Dubbelt grafikminne hos Geforce RTX 4060 Ti den 18 juli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shroomlord:

Sweclockers: "...instegsklassens grafikkort..." ... "...med ett svenskt riktpris på 6 499 kronor."

wat

Är ju inget problem om man kikar i Inkomstråden Redaktionen använder ju säkerligen den som basis! /s

Permalänk
Medlem

Är det här kortet som borde kommit i början med priset det hade på 399$..... O 4060 borde hetat 4050ti för max 230$. Då hade de varit vettiga kort.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Dom borde ju satsat på en 192-bitars buss samtidigt. 4060 Ti orkar ju knappt att köra i 1440p där 3060 Ti presterar bättre i flera fall.

Och i 1080p räcker 8GB ganska långt än

Jag sitter på 3060 Ti och har inte lyckats fylla upp minnet än i något spel (1080p)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Dom borde ju satsat på en 192-bitars buss samtidigt. 4060 Ti orkar ju knappt att köra i 1440p där 3060 Ti presterar bättre i flera fall.

Och i 1080p räcker 8GB ganska långt än

Jag sitter på 3060 Ti och har inte lyckats fylla upp minnet än i något spel (1080p)

Något exempel där 3060ti är snabbare i 1440p?
https://www.techspot.com/review/2685-nvidia-geforce-rtx-4060-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Japp

https://youtu.be/VNeS5_-J_ow?t=171

https://youtu.be/VNeS5_-J_ow?t=117

https://youtu.be/VNeS5_-J_ow?t=860

Finns många exempel om du kollar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

"Gaming bench" skulle lika gärna kunna länka de andra fake benchmark-kanalerna på youtube som mike benchmark, mark pc mfl. Som alla t.o.m använder samma thumbnails.

Litar betydligt mer på hbu, gn, techpowerup, daniel owens, zworms trots att alla sågar kortet. än dessa andra som inte ens visar något form av ägarskap pch alltid har grafikkort innan riktiga recensenter eller större kanaler.

Hos techspot (hbu) är 3060ti 6700xt och 4060ti samt 3070 alla nästan precis lika i 1440p.

Permalänk
Medlem

- Hej jag ska köpa en ny dator

- Jag skickade ju en lista för ett tag sedan

- Du menar den för 4 år sedan?

- Japp, den stämmer fortfarande…

Permalänk
Medlem

Näe 4060Ti skulle varit ett rejält skadeskjutet AD104 så hade de sluppit sådana här pinsamheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är inte intresserad av AMD-kort, jag är intresserad av att få nya Nvidia-kort det är lönt att uppgradera till. .

U can't have both...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Dom borde ju satsat på en 192-bitars buss samtidigt. 4060 Ti orkar ju knappt att köra i 1440p där 3060 Ti presterar bättre i flera fall.

Och i 1080p räcker 8GB ganska långt än

Jag sitter på 3060 Ti och har inte lyckats fylla upp minnet än i något spel (1080p)

Det finns bara 128-bitars controller i det chippet, de får gå upp till nästa (AD104) om de skall ha mer. Det finns redan två kort med AD104, 4070 och 4070 Ti. Enda sättet att få till ett till är att använda AD104 och kapa ner det ännu mer från 4070. 4070 har redan blivit av med 23% av sina shaders - för att få ett rimligt avstånd till 4070 får man kapa rätt djupt, ner mot 40% av shaderna. Det har nog aldrig Nvidia gjort med en GPU, vad jag kan se.

Nej, problemet är inte fördelningen mellan korten, problemet är prislappen. Om en 4070 kostade som den borde hade vi inte haft några problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om en inte behöver det extra minnet för specifika tasks eller premierar texture quality över allt annat känns ju 4060 ti bara som ett dumsnålt alternativ mot 4070. Extremt trött prissättning.

Om detta är nya normen blir det 100% konsoll framöver. Att behöva köpa ett xx60 kort till priset av en hel konsoll känns ju helt verklighetsfrånvänt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Gaming bench" skulle lika gärna kunna länka de andra fake benchmark-kanalerna på youtube som mike benchmark, mark pc mfl. Som alla t.o.m använder samma thumbnails.

