Köparen hävdar att han blivit lurad

Permalänk
Medlem

Köparen hävdar att han blivit lurad

Sålde en begagnad konsol på tradera, som fungerade och hade alla kablar, vilket också stod i beskrivningen. Nu ringer köparen hela tiden och hävdar att konsolen inte fungerar, inte läser skivor längre och att videoadaptern ( scart till vga ) saknas, vilket inte ens fanns på bilden eller i beskrivningen. 14-dagarsperioden har redan passerat (jag tror att det redan är runt 16 eller 17 dagar), jag förstår ungefär hur köparen mår, men samtidigt är det gammal elektronik, och jag kan inte garantera att den inte går sönder , eller om han inte själv slog sönder konsolen, och att han hävdar att det saknas delar som uppenbarligen inte ens var listade i beskrivningen eller visades på bilderna låter bara dumt. Beskrivningen sa tydligt alla kablar, inte alla kablar och videokabeladaptrar. Jag känner att jag borde ha rätt i det här fallet. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Konsolen har alltså fungerat utan anmärkning från köpet fram till nu? Då är det väldigt svårt för köparen att häva att felet fanns där vid överlämnandet.

Följer videoadaptern med i originalkartongen? Skriver man "alla kablar finns" i annonsen är en rimlig tolkning att allt anslutningsmateriel som följde med ursprungligen också följer med vid andrahandsförsäljningen. Är det ett separat tillbehör kan man rimligtvis inte förvänta sig att det skulle följa med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja, konsolen fungerade, (jag köper och säljer konsoler hela tiden). Adaptern han pratar om brukar inte medfölja, den kommer med antingen från konsol till RCA, eller från konsol till SCART, men inte båda, eller en RCA-kabel och en RCA till SCART-adapter.

Permalänk
Medlem

Eftersom du köper och säljer hela tiden så förutsätter jag att du sålt som företag och då gäller konsumentköplagen.

Angående ångerrätt. Du nämner att det möjligtvis gått 16 dagar och att köparen ringer "hela tiden" men nämner inte vilka datum det syftar på. Tänk på att ångerrätt är 14 dagar från det att varan hämtats ut och om det infaller på en helgdag så förlängs det till nästa vardag.

Angående adapter vs kabel så går det väl inte att säga mycket annat än att det är en bedömningsfråga. Dels vad som räknas som en kabel och dels vad som räknas som "normalt" då du ska informera köparen om alla avvikelser från det normala.

Oavsett så har köparen 3 års reklamationsrätt där du har bevisbördan under första 2 åren. Tradera föreslår:

- Rätta till felet på varan
- Skicka en ny, felfri vara till köparen
- Göra avdrag på priset
- Ge köparen ersättning för reparation
- Häva köpet och ge tillbaka pengarna

Edit: Hittade annonsen. Det är definitivt inom ångerrätten (såld 24 juni) men eftersom du inte har företagskonto så är det väl tvärtom troligt att du sålt som privatperson och då existerar ingen ångerrätt. Det är även andra lagar som gäller så du får gärna förtydliga det för att få bättre hjälp av forumet.

Permalänk
Medlem

Scart till Vga får nog räknas som ett originaltillbehör till de flesta äldre spelkonsoler.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Scart till Vga får nog räknas som ett originaltillbehör till de flesta äldre spelkonsoler.

Eh...va? Vilka konsoler har haft det som originaltillbehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Scart till Vga får nog räknas som ett originaltillbehör till de flesta äldre spelkonsoler.

Originaltillbehör eller ej - bara de kablar som TS har annonserat följer med konsolen är de enda han behöver ge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av killawife:

Scart till Vga får nog räknas som ett originaltillbehör till de flesta äldre spelkonsoler.

Det räcker inte med en enkel kabel utan det krävs elektronik då signalerna inte är riktigt lika, en del apparater kan hantera båda signaltyperna via samma kontakter men det är inget man kan ta för givet att det fungerar.
Det är definitivt inte nått originaltillbehör till någon äldre konsol att skicka med en videosignalomvandlare. Det var till och med ovanligt att man fick med nått annat än nått som matade ut kompositvideo.
Komponent, s-video och rgb och ev vga var tillbehör till de konsoler som hade möjlighet och ibland krävdes det även att man moddade konsolen för att få tillgång till de signaltyperna.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Scart till Vga får nog räknas som ett originaltillbehör till de flesta äldre spelkonsoler.

Jag vet bara en konsol under min livstid där det ens förekom att någon använde scart till vga och det var Xbox 360 och det var absolut inte något som ingick, något jag vet eftersom jag köpte en själv när det begav sig. (När jag tänker efter var det nog inte ens scart, minns inte vad de kallade utgången)

Blandar du ihop med en s-video + LR-audio till scart-adapter?

