Köpare hör av sig om att grafikkortet jag sålt är trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hej!

Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.

Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).

Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.

Jag hade sagt stort nej på att ta tillbaka kortet. Du vet inte ens om det är samma kort som du sålde till honom. Som annan i tråden har sagt, han kan ha fuckat upp sitt eget, och försöker nu ge det trasiga till dig och få tillbaka pengarna. Då sitter han med ditt kort och pengarna. Du har inte kvar något nummer som identifierar kortet, så du vet att han ger dig kortet du faktiskt sålde honom?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Spelar ingen roll.
Rent juridiskt så hade han chansen att testa kortet när köpet gjordes.

Hur vet du att köparen hade möjlighet att testa kortet på plats? TS skriver "Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.", vilket rimligtvis indikerar att någon dator där kortet kunde köras inte fanns tillgänglig. Därmed skall köparen testa kortet så snart som möjligt efter köpet, vilket i sammanhanget antagligen bör vara när köparen kommit hem igen.

Skrivet av Ibymafayhas:

Därefter går du som säljare fri efter köp mellan privatpersoner.

Nej absolut inte. Köplagen är tillämplig och den ger köparen möjlighet att reklamera fel. Gäller det ett fel som säljaren kände till eller borde känt till är varan felaktig och köparen kan exempelvis häva köpet. Vill man slippa de rättigheter och skyldigheter Köplagen ger kan man avtala bort hela eller delar av lagen, i ett sådant fall skulle köparen inte ha någon laglig möjlighet till reklamation.

Det här vanliga "köpt är köpt nu jag har inget ansvar" som vissa kommer dragandes med är direkt felaktigt och försämrar förståelsen för andrahandshandel - sluta dra den felaktiga ramsan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nu är ju detta ett privatköp och man har INGEN garanti och reklamationsrätt ens om man inte gjort detta.

Jodå, Köplagen ger köparen reklamationsrätt, vilket du som deltagit såpass ofta i diskussioner i Konsumenträtt borde vara fullt medveten om.

Det skulle eventuellt i detta fall vara svårt för köparen att få igenom en sådan reklamation, även om den gjordes innan bytet av kylpasta, men det förtar inte att köparen fortfarande har rätt att reklamera.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur vet du att köparen hade möjlighet att testa kortet på plats? TS skriver "Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.", vilket rimligtvis indikerar att någon dator där kortet kunde köras inte fanns tillgänglig. Därmed skall köparen testa kortet så snart som möjligt efter köpet, vilket i sammanhanget antagligen bör vara när köparen kommit hem igen.

Nej absolut inte. Köplagen är tillämplig och den ger köparen möjlighet att reklamera fel. Gäller det ett fel som säljaren kände till eller borde känt till är varan felaktig och köparen kan exempelvis häva köpet. Vill man slippa de rättigheter och skyldigheter Köplagen ger kan man avtala bort hela eller delar av lagen, i ett sådant fall skulle köparen inte ha någon laglig möjlighet till reklamation.

Det här vanliga "köpt är köpt nu jag har inget ansvar" som vissa kommer dragandes med är direkt felaktigt och försämrar förståelsen för andrahandshandel - sluta dra den felaktiga ramsan.

Den stora frågan är hur lång tid mellan köp och kortet är trasigt gick det? För på TS så låter det som det kan ha tagit längre än "ett par dagar"

Sen har köparen gjort ingrepp i produkten innan reklamation och då kan det omöjligt finns bevis att felet var ursprungligt vid köp...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den stora frågan är hur lång tid mellan köp och kortet är trasigt gick det? För på TS så låter det som det kan ha tagit längre än "ett par dagar"

TS skriver i ett senare inlägg att "Köparen sa vid köpet att hen inte skulle ha möjlighet att testa grafikkortet på någon vecka, men att hen skulle göra det så fort hen kunde. Det var ca 2 veckor sedan jag sålde det. Så tiden i sig är inte det konstiga." vilket jag tolkar som att säljaren och köparen var överens om att det skulle ta betydligt längre tid än några dagar innan kortet kunde testas ordentligt. Var de överens om detta är det därmed en icke-fråga.

Skrivet av Swedishchef_90:

Sen har köparen gjort ingrepp i produkten innan reklamation och då kan det omöjligt finns bevis att felet var ursprungligt vid köp...