Litar betydligt mer på hbu, gn, techpowerup, daniel owens, zworms trots att alla sågar kortet. än dessa andra som inte ens visar något form av ägarskap pch alltid har grafikkort innan riktiga recensenter eller större kanaler.

Hos techspot (hbu) är 3060ti 6700xt och 4060ti samt 3070 alla nästan precis lika i 1440p.

Detta var bara ett exempel, hittar liknande i typ varje test jag kikar på.

4060 är inte alltid så mycke bättre än ett 3060 i vissa titlar och det är ju allmänt känt redan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Hurdå? 4070 är väl bra mycket snabbare

12gb vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

12gb vram

12GB är dock OK för allt den här konsol-generationen. Kan ju bli ett problem för nästa generation om man vill behålla kortet så länge, men problemet för 8GB-kort är att de krisar redan den här generationen om den som portar gör ett slarvigt jobb.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

12GB är dock OK för allt den här konsol-generationen. Kan ju bli ett problem för nästa generation om man vill behålla kortet så länge, men problemet för 8GB-kort är att de krisar redan den här generationen om den som portar gör ett slarvigt jobb.

jag betalade 4000kr mer för 6gb mindre. 8gb gddr6 kostar 300kr i tillverkning att ha 1000kr prislapp för saker som borde varit normen är sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

jag betalade 4000kr mer för 6gb mindre. 8gb gddr6 kostar 300kr i tillverkning att ha 1000kr prislapp för saker som borde varit normen är sjukt

Prissättningen är helt uppåt väggarna, det kan jag hålla med om, men jag tror att du har köpt ett bättre och mer långlivat kort i din 4070 än om du hade köpt ett 16GB 4060 Ti.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Om en inte behöver det extra minnet för specifika tasks eller premierar texture quality över allt annat känns ju 4060 ti bara som ett dumsnålt alternativ mot 4070. Extremt trött prissättning.

Om detta är nya normen blir det 100% konsoll framöver. Att behöva köpa ett xx60 kort till priset av en hel konsoll känns ju helt verklighetsfrånvänt.

Hardware Unboxed säger att det är en ny och högst medveten strategi. Få kunden att välja steget högre än den egentligen vill ha.

Lite riskabelt enligt mig. Det kan minska förtroendet hos kunderna, eller rättare sagt föredetta kunderna!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Detta var bara ett exempel, hittar liknande i typ varje test jag kikar på.

4060 är inte alltid så mycke bättre än ett 3060 i vissa titlar och det är ju allmänt känt redan.

Men nu pratar vi om 4060ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Hardware Unboxed säger att det är en ny och högst medveten strategi. Få kunden att välja steget högre än den egentligen vill ha.

Lite riskabelt enligt mig. Det kan minska förtroendet hos kunderna, eller rättare sagt föredetta kunderna!

En ser ju det i sales redan att de flesta väljer att inte köpa nytt och de som köper så funkar knepet, iaf på mig. Jag tänkte hela tiden 7900xt presterar bättre än 6950 och 3090 ti och kostar mindre än dem båda (i februari). Fick det för 10 o ett halvt lök från Amazon. Förmodligen första o sista gången jag rör vid den prisnivån. Har aldrig gått över 5 lax innan.

Enda anledning att jag gick ut hårt denna gång var att jag visste jag skulle få en god bonus från kneget. Annars hade det blivit beggat.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men nu pratar vi om 4060ti

Jepp, det har vi gjort ändå fram början.

Och som du ser så är det inte "överlägset" 3060 Ti i vissa spel utan ibland tom sämre!

Och att bara slänga på extra minne på nuvarande 4060 Ti gör ju inte att det blir snabbare i 1440p, snarare långsammare om det måste skyffla mer data utan "snabbare motor".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Jepp, det har vi gjort ändå fram början.

