpasta.
Det var helt absurt, kortet började gå varmt, så jag plockade isär det, rengjorde, plockade ihop och började plötsligt ha artifakter, för att några dagar senare få problem med drivrutinerna och sedan slutade kortet bara fungera.
Jag har ingen aning om vad som kan ha varit problemet med det kortet, men mest troligt något annat än själva rengöringen...
Jag noterade senare när jag tittade närmare på grafikkortet att kylflänsen vilade mot en av kondensatorerna, kass konstruktion eller fel komponenter monterade på grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Du verkar ha koll. Då har jag en fråga.
Köparen är skyldig att undersöka varan han köper. Kan denna undersökning ske EFTER att köpet har genomförts (när köparen kommer hem), eller måste den göras innan? (Nu pratar jag om undersökningsplikten vid köptillfället och inte dolda fel).

Först och främst, undersökningsplikt är ett begrepp som gäller inom fastighetsrätt, så trots att många använder det felaktigt i detta sammanhang är det egentligen inte rätt term. Hursom, köparen har generellt ingen skyldighet att undersöka varan innan köpet, detta framkommer av Köplagen:

Citat:

31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Så ja, grundprincipen är att köparen kan och skall undersöka varan efter köpet.

Däremot kan köparen på eget bevåg eller säljaren uppmana köparen att undersöka varan innan köpet. Gör köparen eller säljaren detta kan köparen inte senare påtala fel som denne då borde ha upptäckt, eller fel som borde ha upptäckts om köparen inte struntat i att genomföra denna uppmanade undersökning (förutsatt att säljaren inte agerar i ond tro):

Citat:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Men faktum kvarstår, pillar man på ett grafikkort så är det en risk man inte kan lasta på säljaren och i detta fall har köparen gjort det utan att kontakta först och vi vet inte vad orsaken är, kan vara moderkortet kan vara något annat som inte säljaren kan ta ansvar för och eftersom det var ett privatköp så finns det inte så mycket skydd och hur ska man bevisa ett dolt fel om säljaren hävdar att kortet funkade perfekt i hans dator innan ? Ingen säljare kommer ta ansvar för ifall det kommer fungera i någon annans dator än sin egen och frågan är om köparen har gjort alla steg för att felsöka om kortet verkligen är trasigt eller om det är hans dator som på nåt sätt ger dessa problem.

Klart det är en trist situation för båda speciellt köparen men jag ser inte riktigt vad säljaren har gjort för fel om ens nåt mer än att han var ärlig och sålde ett fungerande grafikkort bara inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag har ingen aning om "vem som är ansvarig", det är inte en fråga som går att besvara. Situationen är vad den är med två parter som förmodligen är säkra bägge två på att de är "oskyldiga" och såna situationer är riktigt tråkiga att vara i, för alla inblandade.

Återigen ser jag det inte alls som något märkligt att en entusiast skruvar isär och byter pasta/pads när hen köpt ett kort på ett entusiastforum som detta, på er låter det som att det går sönder kort höger och vänster för att detta gjorts? Har ni varit med om att något kort pajat av det?

Edit: Med det sagt så hade jag tyckt att det vore smartare att kontakta säljaren först för att beskriva felet innan man ger sig på att skruva isär det.

Ok entusiast eller inte, ingen är felfri och perfekt tyvärr kan man även som duktig dator person orsaka en skada och det lutar mer att han tog sönder kortet så än att kortet gick sönder bara för man tar ut det ur datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och sålt massor av saker begagnat (bilar, datorer, allt möjligt) genom åren med olika resultat och jag har den inställningen att man måste vara beredd på att det kan gå fel ibland. Kan man inte det så ska man köpa sina saker nya i butik med rätt att lämna tillbaka. När jag köper så brukar jag vara extra noga att kolla upp det jag behöver så att jag känner mig nöjd.

När jag säljer så skriver jag på kvittot "säljes i befintligt skick" det är en friskrivning för säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om du som kund gör ingrepp i produkten så förverkar du din rätt till garanti och även i de flesta fall reklamationsrätt. Företaget behöver inte visa något, de kan bara hänvisa till att kunden själv har försökt att reparera och därmed kan man hävda att det inte går att påvisa att felet INTE beror på detta. Det räcker. men om du inte tror mig, gör ett försök och se hur långt du kommer.