Omöjligt är det givetvis inte, däremot försämrar det absolut köparens position. Det blir betydligt svårare att visa att felet fanns vid varans avlämning om man på eget bevåg skruvat isär det innan kontakt med säljaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur vet du att köparen hade möjlighet att testa kortet på plats? TS skriver "Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.", vilket rimligtvis indikerar att någon dator där kortet kunde köras inte fanns tillgänglig. Därmed skall köparen testa kortet så snart som möjligt efter köpet, vilket i sammanhanget antagligen bör vara när köparen kommit hem igen.

Nej absolut inte. Köplagen är tillämplig och den ger köparen möjlighet att reklamera fel. Gäller det ett fel som säljaren kände till eller borde känt till är varan felaktig och köparen kan exempelvis häva köpet. Vill man slippa de rättigheter och skyldigheter Köplagen ger kan man avtala bort hela eller delar av lagen, i ett sådant fall skulle köparen inte ha någon laglig möjlighet till reklamation.

Det här vanliga "köpt är köpt nu jag har inget ansvar" som vissa kommer dragandes med är direkt felaktigt och försämrar förståelsen för andrahandshandel - sluta dra den felaktiga ramsan.

Säljaren har sagt att kortet fungerade vid överlämningen och köparen har gjort en inspektion och godtagit köpet. Har han inte där begärt testning så är han rätt körd rent juridiskt (jämfört fel i BRF som köparen missat).

Går ju alltid stämma säljaren i domstol men lär bli svårt att få rätt...

Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.

Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.

14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Säljaren har sagt att kortet fungerade vid överlämningen och köparen har gjort en inspektion och godtagit köpet. Har han inte där begärt testning så är han rätt körd rent juridiskt (jämfört fel i BRF som köparen missat).

Det är inte så det fungerar. De stycken du sedan citerar förtar inte på något sätt köparens reklamationsrätt.

Saxat ur Köplagen:

Citat:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
...
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Köparen kan alltså inte åberopa fel som hen borde upptäckt vid den fysiska undersökning som gavs möjlighet till innan köpet. Något funktionstest var inte möjligt, och köparen skall därmed utföra detta så snart omständigheterna medger efter köpet. Säljaren och köparen har dessutom kommit överens om att denna undersökning inte kommer kunna utföras inom åtminstone en vecka efter köpets genomförande.

Även efter detta ansvarar säljaren för fel som denne kände till eller borde känt till. Det kan absolut vara svårt att få rätt, men den enda situation då "du som säljare [går] fri efter köp mellan privatpersoner" är då man avtalat bort Köplagen. Så har inte skett i detta fall, och så sker ytterst sällan vid denna typ av handel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

My 2 cents då varit i dylik sits:

Be köpare att testa sin dator med ett annat enklare grafikkort ( ingen extra strömkabel för att utesluta PSU, alternativt med externt dock svagare) och felsöka även datorn, så att inte visar sig att det är något med datorn som strular till det då kortet funkat för dig TS. Även såklart med en ny disk, ominstallera dator med ny windows så kan utesluta drivrutin och annat som kan ställa till det.

Då kylaren blivit av så även om du får tillbaka kortet i skicket som enligt köpare vad vid köp ( ej fungerande), så kan ju att ha avmonterat kylaren även i efterhand skapat fel som inte visar sig direkt eller som till följd av köparens åverkan, skadat kortet ytterligare. Så om möjligt så kan du ta tillbaka kortet för att testa själv, och om fungerar hos dig, ja surt för köparen.

Får du det att funka, så är väl bara att sälja vidare och vid mindre pris av vad köpts, är det som köparen får, om mer, behåller du mellanskillnaden. Så vinner du lite på att testa och om köpare är ärligt, får tillbaka ett fungerande kort eller pengarna tillbaka.

Är en tråkig sits för båda om kortet verkligen funkat och till följd av inget från båda parter bara slutat funka, så om verkligen fortfarande inte funkar så be få tillbaka, så får köpare avdrag och du kan sälja vidare kanske kylare mm som kan användas.

Med inspektion på plats som argument för båda partner, även om skrivet i lagen, är baserat på hur det såg ut 1974 när man kunnat inspektera ett objekt lättare än vad som är nu 2023 om krav är ytterligare delar, strömförsörjning och dylikt, så om köpare inte anmärkt någon fysisk skada och fortfarande inte gör det, så låter det än mer sannolikt att något hänt när köpare monterat. ESD?

Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Tror ändå att vi får göra lite skillnad på vad ett amerikanskt storföretag som EVGA kan erbjuda jämfört med en privatperson i Mellansverige, men annars håller jag med om att man alltid gör rätt i att ställa sig i den andres skor.