Permalänk
Medlem

Han kan ju tagit sönder den också, svårt med sånt faktiskt vad som kan ha hänt eller inte. Men har du sålt den fungerande så är det tyvärr en risk man gör som köpare idag.

Du är inte skyldig till nåt. Låter mer som en väldigt oteknisk person som inte vet att elektronik kan faktiskt gå sönder... Låter ju också lustigt han kräver nån scart adapter om det tydligt inte stod i beskrivningen.... märkligt

Vilken konsoll rör det sig om ens ?

Permalänk
Medlem

"I en affär mellan två privatpersoner har köparen större skyldigheter än vid ett konsumentköp.Eftersom en affär mellan två privatpersoner inte omfattas av konsumentskyddslagen"

Då du skrev tradera så antar jag det går under parollen auktion:

"Om det är fråga om en auktion med begagnade varor där köparna har möjlighet att närvara, tillämpas inte konsumentskyddslagen"

Du behöver i praktiken inte göra ett dyft. Klagomål 16-17 dagar efter i sammantaget är bara trams.

Kan skriva lita kuriosa om ett fall jag hade:

Sålde en gång en aktiv bas till en kund via mitt företag. Den brummade och kom missljud ifrån. Han fick nya kablar
som goodwill av mig, samt till slut körde jag ut personligen och bytade ut hela slutstegsmodulen på garantin. Detta var en produkt
som var ca 15-20 dagar gammal och hade 5 års garanti. Kunden hade i övrigt märkes kablar och bra elektronisk kunskap bedömde jag via telefon så jag litade på honom. Efter mycket om och men så visade sig att hans strömklump till en konsol i en annan del av huset var dålig (tror det var en PS4) och alla högtalare osv som var kopplade på samma fas gav ett brum ifrån sig.

Folk har oändligt konstiga mixer av elprodukter, dåliga grenkontakter, felaktiga kopplingar osv.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

"I en affär mellan två privatpersoner har köparen större skyldigheter än vid ett konsumentköp.Eftersom en affär mellan två privatpersoner inte omfattas av konsumentskyddslagen"

Då du skrev tradera så antar jag det går under parollen auktion:

"Om det är fråga om en auktion med begagnade varor där köparna har möjlighet att närvara, tillämpas inte konsumentskyddslagen"

Du behöver i praktiken inte göra ett dyft. Klagomål 16-17 dagar efter i sammantaget är bara trams.

Nyckelordet i andra citatet är "närvara". Alltså en auktion där köparen deltar fysiskt, kan alltså inte tillämpas på tradera. Hursom är även tradera köp/sälj mellan två privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Eftersom du köper och säljer hela tiden så förutsätter jag att du sålt som företag och då gäller konsumentköplagen.

Angående ångerrätt. Du nämner att det möjligtvis gått 16 dagar och att köparen ringer "hela tiden" men nämner inte vilka datum det syftar på. Tänk på att ångerrätt är 14 dagar från det att varan hämtats ut och om det infaller på en helgdag så förlängs det till nästa vardag.

Angående adapter vs kabel så går det väl inte att säga mycket annat än att det är en bedömningsfråga. Dels vad som räknas som en kabel och dels vad som räknas som "normalt" då du ska informera köparen om alla avvikelser från det normala.

Oavsett så har köparen 3 års reklamationsrätt där du har bevisbördan under första 2 åren. Tradera föreslår:

- Rätta till felet på varan
- Skicka en ny, felfri vara till köparen
- Göra avdrag på priset
- Ge köparen ersättning för reparation
- Häva köpet och ge tillbaka pengarna

Edit: Hittade annonsen. Det är definitivt inom ångerrätten (såld 24 juni) men eftersom du inte har företagskonto så är det väl tvärtom troligt att du sålt som privatperson och då existerar ingen ångerrätt. Det är även andra lagar som gäller så du får gärna förtydliga det för att få bättre hjälp av forumet.

Ja, jag sålde den som privatperson

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Han kan ju tagit sönder den också, svårt med sånt faktiskt vad som kan ha hänt eller inte. Men har du sålt den fungerande så är det tyvärr en risk man gör som köpare idag.

Du är inte skyldig till nåt. Låter mer som en väldigt oteknisk person som inte vet att elektronik kan faktiskt gå sönder... Låter ju också lustigt han kräver nån scart adapter om det tydligt inte stod i beskrivningen.... märkligt

Vilken konsoll rör det sig om ens ?

PS2

Permalänk
Medlem

Men herregud. 16 dagar efter köpet på en begagnad pryl från privatperson? Ignorera strulpellen o gå vidare. Du är fri från synd

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men herregud. 16 dagar efter köpet på en begagnad pryl från privatperson? Ignorera strulpellen o gå vidare. Du är fri från synd

Detta ^ speciellt iom det är en ps2. Hade det varit något ovanligare/dyrare så kanske köparen hade fått lite mer sympati

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11