Nej, du har fel, generellt underhåll av en produkt (vilket det är att byta kylpasta på ett grafikkort) tar inte bort reklamationsrätten.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Först och främst, undersökningsplikt är ett begrepp som gäller inom fastighetsrätt, så trots att många använder det felaktigt i detta sammanhang är det egentligen inte rätt term. Hursom, köparen har generellt ingen skyldighet att undersöka varan innan köpet, detta framkommer av Köplagen:
Så ja, grundprincipen är att köparen kan och skall undersöka varan efter köpet.

Däremot kan köparen på eget bevåg eller säljaren uppmana köparen att undersöka varan innan köpet. Gör köparen eller säljaren detta kan köparen inte senare påtala fel som denne då borde ha upptäckt, eller fel som borde ha upptäckts om köparen inte struntat i att genomföra denna uppmanade undersökning (förutsatt att säljaren inte agerar i ond tro):

Knepigt. Hur vet man som säljare att det inte är köparen som har haft sönder produkten när han har försökt undersöka den, om man som säljare inte själv kan vara med på undersökningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Knepigt. Hur vet man som säljare att det inte är köparen som har haft sönder produkten när han har försökt undersöka den, om man som säljare inte själv kan vara med på undersökningen?

Det går aldrig att vara helt säker, vare sig som köpare eller säljare. Därför (om det inte handlar om småsummor) filmar jag alltid saken jag säljer, när den fungerar, innan jag packar ner och skickar den.

Det är också det som gör att såna här lägen uppstår och där man kan försöka hitta en lösning som känns ok för bägge parter eller vägra kompromissa om man är bekväm med det som säljare, jag skulle ha svårt med det om jag inte just hade filmat och varit tvärsäker på att det funkade felfritt.

Det gör också att det känns sådär att skicka typ grafikkort, om det skadas i frakten är det ju rent tekniskt sett jag som säljare som då ska reklamera frakten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför byter man kylpasta på ett kort som uppenbarligen (enl köpare) inte funkar? Inte rimligt någonstans.
Det finns inga krav på att du måste ta tillbaka kortet.

I framtiden kan det vara bra att dokumentera hela processen från det att du visar bild/fungerande kort och hela vägen tills du säger hejdå till köpare.

Verkligen. Jag skulle aldrig sälja någon dyrare produkt utan att ha dokumenterat allt. Tar en massa kort på produkten jag säljer, speciellt om det finns ett ID på produkten. Sedan brukar jag kolla i Lexbase på personen. Skulle köpa en dyr vara en gång och jag såg att det var en sak i Lexbase. Betalade en hundring tror jag för att se. Lyckligtvis var det bara en fortkörning personen åkt fast för.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det går aldrig att vara helt säker, vare sig som köpare eller säljare. Därför (om det inte handlar om småsummor) filmar jag alltid saken jag säljer, när den fungerar, innan jag packar ner och skickar den.

Det är också det som gör att såna här lägen uppstår och där man kan försöka hitta en lösning som känns ok för bägge parter eller vägra kompromissa om man är bekväm med det som säljare, jag skulle ha svårt med det om jag inte just hade filmat och varit tvärsäker på att det funkade felfritt.

Det gör också att det känns sådär att skicka typ grafikkort, om det skadas i frakten är det ju rent tekniskt sett jag som säljare som då ska reklamera frakten.

Visst men "lösningen" ska man vara överens om innan man gör affären om det eventuellt uppstår problem.

Permalänk
Medlem

Det är köparen som förstört kortet, antingen vid felhantering mm.

Det är ett begagnat kort utan garanti.

Bara blockera hen och fortsätta ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Återigen ser jag det inte alls som något märkligt att en entusiast skruvar isär och byter pasta/pads när hen köpt ett kort på ett entusiastforum som detta, på er låter det som att det går sönder kort höger och vänster för att detta gjorts? Har ni varit med om att något kort pajat av det?

Så att för att man hänger på ett sådan här forum och "anser" sig vara en entusiast så kan man allt om hur man på ett säkert och korrekt sätt plockar isär ett grafik kort? Använde han antistatskydd, hur kan vi veta det. Använde han rätt verktyg? satt kylaren fast av den gamla pasta och han slet brutalt av den? Frågorna är många.