Här kan jag dock tycka att säljaren verkar ha gjort det mesta för att åstadkomma en bra affär. Så är det ju, att köpa begagnade komponenter är inte riskfritt. Jag hade kanske övervägt ett halvt återköp såvida kortet var i samma skick som när jag sålde det, men nu är det ju inte det. Det är väl inte heller så att man lägger sina sista slantar innan härbärget på ett begagnat grafikkort, liksom. Köparen får nog bara ta den här smällen och gå vidare. Som någon sa, det går nog alltid att kamma hem några hundralappar på att sälja det defekt.

Här om någonstans borde vi veta att det inte är att förstöra ett kort att montera av kylare och applicera ny pasta/pads, precis som även ett amerikanskt företag gjort. Poängen var att argumentet att köparen agerat vårdslöst eller skulle antas ha gjort fel genom detta är märkligt.

Sen kan vi tycka vad vi vill, vi har hört en sida av en historia där det med stor sannolikhet inte är någon som vet med sig att den gjort fel eller där ingen faktiskt har gjort något fel, de här grafikkorten åldras ofta rätt kasst. Det blir liksom inte så meningsfullt att ta någons sida här när vi inte vet vad som faktiskt hänt. Det blir heller inte så meningsfullt (eller smakfullt) att spekulera runt köparens ekonomi, om man har det väldigt dåligt ställt men ens (eller ens barns) största intresse är datorer så är det väl just begagnat man väljer att lägga "sina sista slantar", men det har vi ju ingen aning om så det hör knappast hemma här.

Med det sagt så har jag varit i nästan exakt den här situationen som köpare, jag krävde inget återköp eller retroaktiv rabatt. Hade säljaren dock erbjudit en kompensation som plåster på såren hade det känts som en riktigt schysst grej.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Här om någonstans borde vi veta att det inte är att förstöra ett kort att montera av kylare och applicera ny pasta/pads, precis som även ett amerikanskt företag gjort. Poängen var att argumentet att köparen agerat vårdslöst eller skulle antas ha gjort fel genom detta är märkligt.

GPUs är ändå rätt lätta att paja när man byter kylpastan, inget som skyddar chippet som på en CPU, kylare sitter direkt på chippet. Drar man åt skrivarna för hårt är det fullt möjligt att paja GPUn. EVGA räknade nog med att ändå än väldigt lite andel kunder pillar med sånt (eller så hade dom någon mer idiotsäkrare lösning, hur sårbart chippet är beror ju också på hur kylarmonteringen ser ut).

Permalänk
Medlem

Jag köpte (på Tradera) ett kort som visade sig vara trasigt - för mig. Jag kör desktop i 4K och något på detta kort (rx560, så inget monsterkort) var tydligen värmekänsligt (50C kanske?) eller något och jag fick artefakter och krascher vid stresstest eller "tyngre" websurfande, vad nu tungt websurfande kan sägas vara.

Men, kortet är helt stabilt i lägre upplösningar även när jag kör benchmarks och verkligen värmer upp det.

Bara infogar att det KAN vara så att kortet funkar helt ok för säljaren, men inte för köparen. Jag utgick ifrån att personen som sålde knappast kört ett så gammalt kort i 4K i sin "speldator", så gjorde inget väsen av affären. Säljaren visste nog inte. Det fick bli ett extrakort i byrålådan i reserv för test (handlade ju inte om några större summor heller).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Du har inga skyldigheter, om du har informerat allt om kortet innan du sålde och du kände inte till några dolda fel så kan han inte kräva ett smack av dig. Det är alltid en risk köpa beg elektronik och du kan knappast veta eller ta ansvar för vad han gjort med kortet under dessa veckor så köparen drar tyvärr bara en rövare och försöker skrämma dig...

Byter man kylpasta själv så står man helt för eventuella problem och skador som kan uppkomma, det kan knappast köparen lasta på dig som säljare.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen väldigt enkelt. Har ni inte kommit överens om något innan köpet genomfördes så är det själva avtalet. Även så muntligt.

Om det finns garanti kvar så kanske kan butik där köpet genomfördes ursprungligen eller tillverkare stötta.

Mycket viktigt som köpare att alltid kontrollera produkten och testa den. Gör man inte det och inte kommer överens om något innan så är det kört tyvärr.

Helt enkelt om ena eller andra parten ljuger är en annan frågeställning. Det som är essensen är vad ni kom överens om.

Permalänk
Medlem

Därför du måste demonstrera att kortet fungerar först innan du säljer det.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Därför du måste demonstrera att kortet fungerar först innan du säljer det.