Och som du ser så är det inte "överlägset" 3060 Ti i vissa spel utan ibland tom sämre!

Du pratar ju helt plötsligt om 3060 och 4060?

Vart har jag sagt att kortet är överlägset? I prestandaindex runtom på webben så är kortet objektivt i snitt 18% snabbare än 3060ti.
Och konstigt att dina resultat inte uppstår i någon pålitlig recension? Du vet där de har bevis på att de faktiskt äger produkten och inte bara klockar ner ett annat 8GB kort och undervoltar och byter namn på kortet i overlay (RTSS/Afterburner).

Såhär ser det ut när folk mjölkar youtube, en person, 4+ kanaler.

med noll ägarbevis och de besvarar sällan om ens någonsin kommentarer.

Samma upplägg med andra overlays. Om ni tänker: men tar inte det lång tid att behöva byta namn och allt? Nej du kan spara overlay presets i RTSS overlay editor

Om du hittar en recensent som anses av de flesta vara pålitlig, där kortet presterar under 3060ti så får du gärna länka.

Sedan är jag osäker på hur killen du länkade till får 90w i användning på grafikkortet när mitt egna ligger på över 120w hela tiden om jag inte undervoltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du pratar ju helt plötsligt om 3060 och 4060?

Vart har jag sagt att kortet är överlägset? I prestandaindex runtom på webben så är kortet objektivt i snitt 18% snabbare än 3060ti.
Och konstigt att dina resultat inte uppstår i någon pålitlig recension? Du vet där de har bevis på att de faktiskt äger produkten och inte bara klockar ner ett annat 8GB kort och undervoltar och byter namn på kortet i overlay (RTSS/Afterburner).

Såhär ser det ut när folk mjölkar youtube, en person, 4+ kanaler.
https://i.imgur.com/dxSdBne.png med noll ägarbevis och de besvarar sällan om ens någonsin kommentarer.

Samma upplägg med andra overlays. Om ni tänker: men tar inte det lång tid att behöva byta namn och allt? Nej du kan spara overlay presets i RTSS overlay editor

Om du hittar en recensent som anses av de flesta vara pålitlig, där kortet presterar under 3060ti så får du gärna länka.

Sedan är jag osäker på hur killen du länkade till får 90w i användning på grafikkortet när mitt egna ligger på över 120w hela tiden om jag inte undervoltar.

Jag har hela tiden pratat om 4060 Ti, missade kanske Ti på något inlägg..

Jepp, men i vissa spel scenarion så är 3060 Ti snabbare i 1440p, det finns det ju massor av exempel på, det finns fler än det jag länkade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Jag har hela tiden pratat om 4060 Ti, missade kanske Ti på något inlägg..

Jepp, men i vissa spel scenarion så är 3060 Ti snabbare i 1440p, det finns det ju massor av exempel på, det finns fler än det jag länkade.

Om det finns pålitliga källor, så får du gärna länka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om det finns pålitliga källor, så får du gärna länka dem.

Orkar inte eftersom du ändå kommer säga att allt man länkar till inte är pålitligt...

Hur som helst så kommer inte mer minne till 4060 Ti göra kortet snabbare i tex 1440p eftersom de måste skyffla ännu mer data utan någon starkare krets eller snabbare minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bizzro:

Du glömmer att kortet kommer behöva en helt annat tillverkningslinje och PCB design. Det finns inga 4GB modules till GDDR6, vilket medfför att korten kommer kräva en ny PCB med minnesmoduler på båga sidorna (dvs 2 per kanal som t.ex 3090).

varför simpar du för oligarker nvidia är trillion dollar värt nu dom har snuskiga vinster med ai servrar dom skulle kunna äta marginaler av 0.01% pa gpus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Orkar inte eftersom du ändå kommer säga att allt man länkar till inte är pålitligt...

Hur som helst så kommer inte mer minne till 4060 Ti göra kortet snabbare i tex 1440p eftersom de måste skyffla ännu mer data utan någon starkare krets eller snabbare minne.