Säljer jag en bil varpå köparen ringer efter någon vecka och säger att bilen gick orent så jag har nu bytt kamrem(själv) och det "enligt honom" inte blev någon skillnad skulle jag inte PETA på den bilen igen. oavsett om köpet skett genom ett forum eller ej, har ingen aning om hur kunnig eller noggrann personen är. Vad han sen utger sig för att vara är en annan sak, han kanske till och med tycker och tror själv att han är bäst och gör på rätt sätt.
Vilken rem bytte han till, momentdrog han alla bultar enligt spec, "nollade" han motorn innan eller "höftade" han lite? Gjorde han en fatal miss jag sett och tog delar som passar men motorn är en helt annan, höll på att göra samma miss en gång = inte så bra.

Bara för att någon hänger på ett forum och utger sig för att vara en entusiast betyder väldigt lite då folk i regel har väldigt höga tankar om sig själva.

Pajat ett voodoo 3 och även ett 7900 gt efter kylarbyte, helt klart mitt eget fel jag på den tiden sket i alla skydd och sätt som finns att göra det på. Så ja det förekommer. hade någon rågat hade jag nog ljugit och sagt att jag använt alla skydd, tror till och med jag försökte reklamera ett av korten men butiken tittade på skruvarna och sa "nej du grabben den här har du varit på och pillat på själv".
Jag var en entusiast på den tiden med, yngre och mer okunnig men det kunde ingen veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, du har fel, generellt underhåll av en produkt (vilket det är att byta kylpasta på ett grafikkort) tar inte bort reklamationsrätten.

@sweisdapro

Vissa kort står det att bryter man plomberingen på skruvar eller dyligt så ryker garanti mm

Permalänk
Medlem

Bara garva och gå. Han har pillat på saker han inte har kunskap om, och sabbat kortet. Eller så försöker han scamma dig på pengar. Ni är privatpersoner och han har inget att komma med, dra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@sweisdapro

Vissa kort står det att bryter man plomberingen på skruvar eller dyligt så ryker garanti mm

Garanti och reklamation är dock inte samma sak, och garanti har jag inte pratat om.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Trist. Han hade alltså inte nämnt att det inte fungerade innan han började skruva. Fanns väl ev garanti kvar på kortet också om den bara använts ett kort tag? Om garantin då ryker av att han har bytt ut kylflänsen så är det väl något han nog kan acceptera att det är han som missat.

Folk är ju ego och ser bara sitt eget bästa. Därav tipset att dra åt helvete från vissa. Vet inte om jag skulle våga köpa av de klientelet. Men det är ju enkelt sabba grafikkort genom att ta av kylare har man själv gjort. Fick ta hjälp av en firma i stan som kunde löda så de gick att rädda. Jag försökte aldrig ta det på garanti lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, du har fel, generellt underhåll av en produkt (vilket det är att byta kylpasta på ett grafikkort) tar inte bort reklamationsrätten.

Byta kylpasta på ett grafikkort är inte något som ingår i normalt underhåll av kortet, lika lite som att byta kondensatorer på ett moderkort är normalt underhåll. Det är snarare att betrakta som reparationer eller modifikationer av kortet, och är inget som slutanvändare förväntas göra.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Byta kylpasta på ett grafikkort är inte något som ingår i normalt underhåll av kortet, lika lite som att byta kondensatorer på ett moderkort är normalt underhåll. Det är snarare att betrakta som reparationer eller modifikationer av kortet, och är inget som slutanvändare förväntas göra.

håller med om detta.

byta pasta är inget som MÅSTE göras på varenda grafikkort.

har kort som gått 5-10+ år på fabrikspastan och de är kanske inte exakt lika svala som när de var nya vad jag minns men ingen jätteskillnad heller fortfarande innom acceptabla temperaturer så lite skillnad att det kan lika gärna bero på externa skillnader.

så att bara byta pasta för att det är något fel på kortet utan att äns rådfråga föregående ägare först vid begagnat köp så får köparen stå sitt kast helt enkelt och bara att glömma ev återköp.

Skrivet av sweisdapro:

Nej, du har fel, generellt underhåll av en produkt (vilket det är att byta kylpasta på ett grafikkort) tar inte bort reklamationsrätten.

byta kylpasta är defenetivt inte generellt underhåll och inget som absolut måste göras mer än typ minst med 3-5 års på sin höjd...

generellt underhåll kan jag sträcka mig till att typ blåsa ur damm ur kylaren + fläktar men utan att demontera kylaren eller andra delar på kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, du har fel, generellt underhåll av en produkt (vilket det är att byta kylpasta på ett grafikkort) tar inte bort reklamationsrätten.