Måste man inte alls, säljaren säger att kortet fungerar innan han tog ur det, varför ska man anta att han ljuger ? Då kunde köparen ställa det som krav att jag vill se kortet i din dator fungerande innan jag köper det.

Det är betydligt större risk köparen har pajat kortet efteråt byta kylaren och det kan inte lastas på säljaren.

Permalänk
Medlem

Om köparen på eget bevåg har modifierat kortet (bytt kylpasta) innan han ens kontaktade dig som säljare, så får han skylla sig själv.

Själv skulle jag aldrig acceptera att köpa tillbaka det kortet. Om köparen hade kontaktat dig direkt istället för att försöka laga kortet på egen hand så hade det ju däremot varit ett lite annat läge.
Att köparen har problem med kortet behöver ju för övrigt inte betyda att det är just kortet det är fel på - det kan vara någonting annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Måste man inte alls, säljaren säger att kortet fungerar innan han tog ur det, varför ska man anta att han ljuger ? Då kunde köparen ställa det som krav att jag vill se kortet i din dator fungerande innan jag köper det.

Det är betydligt större risk köparen har pajat kortet efteråt byta kylaren och det kan inte lastas på säljaren.

Varför antar du att köparen ljuger/hanterat kortet kasst? Det rimliga är väl att anta att ingen av dem ljuger, vi vet ju inget om någon av parterna?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?

Såvitt jag vet så är det köparen som tar hela risken och du har INGA skyldigheter att göra nånting.
det är upp till köparen att testa kortet INNAN köpet etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Här om någonstans borde vi veta att det inte är att förstöra ett kort att montera av kylare och applicera ny pasta/pads, precis som även ett amerikanskt företag gjort. Poängen var att argumentet att köparen agerat vårdslöst eller skulle antas ha gjort fel genom detta är märkligt.

[...]

Jag vet inte riktigt hur vi hamnade i polemik kring det här. Det verkar vara något slags naturlag att det ska bli så på ett forum, men jag har ingen vidare lust att vrida och vända på dina ord och formuleringar bara för sakens skull. Poängen med mitt vårdslösa tyckande var egentligen bara att säljaren inte bör ta tillbaka kortet och återbetala pengarna, nu när kortet (utöver att inte fungerar) dessutom är isärskruvat. Med dina egna ord, lika lite som vi kan anta att köparen agerat vårdslöst, lika lite kan vi anta att köparen gjort det hela försiktigt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

I och med att köparen inte kontrollerade att kortet fungerade vid köpet så har han skapat möjligheten att påstå senare att kortet är trasigt. Inget bevis men tänkvärt.

Hur yttrar sig ett fel på dålig kylpasta? Borde inte kortet fungera tills det blir överhettat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

I och med att köparen inte kontrollerade att kortet fungerade vid köpet så har han skapat möjligheten att påstå senare att kortet är trasigt. Inget bevis men tänkvärt.

Hur yttrar sig ett fel på dålig kylpasta? Borde inte kortet fungera tills det blir överhettat?

Jo det är exakt så, men riktigt gammal kylpasta så kan väl den teoretiskt vara så torr att den överhettar vid uppstart.

Men köparen kanske inte ens har uppdaterat drivrutiner.... Vilket kan ge samma fel med artefakter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför antar du att köparen ljuger/hanterat kortet kasst? Det rimliga är väl att anta att ingen av dem ljuger, vi vet ju inget om någon av parterna?

Vi utgår bara vad som är mest troligt i detta fall. Kortet fungerade, köparen tog lång tid på sig att testa det och har troligen tagit sönder det själv när han bytte kylpasta eller så är det pga dåligt nätagg eller något annat i just hans dator, oavsett så har säljaren inget ansvar för nåt vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vi utgår bara vad som är mest troligt i detta fall. Kortet fungerade, köparen tog lång tid på sig att testa det och har troligen tagit sönder det själv när han bytte kylpasta eller så är det pga dåligt nätagg eller något annat i just hans dator, oavsett så har säljaren inget ansvar för nåt vad det nu kan vara.

Jag vill mena att det är just det som är grejen, vi har ingen aning om vad som är "mest troligt", det är rena spekulationer.

