Permalänk

Fiber via telia

Hej! Bor i en kommun i skåne (villa) där vi har fiber via Telia men tycker dom är väldigt dyra och blir dyrare för varje år tycker jag utan att servicen blir bättre.

Vi är bundna till Telia tyvärr vilket inte hjälper mig men undrar finns det någon möjlighet att byta så man kan bli av med Telia?

Har hört något om öppen fiber eller nu vad det heter men vet ej riktigt hur det funkar?

Är rädd att om man ringer till Telia kommer dom bara säga ” nej du kan inte byta, du är bunden till oss ”

Mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Rekordmedlem

Vem äger nätet ? Det är nätägaren som bestämmer och om denne tecknat avtal för en viss tid med Telia eller om det är Telia som äger nätet så lär det i vart fall inte gå att byta snabbt.
Om du bor i villa borde du veta vem det är som är nätägare liksom att du vet vem som äger elnätet till huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vem äger nätet ? Det är nätägaren som bestämmer och om denne tecknat avtal för en viss tid med Telia eller om det är Telia som äger nätet så lär det i vart fall inte gå att byta snabbt.
Om du bor i villa borde du veta vem det är som är nätägare liksom att du vet vem som äger elnätet till huset.

Elnätet är EON, det är skanova tror jag om jag inte är helt ute och cyklar. Men ska man ringa till skanova då?

Mvh
Kushtrim

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Vad är det för adress?
Svårt att kolla upp vad det är utan en sådan.

Finns dedikerade Telia fibrar, är det en sådan blir det svårt att byta operatör på Internet leveransen.
Dock så har telia även Telia Open fiber, så äger Telia själva fiberkablarna men man kan byta leverantör av internet.

https://www.telia.se/privat/bredband/fiber/villa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shqiptari:

Elnätet är EON, det är skanova tror jag om jag inte är helt ute och cyklar. Men ska man ringa till skanova då?

Mvh
Kushtrim

Skanova och Telia är i princip samma bolag men är det Skanova är det väl oftast öppen fiber och det går i vart fall att byta operatör men för att få det billigt behövs gruppanslutningar och inte individuella abonnemang.

Du kan ju kolla på https://www.bredbandsval.se/ vilka operatörer som säger sig kunna leverera tjänster till dig och om du inte hittar nått enkelt där kan du fråga en operatör om de ev kan koppla om dig fysiskt till sitt nät utifall det inte finns nått avtal som binder fastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Elnätet är EON, det är skanova tror jag om jag inte är helt ute och cyklar. Men ska man ringa till skanova då?

Mvh
Kushtrim

Skanova finns inte längre. Det är numera Telia Intra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skanova och Telia är i princip samma bolag men är det Skanova är det väl oftast öppen fiber och det går i vart fall att byta operatör men för att få det billigt behövs gruppanslutningar och inte individuella abonnemang.

Du kan ju kolla på https://www.bredbandsval.se/ vilka operatörer som säger sig kunna leverera tjänster till dig och om du inte hittar nått enkelt där kan du fråga en operatör om de ev kan koppla om dig fysiskt till sitt nät utifall det inte finns nått avtal som binder fastigheten.

Kommer endast Telia, innebär det att det är kört att jag endast kan köra med Telia?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Skanova finns inte längre. Det är numera Telia Intra.

Ok tack för upplysningen.
Visste inte om detta!

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shqiptari:

Kommer endast Telia, innebär det att det är kört att jag endast kan köra med Telia?