Är väldigt tveksam till detta, är ju stor risk man pajar grafikkortet och inget som täcks under garantin då man behöver knappast göra något sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

Byta kylpasta på ett grafikkort är inte något som ingår i normalt underhåll av kortet, lika lite som att byta kondensatorer på ett moderkort är normalt underhåll. Det är snarare att betrakta som reparationer eller modifikationer av kortet, och är inget som slutanvändare förväntas göra.

Men gaaranti/reklamationsrätt är kvar om man gör "fackmannamässig service", däremot kan man diskutera om man ska behöva byta kylpasta på en elektronikkomponent inom 3 år, personligen tycker jag att det i så fall är ett konstruktionsfel på produkten för det bör ta längre tid än 3 år innan kylningen degraderat så pass att det ska vara nödvändigt.
Principen att man får göra service själv så länge den utförs korrekt utan att garantin förverkas har provats gällande bilar >

Marknadsdomstolen ålägger KIA Motors Sweden AB vid vite av fem miljoner (5 000 000) kr att upphöra med att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti, som innebär krav på att den regelbundna servicen ska utföras av en auktoriserad KIA-verkstad under garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla
http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar...
och jag har svårt att tro att det skulle vara nån principskillnad för datordelar.

Dock gäller det ovannämnda för ett köp av en näringsidkare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hej!

Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.

Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).

Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.

Jag har haft två-tre fall av liknande, dock där jag sålt via annan sajt. Det är upp till dig men faktumet att du inte testat den närmre innan försäljning, och som jag förstår det inget grundlig/stresstesting, jag skulle i alla fall ta tillbaks den ifall köparen kontaktat inom 2-3 dagar. Däremot skulle jag också undra varför de bytit kylpasta innan de kontaktat mig om problemet.

Det är skillnad om du t.ex dagarna innan grundtestat kortet och är 100% på att allt fungerar korrekt.

Skrivet av bullis:

Det där luktar scam. Köparen hade säkert ett likadant som han bytt kylpasta på, som är trasigt.

Vem fasen håller på och scammar sådär? absolut inte, scammers brukar inte ta sådana risker och även om de är dumma är det i princip meningslöst på privathandel utan garantier.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Hade han inte demonterat och hört av sig innom 2-3 dagar fine.

Men fan heller 2-3 veckor senare och speciellt inte när denne demonterat det.

De nämner ej hur länge det gått mellan köp och kontakt. 2-3 veckor är hur länge det hade gått när Limey sist testade kortet innan försäljning.

Skrivet av Sto:

Hade det varit trasigt hade han hört av sig dag 1 .

Han har fingrat runt och skruvat på kortet .

Case closed .

Samma som åvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är ingrepp gjorda av köparen är alla former av skyldigheter från säljarens sida borta.

Nej inte riktigt. Köparen påstår att det ej fungerade innan ingreppet, och att byta kylpasta ger inte artifrakter (förutom om kortet sedan används lång tid utan bra kylning).

Skrivet av HazZarD:

Vi utgår bara vad som är mest troligt i detta fall. Kortet fungerade, köparen tog lång tid på sig att testa det och har troligen tagit sönder det själv när han bytte kylpasta eller så är det pga dåligt nätagg eller något annat i just hans dator, oavsett så har säljaren inget ansvar för nåt vad det nu kan vara.

Som sagt till andra, uppges inte att det gått lång tid att testa kortet (och ej troligt med artifrakter från att byta kylpasta). Tvärtom har säljaren inte testat kortet precis innan salu utan det har gått 3 veckor. Sen undrar man ju hur väl det testades 3 veckor sedan, var det bara att den gav bild eller en ordentril stresstest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men gaaranti/reklamationsrätt är kvar om man gör "fackmannamässig service", däremot kan man diskutera om man ska behöva byta kylpasta på en elektronikkomponent inom 3 år, personligen tycker jag att det i så fall är ett konstruktionsfel på produkten för det bör ta längre tid än 3 år innan kylningen degraderat så pass att det ska vara nödvändigt.
Principen att man får göra service själv så länge den utförs korrekt utan att garantin förverkas har provats gällande bilar >

Marknadsdomstolen ålägger KIA Motors Sweden AB vid vite av fem miljoner (5 000 000) kr att upphöra med att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti, som innebär krav på att den regelbundna servicen ska utföras av en auktoriserad KIA-verkstad under garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla
http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar...
och jag har svårt att tro att det skulle vara nån principskillnad för datordelar.