Du har din gissning, min gissning är att det är mest troligt att kortet åldrats och behöver matas med mer ström + klockas ned (som så många andra ur de generationerna). Ingen av våra gissningar kan bedömas bättre eller sämre än den andra och därför riskerar det att bli missvisande och potentiellt skapa onödiga konflikter om vi hävdar att de är nån typ av fakta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag vet inte riktigt hur vi hamnade i polemik kring det här. Det verkar vara något slags naturlag att det ska bli så på ett forum, men jag har ingen vidare lust att vrida och vända på dina ord och formuleringar bara för sakens skull. Poängen med mitt vårdslösa tyckande var egentligen bara att säljaren inte bör ta tillbaka kortet och återbetala pengarna, nu när kortet (utöver att inte fungerar) dessutom är isärskruvat. Med dina egna ord, lika lite som vi kan anta att köparen agerat vårdslöst, lika lite kan vi anta att köparen gjort det hela försiktigt.

Precis, jag argumenterar inte för att köparen skulle ha rätt eller borde få ersättning, jag upplevde bara att argumentet att "köparen ska ta hela smällen för han har skruvat isär kortet" på ett forum som detta kändes svagt. Det var inte riktat bara till dig, det verkar vara många som ställer sig helt i säljarens perspektiv här och helt bortser från köparens.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Såvitt jag vet så är det köparen som tar hela risken och du har INGA skyldigheter att göra nånting.
det är upp till köparen att testa kortet INNAN köpet etc etc.

Du har fel. Köplagen reglerar (om den inte avtalas bort) transaktioner mellan privatpersoner. Säljaren är fortfarande ansvarig för fel som fanns vid försäljningen. Köparen har inget ansvar att testa varan innan köp, om inte säljaren uppmanar och ger möjlighet till detta.

Skrivet av h.kan:

I och med att köparen inte kontrollerade att kortet fungerade vid köpet så har han skapat möjligheten att påstå senare att kortet är trasigt. Inget bevis men tänkvärt.

Säljaren har gett köparen möjlighet att inspektera kortet, vilket köparen också gjorde. Någon möjlighet för vidare testning gavs inte, och köparen skall därmed göra detta efter köpet. Att påstå att det är köparen som avsiktligen skapat den situationen är inte något tänkvärt, det är bara meningslöst misstänkliggörande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jättetråkig situation verkligen, men köparen har tyvärr gjort det mycket svårare för er när kylaren demonterades.

Det här hade varit ett klockrent garantiärende om kortet varit i gott skick och kylar-sealet inte varit brutet. Du hade t.o.m. kunnat göra ett återköp och hjälpt köparen att fixa ett nytt kort.

Tycker inte du har någon som helst skyldighet att köpa tillbaka kortet då säljaren tagit ett mycket ologiskt beslut och chansa på att lägga på ny pasta på ett relativt nytt (eftersom det finns garanti kvar ?) kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag vill mena att det är just det som är grejen, vi har ingen aning om vad som är "mest troligt", det är rena spekulationer.

Du har din gissning, min gissning är att det är mest troligt att kortet åldrats och behöver matas med mer ström + klockas ned (som så många andra ur de generationerna). Ingen av våra gissningar kan bedömas bättre eller sämre än den andra och därför riskerar det att bli missvisande och potentiellt skapa onödiga konflikter om vi hävdar att de är nån typ av fakta.

Absolut men du får väl hålla med om att säljaren är knappast ansvarig. Och faktum kvarstår han har utan att kontaktat säljaren applicerat kylpasta själv så han kan knappast kräva något efterhand så han får bita i det sura äpplet om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har fel. Köplagen reglerar (om den inte avtalas bort) transaktioner mellan privatpersoner. Säljaren är fortfarande ansvarig för fel som fanns vid försäljningen. Köparen har inget ansvar att testa varan innan köp, om inte säljaren uppmanar och ger möjlighet till detta.

Säljaren har gett köparen möjlighet att inspektera kortet, vilket köparen också gjorde. Någon möjlighet för vidare testning gavs inte, och köparen skall därmed göra detta efter köpet. Att påstå att det är köparen som avsiktligen skapat den situationen är inte något tänkvärt, det är bara meningslöst misstänkliggörande.

Kan väl omöjligen vara säljarens problem om köparen modifierar kortet innan man försöker reklamera. Tror inte ens du får igenom det hos en ÅF

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Glöm inte det boys finns alltid två sidor av ett mynt, så låt den andra personen säga sitt så kan ni alla döma då! trodde folk var vuxna här!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan väl omöjligen vara säljarens problem om köparen modifierar kortet innan man försöker reklamera. Tror inte ens du får igenom det hos en ÅF

Det påstod jag inte. Jag skrev explicit att "Säljaren är fortfarande ansvarig för fel som fanns vid försäljningen."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720