Det kan vara så om fastigheten är bunden via ett avtal men det kan gå att koppla om fysiskt om den inte är avtalslåst det beror på avtalen.
Det är nått som den önskade operatören brukar kunna svara på, om det går och vad det kostar. Det lär dock inte innebära ett snabbt byte eller att du enkelt kan hoppa runt och testa olika operatörer eller att du kan sänka kostnaden på kort sikt för det brukar kosta en del att fysiskt koppla om fibern om det är möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara så om fastigheten är bunden via ett avtal men det kan gå att koppla om fysiskt om den inte är avtalslåst det beror på avtalen.
Det är nått som den önskade operatören brukar kunna svara på, om det går och vad det kostar. Det lär dock inte innebära ett snabbt byte eller att du enkelt kan hoppa runt och testa olika operatörer eller att du kan sänka kostnaden på kort sikt för det brukar kosta en del att fysiskt koppla om fibern om det är möjligt.

Ok tack för svar, har dock ett avtal på 12 månader med Telia men tänker att det är värt att byta om det går dvs i framtiden för att få mer ”bang for the buck” så att säga än mitt 100/100 för 399 kr som jag betalar idag 😢🥹

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Ok tack för svar, har dock ett avtal på 12 månader med Telia men tänker att det är värt att byta om det går dvs i framtiden för att få mer ”bang for the buck” så att säga än mitt 100/100 för 399 kr som jag betalar idag 😢🥹

Alltså priserna på ZMarket (Telias öppna nät "Zitius") är inte bättre.

https://lund.zmarket.se/privat/bredband#/specFilters=1!#-!17!...

Edit: Ändrade till Lund

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Alltså priserna på ZMarket (Telias öppna nät) är inte bättre. Tog Karlskoga som exempel:

https://karlskoga.zmarket.se/privat/bredband#/specFilters=1!#...

Fy fan.. allt är svin dyrt och alla klagar på inflationen och att dom gör så mycket vet inte riktigt vad man ska tro.. men tkr det känns lite väl saftigt att betala 399kr/ mån för 100/100..
men ska ringa till Telia och kolla om det är öppet fiber jag har eller ej.. har jag ej öppet fiber är det kört..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Svårt att göra så mycket, fibermarknaden är delvis monopoliserad och tyvärr är det många nät som har ganska höga priser från de ISPer som finns där. Har man tur är just ditt fibernät lite billigare och du har leverantörer, ISP som i sin tur har lågt pris. Jag har haft fiber ganska länge och i genomsnitt tycker jag priset har ökat, grovt räknat med 100kr per månad jämfört med vad det var tidigare.

Det lönar sig inte att vara ansluten via fiber om man inte använder speciellt mycket Internet, då är det bättre använda 4G och kan man kombinera det med ett mobilabonnemang som många ändå redan har så sparar man en hel del pengar. Det skiljer dock mellan vanligt abonnemang och sådant som är för mobil data.

Permalänk
Medlem

Priserna är på väg upp på alla tjänster, har man bindningstid så är det svårt att bryta det utan att få brytkostnad också. Är det som tidigare sagt att man sitter fast i eget nät så är det både brytkostnad för avtalet och även kostnad för att öppna nätet. Men det är inte mycket bättre annars heller. Band iofs halebop på 369 kr för 250/250 men det kan ha att göra med fastigheten också jag bor i har andra avtal.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

Nej det är kört för min del. Är bunden bara till telia. Så tyvärr är det telia som gäller om jag nu inte någon gång i framtiden skulle vilka flytta på mig..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Låter som du bor i lägenhet/radhus/parhus (hyresrätt eller bostadsrätt) eller om det är äganderätt att fibern hanteras av en samfällighet, fråga fastighetsägaren eller samfälligheten om avtalet.

Alternativt har du precis anslutit dig till fiber och har därför ett exklusivt avtal med Telia som övergår till Telia Öppen Fiber efter ett par år.

Mycket dansande runt denna punkt, någon ansvarar för anslutningen – antingen är någon annan nätägare och du har ett avtalsförhållande dit eller så är Telia nätägare med exklusivitet. Anslöts det inte när du ägde huset (om vi förutsätter äganderätt) får du kolla om det finns någon samfällighet du är med i.

Det är infrastruktur så det blir lite som att fråga vem som äger vägen framför ditt hus.