Länkar du till noname youtube kanaler där de inte visar något som styrker att de har produkten ifråga så kommer jag säga att det inte är pålitligt, länkar du däremot till ordentliga tester så kommer jag lita på det. För du har hittills endast länkat till en youtube kanal som inte visar något annat än RTSS overlay som vem som helst kan manipulera och göra ändringar i och byta namn på grafikkortet ifråga. Medans jag har nämnt att HBU (Techspot), Techpowerup, GN mfl inte har dessa resultat som din youtube kanal fått.

Hur skulle 16GB inte göra kortet snabbare när minnet i vanliga fall tar slut? Om allt redan lagras i minne så behöver ingenting skyfflas från RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Länkar du till noname youtube kanaler där de inte visar något som styrker att de har produkten ifråga så kommer jag säga att det inte är pålitligt, länkar du däremot till ordentliga tester så kommer jag lita på det. För du har hittills endast länkat till en youtube kanal som inte visar något annat än RTSS overlay som vem som helst kan manipulera och göra ändringar i och byta namn på grafikkortet ifråga. Medans jag har nämnt att HBU (Techspot), Techpowerup, GN mfl inte har dessa resultat som din youtube kanal fått.

Hur skulle 16GB inte göra kortet snabbare när minnet i vanliga fall tar slut? Om allt redan lagras i minne så behöver ingenting skyfflas från RAM.

Vad är det som inte är pålitligt, i samma klipp var 4060 Ti snabbare i vissa titlar och andra inte, så dina argument håller inte.

Du frågade efter ett exempel och jag skickade ett

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Vad är det som inte är pålitligt, i samma klipp var 4060 Ti snabbare i vissa titlar och andra inte, så dina argument håller inte.

Du frågade efter ett exempel och jag skickade ett

Jag bryr mig inte om din video överhuvudtaget då ingen vet om personen ifråga ens har grafikkortet. Det finns sjukt många kanaler på youtube som gör fake benchmark videor för att det är så enkelt och att folk inte ifrågasätter och de tjänar lite pengar på det.

Jag har bett om fler än ett exempel, du har sagt att det finns flera men du totalvägrar att leverera något utöver ditt första.

Jag har kikat på samma spel hos riktiga recensenter och de får inte de resultaten som i din video.

Här är ovan 3060ti, 4060ti och 6700xt i stort sett identiska och nästan samma som 3070 som har 256 bitars bus

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag bryr mig inte om din video överhuvudtaget då ingen vet om personen ifråga ens har grafikkortet. Det finns sjukt många kanaler på youtube som gör fake benchmark videor för att det är så enkelt och att folk inte ifrågasätter och de tjänar lite pengar på det.

Jag har bett om fler än ett exempel, du har sagt att det finns flera men du totalvägrar att leverera något utöver ditt första.

Jag har kikat på samma spel hos riktiga recensenter och de får inte de resultaten som i din video.

Gör såhär, ägna din tid och gnäll på den personen som gjorde klippet då + en del andra.

Du bad om ett exempel så du fick ett.

Jepp jag skickar inget mer pga du kommer gnälla och säga de inte är giltiga pga ditt och datt...

Här har du ett annat, där 3060 Ti är något snabbare än 4060 Ti i 1440p, och nära i vissa spel och övriga 4060 Ti snabbare
https://www.youtube.com/watch?v=4Dh1d0sH2Lg&t=765s

https://youtu.be/4Dh1d0sH2Lg?t=265

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag har bett om fler än ett exempel

I Hardware Unboxeds recension och 1440p presterade 4060 Ti markant sämre än 3060 Ti i Hogwart's Legacy, Last of Us pt. 1 och inom felmarginalen i ytterligare någon titel.

Det här gäller nästan uteslutande spel som ställer höga krav på minnesprestanda, men risken är rimligtvis ganska stor att spel som utvecklas för flera plattformar eller ännu värre portas till PC framöver i vissa fall kommer prestera sämre med ett 4060 Ti än 3060 Ti.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720