Dock gäller det ovannämnda för ett köp av en näringsidkare

Dock är detta helt irrelevant i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Garanti och reklamation är dock inte samma sak, och garanti har jag inte pratat om.

Tror han syftade på att "generellt underhåll" knappast brukar innebära att man behöver skruva isär saker med plomberingar som bryter garantin. Generellt underhåll är nog mer att blåsa rent från damm och dylikt. Inte ens efter 35 år som entusiast tycker jag att ta av kylaren på ett grafikkort kan räknas som generellt underhåll

Permalänk
Medlem

"felet" är att köparen inte kontrollerade det bättre innan han köpte det och att det är begagnat.. Hade han gjort det tillsammans med säljaren hade det varit helt annorlunda. När jag handlar grejer som måste skickas så har jag en gräns på max 1000 kronor i fall nått sånt här skulle hända.

Tagit bort citat av raderat inlägg /mod
Permalänk
Medlem

Köper och säljer en del både här på Sweclockers och Tradera och har varit med om en liknande situation minus kylpastebytet. En köpare hörde av sig efter 6veckor och sa att kortet slutat fungera och ville ha pengarna tillbaka. Jag erbjöd att ta det tillbaka mot att han stod för all frakt och att jag fick titta på kortet innan återbetalning. Slutade med att jag köpte tillbaka det, klockade ner det och satte i dotterns dator där det levde i 1,5år innan det tvärdog av åskan
I det fallet hade jag en bra känsla av att köparen kändes ärlig vilket också påverkar samt att det var inga fantasisummor det handlade om.
Hoppas ni löser det i slutänden, ingen kul situation...

Måste tillägga att jag har bytt kylpasta på flera grafikkort och skrotat 2st när jag gjort det. Var några år sen när jag körde med vatten på GPU. Det är så jäkla lätt att chippa ett hörn på chipet och det syns knappt med blotta ögat men sen är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

När jag säljer så skriver jag på kvittot "säljes i befintligt skick" det är en friskrivning för säljaren.

Det är dock en väldigt begränsad friskrivning, då köplagen fortfarande gäller. Se https://www.bjornlunden.se/juridik/befintligt-skick__708

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Hackers:

"felet" är att köparen inte kontrollerade det bättre innan han köpte det och att det är begagnat.. Hade han gjort det tillsammans med säljaren hade det varit helt annorlunda. När jag handlar grejer som måste skickas så har jag en gräns på max 1000 kronor i fall nått sånt här skulle hända.

okej, se det såhär istället:
är man med i denna typ av sajt så finns det hur många som helst som är super grymma på datorer, trust me.
lägg upp en tråd" hej kan någon hjälpa mig med detta grafikkort, moderkort, ram minnen" så kommer du få proffs hjälp.

-det jag menar är istället för att lägga upp skriva att det blir bråk med säljare eller köpare, lägg upp en tråd om hjälp istället. för det här blir ju bara trams. du ser ju alla vill leka jury och vill sätta ditt någon för att ha någon att skylla på istället för att lyssna in bägge?

som sagt hade det varit "jag" som hade hamnat i denna situtation så hade jag bett någon trevlig snubbe som hade kikat på kortet innan jag hade börjat pilla iaf, men shit happens snubben pillade. istället för att hålla på säga vem som är rätt eller fel.

det leder ju ingenstans, och att det blir diskussioner det är för att folk kan se det från olika håll, inte ett och samma då hade det aldrig blivit en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är dock en väldigt begränsad friskrivning, då köplagen fortfarande gäller. Se https://www.bjornlunden.se/juridik/befintligt-skick__708

Därför är det extra viktigt att kontrollera vad det är man ska köpa tillsammans med säljaren och sedan kan säljaren skriva in det på kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Därför är det extra viktigt att kontrollera vad det är man ska köpa tillsammans med säljaren och sedan kan säljaren skriva in det på kvittot.

Absolut. Genom att specificera kända fel (så de tveklöst är kända för köparen) kan man undanta dessa från reklamationsmöjlighet. Att bara skriva "säljes i befintligt skick" är dock för generellt för detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD